Vad gör du med djuren i fall av krig ? (spinoff på Djur i skyddsrum)

Jag fattar inte heller varför alla som bor på landet/i skogen etc tror att de måste eller bör fly?
Vem ska vara kvar och försvara landet då?
Så alla flyktingar som dyker upp i angränsande länder ska stoppas och /eller skickas tillbaka för att försvara sitt land?

Det enda jag har att bidra med är att jag om möjligt kan ta emot barn för omhändertagande. Allt annat kommer jag bara vara ivägen.
 
Jag bor lite ensligt på landet och jag tror ärligt att jag har förmånen att vara ifred rätt länge. Men skulle jag behöva fly och inte kan ta med djuren kommer jag avliva allihop på plats. Jag har egna vapen och kunskapen. Döda djur lider inte och ärligt talat hade jag hellre avlivat mina djur och haft vetskapen att de inte lider, än att släppa ut fritt och hoppas på det bästa.

Antagligen kommer jag behöva äta många av djuren, men jag kommer överleva rätt så länge med de som redan finns plus äggen jag får av hönsen. Antagligen kommer jag behöva byta mat mot ammunition. Jag har mark att odla så jag kommer överleva.
 
Vi bor avsides på landet utan närhet till vare sig stad och grannar. Vi bor längst in på egen grusväg. Jag tror vi skulle få vara ifred längre här än i någon stad tex.
Vi har egen vatten-brunn på gården och det finns gott om mat till häst när det är grönt ute.

Om man måste fly skulle jag hoppas på att kunna ta med våra små hundar. De äter inte mkt, tar inte mkt plats etc.
Hästen vete fasen.. Jag hade ju så klart velat ta med honom. Men känns ju väldigt knepigt.
Vet inte om jag bara kunde med att släppa ut. Eller om jag skulle tvingas avliva.

Min morfar var kavallerist i fortsättningskriget i Finland. Han hade en häst, Kalle, som han red i kriget. När morfar blivit ensam och började få svårt att förse Kalle med mat klädde han av Kalle utrustningen och lämnade honom.
Morfar kunde inte sluta tänka på hur det gått för Kalle. Så när kriget var över tog han en jätteomväg tillbaks hem för att ta sig tillbaks till där han lämnade Kalle. Det visade sig att en familj tagit hand om Kalle. ❤️
 
Jag har funderat lite på detta. Om det inte skulle gå eller funka att fly till sommarstugan (som ligger ute på landsbygden så det är nog dit vi skulle försöka ta oss om det skulle bli nödvändigt) så skulle jag nog avliva katten. Hon är ingen katt som man tar med sig när man flyr utan klart mål och/eller sitter i skyddskällare, hon skulle bli alltför rädd och anxious. Jag vill inte utsätta henne för det :cry: ute klarar hon sig inte själv.

Jag har dock inget sätt att avliva själv så jag skulle väl få ta med henne tills jag kunde få tag på ett sätt så humant som möjligt och märker att det verkligen inte funkar.
 
Det är en svensk krisorganisation som inriktar sig på djur och lantbruk. Man kan bli volontär och gå utbildning i deras regi osv.
Intressant! Det finns dock inget sånt i mitt län, mer än "djurskyddet Sverige" och de har ingen lokal/riktig organisation som skulle fungera i krig.
 
I likhet med bl a @Ramona bor jag på landet och ser inget direkt hot mot den egna boendesituationen ens i krig. Jag ser egentligen bara en tänkbar orsak att behöva lämna hemmiljön - vi har ju ett kärnkraftverk i Halland, och ett utsläpp/haveri oberoende av orsak skulle kunna göra det omöjligt att bo kvar i regionen. Det skulle innebära ett så pass skarpt krisläge att det enda rimliga vore att ta bort djuren.
 
https://svenskablastjarnan.se/ här finns mer info om Svenska blå stjärnan som alltså är en del av vårt totalförsvar. Dels om organisation, hur man kan engagera sig och checklistor för djurägare. Det senare kan ju vara intressant för alla med djur.
Vill även passa på att tipsa om bilkåristerna som även de spelar en viktig roll i försvaret och en genväg till utökat körkort. Jag har för mig att @Inte_Ung är bilkårist?
 
Vi bor i storstad nära värmepumpanläggning. Vi har visserligen skyddsrum nära inpå knuten, men stora delar av området är nybyggt och det har inte tillkommit några skyddsrum när det har byggts bostäder, så det är några hundra av områdets 25000 invånare som kommer att få plats 🤷‍♀️

Jag och sambon kommer avliva gamla gnagaren och ta med oss katten ut till stugan (sommarstugeområde utanför liten ort) och hoppas att vi kan klara oss där ett tag. HUR jag ska avliva gnagaren behöver jag göra lite research på om det börjar luta åt att det kommer skita sig.

Att försöka lämna landet med tåg/bil/flyg känns mer riskabelt eftersom landsgränser antagligen drar till sig mer uppmärksamhet än en liten stuga ute i skogen?
 
Så alla flyktingar som dyker upp i angränsande länder ska stoppas och /eller skickas tillbaka för att försvara sitt land?

Det enda jag har att bidra med är att jag om möjligt kan ta emot barn för omhändertagande. Allt annat kommer jag bara vara ivägen.
De stoppar och skickar tillbaka alla män in i Ukraina igen mellan vissa åldrar (18-50?) I Sverige bör vi ju i jämställdhetens namn skicka tillbaka alla som är i någorlunda stridbart skick eller som kan bära någonting på ett sjukhus eller köra fordon eller dylikt.

(Under 2:världskriget behövdes ju redan då kvinnor som spanade efter flyg, körde fordon, tog hand om bondgårdar (för att vi skulle ha matförsörjning, (Blå Stjärnan, Lottor, Bilkårister) och tog hand om kritiska jobb som männen varit tvungna att lämna. Om vi antar att alla kvinnor och män 18-50 ska vara stridande så behövs väl vissa av de övriga funktionerna även nuförtiden.)
 
Mina hundar går dit jag går . Bor inte nära några större solklara mål förutom en liten hamn långt inne i Mälaren så jag tror inte att jag behöver fly i första taget. Bor dessutom i husvagn så om jag har tillgång till bränsle i bilen kan jag ganska lätt flytta på mig.
Jag har bunkrat upp med hundmat så det räcker ca sex månader till de hundar som finns här nu och jag bor precis vid Mälaren (100meter) så vatten är inte heller något omedelbart problem.
 
16466572763826204271327689571187.jpg
Jag frågade maken hur fort han kunde tänka sig att ge upp angående dessa husdjur. Fick inget konkret svar. Dom kräver mängder med ström för att hålla sig vid liv. Jag tänker kattmat. Men tyvärr skulle nog katterna inte äta dom. Och för hunden så är det ju knappt mat.
 
Hundarna följer med oss (vi har eget skyddsrum). Hästarna ut på stora beten runt omkring och hönor/ankor så skyddade det går eftersom de kan ge oss mat i form av ägg i långa loppet.
Vi bor på landet men dock bara ett par mil ifrån en flygplats.
 
De stoppar och skickar tillbaka alla män in i Ukraina igen mellan vissa åldrar (18-50?) I Sverige bör vi ju i jämställdhetens namn skicka tillbaka alla som är i någorlunda stridbart skick eller som kan bära någonting på ett sjukhus eller köra fordon eller dylikt.

(Under 2:världskriget behövdes ju redan då kvinnor som spanade efter flyg, körde fordon, tog hand om bondgårdar (för att vi skulle ha matförsörjning, (Blå Stjärnan, Lottor, Bilkårister) och tog hand om kritiska jobb som männen varit tvungna att lämna. Om vi antar att alla kvinnor och män 18-50 ska vara stridande så behövs väl vissa av de övriga funktionerna även nuförtiden.)
Fast det är rätt stor skillnad mot att vara aktiv i krig med ett skjutvapen i handen mot att hjälpa till med matförsörjning och barnpassning.
De flesta skriver "fly till sommarstugan" och inte många har pratat om att fly landet.
Men ett utdraget krig som det inte verkar få ett slut är det inte konstigt att man funderar på att fly.
 
Fast det är rätt stor skillnad mot att vara aktiv i krig med ett skjutvapen i handen mot att hjälpa till med matförsörjning och barnpassning.
De flesta skriver "fly till sommarstugan" och inte många har pratat om att fly landet.
Men ett utdraget krig som det inte verkar få ett slut är det inte konstigt att man funderar på att fly.
Jag tror inte jag förstod din kommentar riktigt. Det var ju det jag skrev, att inte alla som behövs i ett land i krig har skjutvapen i hand.

Sedan handlade väl hela tråden om just landsbygden eller?
 
Jag stannar kvar hemma oavsett vad som händer.
Jag kommer inte att fly eller söka skydd i något skyddsrum.
Jag bunkrar inget.
När vattnet är slut, så är det slut och det är inget mer med det.
Jag är för egen del inte det minsta orolig. Det som kommer, kommer, oavsett om jag vill det eller inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 594
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp