Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Jag är från Örebro, bor inte där nu, men väl bekant med skolan som blev beskjuten där. När det dessutom visade sig att skytten är lika gammal som mig och att jag vet vem det är, kändes det väldigt jobbigt :( Man kan undra vad som driver folk till olika vansinnesdåd…
Det kommer så nära på något sätt, både det i Örebro och nu i Graz, båda i mina hemländer.
Tom stadsminterstern grät på presskonferensen. Hela Österrike är i chock. Fick ett medeelande från lågstadieskolan, dom kommer inte ha någon normal undervisning imorgon utan följa barnens behov och ta sig tid att prata och lyssna på barnen. Men jag upplever att mina yngsta (6 och 7år) inte riktigt förstår vad som hänt.

Tvillingarna blir tre om mindre än en månad. Vi började redan för ett halvår sedan att introducera potta, men har gjort det lite halvhjärtat. Inget tvång och verkligen inte varje dag men som en kul grej. Sista kanske två veckorna har vi lite mera börjat prova trosor/kalsonger, de har varit nakna och sådär. Dock inte varje dag men ändå lite mer. Idag bestämde sig Cajsa för att hon inte skulle ha blöja på förskolan, har varit där hela dagen utan en enda olycka. Tack till bästa personalen, som imorse (när jag nästan ursäktade mig att hon inte hade blöja) sa ”Vissa saker bestämmer vi vuxna inte över helt enkelt” och ”Vi påminner lite extra om toan”. Det var inga konstigheter att hon plötsligt kom med trosor!

Vår dotter bestämde sig plötsligt en dag för att sluta med blöja och vi hade fler olyckor varje dag i början, men förskolan hejade på och tyckte det var toppen! Jag tror inte de tyckte att det var jobbigare att dra av ett par blöta byxor och trosor än att byta blöja 😃 Nu blev hon helt blöjfri för ett par månader sen, så otroligt skönt!

Jag vabbar med dottern idag, som bara är lite sjuk. Jag tror inte jag har känt mig så ledig sen hon föddes? Antingen är det båda barnen, tornado-sonen, jobbet eller så har vi barnvakt men då är det något planerat som typ bröllop. Nu har jag en lugn 3,5-åring hemma och absolut inga planer. Vad ska vi göra? Baka? Fixa i trädgården? Måla? Jag vet inte när jag var såhär avslappnad sist 😅

Jag vabbar med dottern idag, som bara är lite sjuk. Jag tror inte jag har känt mig så ledig sen hon föddes? Antingen är det båda barnen, tornado-sonen, jobbet eller så har vi barnvakt men då är det något planerat som typ bröllop. Nu har jag en lugn 3,5-åring hemma och absolut inga planer. Vad ska vi göra? Baka? Fixa i trädgården? Måla? Jag vet inte när jag var såhär avslappnad sist 😅

Jag hade kunnat slappa men.. vi målade en regnbåge!

IMG_0926.webp

Här hade exet läst fel om när jag kom hem från jobbresa så när jag kom till fritids idag stod han och båda ungarna där, precis på g att åka hem. Sonen deklarerade att han ville till pappa, men lilla E ville ha tjejtid ❤️ Oftast är det sonen och jag som har ensamtid så detta känns välbehövligt. Och så får vi sovmorgon imorgon eftersom vi är lediga pga skolavslutning.

Vi övar på att våra barn ska somna själva efter kvällsläsningen och har nu sagt att vi sitter utanför på en stol. Om ett barn vill somna inne i vårt rum går det bra men vi sitter utanför, och de får inte somna båda två hos oss för då busar de bara och drar igång varandra. Ikväll gick S in till oss och skulle sova och H låg kvar i sin säng. S har kommit upp fyra gånger och informerat mig om olika saker:
1. Att hans pappa hade en annan stol när han satt här igår
2. Att den blå katten i Gabbys dockskåp inte är så snäll
3. Att spöket i den nya Bamsetidningen vi precis läst kanske blev rädd för att Brummelisa sa att hon ville prata med honom och han inte ville bli pratad med
4. Att det är hans pappa som låter på nedervåningen.
Efter detta la han sig igen och somnade 😅.

Lyxen att bara ha en unge hemma, det är SÅ harmoniskt och det märks att lilla E mår bra av lite tid på tumanhand med en förälder, det är man ju inte bortskämd med som andra barnet. Hon fick välja TVÅ böcker vid läggdags och vi hann dessutom se fem blueyavsnitt. Sen låg vi och pratade jättelänge med släckt lampa, på ett sätt som verkligen inte gått när hon var bara lite mindre. Skönt att slippa slitas mellan två ibland.

Hon blev iofs jättesur när jag tillslut sa att det var dags att sova, men låg arg i kanske 5-10 minuter innan hon satte sig upp och viskade: "Mamma! Är du glad igen?" 😂

Ligger och oroar mig över minsta barnet.

Han har ju som jag skrivit här varit sjuk mycket. Vi alla har varit väldigt sjuka i år. Idag ringde jag vc för jag ville att han skulle bli kollad. Jag jobbade så maken fick ta honom dit. Allt såg okej ut, lungorna lät bra och läkaren tyckte inte han visade tecken på infektion/inflammation i luftvägarna/lungorna. Jag blev lugnad. Tänker att det bara är en envis förkylning som små barn har.

Sitter och dricker kaffe i soffan efter jobbet och tänker att ja men hade varit intresserant att se hans crp/infektionsvärde ändå. Loggar in på 1177 och in i hans journal. 83 i crp hade han, jag hade runt 50 när de opererade bort gallan.

För övrigt gjordes inga andra prover på honom utan enbart blodprov. Är jag vrång om jag ringer och ifrågasätter vc om detta verkligen kan stämma och om han inte behöver vidare utredning för att eventuell ta prov för någon bakteriell infektion? Han har varit förkyld, hostig, rosslig och väldigt snorig i snart tre veckor. Det går liksom inte över. Han är pigg men då och då får han febertoppar som kommer och går.

Han har ju som jag skrivit här varit sjuk mycket. Vi alla har varit väldigt sjuka i år. Idag ringde jag vc för jag ville att han skulle bli kollad. Jag jobbade så maken fick ta honom dit. Allt såg okej ut, lungorna lät bra och läkaren tyckte inte han visade tecken på infektion/inflammation i luftvägarna/lungorna. Jag blev lugnad. Tänker att det bara är en envis förkylning som små barn har.

Sitter och dricker kaffe i soffan efter jobbet och tänker att ja men hade varit intresserant att se hans crp/infektionsvärde ändå. Loggar in på 1177 och in i hans journal. 83 i crp hade han, jag hade runt 50 när de opererade bort gallan.

För övrigt gjordes inga andra prover på honom utan enbart blodprov. Är jag vrång om jag ringer och ifrågasätter vc om detta verkligen kan stämma och om han inte behöver vidare utredning för att eventuell ta prov för någon bakteriell infektion? Han har varit förkyld, hostig, rosslig och väldigt snorig i snart tre veckor. Det går liksom inte över. Han är pigg men då och då får han febertoppar som kommer och går.
Du är absolut inte vrång, kräv att de kollar upp det ordentligt.

Det där säger inte mig så mycket, men jag tycker absolut att du ska ringa igen och ifrågasätta så de åtminstone får förklara!

Dottern visade stolt upp regnbågen när maken kom hem och la till ”Nästa gång ska vi måla en enhörning!” 😅 Nåväl, eftersom jag är en rätt obegåvad konstnär när det kommer till abstrakt konst som jag ändå kämpat med två år nu så får jag kanske ge upp det och hålla mig till barnmotiv på vägg. Det verkar ju i varje fall gå bättre! Enhörning nästa gång då..

På akuten med Carl, trillade med huvudet före, ned i asfalten, från en kista, på föris. Stor bula i pannan och inte riktigt lik sig själv. Normal puls och pupillerna reagerade som de ska vid koll av ssk, men blir kvar för observation och check av läkare.

Dottern visade stolt upp regnbågen när maken kom hem och la till ”Nästa gång ska vi måla en enhörning!” 😅 Nåväl, eftersom jag är en rätt obegåvad konstnär när det kommer till abstrakt konst som jag ändå kämpat med två år nu så får jag kanske ge upp det och hålla mig till barnmotiv på vägg. Det verkar ju i varje fall gå bättre! Enhörning nästa gång då..
Är det väggfärg du använder? Frihand eller maskeringstejp eller liknande? :) Mvh hon vars dotter beställt en väggmålning med enhörning 😁

Idag har det varit skolavslutning, sen fika med mormor och morfar och så utflykt med minigolf och glass. Lilla E har haft tusen utbrott, kanske påverkad av värmen som kom plötsligt, så gårdagens harmoni var verkligen som bortblåst. Nu har vi iallafall kraschat i soffan med hämtpizza och film. Imorgon lite verklighet igen med jobb, förskola och fritids.

Är det väggfärg du använder? Frihand eller maskeringstejp eller liknande? :) Mvh hon vars dotter beställt en väggmålning med enhörning 😁

Det här var vanlig väggfärg, köpte provburkar. Annars har jag haft bobbylack för fåglarna i kojan, det är betydligt enklare om man ska måla smått och detaljer.

Jag satte en spik i listen, satte fast ett snöre och ritade sen en båge med blyerts med snöret utsträckt. Klippte av 10 cm och gjorde en ny båge osv. tills det var 5 fält jag kunde färglägga. Men det finns nog färdiga mallar att köpa också skulle har gissa. Enhörningen kommer jag nog kalkera från iPad på smörpapper och sen trycka av blyertsen på väggen som start. Större enhörning hade jag nog tagit en projektor till.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka