Vad händer med min ros?

Sv: Vad händer med min ros?

Dagens uppdatering: (sorry för lite suddiga bilder, hade tydligen kameran i fel läge och orkade inte ta om dem när jag upptäckte det :D )

Den lilla bortglömda stackaren jag berättade om ovan är planterad nu. Jääätteliten är den! :D Men hela den översta bladsamlingen (den som står rätt upp) har vuxit fram sedan i torsdags, så den gillade det uppenbarligen. :) Tro det, mycket bättre än att stå bortglömd i en vas.

rosebaby99_zps0858db51.jpg


Dottern (nr 1) är omplanterad nu med, i "mammans" gamla kruka. Hon har ju stått i samma ända från början, den var för liten för ett år sedan... Få se om hon kan få lite fart nu när hon har fått mer plats.

rosebaby103_zps2b5405d0.jpg


Mamma ros blommar igen.

rosebaby100_zpsf4ab7331.jpg


Och det tänker tydligen ännu en av småbuskarna göra också. :love:

rosebaby101_zpsecc05c02.jpg


Hela gänget.

rosebaby102_zps92785a74.jpg


Har haft den här låten i huvudet sedan jag tog bilderna... :D
YOUTUBELÄNK
 
Sv: Vad händer med min ros?

Helt underbar tråd. Vilket engemang du har i dina rosor och att uppdatera oss. Jag tackar ödmjukast för trevlig kvällsunderhållning.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vad lååånga de är :) Du tror inte de blir buskigare och tätare om du klipper ner dem lite?
 
Sv: Vad händer med min ros?

Ha ha, jovisst var det en passande låt!:D

Jag är så förundrad över färgen, den är helt magnifik!

En liten fråga, vanliga rosor får ju lätt ohyra ute, har dina fått nåt eller är dom extra härdiga?

Kram från Milene, ett fan i ros-tråden...;)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vilken underbar tråd!

:bow: Tack! :)

Helt underbar tråd. Vilket engemang du har i dina rosor och att uppdatera oss. Jag tackar ödmjukast för trevlig kvällsunderhållning.

Tack själv för berömmet! :)

Vad lååånga de är :) Du tror inte de blir buskigare och tätare om du klipper ner dem lite?

De verkar inte bry sig om det, det är uppåt de vill. :) Klipper jag så skjuter de bara ett (inte flera) skott längst upp på det avklippta och växer vidare uppåt. Antar att det är så man vill ha dem, det är ju snittrosor trots allt, inte buskrosor. Det är ju inte riktigt meningen att man ska ha dem så här. :D

Ha ha, jovisst var det en passande låt!:D

Jag är så förundrad över färgen, den är helt magnifik!

En liten fråga, vanliga rosor får ju lätt ohyra ute, har dina fått nåt eller är dom extra härdiga?

Kram från Milene, ett fan i ros-tråden...;)

Ja, det är en himla fin röd färg!

De har haft ohyra, men i jorden som tur är. Blomflugor som lade ägg i krukorna och åt på rötterna. Men jag lyckades torka ut dem, och lade dessutom ett tjockt lager fin sand ovanpå så de inte kunde komma varken upp eller ner. Tack och lov så klarade rosorna pärsen! Men de mådde inget vidare ett tag. Någon annan ohyra har jag inte fått in, vågar inte ställa nya blommor i samma rum eller köpa nya orkidéer (har fått sköldlöss med nya orkidéer nån gång bland annat).

Kram tebax från mig och rosorna! :D
 
Sv: Vad händer med min ros?

haha, jag fick en ros i fredags, som jag glömde ta med mig när jag åkte hemhem... Får se vad som hänt med den (står i vatten) när jag åker tillbaka dit, när jag nu gör det! :p
 
Sv: Vad händer med min ros?

Var med i tråden i början. Sen glömdes den bort. Men kikade in i dag nu när du nämnde den i en annan tråd.

Kanske du skrivit om det. Men du har inte visat bilderna och berättat för någon trädgårdsmästare? Vore kul höra vad de skulle säga om rosen :D
 
Sv: Vad händer med min ros?

Var med i tråden i början. Sen glömdes den bort. Men kikade in i dag nu när du nämnde den i en annan tråd.

Kanske du skrivit om det. Men du har inte visat bilderna och berättat för någon trädgårdsmästare? Vore kul höra vad de skulle säga om rosen :D

Nej, jag har funderat på det men faktiskt inte gjort det än... undrar vem man skulle kunna skriva till då? :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Jag köpte tio långskaftade gular rosor sista lördagen i maj (på Hemköp av alla ställen). Tre lämnades på en grav, sju hamnade i en bredbottnad vas hos mig, och glömdes sen bort. Idag skulle jag röja och tänkte slänga dem. Men alla sju har fått blad-skott! Så nu har jag (efter att ha läst igenom denna tråden) skrapat barken av vissa i rotdelen, klippt en del i rotdelen, klippt och skrapat någon, och gjort ingenting med några. Nu får de bo kvar i sin vas (med vattenpåfyllnad) och så ser vi om några fixar rötter. :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Poxz, är du medveten om att den här tråden snaty har 55-000 visningar..?

Grattis i förskott...! ;):bow:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Jag köpte tio långskaftade gular rosor sista lördagen i maj (på Hemköp av alla ställen). Tre lämnades på en grav, sju hamnade i en bredbottnad vas hos mig, och glömdes sen bort. Idag skulle jag röja och tänkte slänga dem. Men alla sju har fått blad-skott! Så nu har jag (efter att ha läst igenom denna tråden) skrapat barken av vissa i rotdelen, klippt en del i rotdelen, klippt och skrapat någon, och gjort ingenting med några. Nu får de bo kvar i sin vas (med vattenpåfyllnad) och så ser vi om några fixar rötter. :)

Vad kul!! Hoppas det går bra! :banana:

Poxz, är du medveten om att den här tråden snaty har 55-000 visningar..?

Grattis i förskott...! ;):bow:

Nej, det hade jag ingen aning om! Också kul! :D :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Firar väl det höga antalet visningar med lite bilder. :)

Den minsta lilla stackaren. Som inte är så liten längre utan jätteglad. :D

rosebaby104_zps37c661cc.jpg


3 uppkomlingar. :D

rosebaby107_zps55908828.jpg


Hela gänget.

rosebaby106_zpsc1c10c43.jpg


Första "dottern", som har stått stilla i växten i evigheter, blev fruktansvärt glad över sin större kruka. Nu är det full fart! :love:

rosebaby105_zps41c65a44.jpg


Bonusbild på en av mina paprikaplantor som har vuxit sig löjligt stor... O_o

paprikaplanta1_zps40cf7517.jpg


Det är härligt med sommar!
 
Sv: Vad händer med min ros?

Åh, jag bara älskar denna tråden!
:love:

Jag läste den när du startade den och har kikat in lite, min önska har hela tiden varit att skaffa en ros som också kan få rötter så man kan plantera den! Och i lördags fick jag en ros :love:

satte den i en vas med akvarievatten, och har väntat, men jag är otålig, ska jag klippa av rosen? den börjar hänga lite, tänkte om det gick bättre för den att få skott och ev sätta rötter om jag klippte bort rosen? eller ska den skäras bort? hur högt? eller ska jag vänta tills det kommit skott?
 
Sv: Vad händer med min ros?

Åh, jag bara älskar denna tråden!
:love:

Jag läste den när du startade den och har kikat in lite, min önska har hela tiden varit att skaffa en ros som också kan få rötter så man kan plantera den! Och i lördags fick jag en ros :love:

satte den i en vas med akvarievatten, och har väntat, men jag är otålig, ska jag klippa av rosen? den börjar hänga lite, tänkte om det gick bättre för den att få skott och ev sätta rötter om jag klippte bort rosen? eller ska den skäras bort? hur högt? eller ska jag vänta tills det kommit skott?

Vad kul! :D :love:

Du kan klippa av rosen om du vill. Jag har ingen aning om huruvida det gör skillnad, men den vissnar ju och ramlar av till slut ändå, så klipp du. Det blir bara skräpigt annars.

Jag brukar klippa av strax ovanför första bladparet, det verkar funka. Iofs så verkar allt funka på de här rosorna, just nu har jag tre blommor och en knopp, de är helt galna!

balkongen2013_11_zps05c1e154.jpg


När jag "förökar mina" brukar jag bara sätta dem (avklippta) i en vas och se till att de har vatten. Glömmer bort dem ett tag, det tar olika länge innan de får rötter. Rätt som det är har de en stadig tofs och man kan plantera dem! Så det kan ta ett bra tag, som sagt, se bara till att den har vatten så ska det nog gå vägen! :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Tack, tack, tack! Jag ska genast klippa bort rosen och ställa upp vasen på övervåningen, så jag kan "glömma" bort den ;)

Nu är det bara att hålla tummarna att rosen har lite av livskraften som din ros har :D
 
Sv: Vad händer med min ros?

Mitt projekt fick tyvärr läggas ned. För mycket vatten tror jag (för högt upp på stammarna) gav ruttnad i vissa av stammarna och sjuuuuukt många blomflugor därefter. :yuck:

Testar igen i höst när det är lite svalare i lägenheten. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 118
Senast: Karminnie
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 709
Senast: Gry
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp