Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? Del CXL

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, kanske 50 år? Han har ett yngre med som de själva dragit upp från nöt och det gav 7 nötter i år och jag tror det är under 10 år.
Jag fick valnötter av en bekant som fick övervintra i krukor ute. I våras hade de grott och största plantan är runt 35 cm. Hoppas de klarar vintern.

Jag har inte haft en aning om att valnöt kan växa här i zon IV men tydligen. Bekantens träd är jättestort.
 
Har börjat med en ny lördags-em tradition bubbel och badkar!
Taget. Jag hakar på. Utan bubbel i både glas och bad, men med lavendelolja i badet. Ska komma på ett bra substitut i glaset. :d Ev väntar jag till mörkret för mysfaktorn med levande ljus.


Det ger några tusentals nötter varje år. :d:up:
Tror det är över 3200 i år + lite svinn där ekorrar och råttor tuggat i sig.
Åh! Mitt valnötsträd är 15 cm högt och ska få övervintra i en drivbänk i år. Om 20 år eller så kanske jag också har en sådan skörd.:)


Lång dag idag. Väckarklocka klockan 6, sjukhusbesök (utredning äntligen färdig!). Så sjukt bra tajmat att en närbo hade tid på samma ställe alldeles innan mig så jag kunde åka med dem.

En vän kom sedan med deras avdankade parkgunga, en sådan där som har två bänkar mitt emot varandra, som behöver lite kärlek innan den kan användas men kommer passa så fint i trädgården sedan.

Ja, och sedan är det nu. Känns som det varit fullt upp, men ser inte så mycket ut.
 
Ikväll ska jag se min första föreställning sedan pandemin, och se på nycirkus första gången någonsin. Har nu lockat håret dagen till ära, det händer väldigt sällan.
Så nu sitter jag och väntar på att åka in till stan och sitta på pub med kompisen innan det börjar.
Blir nog en fin kväll trots att jag nojar en hel del över allt folk, pandemin har gjort mig folkskygg.
 
Nu blir jag nyfiken. Varför har folk slutat jobba? Hur klarar dom sig? Är det "medelklassen" eller på alla nivåer?

När media i Sverige raporterar om USA så handlar det om hur folk där ska klara sig! Begreppet "eat or heat" har vi också blivit matade med att den amerikanska befolkningen lider eller kommer att lida av. Att det inte finns jobb, att allt är så dyrt mm.

Det är ju två motsatser som beskrivs här, hjälp mig bena ut detta :confused1:

Mycket HAR blivit dyrare, men det finns precis hur mycket job som helst och alla som vill ha anstallda har ocksa hojt loner, ger battre benefits, och har forandrat villkoren till det battre for anstallda ... eller sa far de lagga ner.

Har betalade Amerikanska staten ut extra till alla som behovde under pandemin. Under den tid skolor var stangda tillsammans med manga kontor och andra jobb lika sa, vilket slutade i September. Anstallda har darfor kunnat valja vad de velat gora, vi har alltid haft en "arbetsgivaren's ekonomi" har i USA, men det har nu svangt till en "arbetaren's ekonomi" da folk har helt enkelt fatt mer krav pa sin arbetsplats och ar inte alls lika radda att flytta, bade att faktiskt flytta pa sig sjalva och inte heller radda att prova nya saker.

ALLA foretag har i Portland omradet soker anstallda, ALLA. Loner har stigit (vi som kor skolbuss har i sta'n fick en loneforhojning over 23% och det ar skoldistriktet som betalar vara loner) och det sitter skyltar precis overallt "Now Hiring". Det racker dock inte med att hoja loner langre, nu vill anstallda ocksa ha meningsfulla job, bra stamning pa jobbet, arbetsuppgifter som ar meningsfulla, etc, etc. Plotsligt kan inte arbetsgivare driva "sitt race" langre, de behover tala med och negotiate med de anstallda.

Det ar likadant over hela landet, jag ser rapporter fran ostkusten med precis samma trend som har ... Arbetare pa alla nivaer, bade hogutbildade och dar ingen utbildning behovs ar de som driver nu, inte arbetsgivare.
 
:banghead: Folk som bara tänker på sig själv, vi åkte in extra till föreningen idag eftersom två ville tävla och vi måste vara med då. Men de var inte nöjda med sitt resultat så de ville inte vara med efter de var klara. Att vi hade åkt extra, att en förening håller tävling och väntar på deras resultat spelade ingen roll, man vill ju bara vara med om man kan vinna. 😡

Nyfiken som jag är undrar jag vad de tävlade i? :angel1:
 
Alltså.....katter..... :eek: Vi tog ponnyn och hunden på promenad vid 10-tiden i förmiddags. Katten hängde också med, oinbjuden.... Vi promenerade lite drygt 10 minuter och sedan vände vi. Katten var med när vi vände, men helt plötsligt var det ju något spännande som distraherade i skogen. Så han blev kvar. Vi var ju knappast jättelångt hemifrån så jag oroade mig inte speciellt mycket för honom. Framåt eftermiddagen började jag fundera på att jag inte hade sett honom sedan promenaden..... Vid 17-tiden var det dags att promenera igen, och vi gick samma väg. Ropade på katten lite då och då och, vips, helt plötsligt dök han upp från skogen.... Vad han hade hittat på i 6-7 timmar, det vette sjutton.... :cautious:
 
Mammas present anlände under veckan! 😍
20211023_183114-01.jpeg

Såå nöjd! Den var finare än vad jag hade tänkt mig nästan! 🥰 En till bild i nästa inlägg...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 322
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
70 477
Tjatter Min ena katt blev plötsligt akut sjuk, vi tror på salmonella och inväntar provresultat. Vi har fågelbord ute och jag antar att...
Svar
13
· Visningar
760
Senast: mamman
·
  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
59 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp