Vad hände med doodlarna?

Det finns mängder av söta sällskapraser som dessutom är snälla OCH meriterade/hälsokontrollerade osv.

Och söt? Vad är sött egentligen? Smaken är som baken...
Fast vad gör utställningsmerit för hunden. Jag förstår verkligen inte. Det är knappast en hälsocheck, även om det finns en varningslista för fel som utställningarna redan lett till.

Hälsotesta kan en göra ändå, med samma veterinärer och avseende HD, samma system.

Men visst, en renrasig hund kan ju också vara söt och trevlig, men att utställningar leder till något positivt kan jag verkligen inte se.

Jakt och bruks är en annan sak, om en vill hålla på med sånt är det ju bra med meriter, men att en tävlad eller jagad hund skulle ge bättre sällskapshundar är jag tveksam till.

BPH är ju det som närmast mäter sådana egenskaper, ska ge det en chans, även om jag är lite skeptisk.
 
Fast vad gör utställningsmerit för hunden. Jag förstår verkligen inte. Det är knappast en hälsocheck, även om det finns en varningslista för fel som utställningarna redan lett till.

Hälsotesta kan en göra ändå, med samma veterinärer och avseende HD, samma system.

Men visst, en renrasig hund kan ju också vara söt och trevlig, men att utställningar leder till något positivt kan jag verkligen inte se.

Jakt och bruks är en annan sak, om en vill hålla på med sånt är det ju bra med meriter, men att en tävlad eller jagad hund skulle ge bättre sällskapshundar är jag tveksam till.

BPH är ju det som närmast mäter sådana egenskaper, ska ge det en chans, även om jag är lite skeptisk.
De finns dem, trot eller ej som vill ha en exteriört korrekt hund för sin ras.

Jag fattar att för dig så tycker du att det räcker att du vet vad hälsotesterna på dina hundar säger.
För mig som valpköpare är det helt ointressant med hälsotester som inte registrerats i offentligt register av veterinär. Med tanke på hur lätt det är att manipulera/förfalska dokument så skulle jag ALDRIG lita på hälsotester som en uppfödare stack under näsan på mig.
 
Pratade mest som uppfödare och hetsen på utställning av avelsdjur, inte avkomman
Och vad är problemet med det? Jag köpte hund av en som gillade att ställa ut, det var så mycket förkortningar framför hundarnas namn att det hade krävts en hel extra rad typ.
Min hund sprang inte ett enda vänstervarv i hela sitt liv. Men jag ville köpa en bra hund av någon med många års erfarenhet.
 
Jag upplever faktiskt att det är väldigt olika köpare av blandras och renras och att jag inte alls skulle kunnat sälja en cocker till mina köpare. De vill, av lite olika anledningar varken ha en SKK-hund (som för många betyder sönderavlat) eller en ickereggad, genetisk renras.

Mina köpare vill ha en blandras. Om jag avlar Cocker utan utställningsresultat blir det bara en dålig cocker.

Viss logik finns det i dessa resonemang eftersom åtminstone Amris och Cavalier är ordentligt inavlade.


Utställningsresultat säger inget alls om exteriör hållbarhet tyvärr. Det är ingen veterinär eller hälsomässig bedömning.
Med det sagt bör alla avelsdjur veterinärt kontrolleras även avseende exteriör. Inom Cockerpooaveln finns ju en risk att få cockerryggen och toypudelben tex.

Summa summarum. Jag har en outställd Amristik som skulle kunna gå i avel (inga konstigheter, bara inte visad. Med Amrishane får jag en andra klassens Amris, med hög genetisk inavel (även om SKK säger 0%), rinnande ögon, trånga hörselgångar 3-6 avkommor varav en dör och måste marknadsföra mig som budget.

Med en bra pudel får jag ingen genetisk inavel, åtminstone OK ögon och öron, alldeles för stor kull där alla överlever (men jag inte har fått sova) och blir en topp uppfödare som folk rekommenderar.

Svårt val-inte (sen är jag glad att priserna gått ner på poo och doodle)
Men varför skulle du få en dålig cocker eller andra klassens amris bara för att avelstiken inte är utställd?

Om avelsdjuret har rinnande ögon och trånga hörselgångar är det risk att avkomman får det. Själv tycker jag inte att sådana djur ska gå i avel.
 
Avelsdjur bör ju ha någon form av meriter som visar att de håller hög kvalité inom flera områden även exteriört. De ska vara top of the line. Sen att det finns en del raser som det direkt missgynnat är en annan fråga. Däremot har jag aldrig upplevt att det är en utställningshets hos uppfödare. Varken när jag själv var aktiv uppfödare eller nu, som valpköpare. De som ställer ut mycket gör det för att de själva tycker det är kul. De som vill meritera hunden ställer några få gånger och är nöjda sen.

Att avla på hundar som är snälla, söta och blir en trendig kombo är däremot förfärligt dålig "merit" och anledning.
Fast att endast avla på the top of the line är ju en anledning till varför många raser har problem med inavel. Mediokra hundar, förutsatt att de är friska och mentalt bra, är oerhört värdefulla för att behålla den genetiska variationen i raserna.

Detta var någon P-E Sundgren tryckte mycket på, använd de mediokra hundarna för långsiktigt sunt avelsarbete.
 
Fast att endast avla på the top of the line är ju en anledning till varför många raser har problem med inavel. Mediokra hundar, förutsatt att de är friska och mentalt bra, är oerhört värdefulla för att behålla den genetiska variationen i raserna.

Detta var någon P-E Sundgren tryckte mycket på, använd de mediokra hundarna för långsiktigt sunt avelsarbete.
👍🏼💐
 
Nä jag förstår fortfarande inte. Alls.

Men kanske du inte har så mycket erfarenhet av just bedlington och de olika vinthundsraserna och deras skillnader.
Men varför bli snorkig? Som jag skrev, jag ska inte blandrasavla och pratade bara om en bildsökning på google och inte så mkt mer. Vet inte varför du drar så höga växlar på det.
 
Men varför bli snorkig? Som jag skrev, jag ska inte blandrasavla och pratade bara om en bildsökning på google och inte så mkt mer. Vet inte varför du drar så höga växlar på det.
Jag drar inga växlar. Jag försöker förstå hur du tänker då det verkar så snurrigt.
 
Jag drar inga växlar. Jag försöker förstå hur du tänker då det verkar så snurrigt.
Det är väl inte snurrigt? Whippet finns i bedlington. Kroppen ser fortfarande vinthundspåverkad ut. Jag tycker själv att det kunde vara intressant för att få en uppfattning om hur tidiga bedlingtons kan ha sett ut. Och det är inte fråga om IRL-avel.

@vovvebus - om du googlar "Bedlington whippet lurcher" får du fler träffar.
 
Det är väl inte snurrigt? Whippet finns i bedlington. Kroppen ser fortfarande vinthundspåverkad ut. Jag tycker själv att det kunde vara intressant för att få en uppfattning om hur tidiga bedlingtons kan ha sett ut. Och det är inte fråga om IRL-avel.

@vovvebus - om du googlar "Bedlington whippet lurcher" får du fler träffar.
Med den bedlingtonerfarenhet jag har så ser jag inte vad det skulle ge för stor skillnad.
 
Och vad är problemet med det? Jag köpte hund av en som gillade att ställa ut, det var så mycket förkortningar framför hundarnas namn att det hade krävts en hel extra rad typ.
Min hund sprang inte ett enda vänstervarv i hela sitt liv. Men jag ville köpa en bra hund av någon med många års erfarenhet.
Rinnande ögon, sluttande ryggar, för små huvuden, dåliga tänder, intryckta nosar, öronproblem, för mycket päls, för mycket hud mm. Mm

Själva vänstervarvet är väl inte skadligt, utan hur tävlingsmomentet påverkar aveln.
 
Men varför skulle du få en dålig cocker eller andra klassens amris bara för att avelstiken inte är utställd?

Om avelsdjuret har rinnande ögon och trånga hörselgångar är det risk att avkomman får det. Själv

Men varför skulle du få en dålig cocker eller andra klassens amris bara för att avelstiken inte är utställd?

Om avelsdjuret har rinnande ögon och trånga hörselgångar är det risk att avkomman får det. Själv tycker jag inte att sådana djur ska gå i avel.
Jag vet inte varför det är så. Jag vill ha efterfrågan på mina hundar och det får jag inte med outställda cockrar

Hade folk tänkt så tidigare hade det funnits amrisar utan dessa problem idag. Även om jag mot all förmodan hittar en tik vet jag inte om hannen verkligen är så fräsch. De där problemen ingår i rasstandarden. Har besökt rätt många amrisuppfödare och det anses normalt med rinnande (inte inflamerade) ögon.

Pudel har inte problemen med lösa ögonlock som är rasstandard i amrisen
 
Med den bedlingtonerfarenhet jag har så ser jag inte vad det skulle ge för stor skillnad.
Skillnad på vaddå? Det är väl inte fråga om att målmedvetet korsa in whippet i bedlington (igen) utan bara en nyfikenhet över hur sådana hundar ser ut.

Hur som helst tycks det vara en inte helt ovanlig lurcher. Jag drog mig till minnes att jag träffat en sådan en gång (i UK), så jag googlade och de finns att bese IRL. En del strävhåriga. Hur det nu blir så är ju intressant...
 
Nu pratar vi ju om sällskapsraserna och där är ungefär hälften brachycefala till att börja med och där gör utställning saken inte ett skit bättre. Snarare tvärtom.
Det finns ju flera sällskapsraser som inte är vanskapta. En av orsakerna till att jag valde den ras jag gjorde är att de inte är extrema alls, utan sunda och där man räknar med att hundarna blir gamla.
 
Rinnande ögon, sluttande ryggar, för små huvuden, dåliga tänder, intryckta nosar, öronproblem, för mycket päls, för mycket hud mm. Mm

Själva vänstervarvet är väl inte skadligt, utan hur tävlingsmomentet påverkar aveln.
Köp inte vanskapta hundar helt enkelt. Det finns sällskapsraser som är friska och sunda. Skulle aldrig falla mig in att köpa en hund med förkrympta ben, platta ansikten och utåtpekande ögon. Det finns annat att välja på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 773
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 903
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 098
Övr. Katt Häromdagen hände något ovanligt, en person ringde som för snart två år sedan var här och hämtade en kattunge. Hon sa att hon skulle...
Svar
11
· Visningar
1 613
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp