Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnar på Bränn alla mina brev när jag får stunder över just nu och bokens hemskheter till trots så kan jag inte sluta tänka på hur vackert så mycket var på den tiden (1930-tal). Välsydda kläder, broderade näsdukar, silverbestick och kristallglas. Språket var vårdat och det skrevs välformulerade kärleksbrev. Så tar jag ur hörlurarna och dimper ner i en verklighet av TikTok, Trump och rumpoperationer i Turkiet. Allt känns så smutsigt helt plötsligt.

Jag tröstar mig med att de flesta värderingar åtminstone blivit vettigare med tiden, och all skönhet och bildning till trots så hade Karin Stolpes liv förmodligen inte blivit så sorgligt om hon levt idag.

Läser också en del böcker som utspelar sig långt tillbaka i tiden och slås av samma tankar som du. Stor kontrast mot hur det utvecklats. Både positivt och negativt.
Fast långt ifrån allt var nog så himla vårdat, prydligt och tjusigt under det fattiga 1930-talet. Speciellt inte för kvinnor. Skulle tro att alla tider har haft sina ups-and-downs.

Fast långt ifrån allt var nog så himla vårdat, prydligt och tjusigt under det fattiga 1930-talet. Speciellt inte för kvinnor. Skulle tro att alla tider har haft sina ups-and-downs.

Nej, det förstår jag såklart. Jag tänker nog primärt på samma samhällsklass här och utvecklingen med masskonsumtion generellt. Jag förstår såklart att alla inte åt med silverbestick på 30-talet. Men jag har svårt att se att ung och förälskad överklass idag har samma språkbruk som unga och förälskade hade då, eller att tålamodet skulle finnas att skriva och vänta in brev åren igenom. Eller att man skulle laga sina kläder som går sönder. Det är andra tider idag.

Fattiga var riktigt fattiga och skillnaderna i samhället var stora
Statarsystemet t.ex. avskaffades inte förrän 1945.
Kvinnliga präster tilläts inte förrän 1960. Exemplen är otaliga.

Klasskillnader är ingenting idag om man jämför 100 år.

Jag är så fruktansvärt slut i kropp och själ att jag inte vet var jag ska ta vägen snart. Trodde helg skulle hjälpa, men nu är jag tillbaka till hur det kändes i fredags igen. Helt finito verkligen. Det är nog alla på jobbet nu så det är väl naturligt antar jag, men jisses alltså.

I dag fick jag ny dator och Cosmic fungerade, halleluja. Och mitt förstoringsprogram fungerade men det var demoversionen, inte halleluja, så tja, oväntat. Nej. Och AF har inte svarat på mitt mail jag skickade i fredags. Jag släppte bollen till en annan på jobbet så får jag se hur det ligger i morgon när jag är på plats. Både min gamla och mina nya dator står på plats, Nåja, ett steg närmare en lösning ändå.

Var hos tandläkaren och hämtade min bettskena. Jag vill inte ens ha en bettskena! Den sitter fast och är obehaglig. Men de ska ju sitta fast, det är väl hela poängen. Men jag fattar inte grejen, får jag krampanfall är den ju hård och du biter jag väl sönder de stackars tänder som är kvar att bita sönder för nu tar tänderna emot ju? Ja ja, jag får fråga när jag ska dit nästa gång om en månad. Hade fått några vita beläggningar på tungan också, vet inte vad det är, har inte märkt något.

I dag är jag tvär, känner jag, bara riktigt riktigt trött. Fick gå inom om två apotek för att till slut få ut två mediciner som tagit slut inför denna veckan.

Har även varit ute med hundarna direkt när jag kom hem så ska nu vila en stund tänkte jag...orkar inte vara vaken ens.

Nej verkligen inte, man kunde bli lobotomerad om man mådde dåligt som kvinna. Snacka om att knappt anses vara mänsklig. P-piller var förbjudna, man fick avskeda kvinnor pga graviditet, våldtäkt i giftemål var fritt fram för män att utföra. Så mycket hemskare och smutsigare att folk idag kan utföra rump-operationer... för att dom vill det.

Men ja kläderna och språket var vackrare.

Å här är jag +1, har sååå svårt att acceptera ”det var bättre förr” 😅
Jag förstår att det finns romantiska delar av historien, och att en del saker försämrats men det är så himla lätt att glömma hemskheterna som faktiskt hände.
Tjänstefolk, bortgifta kvinnor, Vipeholmsexperimenten… nä jag gillar nog hur världen utvecklas trots allt.

Å här är jag +1, har sååå svårt att acceptera ”det var bättre förr” 😅
Jag förstår att det finns romantiska delar av historien, och att en del saker försämrats men det är så himla lätt att glömma hemskheterna som faktiskt hände.
Tjänstefolk, bortgifta kvinnor, Vipeholmsexperimenten… nä jag gillar nog hur världen utvecklas trots allt.
Fick upp en sak på Instagram, så vet inte sanningen halten. Men att 1850 skulle medellivslängden vara 38 år. Bättre för det vet jag inte.

Jag är så fruktansvärt slut i kropp och själ att jag inte vet var jag ska ta vägen snart. Trodde helg skulle hjälpa, men nu är jag tillbaka till hur det kändes i fredags igen. Helt finito verkligen. Det är nog alla på jobbet nu så det är väl naturligt antar jag, men jisses alltså.

I dag fick jag ny dator och Cosmic fungerade, halleluja. Och mitt förstoringsprogram fungerade men det var demoversionen, inte halleluja, så tja, oväntat. Nej. Och AF har inte svarat på mitt mail jag skickade i fredags. Jag släppte bollen till en annan på jobbet så får jag se hur det ligger i morgon när jag är på plats. Både min gamla och mina nya dator står på plats, Nåja, ett steg närmare en lösning ändå.

Var hos tandläkaren och hämtade min bettskena. Jag vill inte ens ha en bettskena! Den sitter fast och är obehaglig. Men de ska ju sitta fast, det är väl hela poängen. Men jag fattar inte grejen, får jag krampanfall är den ju hård och du biter jag väl sönder de stackars tänder som är kvar att bita sönder för nu tar tänderna emot ju? Ja ja, jag får fråga när jag ska dit nästa gång om en månad. Hade fått några vita beläggningar på tungan också, vet inte vad det är, har inte märkt något.

I dag är jag tvär, känner jag, bara riktigt riktigt trött. Fick gå inom om två apotek för att till slut få ut två mediciner som tagit slut inför denna veckan.

Har även varit ute med hundarna direkt när jag kom hem så ska nu vila en stund tänkte jag...orkar inte vara vaken ens.
Vit beläggning kan det vara svamp?

Sitter på en åker i blåsten och vaktar barn och ponny som springer av sig inför morgondagens hoppträning. Är less på paltvädret med regn på natten, det förstör så mycket av arbetsdagen sen!

Jag använder inte lök så ofta … ska jag sätta den i en kruka måntro? Man kan väl använda blasten också? :D

IMG_8516.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!