Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Det här var vanlig väggfärg, köpte provburkar. Annars har jag haft bobbylack för fåglarna i kojan, det är betydligt enklare om man ska måla smått och detaljer.

Jag satte en spik i listen, satte fast ett snöre och ritade sen en båge med blyerts med snöret utsträckt. Klippte av 10 cm och gjorde en ny båge osv. tills det var 5 fält jag kunde färglägga. Men det finns nog färdiga mallar att köpa också skulle har gissa. Enhörningen kommer jag nog kalkera från iPad på smörpapper och sen trycka av blyertsen på väggen som start. Större enhörning hade jag nog tagit en projektor till.
Mycket imponerad av kreativiteten!

På akuten med Carl, trillade med huvudet före, ned i asfalten, från en kista, på föris. Stor bula i pannan och inte riktigt lik sig själv. Normal puls och pupillerna reagerade som de ska vid koll av ssk, men blir kvar för observation och check av läkare.
Allt såg bra ut på akuten. 12 h efter faller börjar han kräkas. Är det magsjuka eller hjärnskakning? Oklart. 1177 ringde efter ambulans, ambulansen var hos oss ca 45 min. De ringde runt, barnakuten ville att vi skulle komma för observation. Bara att packa ihop, hoppa in i bilen och åka en timma. Så nu ligger vi här på en brits. Carl sover, jag är svintrött.
Varken akuten under torsdagen eller de trevliga ambulanskillarna verkar dock oroliga, så mer för säkerhets skull.

Allt såg bra ut på akuten. 12 h efter faller börjar han kräkas. Är det magsjuka eller hjärnskakning? Oklart. 1177 ringde efter ambulans, ambulansen var hos oss ca 45 min. De ringde runt, barnakuten ville att vi skulle komma för observation. Bara att packa ihop, hoppa in i bilen och åka en timma. Så nu ligger vi här på en brits. Carl sover, jag är svintrött.
Varken akuten under torsdagen eller de trevliga ambulanskillarna verkar dock oroliga, så mer för säkerhets skull.
Hur har det gått idag? ❤️

Idag har barnen varit på sin första begravning. Sonen förstod inte så mycket utan lekte mest med ett paket servetter. Dottern däremot satt tyst hela ceremonin och tittade med stora ögon på sin pappa som grät, och alla andra. När det var dags att lämna sin blomma blev det mycket gråt och då brast det för henne helt. Hon borrade in ansiktet mot mig och grät så hon fick kippa efter andan. Efter en stund frågade jag om hon ville gå ut och det ville hon. Vi hade pratat innan om vad en begravning är och vem vi ska säga hejdå till, att de vuxna nog kommer att gråta men det är ingen fara. Men hon blev ändå drabbad, och det är ju inte konstigt. Sedan har vi pratat till och från under dagen om vilka som grät och varför. När vi satte oss vid middagsbordet på kvällen sa hon plötsligt ”Var är din mamma?” och det blev helt tyst. ”Ja du, i himlen kanske?” fick hon till svar.

Min fina tjej. Det stack lite i hjärtat att se henne hålla ihop så för att sen bli ledsen. Att ha så många tankar om att inte finnas mer och varför vuxna gråter. Samtidigt blev det fina samtal och många kramar, och även om man vill skydda dem från allt så vill jag se det som att sorg är en naturlig del av livet. Och det är inte farligt.

Vi kom hem runt 16, då har de gjort hjärnröntgen och vi har legat inne på barn för observation. Diagnosen blev hjärnskakning. De kunde dock inte se ngt konkret som är ”typiskt” för hjärnskakning.
Inatt spydde hans tvillingsyster… Hon har inte slagit huvudet!
Sällan man är så glad för magsjuka som i det läget ❤️

Mycket mycket bättre att spy av magsjuka än hjärnskakning

Tillbringat några timmar på ortens utomhusbad med ungarna. Vi träffade deras bästa kompisar där så båda hade roligt, och jag fick lite andrum 😅

Ett stackars barn i min lilla Es ålder grät i poolen utan att någon utomstående reagerade. Hens syskon försökte trösta men ingen förälder syntes till. Först typ tio minuter senare när jag och kompisarnas mamma pratat med både badvakt och barnet kom pappan släntrande från kiosken, och satte sig sen med mobilen på en bänk :( Nu gick det bra men tänk vad illa det hade kunnat gå...

Ve och fasa! Favoritsnutten var så äcklig att den fick åka akut till tvättmaskinen. Nu måste sonen hålla till godo med den näst bästa snutten. Huuuuva.
Han har nästan somnat så det funkar nog det med.

Han har fått världens diarré i flera dagar. Helt opåverkad annars, bara väldigt dålig mage. Testat lite allt möjligt men inget har hjälpt. Kom på att vi inte bytt ut fullkornsvällingen så det blir nästa steg. Han dricker bara 1 dl om dagen men det kanske är för mycket för magen i dagsläget.

Vår yngsta älskar när vi ska grilla. Fast hon vill ha korv och köttbullar på spett. Kalla. Inte grillade. Men grilla ska vi tycker hon! 😅
Samma här med lilla E, hon tycker grillad mat är för varm (glass är för övrigt också för kallt, så förstår ni ungefär hur det ligger till :D ). Idag grillade vi marshmallows efter att ha grillat korv men grillade marshmallows är för kladdiga så de skulle visst ätas kalla de också :p

IMG_1062.webp

Fotboll, fotboll, fotboll, kan vi gå ut och spela fotboll? Dygnets alla timmar just nu 😝😅 Jag är så fruktansvärt ointresserad själv men det är ju roligt när han har kul, typ. Önskar att man själv var lika rörlig bara 😂

Vi ska tillbaka till samma camping/stugby i Danmark som vi var förra semestern och det är strategiskt planerat utifrån att sonen ska kunna röra sig fritt och sysselsätta sig på egen hand litegrann. Kan för övrigt varmt rekommendera till andra barnfamiljer! Det fullständigt kryllar av ungar i alla åldrar och sonen hittade en handfull kompisar från olika platser i världen som han lekte med förra sommaren.

Visa bifogad fil 169379
Fotboll, fotboll, fotboll, kan vi gå ut och spela fotboll? Dygnets alla timmar just nu 😝😅 Jag är så fruktansvärt ointresserad själv men det är ju roligt när han har kul, typ. Önskar att man själv var lika rörlig bara 😂

Vi ska tillbaka till samma camping/stugby i Danmark som vi var förra semestern och det är strategiskt planerat utifrån att sonen ska kunna röra sig fritt och sysselsätta sig på egen hand litegrann. Kan för övrigt varmt rekommendera till andra barnfamiljer! Det fullständigt kryllar av ungar i alla åldrar och sonen hittade en handfull kompisar från olika platser i världen som han lekte med förra sommaren.
Här är också fotboll jämt! Vi har halva kvarteret i trädgården på helgerna, med fotbollsspelande kids 😅

Visa bifogad fil 169379

Här är också fotboll jämt! Vi har halva kvarteret i trädgården på helgerna, med fotbollsspelande kids 😅

Min 6aring har ocksa bara fotboll i huvudet, han vill spela fotboll hela tiden och spelar han inte pratar han om fotboll.

Min man är en riktig sportfåne så jag hoppas att båda eller något av våra barn vill spela boll i någon form. Han skulle absolut kunna tänka sig att stå ute och sparka fotboll eller skjuta bandybollar sent på kvällarna. Om någon av dem börjar golfa så kommer vi inte se av dem alls april - oktober 🙃😅

Nämnda fotbollskille försöker jag ju få hästintresserad.. i lördags var vi på skogsridning, 45 min på en shetlandsponny som jag fick leda. Hans bästa kompis från förskolan, med en hästvan mamma också, hade jag lyckats få med på samma tur. Det var så mysigt och båda barnen tyckte det var kul med, travade och stod i stigbyglarna med mantag i uppförsbackarna!

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat