Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara tre veckor kvar hemma med min lilla prins, sen är han 6 månader och min man tar över föräldraledigheten. Får en liten tår i ögat, hade gärna varit hemma längre men har varit inställd på detta sen han föddes - det ska nog gå bra. Har sen någon dag tillbaka slutat att amma på dagarna, det går bra. Han äter gröt och ersättning och är nöjd!

Unnar verkligen barnens pappa en längre föräldraledighet men ibland vill jag bara att han ska ha ett mer välbetalt jobb så jag hade kunnat vara hemma längre.
 
Hur bra omlottandet funkar beror nog lite på vad man har för jobb också. Jag hade hela tiden önskat en period när vi gick omlott, men med de två första barnen blev de av olika anledningar inte aktuellt. Nu med tredje barnet blev det äntligen av och vi jobbat deltid bägge två under några månader.
Det blev dock inte alls så bra som jag hade tänkt. Jag har ett väldigt flexibelt och fritt jobb och kan styra mina tider mycket själv. Men samtidigt är det jag som är projektledare och ingen som gör mitt jobb när jag är borta. Det var en rejäl utmaning att koppla bort jobbet de dagar jag var föräldraledig. Lätt att bara svara på något mejl och lätt att gå med på att ta ett möte på distans på promenad en föräldraledig dag eftersom det annars inte fanns något tid förrän flera veckor senare och då är det mitt arbete som blir lidande...
Däremot om man har ett jobb som är mer "på schema" så måste det ju vara perfekt! :)

Har ett sådant jobb som du beskriver så jag bara hoppas att det kommer fungera bra :o Har å andra sidan möjlighet att redovisa de timmar jag faktiskt arbetar, så de timmarna med möte under promenad eller svarandet på mailen kan jag rapportera och så kan jag bocka av mitt jobb den veckan liksom.
 
Har ett sådant jobb som du beskriver så jag bara hoppas att det kommer fungera bra :o Har å andra sidan möjlighet att redovisa de timmar jag faktiskt arbetar, så de timmarna med möte under promenad eller svarandet på mailen kan jag rapportera och så kan jag bocka av mitt jobb den veckan liksom.

Ja den möjligheten har jag också, så det var ju absolut inte så att jag jobbade gratis eller liknande. Utan det var mer känslan över att vara splittrad och känslan av att man borde vara någon annanstans. Och då låg det bara hos mig, det fanns absolut ingen förväntan från arbetsgivaren att jag skulle vara tillgänglig.
 
Nä vilar gör man ju inte på jobbet, jag är/var oftast jättetrött när jag kommer från jobbet. Men jag får gå på toa ifred, dricka kaffe, skratta och prata, (förhoppningsvis) tänka en tanke från a till ö etc. Det gör mycket för välmåendet! Har ni möjlighet att gå omlott så du får avlastning?
Inte än men kanske efter att han fyllt 6 månader. Fram till dess får jag se fram emot en endagsutbildning med jobbet i maj. Och APT via zoom.
 
Hur bra omlottandet funkar beror nog lite på vad man har för jobb också. Jag hade hela tiden önskat en period när vi gick omlott, men med de två första barnen blev de av olika anledningar inte aktuellt. Nu med tredje barnet blev det äntligen av och vi jobbat deltid bägge två under några månader.
Det blev dock inte alls så bra som jag hade tänkt. Jag har ett väldigt flexibelt och fritt jobb och kan styra mina tider mycket själv. Men samtidigt är det jag som är projektledare och ingen som gör mitt jobb när jag är borta. Det var en rejäl utmaning att koppla bort jobbet de dagar jag var föräldraledig. Lätt att bara svara på något mejl och lätt att gå med på att ta ett möte på distans på promenad en föräldraledig dag eftersom det annars inte fanns något tid förrän flera veckor senare och då är det mitt arbete som blir lidande...
Däremot om man har ett jobb som är mer "på schema" så måste det ju vara perfekt! :)
Jag har också en projektledarroll och upplever att det faktiskt gått ganska bra att gå omlott. Det är betydligt enklare att jobba 50-60% än 80-90% som jag gör nu. När jag jobbat ca 3 dagar i veckan förstår liksom alla att (tex) måndag-tisdag var jag inte tillgänglig, och det var lättare att "hålla emot" andra uppgifter som lätt läggs på annars. Lite klurigt att hitta tider för möten men jag tycker det gick att anpassa. Nu däremot jobbar jag ju 5 dagar/vecka men kortare dagar och då har jag ju i praktiken lika många uppgifter som en som jobbar 100% och kan hamna med ett mail på kvällen etc. När jag hade "fyradagars helg" låg jobbtelefonen i väskan utan att jag kollade på den när jag var ledig.

Men visst, det är olika, alla vet ju vad som funkar bäst för dom :)
 
Vabbat båda barnen idag, dom är pigga men snorar och hostar lite för mycket för att gå till förskolan. Jag är dels jättenöjd med mig och barnen över att vi varit glada hela dagen, lyckats sortera tvätt, få undan i köket efter varje måltid, byggt lite lego och bara sett litelite film.
Och ändå är jag missnöjd över att vi inte kom ut i solen :meh:O_o Varför kan jag inte bara vara nöjd?!
Sambon kom iaf hem vid 17 och tack sommartid så fick han gå ut med barnen medan jag lagar mat.
 
Saker man gör för att få barn att borsta tänderna utan bråk, del femtielva:

Vi lekte att vi var sjömän, vi seglade fram på havet på varsin kudde och steg i land i soffan. Sen skulle den ena sjömannen gå till sjömanstandläkaren, då måste man lägga sig på golvet, gapa och samtidigt som sjömanstandläkaren borstar måste man säga ”Aj aj, kapten!” och ”Skepp o hoj!” 😂
 
Hör hur yngsta har jobbig hosta i sömnen. Undrar om hon eller jag kommer sova sämst av den.
Och undrar hur lång tid jag har ensam i sängen (så när som på hunden som intagit husses halva) innan nån av dom kommer in hit, en kvart? En halvtimme? Två timmar? Det lär märkas.
 
Sitter med en febrig bebis i soffan. Han har sovit hela natten i sin säng men nu när han vaknade var han så varm. Fick i honom en Alvedon och sen somnade han om i min famn, återstår att se hur länge vi ska sitta så här.

Antalet infektioner den här bebisen har haft alltså, stackars liten…
 
Sitter med en febrig bebis i soffan. Han har sovit hela natten i sin säng men nu när han vaknade var han så varm. Fick i honom en Alvedon och sen somnade han om i min famn, återstår att se hur länge vi ska sitta så här.

Antalet infektioner den här bebisen har haft alltså, stackars liten…
Cajsa hade också feber inatt, sambon fick gå upp och ta tempen samt ge alvedon. Hoppas det är en tand som spökar och inte något virus 🤯
 
En av sönerna har vattkoppor och lilla E har klivit in i närmandefasen främst kvällar/nätter. Det tog drygt 1 timme att natta henne i min säng, flyttade över henne till hennes säng som hon insåg vid 22 att hon hamnat i. KATASTROF! Så ner i min säng, där hon hade åsikter om hur vi båda låg sen vände det till ett bushumör. Så vi somnade sen vid 03, och klockan ringde 06.30. En annan son kände sig sjuk så jag kröp ner i sängen en timme till. Blir en lång vecka.
 
Lillasyster ville bli hämtad (japp, hon har börjat ropa och gråta istället för att gå själv) till min säng vid 1 i natt, storebror sov vidare i sin säng hela natten! Typ tredje natten det händer :up: .

Skickade två pigga ungar till förskolan och åkte 45 min till jobbet. Precis när jag stängde av motorn kom ett sms, lillasyster har grönt snor och hosta och dom ville jag skulle hämta. Så det var bara att vända hem igen :meh:.
Ja, det kommer snor. Termometern säger 35,6 grader och hon är pigg som vanligt. Men men....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 530
· Visningar
79 735
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 325
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 196
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 802
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp