Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi kommer ha en ”spännande” tid framför ossHör från radion att man nu lyckats generera nya virus med hjälp av AI, och känner att jag nog vill gå och lägga mig igen.
Vad "fränt", kul sen när nån får för sig att släppa loss nåt riktigt potent i miljön som är skapat och fått sitt DNA ombyggt så det blir ostoppbart.Hör från radion att man nu lyckats generera nya virus med hjälp av AI, och känner att jag nog vill gå och lägga mig igen.
Man kan också välja att se det positiva, de virus jag tror du pratar om handlar om sådana som kan angripa bakterier och kan vara vägen mot en lösning på antibiotikaproblemet. Forskare har kunnat skapa virus tidigare utan AI också. (Jag jobbar på ett företag som levererar utrustning för att titta på designade virus - och det sedan 2012 - och även innan det fanns en tidigare generation av det hela. Krävs dock en flera kilometer lång tunnel grävd.)Hör från radion att man nu lyckats generera nya virus med hjälp av AI, och känner att jag nog vill gå och lägga mig igen.
Man kan också välja att se det positiva, de virus jag tror du pratar om handlar om sådana som kan angripa bakterier och kan vara vägen mot en lösning på antibiotikaproblemet. Forskare har kunnat skapa virus tidigare utan AI också. (Jag jobbar på ett företag som levererar utrustning för att titta på designade virus - och det sedan 2012 - och även innan det fanns en tidigare generation av det hela. Krävs dock en flera kilometer lång tunnel grävd.)
(Problemet - och de stora möjligheterna - ligger mest i att det går fortare med AI och att tröskeln blir lägre för att försöka - vilket gör det svårare att reglera och kontrollera).
Crispr har ju funnits ett tag och det är precis samma sak fast den går att styra, med AI vet vi att vissa aktörer kommer att försöka sig på dumheter.Man kan också välja att se det positiva, de virus jag tror du pratar om handlar om sådana som kan angripa bakterier och kan vara vägen mot en lösning på antibiotikaproblemet. Forskare har kunnat skapa virus tidigare utan AI också. (Jag jobbar på ett företag som levererar utrustning för att titta på designade virus - och det sedan 2012 - och även innan det fanns en tidigare generation av det hela. Krävs dock en flera kilometer lång tunnel grävd.)
(Problemet - och de stora möjligheterna - ligger mest i att det går fortare med AI och att tröskeln blir lägre för att försöka - vilket gör det svårare att reglera och kontrollera).
Jo, fast jag menar också att detta gäller det mesta av den nya teknologi som kommit de senaste tvåhundra åren. Det är sällan det dyker upp ny teknologi där man inte snabbt kan tänka ut ett sätt att använda det i onda syften och ha ett försprång där det går mycket fortare än det gjorde året innan.Jovisst, såklart finns det positiva saker också. Och det är vad forskaren som pratade om det också ville fokusera på.
Men är det till någon egentlig tröst - att det fanns ju också positiva saker med det - när det till slut haft ihjäl väldigt många fler miljoner människor under mycket kortare tid?
Dvs det som du (och forskare) tar upp som en bisats inom parentes, är det som har en reell potential att utplåna stora mängder människor.
Jovisst, såklart finns det positiva saker också. Och det är vad forskaren som pratade om det också ville fokusera på.
Men är det till någon egentlig tröst - att det fanns ju också positiva saker med det - när det till slut haft ihjäl väldigt många fler miljoner människor under mycket kortare tid?
Dvs det som du (och forskare) tar upp som en bisats inom parentes, är det som har en reell potential att utplåna stora mängder människor.
Frågan är inte om utan när det kommer att hända, curiosity kill the cat, och forskare har alltid varit beredda att gå över gränsen, speciellt dom som forskat på baktereologisk krigföring.Man kan också välja att se det positiva, de virus jag tror du pratar om handlar om sådana som kan angripa bakterier och kan vara vägen mot en lösning på antibiotikaproblemet. Forskare har kunnat skapa virus tidigare utan AI också. (Jag jobbar på ett företag som levererar utrustning för att titta på designade virus - och det sedan 2012 - och även innan det fanns en tidigare generation av det hela. Krävs dock en flera kilometer lång tunnel grävd.)
Och då kanske vägen till en lösning ligger i att använda exakt samma teknologi som accelererar design och testfaserna med faktor 100.Frågan är inte om utan när det kommer att hända, curiosity kill the cat, och forskare har alltid varit beredda att gå över gränsen, speciellt dom som forskat på baktereologisk krigföring.