Vad gör vi? Del CCXXVII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inga "säkerhetskontroller" utan säkerhetskontroller för skyddsklassade tjänster, säkerhetskontroller med bl a SÄPO.
Jag skrev ”” eftersom jag inte visste vad du menade. Det är många ord i säkerhetsvärlden som kan blandas ihop.
Då menar du en registerkontroll som tas efter en säkerhetsprövning (där arbetsgivaren arbetar även med bakgrundskontroll innan/under intervjun). För deltagande i säkerhetskänslig verksamhet, det finns inget som heter skyddsklassade tjänster i detta.
Kanske ”pekpinne” men jag tycker det är viktigt att kalla det rätt saker.
En registerkontroll görs i 3 olika register om jag minns rätt och där finns ju information som bara polisen vet om du själv inte delgivits misstanke eller har en dom. Det har ju ingenting med annan info på nätet om dig. Och de gör inga bakgrundskontroller, det gör din arbetsgivare.

Idag har jag jobbat! En tjej jag brukar jobba åt satt lite tight till och frågade om jag kunde tänka mig att hoppa in några timmar och fota dressyr innan någon annan kunde ta över. Så kul att vara ute och träffa folk och massa fina hästar igen.

Det regnar! Men tyvärr ska det övergå till snö kommande dagar. Men hoppas att det är ett tecken på att det börjar gå åt rätt håll.

Ätit abborre som en vän till familjen fiskat och rensat. Så snällt! Och så gott! Mamma och pappa fixade goda tillbehör.
Nu har jag landat i soffan hemma och ska stanna här resten av dagen i stort sett.
IMG_8929.webp

Har rast. Kikar på att beställa sängkläder - behöver köpa nya (särbon fick med det mesta som vi köpt ihop, och jag har heller inga underlakan som passar nya sängen).

Ja, finns det ens någon som inte går att hitta internet. :(
Förutom "mantalsskrivningsuppgifter", alltså namn och adress (hitta, eniro, Mrkoll, ratsit) så finns det oerhört många vars spår på internet är minimala, i stort sett icke-existerande.

Var och en väljer faktiskt hur mycket man vill sprida om sig själv.

Man måste inte finnas på Linkedin.

Man måste inte ha någon profil här eller där på sociala medier.

Jag förstår verkligen inte varför gemene man i Sverige är så fundamentalt naiva så att man väljer att exponera sig och sina nära och kära överallt på nätet, till absolut ingen nytta alls.

Vill man prata med en kompis? Ring eller skriv då.

Vill man se en bild på barnbarnet? Det går utmärkt med mms eller mail.

Förutom "mantalsskrivningsuppgifter", alltså namn och adress (hitta, eniro, Mrkoll, ratsit) så finns det oerhört många vars spår på internet är minimala, i stort sett icke-existerande.

Jag förstår verkligen inte varför gemene man i Sverige är så fundamentalt naiva så att man väljer att exponera sig och sina nära och kära överallt på nätet, till absolut ingen nytta alls.

Man kan ta bort sig från många sådana sidor. Jag gör det just nu.

Precis vaknat efter en väldigt sällsynt tupplur.
Nu vet jag inte riktigt vad jag vill göra så jag ligger mest här och lyssnar på magen som jobbar med lunchen och susandet i elementen.

Vi har precis ätit enchiladas som blev mycket goda, men nu funderar jag redan på vad mer vi ska äta idag :D . Kom på att det nog inte skulle vara så dumt med en mannagrynspudding med sylt, så det blir det nog om men stund :) .

Samtidigt fattar jag inte problemet med att finnas på Hitta, Ratsit eller Eniro, vad är mer naivt med det än att man fanns i telefonkatalogen förr?

Följdtänker: Jag upplever nån slags dubbelhet i att man ska göra sig osynlig för människor, man vill inte finnas på den typen av sidor, folk ska inte kunna nå en och man svarar inte på okända nummer men man har profiler på Insta, fb osv?

Jag förstår hur @tanten menar med digitala spår men samtidigt är de flesta av oss så osignifikanta att vi kommer försvinna ändå. ;)

Egentligen är detta ett alldeles för intressant ämne för att diskuteras här. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXIX

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39