Vad får man om man korsar?

Sv: Vad får man om man korsar?

Intressant... Med egen godkänd ras menar jag en egen rasförening och stambok.. Finns det för "arabofrieser"?

Exteriörsmässigt är det ju en smaksak men jag förstår att det säkert blir en lagom avkomma om man gillar den typen av häst och att förädla lite med arab...

Men mina egna tankar är ju då att man kan skapa två linjer i frieseraveln, en bruks och en sport, som de flesta andra häst- och ponnyraser har.

Eftersom jag kan mest själv om connemaran tar jag den som exempel. Där finns ju den grova och ofta lite högre i mankhöjd modellen och sedan den mer slipade sportmodellen som gärna är ganska små och smäckra...

Är inte det nåt att ta i aktning istället för att skapa en ny "ras". Nu vet inte jag, dom kanske har en egen stambok men jag har inte hört om det i alla fall...



En annan fråga också, vad för hästar avlar du på? Är dom lika meriterade som stiletts hästar tex?
Inom tävling? Inom sin ras (utställning)?
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Arabofrieser har egen rasförening och stambok. Det finns ännu inte någon förening i sverige och kunskapen om rasen här i landet är väldigt liten - man blir ifrågasatt hela tiden om arabofrieser verkligen är en ras. Den dagen svenskarna också har fått upp ögonen för rasen kanske det kan vara ekonomiskt försvarbart att lägga dom stora pengar som det kostar att importera hästar och avla enligt arabofrieserförbundets extremt begränsande regler. Som med allt annat måste det finnas en marknad för det och svenskarna är nog inte villiga att betala priset för det ännu.

Angående hur jag avlar då: Jag avlar inte bara för att jag själv vill ha en egen avkomma utan bedriver en verksamhet - föder upp för att sälja - och använder mig därför inte av egen hingst utan betäcker mina arbston med avelsgodkänd frieserhingst. Jag visar sen mina föl på premiering, chippar och reggar dom i FPZV.

Mitt ena sto är efter Eldorado som var den vinstrikaste fullblodsaraben inom galopp 79-80. Han gjorde 352 starter, varav 102 segrar. Han har också goda resultat inom hoppning och distansritt. Han har lämnat flera framgångsrika avkommor, främst inom galopp. Det andra stoet är efter Orkan som i sin tur är efter Fawor - World Junior Champion Stallion 1983. Orkan har lämnat ett flertal framgångsrika avkommor, bl a avelshingsten Armaani och Panassos - årets arabgaloppör 2001.

Korsningar KAN vara seriöst och genomtänkt avlade och det är synd att man ofta drar paralleller mellan korsningsavel och buskavel på olämpliga individer.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Det är väldigt konstigt då att hennes pass kommer från ASRP och det står Svensk ridponny under ras. Hon är även utställd som ridponny och inte korsning. Jag kan inget om registreringar men enligt ASRP kan jag vara med på 3års test och kvaliten med henne. Har själv pratat med dem om att mamman är travare och det syns ju även på papperen jag skickat in men det var inga problem.
En nyfiken fråga, vad är det för raskod?
Dvs vilka är de två första siffrorna i registreringsnumret?

Travare är ingen godkänd inkorsningsras hos svensk ridponny, därför känns det konstigt om föreningen har godkänt den som en sådan.

Att passet kommer från ASRP beror på att det är de som administrerar registret för "övriga korsningsponnyer".
 
Sv: Vad får man om man korsar?

En nyfiken fråga, vad är det för raskod?
Dvs vilka är de två första siffrorna i registreringsnumret?

Travare är ingen godkänd inkorsningsras hos svensk ridponny, därför känns det konstigt om föreningen har godkänt den som en sådan.

Att passet kommer från ASRP beror på att det är de som administrerar registret för "övriga korsningsponnyer".
Jag tror vår moderator behöver uppdatera sina kunskaper lite :)
Korsnings/ridponnier med okänd eller *konstig* stam som ponnyn ovan kan registreras även i Rid och Sportponnyföreningen. Det fina i den varianten är att alla ponnier får samma raskod vilket innebär vissa fördelar för en del ponnier som annars skulle reggas som 99:or i ASRP's register och utestängas från vissa aktiviteter.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Men det är ju inte för galopp du avlar?

Är det inte bättre att använda ston och hingstar med ridmeriter?
Och jag hade en tråd för inte alls längesen om att enbart avla på stamtavla/unga ston som inte meriterats... Det är ännu större chansning än vad avel redan är normalt.

Det finns många hästar som är riktigt bra avelshingstar men som enbart visats på utställning och kanske nån gång gjort ridprov bara... Det är inget jag själv gillar.
Hästar som kan tävlas och vara avelshingstar på samma gång (finns också ett gäng) tycker jag visar på något positivt, att hingsten pallar det.

Sedan kan ju avkommornas meriter höja en hingst, men frågan är hur många som kommer till start. Om hingsten får 100 avkommor så räcker det med att 10 av dessa placerar sig/visar sig goda på tävlingsbanan så höjs hingsten upp i människors ögon... Resten, 90 st som hamnat på ridskola eller hos skogsmulle eller varsomhelst... höll dom inte måttet? varför?


Jag tycker inte det är konstigt alls att det inte är godkänt i sverige. Att korsa två renras och kalla fölet för en tredje ras?
Men som du säger, sverige är ju lite efter i vad allt nytt kallas...
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Men det är ju inte för galopp du avlar?

Är det inte bättre att använda ston och hingstar med ridmeriter?
Och jag hade en tråd för inte alls längesen om att enbart avla på stamtavla/unga ston som inte meriterats... Det är ännu större chansning än vad avel redan är normalt.

Det finns många hästar som är riktigt bra avelshingstar men som enbart visats på utställning och kanske nån gång gjort ridprov bara... Det är inget jag själv gillar.
Hästar som kan tävlas och vara avelshingstar på samma gång (finns också ett gäng) tycker jag visar på något positivt, att hingsten pallar det.

Sedan kan ju avkommornas meriter höja en hingst, men frågan är hur många som kommer till start. Om hingsten får 100 avkommor så räcker det med att 10 av dessa placerar sig/visar sig goda på tävlingsbanan så höjs hingsten upp i människors ögon... Resten, 90 st som hamnat på ridskola eller hos skogsmulle eller varsomhelst... höll dom inte måttet? varför?


Jag tycker inte det är konstigt alls att det inte är godkänt i sverige. Att korsa två renras och kalla fölet för en tredje ras?
Men som du säger, sverige är ju lite efter i vad allt nytt kallas...
Jag fortsätter gladeligen att svara på dina frågor för det här är intressant och frågar man inte får man ingenting veta. :p:D Men jag vet inte vad du har fått din sista kommentar ifrån. Det är visst godkänt att avla arabofriesers i sverige, det finns bara ingen i sverige som har tagit tag i att starta en SVENSK förening, vilket ju inte är så märkligt eftersom medlemsantalet nog inte skulle bli så stort. ;) Men det har ju ingen betydelse för registrering och pass skulle ändå utfärdats från samma ställe - E.A.F.A.

Sen kan jag berätta att en frieserhingst blir inte godkänd för avel genom att bara visas på utställning och "kanske nån gång göra ridprov" som du uttryckte det. Bruksproven som genomförs under 50 dagar i tyskland ställer extremt höga krav inom både ridning och körning och även grenar som kanske normalt inte förknippas med just frieser ingår - även hoppning. Det finns än så länge bara tre frieserhingstar i sverige som blivit godkända för avel.

Mina arabston är inga ponnies och även om det ena stoet är jätteduktig i både hoppning och dressyr och dessutom tränats i western som ung och också tävlats och gjort bra ifrån sig med tanke på storleken så säger inte det speciellt mycket. Är dom drygt 1.50 så konkurrerar dom med stora hästar. Ett 1.50-sto kan vara duktigare än ett 1.48- sto utan att det syns meritmässigt. Tyvärr... Det är just nackdelen med hästar i den storleken.

Sen om du har tid över kan du ju kolla runt lite bland alla varmblodiga rena raser och försöka hitta en enda ridhäst som inte från början är en kombination av flera raser.... Eller som inte har arab inkorsat.... :angel:
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Hon har raskod 93. Har aldrig haft någon ridponny tidigare och vet inte hur deras registreringssystem ser ut.
För mig spelar det i och för sig inte så stor roll eftersom jag ska ha henne själv. Är vuxen och kommer inte att tävla henne.

Även om ponnyn blir övervuxen kommer den ändå att vara registrerad som svensk ridponny, men man kan inte tävla den som ponny eftersom det krävs mätintyg precis som alla andra raser.
Det finns ju flera olika ponnyraser som växer över 148 cm.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

EAFA, vad står det för?

Jag tycker också det här är intressant! :)


Absolut är alla raser från början korsningar men att åberopa det för att få sina egna verk "godkända", eller hur jag nu ska uttrycka mig, känns lite långsiktigt.

Att jag frågar vad EAFA står för är för om man tänker alla quarterhästar i sverige registreras i amerikanska AQHA (american quarterhorse assosiassion) (hehe stavas det så? :p ) Och där kan man alltså blodtypa och få sitt engelska fullblodssto godkänd för quarteravel (appendix) men som jag skrev tidigare är jag osäker på hur många procent det måste vara för att kallas ren quarter eller quarter appendix..
Det kanske är samma för er?

Det låter jättebra med så omfattande bruksprov, nästan för bra om man vill avla olika inriktningar men då jag inte vet hur dom går till så ska jag inte gå in mer på det ;)


Tävlar man LC-LB så räknas inte gångarterna på samma sätt som högre nivå. Jag trodde det först också då jag har en connemara som är 155 cm med markbunden trav. Men det är så mycket annat som spelar in än gångarter så på den nivån är det "skit samma".

Då kan man ju tycka vad är det för mening att meritera en häst på den nivån? Jag kan bara prata för mig själv och säger "hellre det än inte alls"...
 
Sv: Vad får man om man korsar?

skall syftet vara att korsa för att få fram en trevlig allroundras, hållbar, lugn, snygg, för hobbyridning eller tävling eller båda delarna så har jag sett flertalet mycket lyckade korsningar mellan fjording och annan ras.. skulle JAG välja skulle det bli korsning med fjording och engelskt eller arabiskt fullblod då dessa två raser anses så rena att de kan korsas in i vilken ras som helst utan överhängande risk för exteriörfel.. givetvis skall båda individerna man parar vara friska och av god exteriör själva också..

jag har sett och ridit fjord/russkorsningar (2x, båda mycket stabila men har visat framfötterna på tävlingsbanorna med ridskolelever)
sedan har jag under åren sett flera fjordkorsningar på bla på ridskolor och tävlingar, samt på annonser där de har sett mycket trevliga ut.. det jag har sett där man vet vad fjord är korsad med är det halvblod, eng fbl, islandshäst(!) och vbl travare..

Själv förstår jag inte meningen med att korsa så pass skilda raser med varandra för att få fram en allroundhäst.
Nu är jag fjording-ägare, så jag är kanske lite partisk, men de fjordkorsningar jag sett med lättare raser (arab, welsh t.ex.) har jag inte tyckt varit särskilt bra hästar. Varken exteriört, gångarts- eller tempramentsmässigt. (Dock har inte alla haft fel på allt samtidigt som tur är:angel:)
De korsningar med fjord som jag har tyckt om har varit korsningar mellan kallblod t.ex. fjording-nordsvensk eller fjording-ardenner, men då har det blivit kallblod av brukstyp som det redan finns trevliga representanter för i de redan existerande raserna, och därmed ingen utveckling eller avelsframsteg.

Dessutom är både araben och fjordingen utmärkta allroundhästar i min mening, dock av olika typer och på sitt eget sätt, och då tycker jag inte att det finns någon mening att korsa för att få fram något som redan finns hos de båda raserna.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

EAFA, vad står det för?

Jag tycker också det här är intressant! :)


Absolut är alla raser från början korsningar men att åberopa det för att få sina egna verk "godkända", eller hur jag nu ska uttrycka mig, känns lite långsiktigt.

Att jag frågar vad EAFA står för är för om man tänker alla quarterhästar i sverige registreras i amerikanska AQHA (american quarterhorse assosiassion) (hehe stavas det så? :p ) Och där kan man alltså blodtypa och få sitt engelska fullblodssto godkänd för quarteravel (appendix) men som jag skrev tidigare är jag osäker på hur många procent det måste vara för att kallas ren quarter eller quarter appendix..
Det kanske är samma för er?

Det låter jättebra med så omfattande bruksprov, nästan för bra om man vill avla olika inriktningar men då jag inte vet hur dom går till så ska jag inte gå in mer på det ;)


Tävlar man LC-LB så räknas inte gångarterna på samma sätt som högre nivå. Jag trodde det först också då jag har en connemara som är 155 cm med markbunden trav. Men det är så mycket annat som spelar in än gångarter så på den nivån är det "skit samma".

Då kan man ju tycka vad är det för mening att meritera en häst på den nivån? Jag kan bara prata för mig själv och säger "hellre det än inte alls"...
EAFA står för European Arabo Friesian Association. Det är alltså inte ett frieserförbund eftersom - som jag tidigare sagt - arabofriesern är en egen ras. Kolla gärna!:laugh:
http://www.arabofriesiansporthorses.net/

Dom hästar jag föder upp är som jag också tidigare sagt, inga arabofriesers. Dom har för stor del arab i sig, vilket jag inte tycker är någon nackdel och kombinationen 50/50 är det också många som avlar på utomlands. Men dom får då inte registreras som arabofriesers utan räknas som arab/frieserkorsningar. Och det var ju korsningsavel tråden handlade om och anledningen till att jag skrev i tråden var för att påvisa att korsningsavel inte behöver vara det samma som oseriös buskavel med olämpliga individer.

På min profil finns länk till en hemsida där dessa avelstankar fördjupas (får man skriva så????):crazy:

Hur som helst... Avelsstona då.... Visst är det jättebra att meritera avelsston men jag har aldrig hört en fölköpare efterfråga stoets resultat i LB/LC. Stammen däremot efterfrågas alltid....:p:D
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Och jag har aldrig hört en uppfödare erkänna att den buskisavlar ;)

Naturligtvis är alla uppfödares ston värda att avla på, i ägarens ögon... (Om den inte tjuvbetäcks då) :angel:;)

Jag säger inte att du gör det för du har en uppenbar tanke med din avel som är bra. Vi har bara olika syn på rasvalet.
Men nu blev jag fundersam. Vart reggar du dina föl nu då om dom inte fick reggas i EAFA? :confused:

Där drog du mattan under mina fötter nu när jag började sätta mig in lite i hur du tänker...


Ändring: Läste igen och insåg du redan skrivit det; FPZV. Vad står det för?
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jag tror vår poloplayer behöver uppdatera sin läsning litegrann eftersom det STÅR i inlägget ovan att ponnyn ifråga ÄR registrerad hos ASRP.
Att du vill ha in ponnyer i din förening är en helt annan femma och var vänlig sluta tjata om detta nu, så att jag slipper se det som reklam och radera dina inlägg.

Hon har raskod 93. Har aldrig haft någon ridponny tidigare och vet inte hur deras registreringssystem ser ut.
För mig spelar det i och för sig inte så stor roll eftersom jag ska ha henne själv. Är vuxen och kommer inte att tävla henne.
Då ber jag om ursäkt, för då har jag skrivit fel. :)
Men jag är väldigt förundrad över att de har accepterat en förstakorsning som din, med de raser som ingår - den ena rasen är ju inte ën gdk som inkorsningsras.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Som sagt har jag ingen aning vilka raser som ens är tillåtna som ridponny. Det var id kontrollanten som sa att jag skulle regga henne som ridponny.
Om det inte hade gått borde väll ASRP ha reagerat? Nu blev jag lite orolig att något är fel. Har ju skickat in alla papper på mamman så det syns ju att hon är travare eftersom det står med.
Kan dom ändra en redan registrerad ponny? Någon som vet?
Är det någon som vet mer utförligt vad det betyder när de är reggade som
93a?
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jag tror vår poloplayer behöver uppdatera sin läsning litegrann eftersom det STÅR i inlägget ovan att ponnyn ifråga ÄR registrerad hos ASRP.
Att du vill ha in ponnyer i din förening är en helt annan femma och var vänlig sluta tjata om detta nu, så att jag slipper se det som reklam och radera dina inlägg.


Då ber jag om ursäkt, för då har jag skrivit fel. :)
Men jag är väldigt förundrad över att de har accepterat en förstakorsning som din, med de raser som ingår - den ena rasen är ju inte ën gdk som inkorsningsras.
Jag förklarar endast skillnaden mellan olika föreningar, och det är nog upp till ägaren själv att välja vilken förening hon vill registrera sin ponny i, eftersom hon kan omregistrera ponnyn även i en annan förening om hon så önskar, vilket i detta fall kan innebära vissa fördelar för ägaren.
Var vänlig håll privat käbbel utanför detta forum, din roll som moderator kan annars ifrågasättas.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Du har inte gjort något fel!
Du skickar in de papper du har och sen är det registratorn som placerar ponnyn i det register där den hör hemma.

Jag ska inte ge mig på att förklara skillnaden mellan de olika raskoderna.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Mitt varmblodssto väntar ett föl e: welshingst
Mitt varmblod som har fina gångarter, men när vi vill, även en trav som jag
aldrig upplevt förut med någon annat varmblod jag ridit.
Hon älskar formligen att hoppa och på det är hon super i temperament
och sammarbetsvilja.
Nu har hon/vi långt kvar innan hon och jag är där jag vill att vi ska vara:laugh:
Men då vi behöver en lagom storlek till min dotter så kikade vi runt och Welsharna verkar trevliga.
Fölet kommer jag att registrera som Welsh part breed, då får vi även visa det som föl och även senare. Som jag förstår det.
Visst skulle vi kunna köpt ett åt min dotter, finns ju många olika till salu.:angel:
Men som sagt, vi vert hur vårt sto är, vi har det vi vill där.
+ Vi vet vad det är för hingst, vi vet hur har sett honom i lite olika förhållanden.:love:
Nu är det ju som alla skriver ett lotteri, men jag behöver inte bli blåst eller besviken på säljare som svävar ut lite....
Svårt att beskriva, men jag hoppas verkligen på en mysig liten fölis, som vi kan visa o se vad "betyget" blir.
Av denna korsning, sett en hel del korsningar mellan welsh och andra, men bara en med varmblod/welsh.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Mitt varmblodssto väntar ett föl e: welshingst
Mitt varmblod som har fina gångarter, men när vi vill, även en trav som jag
aldrig upplevt förut med någon annat varmblod jag ridit.
Hon älskar formligen att hoppa och på det är hon super i temperament
och sammarbetsvilja.
Nu har hon/vi långt kvar innan hon och jag är där jag vill att vi ska vara:laugh:
Men då vi behöver en lagom storlek till min dotter så kikade vi runt och Welsharna verkar trevliga.
Fölet kommer jag att registrera som Welsh part breed, då får vi även visa det som föl och även senare. Som jag förstår det.
Visst skulle vi kunna köpt ett åt min dotter, finns ju många olika till salu.:angel:
Men som sagt, vi vert hur vårt sto är, vi har det vi vill där.
+ Vi vet vad det är för hingst, vi vet hur har sett honom i lite olika förhållanden.:love:
Nu är det ju som alla skriver ett lotteri, men jag behöver inte bli blåst eller besviken på säljare som svävar ut lite....
Svårt att beskriva, men jag hoppas verkligen på en mysig liten fölis, som vi kan visa o se vad "betyget" blir.
Av denna korsning, sett en hel del korsningar mellan welsh och andra, men bara en med varmblod/welsh.


Genom att endast ha läst detta och inte vet mer bakgrund så är detta ändå för mig ett lysande exempel på "buskisavel" eller vad man vill kalla det.

Man kan se det ur så många olika synvinklar.. Alla avlar på sina djur för sin egen del, självklart, men dom som säljer avkommor avlar ju även för andra.
Ska man behålla avkomman så spelar det ju ingen roll vad man korsar så länge man gillar det själv...
Men jag kan inte låta bli att jag tycker det här låter dumt.. Istället för att köpa en bra, redan beprövad barnponny med några år på nacken.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Nyfiken på vad som menas med buskisavel:confused:
Jag förstår de som inte vill ha korsningar,
det är ju absolut inget annorlunda än de som jobbar för att bibehålla rasrena hundar.:idea:
Själv tycker jag att det är ganska absurt att de tar så hutlösa priser för blandrasvalpar. Det tar ner arbetsglädjen för de som kämpar och lägger ner tid på att få bra hundar (som blandrasägare, använt sig av).:confused:
Sticker ej under stol, har väl gjort samma sak här fast med häst/ponny.
:devil:
Men en viss väsentlig skillnad finna mellan häst och hund, som jag förstår det..
Hundar kan man inte ställa upp och tävla med, en blandras då.
Visst finns det blandrasklubb där man får ställa upp. Men inga officiella saker.
Med en häst/ponny får jag tävla (om det blir så bra).
Finns väl alltid för och emot, denna fölis tar vi fram till mina barn och mig förstås, inte till någon annan. Kunnat köpa ett föl/veteran, eller vad som funnits tillgängligt på marknaden för mina barn och mig. Men vi valde denna korsning med det som jag skrev i mitt förra inlägg:) Finns inga garantier i något.
Sen får väl framtiden visa an.
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Nyfiken på vad som menas med buskisavel:confused:
Jag förstår de som inte vill ha korsningar,
det är ju absolut inget annorlunda än de som jobbar för att bibehålla rasrena hundar.:idea:
Själv tycker jag att det är ganska absurt att de tar så hutlösa priser för blandrasvalpar. Det tar ner arbetsglädjen för de som kämpar och lägger ner tid på att få bra hundar (som blandrasägare, använt sig av).:confused:
Sticker ej under stol, har väl gjort samma sak här fast med häst/ponny.
:devil:
Men en viss väsentlig skillnad finna mellan häst och hund, som jag förstår det..
Hundar kan man inte ställa upp och tävla med, en blandras då.
Visst finns det blandrasklubb där man får ställa upp. Men inga officiella saker.
Med en häst/ponny får jag tävla (om det blir så bra).
Finns väl alltid för och emot, denna fölis tar vi fram till mina barn och mig förstås, inte till någon annan. Kunnat köpa ett föl/veteran, eller vad som funnits tillgängligt på marknaden för mina barn och mig. Men vi valde denna korsning med det som jag skrev i mitt förra inlägg:) Finns inga garantier i något.
Sen får väl framtiden visa an.

Det du skriver är inte helt korrekt.
Men om vi börjar från början så buskavel är när man egentligen inte har något riktigt mål med sin avel mer än att få ett föl. Att man ska ha den själv är en dålig undanflykt för det kan hända så mycket som gör att man inte kan behålla den hela livet ut. Hästar kan ju dessutom bli ganska gamla.

Att det skulle vara stor skillnad på korsningshundar och korsningshästar stämmer inte heller. Långt ifrån alla korsningshästar får vara med på officiella arrangemang. Det är till ock med så att vissa renrasiga inte får vara med p g a regler för registrering, betäcknings metod, aveslvärdering m m.
I vissa klasser är det helt OK att tävla med korsningshundar i andra inte. När det gäller hästar är vissa grenar öppna för alla andra inte. Du t ex inte starta vilken häst som helst i travlopp.

När det gäller seriös avel med blandras hundar så handlar det om raser som ligger väldigt nära varandra i typ och användningsområde. Man korsar t ex inte en tax med en schäfer och tror att man ska förbättra några egenskaper hos valparna. Så det är också samma med hästar för att lyckas få fram önskad avkomma får man inte ställe krav på den som inte stoet kan leva upp till. Många som tar föl på sitt travarsto gör det för att stoet inte uppfyller de önskemål man har på sin häst och tror att man ska så det hos avkomman. Vill man lyckas med korsningsavel ska man välja individer som är väldigt lika varandra oavsett ras. De ska samma positiva egenskaper man vill ha hos avkomman bägge två. Men de får inte ha samma avvikelser (det man vill förbättra).
 
Sv: Vad får man om man korsar?

Jodå,jag har en trav/fjordkorsning,en trevlig kille väldigt social och självständig. Han föddes Februari 08. Jag kommer inte ihåg hur man lägger ut bilder Molin hjälpte mig när han hade kommit till världen;) Han är reggad som rödblack såg fuxaktig ut när han hade fällt fölpälsen men som sagt en trevlig och mysig liten kille:rofl:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 891
Senast: nickan1
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp