Vad gör vi? Del CCXXXIV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortsatt pesten.
Ska segla upp båten till varvet idag.
Men fint väder och jag kan stå för att värma ravioli. Det blir bra.

Hör från radion att man nu lyckats generera nya virus med hjälp av AI, och känner att jag nog vill gå och lägga mig igen.
Man kan också välja att se det positiva, de virus jag tror du pratar om handlar om sådana som kan angripa bakterier och kan vara vägen mot en lösning på antibiotikaproblemet. Forskare har kunnat skapa virus tidigare utan AI också. (Jag jobbar på ett företag som levererar utrustning för att titta på designade virus - och det sedan 2012 - och även innan det fanns en tidigare generation av det hela. Krävs dock en flera kilometer lång tunnel grävd.)

(Problemet - och de stora möjligheterna - ligger mest i att det går fortare med AI och att tröskeln blir lägre för att försöka - vilket gör det svårare att reglera och kontrollera).

Man kan också välja att se det positiva, de virus jag tror du pratar om handlar om sådana som kan angripa bakterier och kan vara vägen mot en lösning på antibiotikaproblemet. Forskare har kunnat skapa virus tidigare utan AI också. (Jag jobbar på ett företag som levererar utrustning för att titta på designade virus - och det sedan 2012 - och även innan det fanns en tidigare generation av det hela. Krävs dock en flera kilometer lång tunnel grävd.)

(Problemet - och de stora möjligheterna - ligger mest i att det går fortare med AI och att tröskeln blir lägre för att försöka - vilket gör det svårare att reglera och kontrollera).

Jovisst, såklart finns det positiva saker också. Och det är vad forskaren som pratade om det också ville fokusera på.

Men är det till någon egentlig tröst - att det fanns ju också positiva saker med det - när det till slut haft ihjäl väldigt många fler miljoner människor under mycket kortare tid?

Dvs det som du (och forskare) tar upp som en bisats inom parentes, är det som har en reell potential att utplåna stora mängder människor.

Crispr har ju funnits ett tag och det är precis samma sak fast den går att styra, med AI vet vi att vissa aktörer kommer att försöka sig på dumheter.

Apropå Crispr så frågade en kompis som var på besök igår om jag hade sån utrustning när han fick se min gurkplanta i växthuset som numera mest liknar ett gurkträd och håller på att spränga växthuset och rymma. :laugh:

Jovisst, såklart finns det positiva saker också. Och det är vad forskaren som pratade om det också ville fokusera på.

Men är det till någon egentlig tröst - att det fanns ju också positiva saker med det - när det till slut haft ihjäl väldigt många fler miljoner människor under mycket kortare tid?

Dvs det som du (och forskare) tar upp som en bisats inom parentes, är det som har en reell potential att utplåna stora mängder människor.
Jo, fast jag menar också att detta gäller det mesta av den nya teknologi som kommit de senaste tvåhundra åren. Det är sällan det dyker upp ny teknologi där man inte snabbt kan tänka ut ett sätt att använda det i onda syften och ha ett försprång där det går mycket fortare än det gjorde året innan.

Min oro ligger därför mer i att mänskligheten verkar nu gå i en riktning där goda intentioner inte dominerar. I vilken utsträckning det dominerat hittills kan man diskutera, men min absoluta uppfattning är att det går åt fel håll.

Redan idag - och sedan länge - existerar vapen som kan döda hundratals miljoner människor på sekunder,

Frågan är inte om utan när det kommer att hända, curiosity kill the cat, och forskare har alltid varit beredda att gå över gränsen, speciellt dom som forskat på baktereologisk krigföring.

Frågan är inte om utan när det kommer att hända, curiosity kill the cat, och forskare har alltid varit beredda att gå över gränsen, speciellt dom som forskat på baktereologisk krigföring.
Och då kanske vägen till en lösning ligger i att använda exakt samma teknologi som accelererar design och testfaserna med faktor 100.

Frågan är inte längre om vi kommer att förgöra oss själva utan bara när, förr var det en knapptryckning bort, sen blev det ett musklick bort och nu har vi lämnat över ansvaret och låter AI sköta den biten istället.

Har haft sovmorgon och myst med katten. Nu ska jag bädda om och sätta igång tvättmaskinen innan jag kör till stallet.
Ska jobba idag också men börjar sent.

Var hemma från jobbet i går pga min groggy-het och tänkte att stanna i sängen och rent faktiskt vila är vad jag behöver, så jag lyssnade på ljudbok. Har tre timmar kvar, kunde inte fortsätta i går kväll efter ett telefonsamtal för kände att det var för spännande att släppa mitt i och orkade inte vara uppe till mitt i natta. Blev en lugn dag och även om jag fortfarande känner av yrslighet och sånt i huvudet är det bättre än de senaste dagarna ändå.

Funderade på att ta lite till återvinningen och lite pant och handla , men kom fram till att jag inte ska det. Jag gör det på måndag. Ska jobba på plats då, passa på att hämta ut medicin och kan även gå a och handla på vägen hem. Jag är trots allt bara sugen på jordgubbar... Och resten kan vänta. Det blir en helg i ljudbokens tecken och vila helt enkelt.

Plockat ner hästprylar från vinden. Har börjat lägga ut annonser.
1000004293.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!