Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Vi brukar ta 5-6 veckor, blandat semester och FL. I år är min man FL med lillasyster, men sonen får ändå gå sina 15 timmar i veckan så länge jag jobbar. Han ser mycket fram emot sammanslagningen av förskolorna när hans är stängd, det var höjdpunkten förra sommaren :laugh: Minst en pedagog han känner är där och flera barn från samma avdelning. Det har gått toppen, blir lite nya kompis-konstellationer och ny spännande gård att leka på. Så vi pusslar inte alls med att han ska vara ledig när just hans förskola är stängd utan det har hittills gått jättebra att vara på den andra förskolan 1-2 veckor. Både min man och jag har turen att kunna välja semesterveckor fritt, har aldrig varit med om att behöva jämka med kollegor och verksamhet utan vi lägger semester när vi vill ha den och vi prioriterar max tid gemensamt före att barnet får 7-8 veckor ledigt. Hittills iaf, det kan ju ändras i framtiden :)

Idag är det midsommarfest på förskolan och avslutning för de barnen som börjar skolan till hösten.
Vi vaknade tidigt imorse, jag och stora killen låg i sängen och pratade lite. Han berättade att flera barn redan har gått på sommarlov, vi jobbar denna och nästa vecka också.
Jag undrar lite hur dessa föräldrar gör, eftersom jag vet att vår förskola stänger v28-31 så har de barnen som redan gått på sommarlov minst 6-7 v ledigt.
Jag kan "bara" ha 4v i sommar, knappt det, måste gå in och jobba några gånger under min semester för att göra vissa saker som lön osv. Delar de föräldrarna upp sig då så man är själv vissa veckor eller finns det faktiskt arbetsgivare som godkänner så långa ledigheter?
Här jobbar sambon borta under året, men har å andra sidan 9-10 veckor sommarlov, så våra barn har också långt sommarlov. Jag är själv ledig 6 veckor i sommar (semester och FL).

Jag var tvungen att ta tidig semester i år så har nu 3 veckor själv med sonen. Sen jobbar vi båda en vecka med förskola. Sen är förskolan stängd och då har maken semester. Jag har lagt en vecka FL så vi får en vecka tillsammans. Gotta love landstinget och att arbeta i vården 🙄😅
Vårdpersonal här med! Vi har nyligen gått från att lägga semestern själv till semesterrotation. Inte det bästa under förskoletiden. Hoppas innerligt att sambon har mer flexibel semester när han väl börjar jobba igen. I år är jag ensam med 2,5 åring tre av fyra semesterveckor. Jag kommer att springa tillbaka till jobbet när den "semestern" är över och vila upp mig på min akutmottagning 😆.

För oss är det lyxigt eftersom sambon jobbar på ett ställe där de har 6-7 veckors semester på sommaren. Jag tar fyra veckors semester och två veckors föräldraledigt. Men föräldradagarna kommer ju att ta slut så det kommer såklart bli kortare ledighet för mig längre fram. Annars tror jag vi skulle pusslat lite och varit själva varsin vecka om det gick. Men det känns faktiskt mer angeläget nu när vi har skolbarn än när de gick på förskolan, vill gärna kunna ge dem en längre ledighet på sommaren när de går i skolan. Kan inte motivera varför dock 😄

Under 3,5 år har jag i stort sett dagligen berättat för min äldste son H att jag älskar honom. Och aldrig har det genererat mer reaktion än
"Mmm"
Pappan har berättat om hur mysigt de har när han nattar H, hur H säger att han tycker om och älskar pappa. När jag så skulle natta H för några veckor sen försökte jag verkligen fiska efter någon ömhetsbetygelse, men fick bara det klassiska "Mmm" till svar.

Men igår hade jag tydligen våndats klart, för plötsligt kom det :love:

Under 3,5 år har jag i stort sett dagligen berättat för min äldste son H att jag älskar honom. Och aldrig har det genererat mer reaktion än
"Mmm"
Pappan har berättat om hur mysigt de har när han nattar H, hur H säger att han tycker om och älskar pappa. När jag så skulle natta H för några veckor sen försökte jag verkligen fiska efter någon ömhetsbetygelse, men fick bara det klassiska "Mmm" till svar.

