Vad göra med "slösare"?

Problemet är att även om jag mockar själv går personen dit och mockar efteråt eftersom spånet i boxen enligt den personens standard ska vara lika ljust som det är i spånbalen. Men det blir ju ohållbart.
Men personen måste väl förstå att det är slöseri med resurser?
Om det är många hästar i stallet hur gör de med gödselhanteringen sen då? Ohållbart.
 
Låter otroligt slösaktigt och orimligt. Det borde kanske kunna sättas ett tak på hur mkt man får mocka ut och strö till hästarna och se om det kan fungera, att det finns nån form för riktlinjer att förhålla sig till? Är också nyfiken på om det är stallägare, personal lr annan inackordering som mockar för det kan ju skilja i kommunikationen mellan dessa, mellan er tänker jag. Om mockning ingår hade jag funderat på om jag kunnat välja bort det och få nån annan lösning dom dagar du inte kan komma till stallet och mocka själv.
 
Är det bara jag som tycker att kombinationen mockning ingår men inte strö är udda? Det är som upplagt för meningsskiljaktigheter och osämja.
I det här fallet verkar det ju helt vrickat men kan ändå fatta det generellt. Är ju väldigt olika hur mkt strö hästarna behöver..
 
Jo, visserligen men det känns som upplagt för att den som betalar för ströet ska bli missnöjd med hur det mockas just för att hen inte ha kontroll över hur mycket strö som används.
Det känns väl som en sån sak man får gilla läget kring, men det bygger ju ändå på att den som mockar gör det inom rimliga gränser. Man får förmodligen acceptera att det kan gå åt mer spån jämfört med om en själv står och petmockar.
 
Det är stallägaren som mockar. Jag fattar inte hur man har mage att bete sig så. Det borde finnas nån slags rimlighet.
Då får man acceptera att den vill ha det ljust i boxarna och anpassa sig efter det.
Vad är det för strö som används?
Råspån, spånpellets eller kutterspån?
Kanske är så att du får lägga in en större mängd spån från start och vara noga med att få bort allt kiss och bajs så att det inte blir mörkt i boxen
 
Jag skulle helt enkelt mocka själv. Även i ett universum där jag hade haft råd att göra av med 30 spånbalar i månaden så hade jag hellre tagit de fem minuterna om dagen och sluppit den kostnaden. Vet inte vad spån kostar numera men det måste väl handla om en bra bit över 3000 kr/mån?
Jag betalar 115 kr/spånbal så för mig hade det blivit 3500 kr/månad bara för spån :eek:!!
 
Alltså jag gillar att mocka så det blir extremt rent från kiss och bajssmul, och sopar golvet vid kissfläcken, pga hatar ammoniaklukt.

Men inte ens med den metoden går det 1 bal per mockning O_o. Som värst kanske 2/vecka.

Jag funderar liksom på hur det går till med 1 bal per dag... Står hästarna inne extremt många timmar så det blir väldigt stora mängder kiss? Är stallägaren kass på att mocka och vevar runt kisset? Är din häst väldigt orolig så den drar runt kissspån i hela boxen?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 726
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 956
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 403
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 437
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp