Vad får man om man korsar?

Sv: Vad får man om man korsar?

det har nog jag missat, det vore intressant att se bild på den lille..

ofta när jag drar upp fjordkorsningar brukar folk häva ur sig hur dåligt det kan gå, men alla har bara "hört att en bekants, kompis, mammas, jobbarkompis dotter som fick en fjordkorsning som var otroligt missbildad" ingen har någonsin sett en fjordkorsning med heltokig exteriör med egna ögon.. :p
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jag håller med, fjordkorsningar ser alltid (dom jag sett och träffat) väldigt trevliga ut!


Att olika raser korsas kommer alltid att finnas, det jag menar är att om man korsar med en ras med speciellt exteriör eller en extra gångart... Är inte risken 50/50 att avkomman får orena gångarter eller kanske "konstigt" exteriör (som gör det väldigt svårt för hästen att jobba rätt som ett exempel)....

All avel är ju en risk men att korsa olika raser känns som ännu mer riskfyllt!

Om vi pratar om hundar där det korsas hej vilt så kan man jämföra...

Schäfer/Rottis är en vanlig korsning. Det är två brukshundar och det blir nog en bra arbetshund till den som har tid, kunskap och vilja.

Korsar man en rottis med en whippet - vad i helsike får man då??

Förstår ni min tanke? hehe

brukshund bör om de korsas korsas med brukshund och vinthund med vinthund. Finns fler raser innom varje kategori, precis som med hästar. Men det gäller ej hästar som travare, islänningar mm som har en egen gångart tex...
 
Sv: Vad får man om man korsar?

ja, det kan man ju undra.. det första jag tänkte på var om kattavel, ex manxkatt eller skepparkatt med annan vanlig kattras.. blir det kort svans / extra tår eller inte?

just gångarterna tror jag inte är ett problem ändå.. hästar tränas så oerhört kontrollerat att man tränar gångarterna rena.. det finns ju travare som visar tendenser till tölt och då kan man träna fram tölten till en ren gångart..

det jag tycker är viktigast är att man har en tanke bakom sin avel och att man väljer två bra individer och inte tar ett sto för att hon är söt eller snäll bara.. skolle jag korsa fjording skulle det vara en mer sporttypad hingst och stoet arabiskt eller eng fbl..
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Ja jag har själv hoppats på att den ägaren skulle hitta hit, minns inte alls vad hon heter heller... Jag hjälpte henne med och lägga ut bild på den lille om jag minns rätt.

Ska kolla mina bilder, hjälpte några stycken förra året.

Men vill gärna se hur den avkomman ser ut nu. :D
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Hitta på vad hon heter här inne M-L heter hon och skönheten finns i hennes galleri :D Gud så stor han blivit. Hon har honom som visningsbild med, dock som föl då.

Men han har blivit fin :D
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Apropå fjordkorsningar. Jag har sett några stycken, bl a själv haft att göra med ett par som lektionshästar. Lektionshästarna var bra. sedan har jag sett en som var fjording/arab, som hoppade jättebra, men hade väldigt korta och raka kotor fram. Behöver jag tala om att hästen var trasig i frambenen efter att ha tävlats på msv nivå.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

några garantier att det blir som jag vill vet man ju dock inte.
så är det nog med all avel...men vi får se vad det blir.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

det har nog jag missat, det vore intressant att se bild på den lille..

ofta när jag drar upp fjordkorsningar brukar folk häva ur sig hur dåligt det kan gå, men alla har bara "hört att en bekants, kompis, mammas, jobbarkompis dotter som fick en fjordkorsning som var otroligt missbildad" ingen har någonsin sett en fjordkorsning med heltokig exteriör med egna ögon.. :p

Jag gillar fjordkorsningar skarpt! Ridskolan har 2 st nu, en ponny (fjording & förmodligen islandshäst) och en liten häst runt 155 måttet (modern fjording/fjordkorsning, fadern sv.halvblod/furioso), de har båda tävlat och är oerhört hållbara. Hade en ponny som också var fjordkorsning som fick åka därifrån nu under sommaren, han var så tjock så han skulle nog inte hålla i längden, tjock trots att han fick mindre mat och gick minst 2 lektioner per dag. Så det var bäst för honom, men vilken trevlig häst att rida. (samma korsning som senast nämda hästen)

Tydligen har vi fått in en till ponny som är fjordkorsning (som eventuellt är syster med den första nämda ponnyn). Dark_Iris eller vad hon heter här på Buke hade väl en fjordkorsning som gått bra i hoppningen?

Fotade en 50% fjording förra året som gått upp till LA hoppning med placeringar e.Welsh. Dessutom är den ponnyn bara 9 år.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jag gillar fjordkorsningar skarpt! Ridskolan har 2 st nu, en ponny (fjording & förmodligen islandshäst) och en liten häst runt 155 måttet (modern fjording/fjordkorsning, fadern sv.halvblod/furioso), de har båda tävlat och är oerhört hållbara. Hade en ponny som också var fjordkorsning som fick åka därifrån nu under sommaren, han var så tjock så han skulle nog inte hålla i längden, tjock trots att han fick mindre mat och gick minst 2 lektioner per dag. Så det var bäst för honom, men vilken trevlig häst att rida. (samma korsning som senast nämda hästen)

Tydligen har vi fått in en till ponny som är fjordkorsning (som eventuellt är syster med den första nämda ponnyn). Dark_Iris eller vad hon heter här på Buke hade väl en fjordkorsning som gått bra i hoppningen?

Fotade en 50% fjording förra året som gått upp till LA hoppning med placeringar e.Welsh. Dessutom är den ponnyn bara 9 år.

Det finns/fanns en ponny som heter Silver som tävlat upp i topp fälttävlan.. En ruskigt hållbar ponny..
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Vet inte om det är mig du menar Mysan?
Har en avkomma undan mitt travarsto och efter en Connemarahingst. Valde själv att det skulle bli en korsning. Tycker att mitt lilla travarsto och just connemara som oftast är lite grövre skulle bli bra. Av komman är reggad som svensk ridponny. En väldigt trevlig avkomma som jag även har ställt ut.
På typ fick hon omdömet kortlinjerad. 7p
Huvud hals bål: Något långt huvud, kort välliggande bog,starkt njurparti 7p
Extremiteter: välbenad från sidan ngt tåvid höger fram 7p
Skritt: taktmässig 8p
Trav: kort markbunden. 6p Sammanlagt 35 p
Jag är nöjd med resultatet så här långt, men hon är ju bara 1½ än.
Tanken har ju hela tiden varit att jag ska behålla henne till mig själv, men det har faktisk varit 2 som velat köpa henne. En kompis och en som var med på utställningen.
Kul att fler än jag tycker om henne.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Nej, den är registrerad som korsningsponny i det register som Ridponnyföreningen administrerar. En korsning travare/connemara är inte en ridponny...
Var vänlig blanda inte ihop Rid och Sportponnyföreningen med Avelsföreningen Svensk ridponny!
Ingen förening har monopol på namnet ridponny vilket innebär att tex ovan nämnda ponny skulle i Frankrike klassificeras som just ridponny eftersom den föreningen godkänner travar blod.
Väl värt att notera är att en ponny med den korsningen kan i Rid och Sportponnyföreningen registreras som Sportponny, vilket innebär att den ponnyn kan visas på den föreningens utställningar, samt kan deltaga i 3årstest, kvalitets tävlan(ej möjligt för en ponny registrerad I ASRP) osv samt ungponnychampionat .
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Min lillasyster hade en arab/fjording en kanontrevlig ponny med bra steg och hoppteknink, nackdelen var att han var pigg och stark. Ska se om jag kan leta fram någon gammal bild :)
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Vet inte om det är mig du menar Mysan?
Har en avkomma undan mitt travarsto och efter en Connemarahingst. Valde själv att det skulle bli en korsning. Tycker att mitt lilla travarsto och just connemara som oftast är lite grövre skulle bli bra. Av komman är reggad som svensk ridponny. En väldigt trevlig avkomma som jag även har ställt ut.
På typ fick hon omdömet kortlinjerad. 7p
Huvud hals bål: Något långt huvud, kort välliggande bog,starkt njurparti 7p
Extremiteter: välbenad från sidan ngt tåvid höger fram 7p
Skritt: taktmässig 8p
Trav: kort markbunden. 6p Sammanlagt 35 p
Jag är nöjd med resultatet så här långt, men hon är ju bara 1½ än.
Tanken har ju hela tiden varit att jag ska behålla henne till mig själv, men det har faktisk varit 2 som velat köpa henne. En kompis och en som var med på utställningen.
Kul att fler än jag tycker om henne.

Ja det var dig jag tänkte på. Vet att du lade ut bilder på den också i någon tråd och jag tyckte den såg hemskt trevlig ut.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Nu när vi kom in på fjording korsning, så har jag en vän som har ett fjordingsto som är utbildad MSV dressyr hon är nu dräktig med en Lusitano. :)
Jag själv tävlade en fjordingkorsning i ponny åren, hopp LA iallfall.
Har bara träffat trevliga fjording korsningar, allra vanligast är väl kors med arab.. tror jag.. :confused:
 
Sv: Vad får man om man korsar?

I mina öron låter det väldigt genomtänkt och bra, även om jag inte förstår korsningen riktigt. Sporthästar finns det ju gott om.
Jag som då föder upp samma kombination som Stilett - Arab/Friesers kan väl tillägga en del. Arab/Friesern har visat sig vara en så pass lyckad kombination att det numera i rätt kombination är en egen godkänd ras - Arabofrieser. Används till samma grenar som friesern men har genom arabförädlingen fått bättre uthållighet, hjärt- och lungkapacitet. Till exempel har det belgiska mästerskapet i fyrspannskörning vunnits av arabofriesers åtta (!) gånger och man har även haft framgångar inom dressyr. Och sen blir dom ju inte så fula så det gör ont heller direkt.... Några bilder på ett par av mina:

Chantilly6.jpg

Chantilly3.jpg

Cacharel15.jpg

Cacharel3.jpg
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Det är väldigt konstigt då att hennes pass kommer från ASRP och det står Svensk ridponny under ras. Hon är även utställd som ridponny och inte korsning. Jag kan inget om registreringar men enligt ASRP kan jag vara med på 3års test och kvaliten med henne. Har själv pratat med dem om att mamman är travare och det syns ju även på papperen jag skickat in men det var inga problem.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jag har träffat trevliga ponnykorsningar:
Fjording / Paint
New Forest / Russ
Halvblod/Russ-Norsvensk
Det "gratis hästar" man lånar grannens hingst till sitt sto eller tjuvbeteckningar. Korsningarna är ofta trevliga individer, men kanske inte alltid de snyggaste exteriörerna då man avlat på individer som kanske igentligen inte bör användas i avel.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Var vänlig blanda inte ihop Rid och Sportponnyföreningen med Avelsföreningen Svensk ridponny!
Ingen förening har monopol på namnet ridponny vilket innebär att tex ovan nämnda ponny skulle i Frankrike klassificeras som just ridponny eftersom den föreningen godkänner travar blod.
Väl värt att notera är att en ponny med den korsningen kan i Rid och Sportponnyföreningen registreras som Sportponny, vilket innebär att den ponnyn kan visas på den föreningens utställningar, samt kan deltaga i 3årstest, kvalitets tävlan(ej möjligt för en ponny registrerad I ASRP) osv samt ungponnychampionat .

Intressant, nu har jag lärt mig nåt nytt!

Första frågan som ploppa upp är dock: Vad händer om ponnyn växer över måttet... Med hästar i stamtavlan kan det inte vara så ovanligt. Åker den ur föreningen då eller? Finns det mästerskap innom de olika föreningarna som i tex connemarasällskapet som har riks varje år med mästerskap i dressyr och hoppning, enbart för connemaror..?

Om jag ska tävla min ridponny som är 157cm i mankhöjd. Är den fortfarande en ridponny/sportponny då när man läser ras i startlistorna?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 026
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 775
Senast: Hedinn
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 890
Senast: nickan1
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp