Vad gör du med djuren i fall av krig ? (spinoff på Djur i skyddsrum)

Vi har det nog bäst om vi stannar kvar där vi bor.
Vi kan fiska i sjön och har vatten hur länge som helst.
Det blir tillbaka till 1800-talet, men det går ju det med.
 
Jag tycker detta är en lite märklig frågeställning för det är ju inte direkt på landsbygden ett krig kommer utkämpas på det sättet vi tänker. Bodde jag på landet med gård och djur så är det inte flykt jag tänker på i första hand utan det är ju business as usual så långt det är möjligt.

Frågan är väl snarare vad vi som bor i storstäder kommer behöva göra med våra inackorderade djur?
Landsbygden kan visst drabbas. Om ett kärnkraftverk bombas, oavsett var, kan, beroende på vindriktning ett stort område drabbas av radioaktivitet. Beroende på vindar, avstånd och strålning kan det långsiktigt innebära cancer och kortsiktigt akuta brännskador. Därför kan man tvingas fly även landsbygden. Jag som skriver är gammal nog att komma ihåg Tjernobyl. Älgarna långt uppe i Norrland uppmätte bequerel lång tid efter i köttet.
Det är en farlig värld vi lever i.
 
Landsbygden kan visst drabbas. Om ett kärnkraftverk bombas, oavsett var, kan, beroende på vindriktning ett stort område drabbas av radioaktivitet. Beroende på vindar, avstånd och strålning kan det långsiktigt innebära cancer och kortsiktigt akuta brännskador. Därför kan man tvingas fly även landsbygden. Jag som skriver är gammal nog att komma ihåg Tjernobyl. Älgarna långt uppe i Norrland uppmätte bequerel lång tid efter i köttet.
Det är en farlig värld vi lever i.
I ett inledande skede så är det inte kärnkraftsverk som är det första målet och en angripare vill knappast offra sina egna styrkor. Där handlar det snarare om det spel vi ser i Ukraina just nu, ett spel för att kunna ställa krav.

Generellt är det farligare att bo i lägenhet i storstad än på landsbygden i krislägen. Svårt att hålla värme, svårt att laga mat och man har sällan lika stora förråd som man har på landsbygden.
Sen finns det naturligtvis undantag åt båda hållen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 861
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 596
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp