Vad gör du med djuren i fall av krig ? (spinoff på Djur i skyddsrum)

corzette

Trådstartare
Jag tänker då på som i fallet bondgård/ stall osv...

Själv skulle jag om jag inte längre kunde sköta min gård bara släppa ut djuren så de fick överleva bäst de kan. Alltså fria - inte i hage eller så för de djur vi haft är alldeles för väluppfostrade, så de skulle ju svälta ihjäl i hagen. Hästar och höns tex.
 
Beror på årstid. Vi har får, köttkaniner, höns, katter och hund.
Vinter och man inte kan stanna på gården, avliva alla får och ta reda på det som hinns/går. Under grönbetessäsongen så skulle jag nog välja att släppa ut fåren och hoppas att man kan komma åter innan vintern.
Kaninerna avlivas samtliga, ej lämpligt att släppa fria.
Hönsen som fåren, släppa fria under sommaren, avlivas om det är höst/vinter.
Katterna släppa fria året om, kan garanterat klara sig även om det är vinter.
Hunden avlivas om hon inte kan tas med.
 
Jag äger inga vapen, har ingen licens och har ingen granne med slaktmask. Jag kommer inte klara av att avliva mina hästar och definitivt inte smärtfritt om det krisar utan kommer isf släppa dem fria och hoppas på det bästa. Jag kan inte räkna med att min hovslagare släpper allt för att komma till min undsättning. Jag kommer inte klara av att avliva hundarna och katterna heller så måste jag fly kommer jag försöka ta dem med mig.
 
Om det blir krig behövs säkert dina djur till mat.

Absolut men nu handlar det ju om du är tvungen att överge gården. För hinner du med att förbereda är det som du säger bättre att börja nacka höns för mat och bara behålla ett fåtal för äggen...

Men om du är tvungen att ge dej av, utan att förbereda dej ? Som i Tjernobyl när de bara tog människorna och flyttade dem...
 
Jag tycker detta är en lite märklig frågeställning för det är ju inte direkt på landsbygden ett krig kommer utkämpas på det sättet vi tänker. Bodde jag på landet med gård och djur så är det inte flykt jag tänker på i första hand utan det är ju business as usual så långt det är möjligt.

Frågan är väl snarare vad vi som bor i storstäder kommer behöva göra med våra inackorderade djur?
 
Jag tycker detta är en lite märklig frågeställning för det är ju inte direkt på landsbygden ett krig kommer utkämpas på det sättet vi tänker. Bodde jag på landet med gård och djur så är det inte flykt jag tänker på i första hand utan det är ju business as usual så långt det är möjligt.

Frågan är väl snarare vad vi som bor i storstäder kommer behöva göra med våra inackorderade djur?
Beroende på var du bor på landet så kommer du även drabbas initialt vid ett krig. Jag pendlar till jobbet i Sthlm men bor på landet med inackorderade hästar hos en granne och sköter dem själv, det är ändå så pass nära objekt som kan vara av intresse att bomba eller inta att jag skulle kunna vara tvungen att fatta snabba beslut + jag är krigsplacerad på jobbet.
 
Vi bor 30 min utanför en stad och jag har svårt att se att ett ev krig skulle drabba oss direkt. Men jag tror nog att vi skulle flytta ut till vår stuga ytterligare en bit ut i skogen och sedan åka tillbaka en gång per dag och se till djuren. Problemet blir sen om det pågår under en längre tid och det blir brist på diesel. Det blir svårt att få in foder till korna för att klara vintern utan traktor.
 
Beror på. I en drömvärld så tar jag hästar, höns och hund till stallet min morbror har sina hästar.
Hästarna får vara transportmedel.

Är inte krigsplaserad i jobbet eller medlem i hemvärnet eller liknande så har faktiskt inte den blekaste om jag kommer bli plaserad eller inte.
Blir jag det så får planen ändras ut efter det.

Nog för jag bor lantligt men jag bor ändå i storgöteborg så lär inte vara lugnagatan här även om jag inte bor mitt i smeten.
 
Det känns oansvarigt att bara släppa ut sina djur vind för våg om det verkligen inte är superakut (alltså att hesa Fredrik ljuder och vi måste fly på sekunden). Fanns det tillstymmelse till tid så hade vi tagit oss ut ur stan med djuren till någon av våra släktingar. Förmodligen avlivat samtliga djur om det fanns risk att behöva fly ytterligare. Åldriga innekatter och en orm har inte några bra förutsättningar för att klara sig själva här omkring.

Om det skulle bli superakut och vi behövde lämna lägenheten _nu_ så hade jag i första hand plockat med katterna men släppt ut dem om läget blev ohållbart och ingen kunde hjälpa till med avlivning. Det känns snällare än att låta dem svälta i lägenheten. Ormen hade fått åka glasslåda i väskan och hoppas på det bästa, jag vet inte om jag klarat att avliva henne själv men det är ett bättre alternativ än att släppa ut henne.

Om det någonsin skulle bli en invasion är det inte helt otroligt att mitt närområde skulle drabbas snabbt.
 
Så långt det är möjligt skulle vi bo kvar och satsa på att kläcka fram kycklingar för att få mer mat.
Skulle vi behöva fly skulle jag öppna hönsgården/hagar till hästarna. Katt och hund skulle avlivas om de inte kan tas med. Dom två har ett sånt band till människor att jag inte skulle kunna med att överge dom. Bara tanken att de skulle få panik och må dåligt ger mig panik och ångest.
Hönsen blir visserligen glada när jag kommer men de har inte alls samma känslor och tamhet som hunden tex.
 
Absolut men nu handlar det ju om du är tvungen att överge gården. För hinner du med att förbereda är det som du säger bättre att börja nacka höns för mat och bara behålla ett fåtal för äggen...

Men om du är tvungen att ge dej av, utan att förbereda dej ? Som i Tjernobyl när de bara tog människorna och flyttade dem...
Usch ja, Tjernobyl.... Vilket lidande för människorna som lämnade djuren. För djuren! Men också för soldaterna som åkte dit och avlivade djuren sedan.

Katten hade jag avlivat. Barnen har en hamster vardera och de hade fått gå samma öde till mötes, men hunden hade jag försökt ta med mig. Hade inte det gått hade jag fått avliva honom på något vis, att släppa ut honom är otänkbart.
 
Det beror ju på var jag skulle vara tvungen att vara. Jag har ju ingen försvars eller vårdutbildning så jag tänker att där jag skulle kunna göra nytta är inom lantbruket. Så jag tänker att jag får sköta lantbruksdjur och kupa potatis. Då har jag ju möjlighet att se till mina egna djur också. Mina egna hästar skulle jag ta bort så fort foder blev ett problem. Om det då finns ström skulle jag frysa det köttet till hunden. Annars får jag problem med hundfoder. Katterna vete sjutton. Chokkekatten reder sig nog ett tag men den andra skulle svälta fort. Hon är mager från början och förlitar sig helt till människans omhändertagande.
 
Jag har problem med att slå ihjäl en fluga så det finns inte på kartan att jag skulle döda något av mina djur.

Hästarna skulle jag rulla ut alla balar hö i ligghallen och ta bort nätet och sen öppna alla grindar till lösdriften. Katterna skulle jag vräka ut all mat jag har och låta kattluckan vara öppen så de kan fly vid behov. Det ska dock mycket till för att jag skulle lämna djuren, kan jag välja lever eller dör jag med dem.
 
Är det sommar och jag är kvar hemma så är ödlan inget problem. På vintern får jag nog ha ihjäl henne och om jag måste lämna henne. . Mössen går ju att ta med i en liten petbox, annars får de väl ryka de med.
 
Är det sommar och jag är kvar hemma så är ödlan inget problem. På vintern får jag nog ha ihjäl henne och om jag måste lämna henne. . Mössen går ju att ta med i en liten petbox, annars får de väl ryka de med.
Men det vore fantastiskt att se min partner den "tuffa norrländska jägaren" behöva förklara för sin familj " och det här är våra tre små möss. Dom äter helst oliver och delikatesskex med sesamfrön..."
 
Hunden blir 14 om en månad och är skotträdd så hon skulle i så fall få vandra vidare. Hon har haft ett fantastiskt liv och har redan en del ålderskrämpor så som artros och sämre syn.
Om jag inte kan följa med pv till Danmark vill säga.
 
Jag bor på en åker, men inte tillräckligt off eller bra för att känna att jag vill bo där om det blir krig.
Beroende på åverkan på landet i sig så har jag svårt att se att jag vill bo kvar i Sverige och inte fly utomlands/ till släktingar.
Har liksom noll intresse (gud vad detta låter förnämt) att leva utan el, i rädsla och bara för överlevnaden skull.
Så jag vill ha möjlighet att klara mig om SHTF men inte en längre tid.

Med det sagt, de djur som går att överlämna får bli mat åt någon annan som fåren och hönsen.

De mindre hästarna hade gått att bruka med och vintrarna är milda nog att de hade överlevt om de blev släppta fritt. De två äldre och större hästarna klarar sig inte utan specialbeslag osv.

Två av tre katter hade fått tas bort pga ålderdom och krämpor, då känns det fel att lämna den andra katten själv även om han är en jäkel på att jaga så blir han inte yngre.

Hunden är så liten att hon går att stoppa i en ryggsäck och jag har svårt att tro att jag lämnar henne om jag absolut inte måste.
Spränger dem inte bron till Danmark finns det ingen anledning till varför hon inte skulle få följa med.

Tanken är att köpa en bult att ha för nödslakt, inte för ev. krig utan om det behövs för fårens skull. Men då har jag möjlighet för avlivning hemma om det behövs. Sen vet man inte hur det känns när man väl står där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 865
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 597
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp