Vad gör du med djuren i fall av krig ? (spinoff på Djur i skyddsrum)

Jag tycker detta är en lite märklig frågeställning för det är ju inte direkt på landsbygden ett krig kommer utkämpas på det sättet vi tänker. Bodde jag på landet med gård och djur så är det inte flykt jag tänker på i första hand utan det är ju business as usual så långt det är möjligt.

Frågan är väl snarare vad vi som bor i storstäder kommer behöva göra med våra inackorderade djur?
Och någon äger stallet du har häst på även kring storstaden?! Alla med gård bor inte långt ute på vischan långt från städer.
 
Hästar - tar bort eller kör dem till en vän till mig som verkligen bor mitt ute i ingenstans - och har bultpistol om det behövs.

Katter - tar bort dem. Har visserligen två katter som är lugnet själva och klarar nya miljöer och stress utan problem, men det känns bökigare att fly med katt än hund.

Hundar - behåller så länge det bara går. De är små, kan stoppas i ryggsäckar om det behövs.

Om jag inte flyr så får jag stanna i husets källare. Jag kommer behöva göra det ensam dock, min make är med i hemvärnet 🙃
 
Jag har ett gäng katter och jag skulle skära upp en säck torrfoder och ställa upp ett fönster och hoppas att de klarar sig. Här ute i skogen tror jag de kan överleva bara de har skydd för väder och vind.

Akvariefiskarna skulle jag nog inte kunna göra så mycket för. Avliva om tid finns annars bara lämna dem, tyvärr.
 
Beroende på var du bor på landet så kommer du även drabbas initialt vid ett krig. Jag pendlar till jobbet i Sthlm men bor på landet med inackorderade hästar hos en granne och sköter dem själv, det är ändå så pass nära objekt som kan vara av intresse att bomba eller inta att jag skulle kunna vara tvungen att fatta snabba beslut + jag är krigsplacerad på jobbet.

Och någon äger stallet du har häst på även kring storstaden?! Alla med gård bor inte långt ute på vischan långt från städer.
Nej naturligtvis borde jag tagit höjd för alla dessa gårdar med en massa djur som ligger så nära storstaden att en förlupen bomb kan träffa dem.
 
Jag har "bara" två hundar, de är där jag är. Jag duger nog inte i strid, men kan jag arbeta med något på annan ort än i Sthlm så lär det inte finnas något direkt hinder för att de följer med.
 
Jag bor på en åker, men inte tillräckligt off eller bra för att känna att jag vill bo där om det blir krig.
Beroende på åverkan på landet i sig så har jag svårt att se att jag vill bo kvar i Sverige och inte fly utomlands/ till släktingar.
Har liksom noll intresse (gud vad detta låter förnämt) att leva utan el, i rädsla och bara för överlevnaden skull.
Så jag vill ha möjlighet att klara mig om SHTF men inte en längre tid.

Med det sagt, de djur som går att överlämna får bli mat åt någon annan som fåren och hönsen.

De mindre hästarna hade gått att bruka med och vintrarna är milda nog att de hade överlevt om de blev släppta fritt. De två äldre och större hästarna klarar sig inte utan specialbeslag osv.

Två av tre katter hade fått tas bort pga ålderdom och krämpor, då känns det fel att lämna den andra katten själv även om han är en jäkel på att jaga så blir han inte yngre.

Hunden är så liten att hon går att stoppa i en ryggsäck och jag har svårt att tro att jag lämnar henne om jag absolut inte måste.
Spränger dem inte bron till Danmark finns det ingen anledning till varför hon inte skulle få följa med.

Tanken är att köpa en bult att ha för nödslakt, inte för ev. krig utan om det behövs för fårens skull. Men då har jag möjlighet för avlivning hemma om det behövs. Sen vet man inte hur det känns när man väl står där.
Vad står SHTF för? 🙂
 
Nej naturligtvis borde jag tagit höjd för alla dessa gårdar med en massa djur som ligger så nära storstaden att en förlupen bomb kan träffa dem.
Oj vad otrevligt svar. Jag bor mindre än en mil från ett objekt som är kritiskt i händelse av krig och då handlar det inte enbart om en förlupen bomb utan betydligt allvarligare aktiviteter vilket inte hör hemma i tråden och som jag inte tänker gå in närmare på öht på nätet.
 
Oj vad otrevligt svar. Jag bor mindre än en mil från ett objekt som är kritiskt i händelse av krig och då handlar det inte enbart om en förlupen bomb utan betydligt allvarligare aktiviteter vilket inte hör hemma i tråden och som jag inte tänker gå in närmare på öht på nätet.
Men ser inte du och @mars att de lägena inte tillhör de vanligare?
 
Skulle göra precis allt jag kunde för att få min älskade häst avlivad. ALDRIG att jag skulle vilja släppa honom lös i ett krig. Bor nära storstad.
 
Men ser inte du och @mars att de lägena inte tillhör de vanligare?
Hur kan du inte se att massor av djurägare bor i eller nära storstäder? Majoriteten av Sveriges befolkning bor i södra Sverige, många runt städer, flygplatser eller på landet i närheten av tung industri, kraftverksdammar, kärnkraftverk mm. Du bor själv i Sthlm och har noll koll på hur det ser ut utanför stan?

Jag svarar utifrån hur jag bor nu, hade jag bott på en annan plats hade det kanske varit en ickefråga, men "bara" för att jag inte längre bor inom tullarna så betyder det inte att det är så jäkla säkert där jag bor om något händer.
 
Hur kan du inte se att massor av djurägare bor i eller nära storstäder? Majoriteten av Sveriges befolkning bor i södra Sverige, många runt städer, flygplatser eller på landet i närheten av tung industri, kraftverksdammar, kärnkraftverk mm. Du bor själv i Sthlm och har noll koll på hur det ser ut utanför stan?

Jag svarar utifrån hur jag bor nu, hade jag bott på en annan plats hade det kanske varit en ickefråga, men "bara" för att jag inte längre bor inom tullarna så betyder det inte att det är så jäkla säkert där jag bor om något händer.
Eh, jag är ju djurägare och bor strax utanför storstad. Du hittar på egna väderkvarnar nu och missar poängen.

Tack för mig. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 865
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 597
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp