Vad gör vi nu då? Del LXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Magiana Lasagne, köttfärssås och korvstroganoff är sånt jag själv gillar att göra om jag behöver matlådor :) tar inte evigheter att göra, går bra att frysa ner och gott att värma. Kan ju vara alternativ att ta sig den tiden för att ordna lite sånt att variera färdiga måltider med.
Jag håller ju på att försöka gå ner i vikt, och jag försöker helt enkelt få in mer sallad I portionerna (jag avskyr salladsblad så när jag säger sallad är det babyspenat, rödlök, gurka, majs, paprika, tomat och ibland fetaost som jag blandat), fylla på med mer protein, tex äta mer köttfärssås och lite mindre pasta :) Kan ju inflika att jag inte äter bönor och sånt "tjafs" heller, utan jag får göra så gott jag kan med det jag äter.
Angående 2 kg upp, det kan jag tyvärr gå upp i bara vätska på några dagar, så häng inte upp dig för mycket på det, även om det är svårt att låta bli. Och @cili säger kloka saker som vanligt ;)
Jag äter inte rött kött och jag tror att det antagligen inte är bra att frysa in mat som är gjord på sojafärs (som ju köps fryst). Sallad känns ju mest som luft och jag tror inte det mättar något alls så det kvittar ju om man äter det eller inte. Det tar bara en massa tid att göra. De enda sallader jag äter är de med substans, d.v.s. pasta, mathavre, oliver, fetaost och som då är själva huvudrätten. Nu är dock salladssäsongen över för min del. Jag måste ha varm mat nu.

Det är f.ö. knepigt med maten när man är på resande fot, vilket jag är ganska så regelbundet av ett flertal anledningar. Då har jag i princip inga matlagningsmöjligheter, oftast bara en kokplatta och en dåligt fungerande mikro som det inte går att tidsinställa. Jag kan heller inte bära med mig en massa ingredienser. Kanske fryst färdiglagad mat kan överleva i en kylbox i tre timmar? Frysfack finns på jobbet och frys finns på andra ställen jag är på.

Någon som förresten vet vad man kan göra med grönkål? Jag har råkat odla en massa grönkål och tycker egentligen inte om det mer än som långkål till jul.

J
Någon som förresten vet vad man kan göra med grönkål? Jag har råkat odla en massa grönkål och tycker egentligen inte om det mer än som långkål till jul.
En jäkla massa grönkål"chips" :D
Dela i mindre bitar, marinera lite i kokosolja, flingsalt och chiliflakes
In i ugnen på 200 grader, akta så de inte bränns.
Ta ut och låt rinna av lite på hushållspapper och smaka av med mera flingsalt

Fast jag gillar inte grönkålschips. Jag har provat att äta det och uppskattar det inte.

Medan du tänker kan du frysa in den. Bara repa av och stoppa i plastpåsar. Det ger lite respit :)

Själv använder jag den inte så mycket heller men odlar för att avkomman vill ha. Det hamnar i min frys och bli oftast lite över.

Jag har haft ner den som utfyllnad i köttfärsröror, gjort soppa, fräst lite ihop med lök och gjort omelett.

Medan du tänker kan du frysa in den. Bara repa av och stoppa i plastpåsar. Det ger lite respit :)

Själv använder jag den inte så mycket heller men odlar för att avkomman vill ha. Det hamnar i min frys och bli oftast lite över.

Jag har haft ner den som utfyllnad i köttfärsröror, gjort soppa, fräst lite ihop med lök och gjort omelett.
Egentligen borde jag kanske sluta odla. Jag orkar visst inte riktigt ta vara på det jag odlar. I år har jag knappt ätit något av det jag har i trädgården. Det suger.

Fick brev igår att jag måste förnya mitt körkort. Var och fixa foto idag och postade det. Bör få det nya nästa vecka. Nu ska jag fixa mat.

Fungerar fint till pasta, jag har gjort variationer på detta recept några gånger i år, även med svartkål: http://systrarnaeisenman.ellematovin.se/pasta-med-gronkal-pinjenotter-citron-och-parmesan/

Eller samma tips som till tanten, fast då för att göra av med ett överflöd av betor: http://suzanne.ellematovin.se/gronkalssallad-med-rodbetor-chevre-pinjenotter-och-granatapple/

Kan du tänka dig någon sallad som "förrätt" eller enklare rätt någon gång, så är också kombinationen grönkål/äpple väldigt trevlig tycker jag, oavsett om du har kålen lättstekt eller strimlad rå. Men det går ju att steka på både äppeltärningar och kål för att få mer känsla av lagad mat. Tillsammans med kvarngryn eller mathavre och lite fetaost och riven morot t ex. Eller lite nötter (måste ju inte nödvändigtvis vara pinje-) Funkar även som en god sidorätt till fisk eller kanske lins-/rödbets-/andra vegobiffar.

Och stressa inte över att grönkålen "måste" ätas sådär på en gång bara för att du har odlat den! Så länge du inte har fjärilslarver som hjälper dig att förbruka den, så står den väl bra där den står långt fram i höst eller vinter. Se det som ett finfint skafferi att ta ur om/när inspirationen faller på, och inte som ett måste att allt SKA tas tillvara på och arrangeras omedelbums.

Det smällde till som fan här hemma igår, fönstren skallrade osv. Enda rimliga förklaringen tänkte jag var åska, men det verkade inte göra. Sa till exet att "katten hörde det också!" för att försöka understryka att jag inte var galen :angel: nu läste jag att det var ett jordskalv med epicentrum bara några km bort! Jag var inte galen!!! haha
Det lät o skaka här med,men jag skyllde det på helikoptrarna :D

När samtalet väl kom gav det inte mer än:- hmm jag vet inte ska be xx ringa dig.

Yippie eller nå´t.
/hallonsaft försöker peppa tålamodet med en smörgås och kaffe.

Åååh, jag måste ha grönkål! Det verkar inte ha kommit till butikerna här än..
I väntan tänkte jag göra rödbetschips, men jag har ingen olja hemma. Är det okej att åka en mil för att köpa olja?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Viktigt att stretcha när en jobbat hårt! 78 79 80
Svar
1 596
· Visningar
54 557
Senast: Asko
·
  • Låst
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 190
Tjatter Jag och sambon åker ner till västsverige i månadsskiftet maj/juni. Vi kommer bo och utgå från Ullared till en början och spendera två... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 214
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
69 756