Vad får man om man korsar?

Sv: Vad får man om man korsar?

Jag ska inte ge mig på att förklara skillnaden mellan de olika raskoderna.

Raskod 43 = "riktig" ridponny
93 = korsning med ridponny
99 = övrig ponny (ex. utan stam)


Jag har en 99a, betäcker jag henne med en (av asrp) godkänd hingst så blir avkomman en 93a
 
Sv: Vad får man om man korsar?

en 93a kan även vara en förstakorsning med godkända raser.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

*kl*

Lite OT, men när vi ändå är inne på raskoder.

Jag känner till en ponny som är registrerad med raskod 43, alltså svensk ridponny, där modern är welsh mountain och fadern brittisk ridponny. Om jag har fattat det rätt har inte fadern utfört något bruksprov (jag hittar i varje fall ingen info om det vid sökning), men registrerad i England hos ridponnyföreningen där. Måste inte fadern vara godkänd för att raskoden ska bli 43?:confused: Men det kanske är så att alla hingstar i den brittiska ridponnyföreningen automatiskt är godkända (likt hur det är i vår arabhästförening)?
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jodå,jag har en trav/fjordkorsning,en trevlig kille väldigt social och självständig. Han föddes Februari 08. Jag kommer inte ihåg hur man lägger ut bilder Molin hjälpte mig när han hade kommit till världen;) Han är reggad som rödblack såg fuxaktig ut när han hade fällt fölpälsen men som sagt en trevlig och mysig liten kille:rofl:

Åååh! där är du ju! Skrev i min vadhänder-tråd inne på gnägg att jag hade för mig att någon här på buke hade en trav/fjordkorsning. Och då hade jag inte fel. Mitt travsto är dräktigt med tjyvbetäckning och de närmaste hingstarna är just fjordingar så jag vill jättegärna se bilder på din kille nu när han blivit lite större.

Visste du att det var fjord/travkorsning från början eller syntes det när han kom ut?
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jag har fortfarande inte fått svar på den här frågan: Vad händer med de registrerade ridponnyerna som växer över ponnyhöjden?
 
Sv: Vad får man om man korsar?

De fortsätter att vara registrerade som ridponnyer. Det hänger inte på storleken utan på rasen. Det finns registrerade halvblod som är under ponnymått men de kan fortsätta vara registrerade i ASVH på grund av sin ras.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

*kl*

Lite OT, men när vi ändå är inne på raskoder.

Jag känner till en ponny som är registrerad med raskod 43, alltså svensk ridponny, där modern är welsh mountain och fadern brittisk ridponny. Om jag har fattat det rätt har inte fadern utfört något bruksprov (jag hittar i varje fall ingen info om det vid sökning), men registrerad i England hos ridponnyföreningen där. Måste inte fadern vara godkänd för att raskoden ska bli 43?:confused: Men det kanske är så att alla hingstar i den brittiska ridponnyföreningen automatiskt är godkända (likt hur det är i vår arabhästförening)?
Jag tror att ASRP ändrar sina regler med jämna mellanrum. Själv har jag ett engelskt sto som är efter welsh sec B hingst och ridponnymoder. Hon var stamboksförd i england, men registrerades som 93 :a i sverige dvs korsningsponny, när jag protesterade fick jag bara veta att såna var reglerna. Nu flera år senare har jag fått *erbjudande* om att få henne omregistrerad som 43:a i ASRP, så tydligen har reglerna ändrats nyligen.
Kan tillägga att om det är den ponnyn jag tror, e Strinesdale Matador, så hade han interimtillstånd ett år.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får man om man korsar?

Chantilly6.jpg

Det var en riktigt j*vla läcker korsning :love:
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Tack! Tycker jag oxå - såklart, annars hade jag ju inte fött upp dom. :p:D
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Skall mejla Molin så förhoppningsvist lägger hon ut nya bilder på honom, tog dom nu i kväll..18/10 På en del står han vid min varmblods valack med blått täcke han är 165cm, mammas rumpa:p hon är 160cm så vi får se hur stor han blir...
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Skall mejla Molin så förhoppningsvist lägger hon ut nya bilder på honom, tog dom nu i kväll..18/10 På en del står han vid min varmblods valack med blått täcke han är 165cm, mammas rumpa:p hon är 160cm så vi får se hur stor han blir...

NU kommer fin sötis och han är snygg :D

Fjording.travare1.JPG

Fjording.travare2.JPG

Fjording.travare3.JPG

Fjording.travare4.JPG
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Tack moliin han är faktiskt snyggare i verklighet än på bilderna:) men man brukar ju säga att bilder ljuger eller??:D;)
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Haha ja man brukar säga att bilder ljuger.

Kan säkert tro att han är en riktigt snygging. Tycker han ser trevlig ut. Hur hög är han ca?
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jag vet inte hur hög han är riktigt..har inte mätt honom ordentligt men på ett ungefär om jag kollar mig själv så är han ca 138 har bara satt handen över hans manke och jämnfört honom med mig.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Welsh eller Welsh Mountain brukar vara väldigt bra att korsa med arab/halvblod. Man får upp höjden, men welsharnas lugna temperament finns kvar, beroende vad man tar för föräldrar så brukar man få antingen en väldigt bra hopphäst (welsharna är duktiga på det) eller welsh mountains för att få en gångartsponny. Det är i.af mina erfarenheter ^^
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 778
Senast: Hedinn
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 892
Senast: nickan1
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp