Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Sista dagen av min en vecka långa föräldraledighet pga stängd förskola. Den senaste veckan har jag lagt otaliga timmar på att gåträna med dottern (1,5 år) men det är en kamp med tålamodet. Hon springer glatt runt med sin gåvagn hemma och rör sig runt möbler, men så fort man ska hålla henne i händerna och försöka gå med henne lägger hon sig ner och vill inte alls. En bestämd och försiktig liten tjej som ska göra allt själv :cool: gåträna är inte roligt för fem öre och hon vill hellre rita, bygga med klossar, jaga katten, dansa och flytta runt på saker. Får hoppas att det lossnar snart för henne och att hon slipper eventuella läkarbesök hos ortoped och allt möjligt.

Sista dagen av min en vecka långa föräldraledighet pga stängd förskola. Den senaste veckan har jag lagt otaliga timmar på att gåträna med dottern (1,5 år) men det är en kamp med tålamodet. Hon springer glatt runt med sin gåvagn hemma och rör sig runt möbler, men så fort man ska hålla henne i händerna och försöka gå med henne lägger hon sig ner och vill inte alls. En bestämd och försiktig liten tjej som ska göra allt själv :cool: gåträna är inte roligt för fem öre och hon vill hellre rita, bygga med klossar, jaga katten, dansa och flytta runt på saker. Får hoppas att det lossnar snart för henne och att hon slipper eventuella läkarbesök hos ortoped och allt möjligt.
Det kanske du har skrivit tidigare, men varför gåtränar ni? :)

Jag och sonen kom hem från fyra dagar på Öland igår. Det har varit ljuvligt att vara iväg med bara ett barn, dessutom ett som är stor, kan simma och (oftast) sköta sig i möblerade rum + i sällskap med mitt syskon med familj = kusin att leka med. Men det har varit skitjobbigt att vara ifrån lillasyster, mycket värre än jag trodde! Nästa år skippar vi nog kursen (även om den också var fantastisk) och åker alla tre istället för att bara kunna vara och ha det mysigt. Lillasyster får gå kurs när hon har åldern inne om ett par år :)

Så vi kom hem sent igår, pappan körde hit lillasyster som sen låg tätt intill mig hela natten och sov ♥️ Det är fint att få sakna varandra lite också, ibland.

Det kanske du har skrivit tidigare, men varför gåtränar ni? :)
Jag har nog inte skrivit om dottern tidigare. Försöker träna på att gå med stöd med hjälp av att hon håller i mina händer eller stöttar upp henne under armarna :) ungen är snart 18 månader och går fortfarande inte själv och jag börjar känna mig stressad över det. Hon har alltid varit lite sen i grovmotoriken och jag borde egentligen inte oroa mig. Men det är lättare sagt än gjort :(

Jag har nog inte skrivit om dottern tidigare. Försöker träna på att gå med stöd med hjälp av att hon håller i mina händer eller stöttar upp henne under armarna :) ungen är snart 18 månader och går fortfarande inte själv och jag börjar känna mig stressad över det. Hon har alltid varit lite sen i grovmotoriken och jag borde egentligen inte oroa mig. Men det är lättare sagt än gjort :(
Aha, ja jag misstänkte att det kanske var något sådant. Var lite nyfiken eftersom min dotter också var sen med att gå, hon gick inte före 22 månader.
(Var också hyfsat sen med grovmotoriken och nästan alltid nöjd med att sitta stilla och leka 😁 Hade också problem med stela fotleder (och var tågångare) så vi hade besök hos både kiropraktor och fysioterapeut för att utesluta bland annat cp-skada. Började gå längs möbler och med stöd runt 20 månader kanske, sen en dag reste hon sig bara och gick mot mig 😁 Med oerhört mycket applåder och pepp började hon gå längre och längre sträckor. En dag verkade hon inse att andra barn satte hela foten i marken, (då hade vi också stretchat regelbundet och mjukat upp) och då började hon också göra det 😁) Idag kan jag knappt fatta att hon var sen för hon far fram som ett jehu 😛
Hoppas det ordnar sig för er!

Fri lek på sommarstället. Fint att se, mycket att städa 🤪 De far runt i alla tre hus, bygger kojor, spelar spel, bäddar ner gosedjur, pysslar. Jag försöker njuta av att se dem leka så fritt och bra och inte bli överstimulerad av att stök. Sonen har jag redan baxat ner från ett klätterträd och han har också trillat ner från loftet och svimmat. ”Semester” 😆

(Men, vi har det också otroligt mysigt och sommaridylligt. Nu hällde de precis ut kaplastavarna hör jag…)

Jag fortsätter njuta av mina barn som faktiskt leker bra ihop i sommar. Idag har dom plockat körsbär en god stund och innan det ritat och byggt koja. Under tiden har jag bland annat kunnat vattna och gå med trimmern.

Nu är dom i verkstaden och ska göra ärtrör, vet inte riktigt hur det ska gå till men låter dom hållas och ser vad dom hittar på. 😁
Senare idag blir det nog en tur till lekplatsen men låter värsta värmen passera först.

Igår var vi till badet. Sonen lekte med en kompis och jag hängde med Lilla E i en mindre bassäng. Märkte att hon tittade mycket på en annan tjej och frågade om hon kände henne. Nej, men det var storasyster till en av hennes kompisar som vi strax identifierade på en närliggande filt. Lilla E vågade först inte gå fram men jag uppmuntrade henne att säga hej och fråga om dom skulle leka och en minut senare lekte dom ihop i poolen. ♥️ Riktigt härligt att se henne våga och få så bra utdelning 😊

Mina barn var också sena med att gå, en dag reste de sig bara och gick båda två samtidigt. De närmade sig också 18 månader då. Hoppas det lossnar för henne snart!

Aha, ja jag misstänkte att det kanske var något sådant. Var lite nyfiken eftersom min dotter också var sen med att gå, hon gick inte före 22 månader.
(Var också hyfsat sen med grovmotoriken och nästan alltid nöjd med att sitta stilla och leka 😁 Hade också problem med stela fotleder (och var tågångare) så vi hade besök hos både kiropraktor och fysioterapeut för att utesluta bland annat cp-skada. Började gå längs möbler och med stöd runt 20 månader kanske, sen en dag reste hon sig bara och gick mot mig 😁 Med oerhört mycket applåder och pepp började hon gå längre och längre sträckor. En dag verkade hon inse att andra barn satte hela foten i marken, (då hade vi också stretchat regelbundet och mjukat upp) och då började hon också göra det 😁) Idag kan jag knappt fatta att hon var sen för hon far fram som ett jehu 😛
Hoppas det ordnar sig för er!

Mina barn var också sena med att gå, en dag reste de sig bara och gick båda två samtidigt. De närmade sig också 18 månader då. Hoppas det lossnar för henne snart!
Tack för båda era inlägg :love: det är väl framförallt gamla BVC som har stressat ihjäl mig. Redan vid 12 månader var de förfärade över att hon inte gick själv och att hon inte rörde sig mycket runt möbler. De rekommenderade röntgen vid 15 månader och var väldigt påstridiga om att det måste vara något fel på ungen. Nya BVC vill avvakta med eventuell röntgen till 20 månader ifall det är så att hon behöver mer tid. De kunde inte se något avvikande rent fysiologiskt och sa att jag inte skulle oroa mig. Även förskolan sa samma sak och berättade att de haft flera tvååringar som lärt sig gå och det var inget fel på dem.

Någon tågång har hon aldrig haft. Problemet är nog snarare att hon är försiktig och lätt blir rädd - men man får absolut inte lov att hjälpa henne för då blir hon jättearg. Sedan i kombination att hon hellre har velat pilla med saker och glatt lekt med sina leksaker. Just nu är det väldigt roligt att skruva upp korkar och öppna burkar :p

Tack för båda era inlägg :love: det är väl framförallt gamla BVC som har stressat ihjäl mig. Redan vid 12 månader var de förfärade över att hon inte gick själv och att hon inte rörde sig mycket runt möbler. De rekommenderade röntgen vid 15 månader och var väldigt påstridiga om att det måste vara något fel på ungen. Nya BVC vill avvakta med eventuell röntgen till 20 månader ifall det är så att hon behöver mer tid. De kunde inte se något avvikande rent fysiologiskt och sa att jag inte skulle oroa mig. Även förskolan sa samma sak och berättade att de haft flera tvååringar som lärt sig gå och det var inget fel på dem.

Någon tågång har hon aldrig haft. Problemet är nog snarare att hon är försiktig och lätt blir rädd - men man får absolut inte lov att hjälpa henne för då blir hon jättearg. Sedan i kombination att hon hellre har velat pilla med saker och glatt lekt med sina leksaker. Just nu är det väldigt roligt att skruva upp korkar och öppna burkar :p
Så dumt och olika det kan vara! Vår bvc hade nog aldrig remitterat vidare om det inte varit för att hon var så stel + att vi föräldrar lyfte vår oro.

Alla barn är ju olika, min dotter utvecklade också en hejdundrande finmotorik och pratade mycket och tidigt, medan min son som gick för tidigt för sitt eget bästa knappt sa ett ord före tre års ålder 😅

Vårt superlugna, snälla omtänksamma barn som i princip aldrig sagt emot eller bråkat om något, har numera kommit in i 6-års åldern och fått attityd över en natt. Han har liksom alltid bara hängt med och gjort vad han ska, till att nu vägra klä på sig, borsta tänder osv.

Både vi och syskonen är i chock och ingen kan hålla sig för skratt när han avslutar varje mening med: FATTARU VÄL!! 🤣

Kul att även han får ta lite plats bland sina mer utmanande syskon, men det känns som vi fått ett barn extra ungefär😂

De är ju så olika.. jag och min kusin fick barn typ samtidigt. Hennes stod upp tidigt och stadigt men gick länge ”ett steg i taget” och balanserade med armarna. Mitt barn ställde sig upp mot något och tog sats, tog sig så fort som möjligt till en punkt där man antingen skulle stanna eller svänga, då ramlade hen. Sen samma sak igen.. brukar säga att hen lärde sig springa strax innan 1 men stanna och vända på ett säkert sätt var nog närmare 18 månader..

De är ju så olika.. jag och min kusin fick barn typ samtidigt. Hennes stod upp tidigt och stadigt men gick länge ”ett steg i taget” och balanserade med armarna. Mitt barn ställde sig upp mot något och tog sats, tog sig så fort som möjligt till en punkt där man antingen skulle stanna eller svänga, då ramlade hen. Sen samma sak igen.. brukar säga att hen lärde sig springa strax innan 1 men stanna och vända på ett säkert sätt var nog närmare 18 månader..
Påminner om min son som trillade ungefär 100 gånger om dagen vs dottern som när hon väl lärde sig gå knappt trillade alls 😁 Helt olika inställning till utmaningar (och koll på sin kropps fysiska förmåga 😛)

Är hos mina föräldrar med stora barnet. Sitter nu på en brygga efter ett dopp och tittar på sonen som badar. Han hittade en ny kompis direkt vi kom till badplatsen. Kompisen har dock ingen förälder i sikte och leker vildare än jag är bekväm med, vill puttas, hoppa och landa på (!) min son i vattnet osv 🙈 Jag är lite hönsig och har redan sagt till en gång. Sonen säger också ifrån när det blir för mycket men det lyssnas inte riktigt på...

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka