Vad gör vi? Del CXL

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dramat med möss fortsätter! Sambon har inte hittat ingången än, så det kom precis in en mus till! Vi höll koll på den, men så sprang den i i DAMMSUGAREN. Jag kastade mig över munstycket och vinklade ner det i mattan. Sambon fick hämta en bit kartong och så fick vi bära ut hela dammsugaren i snön. Det är -7 och vi var klädda i varsin morgonrock. Lite synd att ingen fick en film på spektaklet :laugh:
 
Vaknade bredvid älsklingen till blå himmel 🥰. Efter frukost och när sambon åkte till en kompis for jag till stallet; hade inte tänkt rida idag egentligen efter galopparbetet med bommar igår och hoppningen imorgon men vädret var ju alldeles för underbart för att låta bli; sådär så sjön blev härligt blå 😍. Så vi stack ut på en halvtimmes skrittur och en lite snabbare galopp - härligt! 😍. Efter stallfix och förberedelserna inför morgondagen var det skönt med ett bad innan jag lagade tacos medan älsklingen tog ett bad 😊. Var som alltid himla gott med tacos och en varsin cider 😋 och så en tänd brasa och film till det, underbar dag 🥰.
 
Var upp och släppte in pojkarna och så fick de sina pyjamasar ❤️🐴 Märks att vi dragit ned hästantalet, nu har vi samma temperatur i stallet som ute. Förr när de var fler värmde de upp rätt rejält tillsammans.

Trulbert måste ha pyjamas han är ju klippt och Palle blir sur och grinig när han fryser om maten tar slut och äter upp boxinredningen som protest trots att de får sista fordringen sent. Så hoppas de ska bli lugnare nu när han också krupit i täcke ikväll.

Alltid mysigt och släppa in dem och borsta, massera och pyssla med dem innan man släcker ned för kvällen. Nu te dags och mera pluggande 😴 Väck mig när terminen är över tack.
Vad pluggar du till?
 
Det var segt att jobba heldag när det väller in patienter och delar av avdelningen får snurras om för att kunna lösa platser på bästa sätt.

Sedan gjorde jag mig nog impopulär hos kollega på akuten för att jag ifrågasatte en rapport där en ganska betydande diagnos sattes utan egentlig grund.

Sluta ha förutfattade meningar om folk och var bättre påläst, liksom :rage:
 
Smög ut med hundarna, nåja, de flög ut i vanlig ordning med buller och bång. :grin:
Stjärnklart, minusgrader och medan hundarna vrålade åt vad det nu var ute i mörkret så plockade jag mig ett stort Ingrid Marie och vi gjorde sällskap in igen. Tände ljus, gav katterna lite mer mat, satte mig i soffan och kollade film med varulven vid min sida och fåntratt på golvet framför soffan.

Vilken otrolig lyx att få gå ut och plocka in ett krispigt, saftsprängt äpple att mumsa på i soffan med djuren samlade hos mig. :d 🥰
 
Behöver bolla med er.
jag försöker göra ett system som räknar påstigande och avstigande. men de vill differentiera man/kvinna/barn/djur. Så jag tänker att i snitt är män något större och barn är mindre än vuxna. det fins ett system som räknar personer men den kan inte skilja på person data. så jag tänkte att med ett mindre magnetfält kan jag göra en krets som mäter vattenmängd, och eftersom vi kan skilja grovt räkna att en medel man väger 85 kg och en kvinna ca 68 kg. betyder att en man har en vatten vikt på ca 51 kg vatten och en kvinna ca 41 kg vatten, så då kan man sätta gränsvärden för vad man klassar vad till vad. Eller är jag helt ute och cyklar. Och jag tycker att det är en onödig siffra att samla in men jag bestämmer inte alltid över vad de ber mig göra.
 
Köpte 1 kg köttfärs till nacho-tallrikar. Tänkte att det blir ju bra med minst 2 mål av det.
Men nej då.. Sambo fick steka och göra i ordning. Människan har då alltså lagt upp natchos, ost och ALL köttfärs på 2 tallrikar. Och sen på med grönsaker, guacamole etc. Han åt hela sin och nästan halva min.
Sen satt han och ynkade sig i soffan med mage som såg ut som han var gravid med 27 tacos. Den var helt stenhård! :laugh:
Hur kunde han tro att ca 650 gr köttfärs skulle kännas som en smekning liksom. 😅 🤣
 
Köpte 1 kg köttfärs till nacho-tallrikar. Tänkte att det blir ju bra med minst 2 mål av det.
Men nej då.. Sambo fick steka och göra i ordning. Människan har då alltså lagt upp natchos, ost och ALL köttfärs på 2 tallrikar. Och sen på med grönsaker, guacamole etc. Han åt hela sin och nästan halva min.
Sen satt han och ynkade sig i soffan med mage som såg ut som han var gravid med 27 tacos. Den var helt stenhård! :laugh:
Hur kunde han tro att ca 650 gr köttfärs skulle kännas som en smekning liksom. 😅 🤣
Han var modig! :rofl: räknar med 150-200 g per skalle när jag gör köttfärsrätter men självklart får man öka vid tacos men inte till 650g!
 
Tömt och skurar kattlådan. Fascinerande hur Megara inte behöver gå på toa på 12 timmar+ men just nu så behöver hon tydligen gå :grin:

Nåja hon får vänta lite till - jag skurar lådan två ggr med grönsåpa och efter att den torkat, urine off innan jag fyller den med ny sand. Det första hon kommer göra är att gå och sedan omsorgsfullt sprätta ut halva lådan.
 
Man får inte glömma att landet är stort och hyser många olika verkligheter.

Sant! ... men det har ar en trend over hela landet. Vissa omraden har svarare brist pa arbetare (i alla lone/utbildnings grupper) an andra, men det finns overallt. Vi har en ganska stor "arbetsloshet" ... men det beror inte pa att det inte finns job, det beror pa att arbetare har insett att de kan krava mer an en loneforhojning och har sagt upp sig medan de soker nya job. En av orsakerna att saga upp sig ar moral och stammning pa jobbet ... alla vill nu ha en trevlig arbetsplats. De vill helt enkelt tycka om att ga till jobbet!

Flera olika grupper funderar nu pa att streika. Har pa vastkusten har vi en sjukhus-jatte dar personalen (96% tror jag det var) har rostat for streik, men just nu pagar forhandlingar. De vill inte bara ha hogre lon, framfor allt ar onskemalen att lone skalan ska andras, de vill ha fler anstallda, och en annan fordelning av arbets uppgifter. Just den kedjan av sjukhus finns bade pa vast och ostkusten ... samt i "mitten" :grin: ocksa.

Hos bussbolaget ser vi att en loneforhojning med 23+% inte ar tillrackligt ... Har tjanar en skolbuss chauffor nu drygt 200 sek i timman ... och de flesta betalar under 30% skatt. De som soker fragar efter benefits, 401K (om man betalar in till en pensions forsakring ger arbetsgivaren lika mycket) och liknande och ar mindre imponerade av lonen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
61 222
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
69 340
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
87
Tjatter Jag ligger ofta på soffan och lyssnar på musikvideos på youtube i datorn. Ibland pausar uppspelningen, eller så är det för mycket reklam...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 305
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp