Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Nämnda fotbollskille försöker jag ju få hästintresserad.. i lördags var vi på skogsridning, 45 min på en shetlandsponny som jag fick leda. Hans bästa kompis från förskolan, med en hästvan mamma också, hade jag lyckats få med på samma tur. Det var så mysigt och båda barnen tyckte det var kul med, travade och stod i stigbyglarna med mantag i uppförsbackarna!

Vi har en ridskola ett stenkast bort. Jag var ju själv hästtjej, men kommer nog inte att dra i den tråden själv. Det är både dyrt och bökigt som stadsbo, jag tyckte att det gick bra under ridskoletiden men så snart jag ville ha en egen häst eller åtminstone en medryttarhäst så blev det komplicerat. Jag är inte så sugen på att bli hästägare idag, och att hitta andra hästägare som man kommer bra överens med och där behoven och viljan matchar över tid visade sig vara ett omöjlighetsuppdrag. I varje fall för mig som ung.

Men.. det fanns ingenting som jag älskade så mycket som hästarna när jag var barn och ungdom. Jag kunde inte tänka på någonting annat. I ärlighetens namn, om mina barn får samma passion för någonting så spelar det ingen roll vad det är - jag kommer göra det för dem. Om jag så måste lära mig köra hästtransport och bråka med envisa ponnyer. Och visst finns det värre, någon kan ju få för sig att bli violinist :angel: 😅

Vi har en ridskola ett stenkast bort. Jag var ju själv hästtjej, men kommer nog inte att dra i den tråden själv. Det är både dyrt och bökigt som stadsbo, jag tyckte att det gick bra under ridskoletiden men så snart jag ville ha en egen häst eller åtminstone en medryttarhäst så blev det komplicerat. Jag är inte så sugen på att bli hästägare idag, och att hitta andra hästägare som man kommer bra överens med och där behoven och viljan matchar över tid visade sig vara ett omöjlighetsuppdrag. I varje fall för mig som ung.

Men.. det fanns ingenting som jag älskade så mycket som hästarna när jag var barn och ungdom. Jag kunde inte tänka på någonting annat. I ärlighetens namn, om mina barn får samma passion för någonting så spelar det ingen roll vad det är - jag kommer göra det för dem. Om jag så måste lära mig köra hästtransport och bråka med envisa ponnyer. Och visst finns det värre, någon kan ju få för sig att bli violinist :angel: 😅
Haha! relaterar helt. Jag har aldrig ägt häst och har inga planer på att bli hästägare nu heller, eller ens rodda medrytteri även om jag själv enbart har riktigt goda erfarenheter av det. Men, jag tycker det är fantastiskt viktigt för barn att vara nära djur och kommer uppmuntra det så länge jag kan. Att få uppleva vänskap och närhet med till exempel hästar lär barnen så himla mycket om empati och ansvar. Min man är pälsdjursallergiker så (päls)djur hemma blir svårt. Att höra sonen berätta för ponnyn i lördags: "Legolas, vi ska ut i skogen du och jag!" ahhh mitt hjärta smälte.

Jag har sagt att så länge barnet inte spelar handboll får hon hålla på med vad hon vill. Jag hatar handboll av hela mitt hjärta. 😂

Jag har sagt att så länge barnet inte spelar handboll får hon hålla på med vad hon vill. Jag hatar handboll av hela mitt hjärta. 😂

Haha! Jag har nog ingen sådan sport, eller hobby. Hockey känns ju fasligt kallt och bökigt visserligen. Bäckblåsinstrument vore ju trist av uppenbara skäl. Nej förresten, cheerleading! Okej jag hade visst preferenser.. 😅

Haha! Jag har nog ingen sådan sport, eller hobby. Hockey känns ju fasligt kallt och bökigt visserligen. Bäckblåsinstrument vore ju trist av uppenbara skäl. Nej förresten, cheerleading! Okej jag hade visst preferenser.. 😅
Haha du ser, jag har tur med att dottern ärvt hästintresset iaf. Ett tag höll hon på med konståkning vilket var mysigt men kolliderade med ett äldre barn och blev rädd efter det tyvärr.

Vänta tills (om) något av dina barn tar upp käpphäst”ridning”. Det är jättesvårt att inte börja skratta när det ska ridas överallt och hästarna blir ”rädda” och barnen verkligen lever sig in i det till 100 %. Massa träns och sånt ska köpas också. Täcken ska införskaffas, de har inte ens en kropp??

En av dotterns kompisar håller på med fem sporter. Jag blir matt bara av att höra schemat 🙈

Haha du ser, jag har tur med att dottern ärvt hästintresset iaf. Ett tag höll hon på med konståkning vilket var mysigt men kolliderade med ett äldre barn och blev rädd efter det tyvärr.

Vänta tills (om) något av dina barn tar upp käpphäst”ridning”. Det är jättesvårt att inte börja skratta när det ska ridas överallt och hästarna blir ”rädda” och barnen verkligen lever sig in i det till 100 %. Massa träns och sånt ska köpas också. Täcken ska införskaffas, de har inte ens en kropp??

En av dotterns kompisar håller på med fem sporter. Jag blir matt bara av att höra schemat 🙈

Haha, jag minns det där med värme. Vi hade till och med hopptävlingar med käpphäst på klubben.

Vi har ett rikt föreningsliv i vår kommun vilket känns roligt. Jag tror barnen kommer kunna testa på det mesta inom friluft, sport och kultur. Jag tror min största farhåga är att de inte skulle finna någonting alls roligt. Att de skulle vara likgiltiga. Den där passionen som barn kan ha för saker och ting är ju så himla fin, om det så skulle vara att bygga tågbana i papier maché.

Min son har solidariskt ärvt föräldrarnas ointresse för all bollsport och vägrar blankt all form av fotboll, även när jag frågat om han vill gå på sommarfotbollsskola och liknande. Vi bor ju på liten ort och här är det helt klart fotboll, och kanske innebandy som dominerar.
Han har ett hästintresse som möjligen är lite svalt just nu, han har dock ett svalt intresse för allt där han blir det minsta "pushad" (på nivån: mamma föreslår att åka till stallet två helger i rad). Jag kan iaf gärna tänka mig att bli ponnymamma i framtiden om båda ungarna skulle ha ett intresse men kommer inte tvinga fram något såklart. Han har testat pingis och orientering med också milt intresse. Tror han skulle gilla klättring men han är lite för liten än så länge...

Dottern kan nog bli en riktig hästtjej, men också hålla på med någon bollsport, hon verkar gilla det mesta än så länge.

Av någon anledning fasar jag för ett eventuellt fotbollsintresse (antagligen för att jag själv tycker att bollsport är prutt-tråkigt). Hoppas innerligt på att sonen fastnar för dh-cykling, cross, ridning, klättring, skejt eller något annat skoj som mamman kan hänga med på. Meeen när allt kommer till kritan så får han pyssla med det han vill och fastnar för (så länge han inte blir gängkriminell eller något annat tramsigt).

Av någon anledning fasar jag för ett eventuellt fotbollsintresse (antagligen för att jag själv tycker att bollsport är prutt-tråkigt). Hoppas innerligt på att sonen fastnar för dh-cykling, cross, ridning, klättring, skejt eller något annat skoj som mamman kan hänga med på. Meeen när allt kommer till kritan så får han pyssla med det han vill och fastnar för (så länge han inte blir gängkriminell eller något annat tramsigt).
Köra cross har sonen uttryckt intresse för också kom jag på nu :) han har nog ärvt sin pappas motor/mekarintresse och hans morfar tävlade mycket som ung. Jag tycker det verkar lite läskigt, vilket är väldigt mycket dubbelmoral från någon som inte hade haft problem med att han började rida mer 😂

Idag är det midsommarfest på förskolan och avslutning för de barnen som börjar skolan till hösten.
Vi vaknade tidigt imorse, jag och stora killen låg i sängen och pratade lite. Han berättade att flera barn redan har gått på sommarlov, vi jobbar denna och nästa vecka också.
Jag undrar lite hur dessa föräldrar gör, eftersom jag vet att vår förskola stänger v28-31 så har de barnen som redan gått på sommarlov minst 6-7 v ledigt.
Jag kan "bara" ha 4v i sommar, knappt det, måste gå in och jobba några gånger under min semester för att göra vissa saker som lön osv. Delar de föräldrarna upp sig då så man är själv vissa veckor eller finns det faktiskt arbetsgivare som godkänner så långa ledigheter?

Idag är det midsommarfest på förskolan och avslutning för de barnen som börjar skolan till hösten.
Vi vaknade tidigt imorse, jag och stora killen låg i sängen och pratade lite. Han berättade att flera barn redan har gått på sommarlov, vi jobbar denna och nästa vecka också.
Jag undrar lite hur dessa föräldrar gör, eftersom jag vet att vår förskola stänger v28-31 så har de barnen som redan gått på sommarlov minst 6-7 v ledigt.
Jag kan "bara" ha 4v i sommar, knappt det, måste gå in och jobba några gånger under min semester för att göra vissa saker som lön osv. Delar de föräldrarna upp sig då så man är själv vissa veckor eller finns det faktiskt arbetsgivare som godkänner så långa ledigheter?
Jag har tagit sju-åtta veckor någon gång, då pusslat med fl, flex och semester. I år ska jag ha fem. Andra kollegor lägger omlott med sin partner för att slippa ha barnen på fritids och sommarförskola. Min enhet har inget jättekrav på bemanning över sommaren och jag har alltid haft kollegor som vill lägga semester lite udda så det gått ihop sig.

Vi tar fem veckor var och lägger dem så vi har varsin ensam vecka med barnen, så de får sex veckor ledigt. Det första året de gick på förskola var jag ledig sex veckor varav en del föräldraledigt men det skulle jag inte kunna ta varje år. På min tidigare arbetsplats var det betydligt svårare att få längre semester eftersom det var större krav på bemanning, då hade jag inte barn men anpassade en del och tog ofta sen semester. Jag har ibland gått in i mitten också och tagit en vecka mitt i. Men med det sagt tror jag verkligen det beror mycket på vilken typ av arbete man har. Vi måste vara fyra personer inne hela sommaren, på en del arbetsplatser finns det väl typ inga såna krav alls, på mitt förra jobb skulle vi vara tio personer inne.

Vi har sex veckor ledigt, alla tillsammans. Då är det både semester och föräldraledighet. Vi jobbar en vecka då förskolan är öppen med fritids stängt, så då får yngsta vara på förskolan och vi pussla lite med de stora barnen.

Just när det gäller förskola så är det ju alltid ett gäng barn som har långa sommarlov pga att föräldrarna är föräldralediga med syskon och de då inte får gå på sommaren :)

Mina barn älskar för övrigt sommarfritids och sörjer att de bara är några dagar kvar nu. Färre antal barn, massa roliga aktiviteter och utflykter nästan varje dag. De hade nog gått en vecka till om de själva fick önska men föräldrarna vill ha semester ;)

Vi har pusslat med veckorna. Jag har ingen längre sammanhängande semester och vi har inte så mycket semester ihop. Några enstaka dagar täcker farmor upp.
Min mans beslut men jag får ju hänga på eller vad man ska säga. Tror barnen är lediga kanske 7-8 veckor.

Jag ska av samma anledning som du gå in och jobba lite under sommaren, ta det mest akuta som behöver göras vid varje månadsbokslut osv. Tar därför ut semester fyra dagar i veckan över fem veckor istället för tvärtom, men kan lägga det arbetet när det passar mig så det hade jag kunnat göra med barnen hemma även om jag varit själv. Ska även ta med ena barnet på en arbetsresa nästa vecka så hon får sommarlov ett par dagar extra där också.

Maken tar också ut fem veckor (varav en FL) och vi har valt att lägga dem helt tillsammans eftersom jag prioriterar det högre än att barnen ska få så långt sommarlov som möjligt i dagsläget. Men hade vi tex "bara" tagit tre veckors ledigt tillsammans och spritt ut övrig semester hade vi ju varit uppe i sju veckor utan problem.

Kanske att det kommer en tid när det känns viktigt att de får så långt sommarlov som möjligt, men då kanske båda barnen å andra sidan är så stora att det räcker med att en av oss jobbar hemifrån och har lite koll för att de ska kunna vara hemma.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat