Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Jagat runt på skolan på morgonen och försökt lösa regnkläder åt sonen såhär terminens första regniga dag. Fritidspersonalen lovade kolla i källaren om det fanns något kvarglömt. Hans egna kläder? Hos pappan naturligtvis. Det regnade ju inte på överlämningsdagen så varför skulle han tagit med dom? 😏
Vet inte om han är dum i huvudet på riktigt eller aktivt försöker motarbeta mig...

Älskar att du skriver det! Jag hör bara folk som jämrar sig över att bebis- och småbarnstiden gick såååååå fort och det låter nästan som att det är något hemskt att deras barn har blivit "stora"... Det hemska vore väl motsatsen?

Det är så sorgligt att folk så sällan talar varmt om sin fina 7-åring, 11-åring, tonåring, unga vuxna...! Eller det kanske de gör, men aldrig till en småbarnsmamma och absolut inte till en med en liten bebis. "Åh, njut nu, snart är hon stor och då vill hon inte vara sådär nära hela tiden". Ja, jag njuter och jag VET att det går fort, jag vet också att det är urmysigt med en nyfödd bebis sovande på en - men jag förstår snabbt att personen i fråga INTE har haft en kolikbebis eller en treåring med nattskräck.

Var ålder har väl sin charm och att tiden går kan vi ju inte göra något åt, så det är så dumt att inte omfamna varje ålder på sitt sätt. Minns en mamma som sa till mig när jag väntade mitt första barn "Åh det är så underbart att få barn och vet du, det blir bara bättre och bättre för varje år! Du har så mycket att se fram emot!". Det var så befriande och härligt att höra! Men hon är också den enda jag har hört säga så. Tycker att det var underbart att läsa att det är lyxigt med stora barn, mer sånt!

Oj det är inte alls min erfarenhet!

Mina två äldsta barn är 10 och 8. Min upplevelse att föräldrar till barn i den åldern (inkl oss :p ) inte gör annat än att prata om hur fantastiskt härligt det är nu när barnen har blivit lite äldre. Man kan dela intressen, diskutera mer, både barn och föräldrar har större frihet osv osv. Ingen verkar sakna småbarnsåren som sådana.

Däremot FINNS det ju såklart fördelar med när barnen är små, och det är väl det man uppmuntrandes kommunicerar till föräldrar med yngre barn. Att det ligger närmare till hands att låta uppmuntrande än och berätta hur mycket bättre man har det gissar jag.

Exempelvis så finns ju inte den där fysiska närheten som man har med bebisar och små barn på samma sätt. (Och ja minnet är selektivt och man minns myset och goset MYCKET bättre än när de efter 1,5 timmes snurrande vid nattning fortsätter att sparka en i ansiktet 😅 ).

Vi har en 3-åring också och skulle jag göra någon helhetsbedömning så är det ju otroligt mycket härligare att vara förälder till en 10-åring än en 3-åring. Men det betyder inte att jag inte saknar tiden där de stora var mindre heller.

Slut som artist. Handlat med barnen inför kalas på lördag. Slutade med att lilla E sprang vrålande tillbaka genom mataffären för att inte hon fick blippa ut oss med kvittot. När jag lirkade "men här kan du ju inte sitta" gick det förbi en hög pensionärer som skrockade "det går väl jättebra ser du väl, höhö" :banghead:
Handlade också present till kalas som storebror ska på, men billigaste legot i mataffären kostade 350:- :crazy: Alla kalas framöver ligger på mina helger. Det blir kul.

Äldsta hann gå 3 dagar i fsk-klass innan han blev superförkyld. Skönt han inte missade första dagarna iaf. Han stormtrivs och det är så skönt, stor klass och det är bara han och 2 barn till som inte gått i förskola ihop så de andra är rätt tighta. Men han säger att han redan fått vänner :love:

Mindre bra är att han första dagen lekt med sjätteklassare(!) På rasten, de hade gungat upp honom högt på en gungbräda och han hade ramlat och slagit i tänderna. Fick ingen info av lärare on detta, de säger att de inte sett något fast han själv säger att han blivit tröstad av dom. När han kom hem var han blodig och svullen i munnen, och en tand var sprucken😪

Då han åker skolbuss och den anländer 30 min innan skolstart lovade de att möta honom vid busshållplatsen, det hade de inte heller gjort utan hade letat efter lärare utan resultat och sen lekt ute med stora barn själv tills det ringde in. (F-9 skola). Dessa grejer skär i mammahjärtat, men hoppas han ska fortsätta trivas.

Dotterns lärare har sagt till ungarna att de måste ha med matsäck till första rasten så de inte blir så hungriga före lunch. Så det är ett evigt tjatande om att ha med mackor, frukt osv :cautious: De äter lunch kl 11!

Dotterns lärare har sagt till ungarna att de måste ha med matsäck till första rasten så de inte blir så hungriga före lunch. Så det är ett evigt tjatande om att ha med mackor, frukt osv :cautious: De äter lunch kl 11!
En frukt eller några majskakor eller en smörgås brukar ofta barnen ha med till fruktrasten men inte alltihopa 😅 (skolan ska ju dock vara avgiftsfri så man kan tycka att skolorna kan bjuda på en frukt men så ser det sällan ut)

Här har sonen med 1-2 frukter. Läraren har skrivit "frukt eller Macka" tror jag. I f-klassen åt dom 12 så det behövdes verkligen. Nu i ettan äter dom lunch 10:45 O_o

En frukt eller några majskakor eller en smörgås brukar ofta barnen ha med till fruktrasten men inte alltihopa 😅 (skolan ska ju dock vara avgiftsfri så man kan tycka att skolorna kan bjuda på en frukt men så ser det sällan ut)
Eller hur! Brödåtgången här hemma är fullt tillräcklig ändå utan att ha med till skolan varenda dag också.

Här äter F-klassen frukost 10:30… Frukost 07:20 på fritids och sen mellis på fritids 14:00, frukt vid 17. Man får skicka med ett litet mellis till morgonsamlingen. Skolan är 08:20-13:30.

Här har sonen med 1-2 frukter. Läraren har skrivit "frukt eller Macka" tror jag. I f-klassen åt dom 12 så det behövdes verkligen. Nu i ettan äter dom lunch 10:45 O_o
Hur lägger man upp "matplaneringen" när lunchen är sa tidigt? Dvs mellanmal, kvällsmat osv.

Vi har omvända problemet. Tva minsta barnen kommer att komma hem fran skolan vid 12 eller 13.
11 aringen kommer hem vid 14. Dom tva äldsta är lite osäkert pa schema men förra aret kom ena barnet hem vid 14:40 om hon inte hade eftermiddagsundervisning. Ingen lunch i skolan eller lunchpaus. De tva yngsta har en rast pa 20 min pa förmiddagen och da ska dom hinna äta mellanmal och springa av sig ute. 11aringen som kommer hem vid 14 vägrar ta med mellanmal, det är inte "coolt" .

Yngre barnens träningar börjar oftast kl 17 och de äldres kl 19.

Jag vet inte hur jag ska fa ihop mattiderna, jag var inte nöjd med hur det var förra skolaret. Kändes som att jag stod i köket och lagade mat eller plockade iordning i köket hela tiden.

Hur lägger man upp "matplaneringen" när lunchen är sa tidigt? Dvs mellanmal, kvällsmat osv.

Vi har omvända problemet. Tva minsta barnen kommer att komma hem fran skolan vid 12 eller 13.
11 aringen kommer hem vid 14. Dom tva äldsta är lite osäkert pa schema men förra aret kom ena barnet hem vid 14:40 om hon inte hade eftermiddagsundervisning. Ingen lunch i skolan eller lunchpaus. De tva yngsta har en rast pa 20 min pa förmiddagen och da ska dom hinna äta mellanmal och springa av sig ute. 11aringen som kommer hem vid 14 vägrar ta med mellanmal, det är inte "coolt" .

Yngre barnens träningar börjar oftast kl 17 och de äldres kl 19.

Jag vet inte hur jag ska fa ihop mattiderna, jag var inte nöjd med hur det var förra skolaret. Kändes som att jag stod i köket och lagade mat eller plockade iordning i köket hela tiden.
Hos oss frukost runt 7 (antingen hemma eller på fritids/föris), frukt vid ca nio-halv tio, lunch runt elva-halv tolv (frukt och lunch lite olika beroende på skola/föris), mellanmål runt två-halv tre och sedan kvällsmat fem-halv sex.
Det ser ungefär ut så en vanlig skol/arbetsdag!

Höll på att trilla av stolen vid lunchen. Min lille pojk är inte så liten längre 🥺 Han äter själv med gaffel, behöver inte matas och använder inte fingrarna så mycket längre. Det går så fort! Känns ju som igår han var liten bebis och kröp runt på golvet. Nu klättrar han upp och sätter sig själv i Tripp Trapp stolen..

Suck. Snart flyttar han väl hemifrån också.

Barnen har sprungit KnatteRuset. Dottern har pratat om det hela veckan och var riktigt taggad vid start. Så blir hon nedsprungen precis vid start, ramlar och tappar kepsen. Mammahjärtat höll på att brista, men hon ställde sig bara upp, drog på sig kepsen och kutade 400 meter som om ingenting. Så stolt!

Vi har även hoppat hoppborg, ätit våfflor, tittat in i polisbil och brandbil och ridit ponny. Så otroligt mysig dag :heart:

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur