Bukefalos 28 år!

Vad hände med doodlarna?

Nej det handlar inte om allmänt misskötta hundar. Helt vanliga hundar som bor hos vanliga personer, men som dock inte förstått detta med att pälsen måste borstas för att inte bli tovig.
Jag träffar dessa hundar dagligen och de visar inga andra tecken på att vara misskötta, bara någon som inte orkar/hinner/förstår vad de köpt för hund och vilken pälsvård den kräver.
Sen så finns det såklart doodlar med mer lättskött päls, de som mer ser ut som strävhåriga labradorer till exempel, men de skyltas det ju sällan med eftersom de inte är ”önskvärda”.
Jag tycker inte heller att man kan bortförklara det hela med att ”det är bara att raka ned” för det gör ont i huden på hunden när allt är ihoptovat som en stor filtmatta och det ger förutom smärta ökad risk för infektioner och sår i huden.
Dessutom brukar också de ägarna absolut inte vilja att hunden ska bli nedrakad till huden för då blir den ju ”ful” och inte ullig och gullig.
Upplever att problemen är stört hos labrador+pudel samt cocker+pudel.

Det här är liksom inte okej någonstans:
doodle-groom-jpg.426506
Nu får du nog lugna ner dig några hekto. Jag har inte skrivit att det är ok att det blir filt av pälsen, eller att det bara är att raka ner när det redan har blivit. Jag har sagt att INGEN av mina hundar har haft detta problem alls. En av dem får lite tovor vid armhålorna - men inte i närheten av filt, utan bara just små tovor.

Någonstans har man ju uppenbarligen brustit i sitt ägaransvar om det blir filt av pälsen.
 
Vad det varit mer än pudel i dina hundar och vilken generation har de varit? Jag upplever att ju mer den andra rasen i blandningen fäller desto värre blir problemen (med undantag såklart). Vilken generations korsning det är påverkar också. Av mina fyra så är det två som har ren pudelförälder och den som är 50% pudel 50% papillon har värre päls än den som är <50% pudel >50% chihuahua. De som är andra generationen pudel/chihuahua så har den ena vanlig långhårig päls och den andra korthårig lockig päls med lång svans och byxor som bildar lösa dreads och korkskruvar bakom öronen.

Sedan kan man ha tur också. Jag vet en som köpte en tibetansk terrier/svensk lapphund och döpte henne till Tova just för att hon förväntade sig en katastrofpäls men lyckades få en med jättebra päls. Det enda som behövde göras var att toppa luggen lite då och då.
Jag har haft dels förstagenerationskorsningar och vad jag tror är andra och tredje generation (Lite svårt att veta pga oärlig uppfödare... Såhär i efterhand så kanske rent av fulimport?).

Samtliga har haft minst 50% pudel, och de två jag har nu har snarare 66% pudel.
 
Nu får du nog lugna ner dig några hekto. Jag har inte skrivit att det är ok att det blir filt av pälsen, eller att det bara är att raka ner när det redan har blivit. Jag har sagt att INGEN av mina hundar har haft detta problem alls. En av dem får lite tovor vid armhålorna - men inte i närheten av filt, utan bara just små tovor.

Någonstans har man ju uppenbarligen brustit i sitt ägaransvar om det blir filt av pälsen.
Jag skrev inte alls något om att du missköter dina hundar, det var ett svar på att många doodlar faktiskt har krävande pälsvård även om dina inte verkar ha det. Det var absolut inget påhopp på dig, så du kanske behöver lugna ned dig istället.
 
Jag har ju en pudelkorsning (25% amerikansk cocker och resten pudel). Hennes päls behöver borstas iallafall 2 ggr/v för att hålla sig trasselfri, och så badar jag henne typ varannan vecka och sprayar då i pälsglans. Familjens fd hund, en lagotto, behövde i princip aldrig borstas, så visst är det skillnad. Jag tycker å andra sidan inte det är nåt jätteproblem. Bara som exempel hade vi på jobbet i helgen en collie som var något av det värsta jag sett i pälsväg, det var bara tovor överallt. Så det är ju fler än bara pudelkorsningar som kräver pälsvård. Sen förstår jag att alla inte är beredda på att lägga ner det jobbet, och vissa korsningar undrar man ju varför de ens gjordes (finns ju några skräckexempel här i tråden). Min hund kan jag ändå förstå på något sätt, det är en liten smidig sällskapshund och en välbeprövad korsning som det finns många utav. Jag förstår liksom inte varför man blandar pudel och husky, däremot.

(Och innan någon av er säger nåt så är jag mycket väl medveten om att det är en korsning jag har och att det inte gör att hon är friskare än en renrasig hund som många tror osv osv. Hon kostade inte heller 50 lax.)
Friskare än en amris bör hon ju vara eftersom hon antagligen bara har amris på ena sidan. pudel måste hon ju vara tillbakaavlad på så där är det ju ingen utavelseffekt.

Annars låter det som hon är mer lättskött än vad jag varnar för. Det låter ju nästan lättare än min amris.
 
Jag har haft dels förstagenerationskorsningar och vad jag tror är andra och tredje generation (Lite svårt att veta pga oärlig uppfödare... Såhär i efterhand så kanske rent av fulimport?).

Samtliga har haft minst 50% pudel, och de två jag har nu har snarare 66% pudel.
Min med mer pudel i sig har lättare päls än den som har 50% och de pudel/chihuahua jag har/har mött har haft lättare päls än pudel/papillon. Så som sagt så spelar det roll vad för raser som är inblandat förutom pudel
 
Vad är det en pookorsning har som inte en pudel har? (med väl vald kennel som avlar på bra hundar)
Jag har ett trim och var träffat några doodles, alla har varit lättsamma men har haft rädslor. Pälsarna är hemska och matte/husse vill inte klippa för kort för den blir ful då, men förståelsen för pälsverk verkar öht inte finnas.
 
Friskare än en amris bör hon ju vara eftersom hon antagligen bara har amris på ena sidan. pudel måste hon ju vara tillbakaavlad på så där är det ju ingen utavelseffekt.

Annars låter det som hon är mer lättskött än vad jag varnar för. Det låter ju nästan lättare än min amris.
Ja, jag tycker inte det är nåt problem alls. Sålänge jag har pälsglans i så tovar sig pälsen inte så farligt :up:
 
Friskare än en amris bör hon ju vara eftersom hon antagligen bara har amris på ena sidan. pudel måste hon ju vara tillbakaavlad på så där är det ju ingen utavelseffekt.

Annars låter det som hon är mer lättskött än vad jag varnar för. Det låter ju nästan lättare än min amris.
Fast hela grejen med blandraser är ju att man oftast inte har den blekaste aning om hur pälsen (eller någonting annat) kommer att slå ut, så det går inte att anta något. Att varna är med andra ord helt befogat.
 
Fast hela grejen med blandraser är ju att man oftast inte har den blekaste aning om hur pälsen (eller någonting annat) kommer att slå ut, så det går inte att anta något. Att varna är med andra ord helt befogat.
På första gen vet man mer eftersom. Det är så beprövat och hunden föräldrarna ofta har dubbla genpar.

Men jag varnar väldigt mycket. Som flera har skrivit kräver en fluffig poo mycket arbete. Jag säger 1 timme om dagen
 
På första gen vet man mer eftersom. Det är så beprövat och hunden föräldrarna ofta har dubbla genpar.

Men jag varnar väldigt mycket. Som flera har skrivit kräver en fluffig poo mycket arbete. Jag säger 1 timme om dagen
Varför vill man avla fram en hund med päls som kräver en timmes pälsvård om dagen? Kan ju knappast vara rolig sysselsättning för hunden… Är det inte bättre att då avla fram hundar med funktionell päls som inte kräver den nivån av ansträngning?
 
Varför vill man avla fram en hund med päls som kräver en timmes pälsvård om dagen? Kan ju knappast vara rolig sysselsättning för hunden… Är det inte bättre att då avla fram hundar med funktionell päls som inte kräver den nivån av ansträngning?
Enligt mig är det fullkomligt huvudlöst att korsa en amerikansk cocker med en pudel, redan en engelsk har ju sanslöst mycket päls sedan decennier.
 
Varför vill man avla fram en hund med päls som kräver en timmes pälsvård om dagen? Kan ju knappast vara rolig sysselsättning för hunden… Är det inte bättre att då avla fram hundar med funktionell päls som inte kräver den nivån av ansträngning?
Eller så rakar man varannan månad, då snittat man en minut om dagen. Jag vill avskräcka från att ha dem som fluffbollar
 
Jag förstår bara inte vitsen med att göra en relativt funktionelll päls (pudeln, den blir väl dreads snarare än filtar sig om man lämnar den ifred?) betydligt sämre/värre helt utan motivering. En bra pudel är redan en himla trevlig och mångsidig hund, det är en bra cocker också.
 
På första gen vet man mer eftersom. Det är så beprövat och hunden föräldrarna ofta har dubbla genpar.

Men jag varnar väldigt mycket. Som flera har skrivit kräver en fluffig poo mycket arbete. Jag säger 1 timme om dagen
Mja, valparna man får ser ju fortfarande ut hursomhelst, det säger redan en snabb googling. Du kan få allt från valp som ser ut som ren pudel till valp som närmar sig valfri annan hundras man blandat med. Det blir väl snarare mer homogent utseende ju fler generationer man linjeavlar på samma kombo.
 
Mja, valparna man får ser ju fortfarande ut hursomhelst, det säger redan en snabb googling. Du kan få allt från valp som ser ut som ren pudel till valp som närmar sig valfri annan hundras man blandat med. Det blir väl snarare mer homogent utseende ju fler generationer man linjeavlar på samma kombo.

F1 med renras med homogen ickepudel och pudel blir lika eftersom de får samma genuppsättning. Pudel är nästan alltid homogen i pälsen. Amris och cavalier är ofta homogena. Labrador är det inte engelsk vet jag inte, min har ganska homogena gener. Är hundarna inte renrasiga blir det ju vad som helst.

Är pudeln homogent lockig kommer alla avkommor bli mestadels lockiga.
I de fallen kommer alla valpar få i stort ser samma genetiska päls.

I korsning med 2 f1 tex 2 amerikanska cockerpoo kan det bli vad som helst eftersom genuppsättningen är heterogen. Detta tror många är en förstakorsning. Därav Google.

Vidareavel på päls har bara skett med labradoodle vad jag vet. Då kan man gentesta resultatet av 2 f1 korsningar och avla på homogent av det man vill ha.
 
Jag förstår bara inte vitsen med att göra en relativt funktionelll päls (pudeln, den blir väl dreads snarare än filtar sig om man lämnar den ifred?) betydligt sämre/värre helt utan motivering. En bra pudel är redan en himla trevlig och mångsidig hund, det är en bra cocker också.
Jag skulle säga att pudelns päls beror på. Min renrasiga pudel har, i mina ögon, en väldigt jobbigt päls på sin bakdel som lätt filtar sig och som är svår att hålla tovfri (vilket gör att hon ofta får lejonklippning om jag vill låta pälsen växa ut där fram). Framdelen å andra sidan har jag inte märkt av några tendenser alls på att pälsen skulle filta sig - blir det tovor där är det antingen där selen suttit eller liknande, och då enskilda tovor.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast frågan kvarstår ju, varför man vill avla fram hundar med dysfunktionell päls? Då handlar det ju uppenbarligen inte alls om att avla fram friskare/bättre hundar?
Dysfunktionella vet jag inte, den fäller ju inte (de som fäller är lättare) och måste skötas. Rekommendationen är raka 3 ggr per år, då kammar du nån gång i veckan på slutet. Rakar du 6 ggr är den i övrigt skötselfri

Så tycker jag att pälsen hanteras bra, och förstår inte problemet med att hunden är lite korthårig nån vecka.

Problemet är att folk vill ha fluffbollar utan att sköta den. Jag tar nog i med en timme om dagen, men vill du ha en fluff poo är det stålkam varje dag som gäller. Borstas ythåren med borste blir det filt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 864
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 959
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 160
Övr. Katt Häromdagen hände något ovanligt, en person ringde som för snart två år sedan var här och hämtade en kattunge. Hon sa att hon skulle...
Svar
11
· Visningar
1 613
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp