Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Regn. Vi hänger i stugan, har varit ute och plockat smultron och varit iväg en sväng och fikat på handelsträdgården. Det var inte helt dumt det här med att få ett 15 månader yngre syskon, såhär drygt 2 år senare. Dom har byggt kuddfort, ”läst” böcker för varandra, lagt pussel och busat. Jag och maken har kunnat dricka kaffe och sitta still långa stunder.

Lite på temat ovan, om att bli själv. Imorse drog hund, barn och sambo iväg till svärisarna. De skulle enligt sambon inte bli borta länge men än så länge har de inte kommit hem. Själv har jag farit runt som en galning för att hinna med sånt som jag normalt inte hinner (koncentrera mig på) pga rymningsbenägen 2,5 åring. Har även hunnit träna. Nu går jag bara omkring och saknar gubbarna. Så himla märkligt, att den där känslan om att bara vilja bli lämnad ifred så ofta infinner sig men när man väl lämnas ifred i ett par timmar så känns allt så himla tomt.

Har upplevt en ny dimension av föräldraskapet. Barnen hängde på hamnkrog igår och skötte sig ypperligt, hälsade på servitören och skrattade sina härligaste barnskratt mellan tuggorna. När servitören kom tillbaks la sonen huvudet på sne och frågade; ”Vad heter du?” med sitt bristande, urgulliga 2-åring språk. I morse sov de till 7.30 och jag förstod ingenting när jag tittade på klockan. De sover sällan förbi kl. 6. Sonen vaknade och började snurra runt i sängen. ”Puss mamma!”, ”Du är så gullig mamma!”. Några minuter senare kom dottern farande. ”Min lillebror! Vad jag har saknat dig!” och så började de brottas och skratta. Vi hade ännu ett mysigt restaurangbesök idag och strosade inne i ”stan”. Alla dagar är olika, men låt oss stanna kvar här ett litet tag till, snälla?

IMG_1484.webp

Blev en tur in till stan idag då E fyller år och vi födelsedagsfikade på Antikhallarna. Sen gick vi i olika butiker och provade cowboyboots 😜 Sonen har verkligen konsumtionssug, försöker att stävja det så gott det nu går men han har sannerligen potential att bli en riktig shopoholic 😝

Mina brukar smutsa ner sig med sand och vatten (= lera) med jämna mellanrum så då blir det dusch på kvällen :p.

Vi har sköljt av sand i duschen efter stranden vid ett par tillfällen, och smörjt lite vid behov. Så det har räckt fint! Sen kom jag på att vi har ju faktiskt varit på spa också, så då blev de ju rena!

Nattar dottern i sitt eget sovrum för första gången. Det är varmt som i en bastu men hon brukar inte vara speciellt berörd av värmen. Sonen däremot får nog både duscha svalt innan läggdags och sen ta med sig en blöt och sval handduk om han ska somna ikväll...

Nattar dottern i sitt eget sovrum för första gången. Det är varmt som i en bastu men hon brukar inte vara speciellt berörd av värmen. Sonen däremot får nog både duscha svalt innan läggdags och sen ta med sig en blöt och sval handduk om han ska somna ikväll...
Fick visst bli en handduk även för lilla E, det behövs markiser för ungarnas sovrumsfönstret till nästa sommar 🙈

Växtvärk. :meh:
När nattmatningarna är utfasade, alla mjölktänder framme, magarna funkar och nattsömnen faktiskt verkar börja kunna återhämta sig, var det klart att nåt annat behövde ta över. Båda killarna, ofta samtidigt eller i stort sett samtidigt (10-30 minuter mellan).
Men vi har sedan tandlossningens början en rutin med en mugg på nattduksbordet, med färdiguppdragna 10 ml sprutor med flytande paracetamol och ibuprofen, två av varje. (Paracetamol som förstaval, ipren vid sällsynta tillfällen om man behöver toppa upp tidigare än en ny dos paracetamol.) Efter ungefär tio minuter brukar killarna kunna somna om.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka