Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barnet med vattkoppor mådde inte bra igår kväll eller i natt, så nu överväger jag om det äldre syskonen får bryta mot skolplikten för att det sjuka barnet inte orkar följa med i bilen. Att lämna honom själv hemma är inte ett alternativ, och det finns ingen som kan hjälpa till.
 
Det där med att Ställa om klockan 🤯 förstår inte varför vi två gånger om året måste ställa till våra bra rutiner 😏

Klockan är sju och alla utom jag sover! Tycker allt är så mycket enklare när barnen vaknar själva!
 
Äter frukost och funderar på när det blir sådär "hääärligt" att vara föräldraledig som alla säger? Andra veckan i rad som jag gråter för att det är måndag morgon och sambon drar iväg till jobbet. Hade aldrig kunnat tänka mig att måndag till fredag skulle kännas som en hel månad. Saknar jobbet och social kontakt!
 
Äter frukost och funderar på när det blir sådär "hääärligt" att vara föräldraledig som alla säger? Andra veckan i rad som jag gråter för att det är måndag morgon och sambon drar iväg till jobbet. Hade aldrig kunnat tänka mig att måndag till fredag skulle kännas som en hel månad. Saknar jobbet och social kontakt!

Mina bästa tips är att prioritera att vara DU när du kan, träna, cykla, läs en bok, gå en promenad osv utan barn. Alla får ingen "härlig" känsla att vara föräldraledig.
 
Japp, alla barn får vara hemma och det friska barnets lärare är meddelad om situationen. Får se om det blir en anmälan om brusten skolplikt, får ta det isåfall.

Har inte barnet skolskjuts? Låter ju halvt hopplöst i sjukdomstider att få ihop det isf :(
 
Äter frukost och funderar på när det blir sådär "hääärligt" att vara föräldraledig som alla säger? Andra veckan i rad som jag gråter för att det är måndag morgon och sambon drar iväg till jobbet. Hade aldrig kunnat tänka mig att måndag till fredag skulle kännas som en hel månad. Saknar jobbet och social kontakt!
Jag tyckte heller inte att det var härligt att vara föräldraledig, det är jättejobbigt när man känner att alla andra njuter så! För mig blev det bättre när barnen blev lite större men i efterhand tror jag att jag hade mått bra av att se till att jag fick mer tid för mig själv när min sambo kom hem. Helst tillsammans med en vän pga blev helt knäpp av att inte träffa nån.
 
Det där med att Ställa om klockan 🤯 förstår inte varför vi två gånger om året måste ställa till våra bra rutiner 😏

Klockan är sju och alla utom jag sover! Tycker allt är så mycket enklare när barnen vaknar själva!
Jag börjar förstå alla som vill ha bort tidsomställningen nu när jag har barn 😅. Tidigare har jag tyckt att det varit rätt trevligt att ställa om klockan men nu är det verkligen bara problem.
 
Äter frukost och funderar på när det blir sådär "hääärligt" att vara föräldraledig som alla säger? Andra veckan i rad som jag gråter för att det är måndag morgon och sambon drar iväg till jobbet. Hade aldrig kunnat tänka mig att måndag till fredag skulle kännas som en hel månad. Saknar jobbet och social kontakt!
Det blev härligt typ när jag började jobba några dagar i veckan 😅 Då kunde jag börja njuta av hemmatiden (som också ofta var tillsammans med maken). Innan kände jag mig rätt ensam och dagarna var väldigt långa.

Men det blev också bättre när lilla K blev äldre och roligare att hänga med, och när jag började hitta på lite mer saker utanför hemmet med henne. Så mina tips är väl typ:
1. Det är okej att inte njuta, det är inget att ha dåligt samvete för (det kunde jag ha).
2. Åtminstone för mig blev det lättare av att göra mer saker.
3. Kan man jobba omlott (fattar att det inte funkar för alla!) så kan det vara en lösning.
 
Har inte barnet skolskjuts? Låter ju halvt hopplöst i sjukdomstider att få ihop det isf :(

Nej vi valde från början en skola utanför vårt skoldistrikt, och vid separationen flyttade jag till stan i väntan på en ledig bostad i det lilla samhälle där skolan och förskolan ligger.
 
Jag tillhör dem som köper nytt 🙈 jag avskyr mycket folk och leta saker! Beställa och de kommer hem är rätt smidigt. Men blir känner mig lite sugen på loppis när jag läser här 😁
Det är barnloppis i karlskoga 15/4. Tänkte nog åka dit, ska du med? Jag är ju en av dom som gillar beg men ogillar loppis, köper på blocket/tradera/facebook men tänkte ge loppisen en chans 😅
 
Äter frukost och funderar på när det blir sådär "hääärligt" att vara föräldraledig som alla säger? Andra veckan i rad som jag gråter för att det är måndag morgon och sambon drar iväg till jobbet. Hade aldrig kunnat tänka mig att måndag till fredag skulle kännas som en hel månad. Saknar jobbet och social kontakt!

Jag tyckte inte heller föräldraledigheten var så härlig. När jag började jobba 50% när lillan var 8 månader var det perfekt balans tycker jag. Både njutbart hemma och sen trevligt och stimulerande med jobb.

Jag försökte göra så mycket som möjligt under föräldraledigheten, det gjorde det bättre. Min bästa vän var föräldraledig samtidigt så det underlättade förstås, blev alltid uppfylld av att träffa henne. Men bara ta mig in till människotäta områden i stan, typ hälsa på gulliga tanter och farbröder som var gulliga med lillan. Öppna förskolan, sitta på fik, gå till biblioteket, hänga på jobbet under lunchrasterna etc. Jag blev mer eller mindre deppig av att vara hemma en endaste dag i sträck 😅

Min bästa vän var för övrigt tvärtom. Skulle velat vara hemma hur länge som helst. Jag och min partner längtade till lillan skulle börja förskolan vid 1,5 år 🫣
 
Jag tillhör dem som köper nytt 🙈 jag avskyr mycket folk och leta saker! Beställa och de kommer hem är rätt smidigt. Men blir känner mig lite sugen på loppis när jag läser här 😁
Jag hatar oxå loppis! Men går någon enstaka gång. Villa området bredvid brukar ha, då ställer de som vill ut loppisbord på uppfarten till villan. Så tar vi en söndagspromenad i det området och köper eventuellt grejer. Mycket barnfamiljer som bor där :)
Men vanliga loppis när man måste trängas 😮🤯
 
Äter frukost och funderar på när det blir sådär "hääärligt" att vara föräldraledig som alla säger? Andra veckan i rad som jag gråter för att det är måndag morgon och sambon drar iväg till jobbet. Hade aldrig kunnat tänka mig att måndag till fredag skulle kännas som en hel månad. Saknar jobbet och social kontakt!
Tyckte inte heller det var så kul. Började jobba deltid när mitt barn var drygt ett halvår :)
Hade gärna varit hemma mera nu istället, när han är drygt fyra.
 
Äter frukost och funderar på när det blir sådär "hääärligt" att vara föräldraledig som alla säger? Andra veckan i rad som jag gråter för att det är måndag morgon och sambon drar iväg till jobbet. Hade aldrig kunnat tänka mig att måndag till fredag skulle kännas som en hel månad. Saknar jobbet och social kontakt!
Åååå vad jag håller med! Jag hade sett fram emot helgen så mycket för att kunna dela vaktandet av bebis och kunnat göra något annat en stund eller ha någon att prata med. Det blev inte riktigt som jag hoppats. Efter att sambon varit och handlat gips, varit till återvinningscentralen och sedan lämnat över det stora barnet till mamman och jag alltså hamnat själv i soffan i ca 6 timmar med endast en halvtimmes sällskap så klappade igår kväll jag ihop över att det nu är en hel lång ensam vecka framför mig. Jag känner det som att jag tar slut som person och inte har något kvar att ge till barnet. Jag är på ett osmickrande sätt avundsjuk på min sambo som har ett jobb att gå till där han får spännande arbetsuppgifter, stimulans och jättemycket bekräftelse och som kan ta med sig det och vara en underbar förälder när han kommer hem medan jag bara känner att jag krymper och utarmas utan stimulans från någor håll och blir en oinspirerad och trist förälder.
 
Jag tillhör också de som vantrivdes med att vara hemma på helt med barnen. Med ettan började jag jobba 50% när han var 7 månader, och med tvåan 60% från ca 5 månader. Funkar såklart inte för alla men för mig var det räddningen och starkt bidragande faktor till att återhämta mig från förlossningsdepression. Jag behöver ett sammanhang där jag inte primärt är mamma också för att vara en bra mamma när jag är hemma. Att gå omlott som vi gjorde var verkligen det bästa av två världar.
 
Håller med om omlottandet, vi är hemma bägge två (just nu är vi på lekland med bägge barnen :D, det börjar bli en stående aktivitet varje vecka :laugh:) några veckor till, fram till att lilla är två månader. Sen ska vi börja jobba bägge två, stor skillnad från första där jag var hemma själv och tog i princip hela föräldraledigheten. Har dock fått ut några timmars jobb här och där sedan bebis föddes och det gör mycket för måendet att ha ett vuxet sammanhang också!

Annars tycker jag att det gör mycket att hitta vuxna aktiviteter som bebis gillar att hänga med på. Med första var det massor av promenader med hästen där bebis kunde sitta i sele, fick liksom utöva mitt hästintresse, röra på mig, bebis var nöjd och jag kunde umgås med maken på kvällen när hästen redan var omskött och motionerad på dagtid. (Och lika skönt var det att lämna över bebis och sticka själv till stallet andra dagar!)

Lunch tillsammans om det är möjligt tycker jag gjorde mycket också, maken fick hålla bebis lite, jag fick vara ifred lite och prata med honom lite, win-win
 
Åååå vad jag håller med! Jag hade sett fram emot helgen så mycket för att kunna dela vaktandet av bebis och kunnat göra något annat en stund eller ha någon att prata med. Det blev inte riktigt som jag hoppats. Efter att sambon varit och handlat gips, varit till återvinningscentralen och sedan lämnat över det stora barnet till mamman och jag alltså hamnat själv i soffan i ca 6 timmar med endast en halvtimmes sällskap så klappade igår kväll jag ihop över att det nu är en hel lång ensam vecka framför mig. Jag känner det som att jag tar slut som person och inte har något kvar att ge till barnet. Jag är på ett osmickrande sätt avundsjuk på min sambo som har ett jobb att gå till där han får spännande arbetsuppgifter, stimulans och jättemycket bekräftelse och som kan ta med sig det och vara en underbar förälder när han kommer hem medan jag bara känner att jag krymper och utarmas utan stimulans från någor håll och blir en oinspirerad och trist förälder.
Kunde inte skrivit det bättre själv. Är också avis på att sambon får gå till jobbet. Han menar att han inte får vila där men det är inte vila det handlar om för mig utan mer stimulansen och det sociala. Kämpar med att inte bli bitter. Och på samma gång så mår jag dåligt över att vår fina pojk har en mamma som gråter och vantrivs var och varannan dag.
 
Håller med om omlottandet, vi är hemma bägge två (just nu är vi på lekland med bägge barnen :D, det börjar bli en stående aktivitet varje vecka :laugh:) några veckor till, fram till att lilla är två månader. Sen ska vi börja jobba bägge två, stor skillnad från första där jag var hemma själv och tog i princip hela föräldraledigheten. Har dock fått ut några timmars jobb här och där sedan bebis föddes och det gör mycket för måendet att ha ett vuxet sammanhang också!

Hur bra omlottandet funkar beror nog lite på vad man har för jobb också. Jag hade hela tiden önskat en period när vi gick omlott, men med de två första barnen blev de av olika anledningar inte aktuellt. Nu med tredje barnet blev det äntligen av och vi jobbat deltid bägge två under några månader.
Det blev dock inte alls så bra som jag hade tänkt. Jag har ett väldigt flexibelt och fritt jobb och kan styra mina tider mycket själv. Men samtidigt är det jag som är projektledare och ingen som gör mitt jobb när jag är borta. Det var en rejäl utmaning att koppla bort jobbet de dagar jag var föräldraledig. Lätt att bara svara på något mejl och lätt att gå med på att ta ett möte på distans på promenad en föräldraledig dag eftersom det annars inte fanns något tid förrän flera veckor senare och då är det mitt arbete som blir lidande...
Däremot om man har ett jobb som är mer "på schema" så måste det ju vara perfekt! :)
 
Kunde inte skrivit det bättre själv. Är också avis på att sambon får gå till jobbet. Han menar att han inte får vila där men det är inte vila det handlar om för mig utan mer stimulansen och det sociala. Kämpar med att inte bli bitter. Och på samma gång så mår jag dåligt över att vår fina pojk har en mamma som gråter och vantrivs var och varannan dag.
Nä vilar gör man ju inte på jobbet, jag är/var oftast jättetrött när jag kommer från jobbet. Men jag får gå på toa ifred, dricka kaffe, skratta och prata, (förhoppningsvis) tänka en tanke från a till ö etc. Det gör mycket för välmåendet! Har ni möjlighet att gå omlott så du får avlastning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 531
· Visningar
79 905
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 325
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 197
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 802
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp