Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

En helg med dressyrtävling, kalas för barnens kompisar och 40/45 års fest med tillhörande övernattning i husvagnen som vi hade med. Vår ettåring vägrade sen sova i husvagnen, besök när vi kom hem idag och så avslutade vi precis dagen med en hundpromenad och så handling på ica hela familjen. Fyra barn och trötta föräldrar mötte vi samma kille ett par gånger på affären, varje gång var vi i vägen.

Påvägen ut ursäktade vi oss som ställt till hans shopping, han svarar då att det var tvärt om han var imponerad av oss och vår handling. Att de är jobbigt just när man är i det men sen saknar man det. Bra avslut på helgen endå, man behöver påminna sig att njuta lite av stunden ibland även om de går i ett rasande tempo hela tiden :)

Det är så trevligt att träffa folk som uppskattar barnen precis som de är. Jag minns så väl när vi flög till Italien när dottern var 8 månader, och när vi började närma oss landning så började hon bli riktigt krånglig i knät. Dra i alla lappar i stolsryggen och klättra runt. Vi satt fastspända i varandra och jag började bli riktigt svettig. Då tog mannen bredvid mig av sig sin klocka och gav till dottern. Hon blev helt stilla och vände och vred på den där klockan tills vi landade. Han sa att han själv har barn, och även om de är vuxna nu så minns han hur lätt det är att distrahera en liten bebis en stund. Så himla fint.

I somras levde våra barn rövare på tomten. De hade vattenkrig med maken och skrek nog så andra sidan av kommunen hörde. När jag pratade med våra grannar på kvällen sa de att de hade hört barnen skratta tidigare på dagen, och att de hade pratat sinsemellan om att det är det finaste man kan höra. Barnskratt. Det är så fint att bli påmind om att alla inte tycker att barnen behöver minska utrymmet de tar.

I lördags hade vi ett väldigt lyckat släktkalas för killarnas 3-årsdag. Den är egentligen ett par veckor fram i tiden men vi ville vara utomhus och ville inte pusha det för långt med tanke på väder. Vi var vid ett stort aktivitetsområde/lekplats som killarna är vana vid och gillar, bjöd på grillspettbuffé och kladdkakemuffins. Solen sken från blå himmel, ljummen litet fläktande vind, himlans trevligt på alla sätt. Bra dag. :)

Precis kommit in med en ovanligt trött Marodör efter först förskolan och sen en sväng med cykeln. Är inte lika kul att cykla när bästa kompisen inte är med.

Whoop whoop vattkoppor på föris :meh:. Hoppas verkligen att inkubationstiden är så lång som det sägs, så kanske min sambo hinner hem från sin skolresa innan sonen insjuknar. Annars har jag sju härliga ensamdygn med vattkoppor att se fram emot nästa vecka.

Nu har ju denna morsan pms och ett jobb som gör att jag tror att sonen kommer att dö av allt, en liten extra orosgen och en astrött hjärnan som inte återhämtat sig efter förra veckans dagliga kaos på jobbet. (Så det kan ju vara så att jag målar fan på väggen lite.)

Vi har vaccinerat mot vattkoppor. Ett litet tips om ni slipper denna gång. Här är det också kämpigt. Vill kasta in handuken och sjukskriva mig sista månaden på graviditeten men ska försöka stå ut två veckor hemifrån. Har ont av foglossning, ont i ryggen, och lider av sommarvärmen som aldrig vill släppa taget. Två åringen är mirakulöst frisk trots två veckor på förskolan.

Också enbart en olycka på dessa veckor utan blöja på dagis. Tror vi är färdiga med potträningen även om vi fortsätter att ha på nätterna. Blöjan är torr 9 av 10 dagar men det känns som att göra det onödigt besvärligt för oss själva var 10e dag att ta bort den :p

Har städat förrådet och börjat ta fram bäbiskläderna. Herregud man glömmer hur små de är

Whoop whoop vattkoppor på föris :meh:. Hoppas verkligen att inkubationstiden är så lång som det sägs, så kanske min sambo hinner hem från sin skolresa innan sonen insjuknar. Annars har jag sju härliga ensamdygn med vattkoppor att se fram emot nästa vecka.

Nu har ju denna morsan pms och ett jobb som gör att jag tror att sonen kommer att dö av allt, en liten extra orosgen och en astrött hjärnan som inte återhämtat sig efter förra veckans dagliga kaos på jobbet. (Så det kan ju vara så att jag målar fan på väggen lite.)
Du kan ju säkert detta bättre men vaccinera nu. Vi hann inte med andra dosen innan det började gå på fsk, barnet blev sjukt men inte alls så sjukt som många andra, inga vätskade blåsor, bara utslag och feber ett par dagar. Känns i mitt huvud rimligt utifrån mina kunskaper men jobbar inte med barn eller vaccinationer :)

Du kan ju säkert detta bättre men vaccinera nu. Vi hann inte med andra dosen innan det började gå på fsk, barnet blev sjukt men inte alls så sjukt som många andra, inga vätskade blåsor, bara utslag och feber ett par dagar. Känns i mitt huvud rimligt utifrån mina kunskaper men jobbar inte med barn eller vaccinationer :)
Får erkänna att jag inte alls är kunnig kring vaccinationer :o (trots mitt jobb). Men skönt att det inte blev så illa för er del! Jag är nog inte så orolig för själva sjukdomen i sig men den kan ju i ovanliga fall leda till annat allvarligt. Men, har iaf beställt hem antihistamin så att vi kan dämpa klådan om det nu skulle vara så att det bryter ut.

Åk och vaccinera pronto. Vi har på en dos ( rekommenderat 2 doser men enligt mottagningen försöka få så långt intervall som möjligt för att få täckning senare i livet) klarat två utbrott på förskolan utan att bli smittade. Än så länge får man tyvärr betala själv men vi har resonerat så att en dos är en halv dags vab och med vattkoppor lär det ju bli mer än en dags vab 🙄

PS. Det du ser på jobbet är inte det normala. Det vet du såklart men kan vara bra att påminna sig ibland.

Åk och vaccinera pronto. Vi har på en dos ( rekommenderat 2 doser men enligt mottagningen försöka få så långt intervall som möjligt för att få täckning senare i livet) klarat två utbrott på förskolan utan att bli smittade. Än så länge får man tyvärr betala själv men vi har resonerat så att en dos är en halv dags vab och med vattkoppor lär det ju bli mer än en dags vab 🙄

PS. Det du ser på jobbet är inte det normala. Det vet du såklart men kan vara bra att påminna sig ibland.
Jag vet (men får ständigt påminna mig :crazy:). Skulle gjort saker i omvänd ordning, typ barn först, se till att det klarade sig till över 18, därefter tagit det jobbet jag har...

@strawberrysylt välkommen till tråden! :) Ja, det finns några utanför vaccinationsprogrammet som är bra att ta, har för mig att de vi valt att betala för är TBE, vattkoppor och TBC.

@Nordthor jag ser ju många barn som far illa på grund av svåra hemförhållanden i mitt jobb. Ibland kan man få en liten snedvriden bild av verkligheten när man bombas av saker i sin vardag. Hade en vän vars mamma jobbat på SOS hela hennes uppväxt, hon var rädd för ALLT!

@strawberrysylt välkommen till tråden! :) Ja, det finns några utanför vaccinationsprogrammet som är bra att ta, har för mig att de vi valt att betala för är TBE, vattkoppor och TBC.

@Nordthor jag ser ju många barn som far illa på grund av svåra hemförhållanden i mitt jobb. Ibland kan man få en liten snedvriden bild av verkligheten när man bombas av saker i sin vardag. Hade en vän vars mamma jobbat på SOS hela hennes uppväxt, hon var rädd för ALLT!
Jag tycker att det är lite extra svårt eftersom jag inte har det stora perspektivet. Hur många kids kommer INTE till mitt jobb? Hur många blir ALDRIG allvarligt skadade eller sjuka? Svaret på det är troligen: de flesta. Men som du säger så blir bilden lite skev när man bara ser en sida.

Vi har inte vaccinerat dottern mot det och hon fick det kring 2-årsdagen. Det blev inte så farligt faktiskt, blev ju någon veckas vab men hon hade bara enstaka och de kliade ingenting. Nästan så jag knappt tror att det var vattkoppor men det gick på förskolan då och jag skickade bilder till vårdcentralen som tyckte att de såg ut som vattkoppor så får väl anta det? Ville bara säga att det inte behöver bli så jobbigt om det skulle bli så..

Jag själv däremot har inte haft vattkoppor och hade bara hunnit ta 1 dos vaccin när hon fick det 😱 Men jag klarade mig..

Vi har inte vaccinerat dottern mot det och hon fick det kring 2-årsdagen. Det blev inte så farligt faktiskt, blev ju någon veckas vab men hon hade bara enstaka och de kliade ingenting. Nästan så jag knappt tror att det var vattkoppor men det gick på förskolan då och jag skickade bilder till vårdcentralen som tyckte att de såg ut som vattkoppor så får väl anta det? Ville bara säga att det inte behöver bli så jobbigt om det skulle bli så..

Jag själv däremot har inte haft vattkoppor och hade bara hunnit ta 1 dos vaccin när hon fick det 😱 Men jag klarade mig..
Vi hann inte heller ta vaccin innan våra fick och hade samma som din, de var visserligen väldigt prickiga men det kliade inte alls och gick över förvånansvärt snabbt!

Jag vet (men får ständigt påminna mig :crazy:). Skulle gjort saker i omvänd ordning, typ barn först, se till att det klarade sig till över 18, därefter tagit det jobbet jag har...
Hos mig har det slagit åt andra hållet. Walks and talks= ej sjuk. (Obs sagt med humor). Jag är urkass på att veta när man ska söka vc tex. Har som tur är en akutläkare i familjen som agerar konsult vid behov 🫣

Dock är otaliga de gånger där jag kramat barnet extra hårt när jag kommit hem och gråtit en skvätt över hur orättvist livet kan vara.

Är så tacksam att tvillingarna är så bra vänner ❤️ igår var Carl hemma med morfar, hade lite jobbigt med förkylningsastman, medan syrran var på föris. När syrran kom hem blev de så glada över att se varandra, kramades och dansade tillsammans!

Vi fick också meddelande om att en på dotterns avdelning fick vattkoppor i helgen. Vi har tänkt vaccinera, men inte hunnit ännu, kanske tar tag i det i helgen! Vi skulle egentligen åkt till stugan men vädret, tröttheten, att sonen har en läkartid sent i eftermiddag och att pappa måste upp och fortsätta renoveringen med badrummet satte käppar i hjulet för planerna. Jag är inte alls sugen på att hänga inomhus i en stuga med två barn och renovering hela helgen 😅 Så då har vi plötsligt en helt obokad helg framför oss, känns fint! Jag ska undersöka om det finns något roligt evenemang eller om vi ska åka till något museum. Annars är jag rätt sugen på badhuset!

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Träning och hälsa del 15
  • Svensk politik 9
  • Att bryta mig loss

Barn

Hund

Katt, Andra Djur