Men igår hade jag tydligen våndats klart, för plötsligt kom det :love:
Första gången man får svar är speciell 😍❤️

Idag är det midsommarfest på förskolan och avslutning för de barnen som börjar skolan till hösten.
Vi vaknade tidigt imorse, jag och stora killen låg i sängen och pratade lite. Han berättade att flera barn redan har gått på sommarlov, vi jobbar denna och nästa vecka också.
Jag undrar lite hur dessa föräldrar gör, eftersom jag vet att vår förskola stänger v28-31 så har de barnen som redan gått på sommarlov minst 6-7 v ledigt.
Jag kan "bara" ha 4v i sommar, knappt det, måste gå in och jobba några gånger under min semester för att göra vissa saker som lön osv. Delar de föräldrarna upp sig då så man är själv vissa veckor eller finns det faktiskt arbetsgivare som godkänner så långa ledigheter?
Jag är lärare :) Har ledigt sju veckor ungefär!

I helgen hade vi så mysigt kalas för barnen. Alla tre fyller tätt och har samma kompisar, så vi bjöd in fem barn i åldrarna 3-7 år. Toppenväder, alla barn lekte så fint och vi kunde hållt på i flera timmar till😁

Angående semester så jag tagit 5 veckor semester och 4 fl. Kommer va själv med barnen 5 veckor, och 4 veckor ihop med sambon. Längtar!

Min sambo har ledigt "hela sommaren". Jag har 4 v semester nu v. 25-28, sen jobbar jag två veckor och sen ledig igen v. 31-32, så pluttan är ledig 8 veckor. Känns skönt att slippa att hon ska gå på nån annan förskola som det hade blivit annars.

Eftersom jag inte jobbar är mina barn lediga hela sommarlovet (9 veckor) och har alltid varit. Vilket är tur, sommarförskola ich sommarfritids är väldigt dyrt här. Min man kan lägga sin semester helt fritt, han tar aldrig en lägre sammanhängande semester (nästan ingen som gör här tillskillnad från i Sverige) så han kommer ta ngn vecka här, ngr dagar där under hela sommaren.

Imorgon är det en helgdag här och även fredag är skolan stängd så en långhelg väntar. Sen är det 2 veckor slutspurt innan sommarlov. Min yngsta slutar Kindergarten och barn2 slutar "högstadiet" så det blir ngr avsked.
Kommer kännas konstigt att säga hejdå till Kindergarten, vi har ändå haft barn där i 13år.

Det är inte många år sen jag aldrig hade kunnat föreställa mig att kvällsnöjet en tisdag i juni efter middagen skulle vara att titta på "surpölskörning" (man ska köra med sin traktor genom massor av lera, tydligen) på Youtube. Föräldraskapet, fullt av överraskningar!

Lilla E har nu kommit hem från förskolan i samma kläder som hon åkte i på morgonen, med andra ord har poletten trillat ner ordentligt med att gå på toaletten. Riktigt stolt över min tjej som börjar bli så stor 😊 Även andra saker går framåt, som att klä av/på sig själv med rätt motivation, bära sin egen väska och ta av/på skor själv. Det är dock inte så mycket att hon lärt sig som att hon slutat vara lat 😂 (hon gjorde det mesta av detta även runt 1,5 -2 år men sen kom envisheten ivägen)

Blev också mycket glad av en av barnens kompisars mamma som meddelade att hon gärna tar med mina barn hem imorgon, lilla E hade bestämt med hennes barn att de skulle leka och storebror ville också med och leka med äldsta där. Har kanske skrivit om dem förr, jag är så tacksam för att barnen har andra fina vuxna i sin närhet, och jag är supertacksam över att kunna jobba en liten stund extra imorgon och slippa stressa till hämtning ❤️

Det är så varmt sa jag vet inte var jag ska ta vägen, över 30 grader nu i 2 veckor och ska fortsätta så länge väderprognosen visar. Idag ska det tom bli över 35 grader. Barnen kämpar på i skolan, 1,5 vecka kvar till sommarlov men det märks att orken och motivationen är helt slut. Mycket smabråk mellan syskonen, irritation och stora utbrott för "ingenting". Skolorna är inte anpassade för såna här temperaturer (var ocksa väldigt ovanligt pa 60/70 talet när skolorna byggdes). Det är vamt och dålig luft.

Jag har precis lämnat iväg ena barnet till mormor och andra barnet till farmor. Maken ska jobba långa nattskift och jag ska därmed vara helt själv, hemma, i två dagar :eek: Det känns både fantastiskt och konstigt och jobbigt 😂 Lite nervöst också att allt ska gå bra, det är första gången barnen sover själva hos någon annan, tidigare har de alltid varit tillsammans. Försöker tänka att det är berikande för dem att vara med andra trygga vuxna släktingar. Dessutom otroligt välbehövligt för mig att få en ordentlig paus! Men dubbla känslor som sagt.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka