Vad händer med min ros?

Sv: Vad händer med min ros?

Nu har även jag hittat hit och berörts av Rosen och hennes familj!! :love: Det är som att se barn växa upp!

Hennes historia är så fantastisk! Att komma från att bli såld som snittblomma (vilket vidrigt, sorgligt liv) och sen visa en sån okuvlig kämparglöd att hon skulle kunna ena en hel nation i vördnad!
Jag vill vara som Rosen, hon är en riktig förebild - hon inger hopp!! :love:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Älskar din tråd, den är Bukes bästa, och så fylld av glädje och tillförsikt inför framtiden!!! :love:

Behöver du ett nytt hem åt nån av döttrarna så blir jag gärna vid en av dom! Betalat frakten, och en slant som du bestämmer, för besväret! Blir glad av din tråd, och skulle bli glad av att få ta hand om nån av barnen!

:bow: I will keep that in mind! Ingen bra idé på vintern dock kanske, vet inte hur tåliga de är för kyla. :)

Min ros klarade sig inte och dog, synd det.. för rosor är ju mina favoriter, får väl testa igen någon gång då jag köper haha:P

Nej, så trist! :(

Då måste jag ju såklart fråga i vilket läge det där fönstret är.

Nordöst. :)

Äsch, jag är rörd. Vilken rar tråd!

Jag och alla rosorna tackar! :)

Vilken otroligt söt tråd! Tom jag som är fullkomligt oduglig med blommor blev sugen på att skaffa ett projekt.. fast jag vet den inte skulle må bra av mig!
Men jätteskoj med din ros och det här kommer jag fortsätta följa!

Tack, vad kul! :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Nu har även jag hittat hit och berörts av Rosen och hennes familj!! :love: Det är som att se barn växa upp!

Hennes historia är så fantastisk! Att komma från att bli såld som snittblomma (vilket vidrigt, sorgligt liv) och sen visa en sån okuvlig kämparglöd att hon skulle kunna ena en hel nation i vördnad!
Jag vill vara som Rosen, hon är en riktig förebild - hon inger hopp!! :love:

:bow::D

Ja, okuvlig kämpaglöd visade hon verkligen, hon höll ju på att dö flera omgångar, och så jag då som inte hade en aning om hur jag skulle göra utan fick testa mig fram! :D Men vi hjälptes åt, och alla hennes "avkommor" är mycket tåligare. Ingen av dem har egentligen mått jättedåligt, även fast de inte är så värst...frodiga just nu någon av dem. Alla har stannat i växten i stort sett, det är väl för mörkt. Men gröna och glada är de åtminstone! :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Växter är personligheter... Jag bedriver någon sorts sista vilohem för blommor som andra tröttnat på och ska slänga... Blommorna blir ju som små individer, och då måste de ju få en chans att överleva!

Min mor brukar försöka rensa ut lite växter här, och jag blir lika upprörd varje gång...; "Men DEN får du ju inte slänga, den fick jag ju av min farmor (som dog 1991...)!!!" "Men hallå, den är ju DÖD!" "Nääädå, den får nya blad till våren. Brukar den få."

Rosen är, som nån sa, ett föredöme för kämpaglöd!

Gott nytt år till dig, Rosen och alla ätteläggen! :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Nu är det väl dags att uppdatera...? :)

De lever, allihop. Och har börjat vårväxa som bara :devil:. Orkidéerna också, de inspirerar väl varandra. :D

rosebaby94_zps8f8b6647.jpg


Hur går det för alla andra? *nyfiken*
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vilken jättemysig tråd! :) jag sitter på jobbet och har precis sträckläst hela.
Vad roligt och konstigt att mammarosen har blommat med två blommor alla (?) gånger :) undrar om hon kommer få 3 blommor om ni skaffar barn ;)
Nu sitter jag och funderar på vad jag ska skaffa för ros att prova med. Och om man ska prova med nån mer blomma. Har du provat med något mer än rosen?

Glad påsk hela familjen ros och deras matte och husse :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Åh Rosen! :love: Glad påsk! Jag tänkte faktiskt på den här tråden när jag stod i matbutiken och glodde på växthusodlade tulpaner häromdagen.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vilken "feel-good-tråd" :D
Blir inspirerad av att läsa här!!

Jag har en Änglavinge begonia. Den har jag ärvt efter min morfar som nu varit död i 9 år...
Nu mår den DÅLIGT!!
Hela plantan är "mjuk" liksom... Den borde definitivt inte vara övervattnad, snarare tvärtom.
Den var tät och fin för 9 år sedan, nu är den bara lång & ranglig :(
Det finns 2 ordentliga stjälkar på den och endast 1 blad på varje...

Vad ska man göra?? Klippa ner den & hoppas på det bästa??
Den FÅR bara inte dö... :(
(På grund av, eller kanske tack vare, den här tråden så tog jag mig i kragen runt 23.30 ikväll och planterade om den i en ordentligt mycket större kruka i alla fall. Nu har den ny fräsch jord också.)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vilken jättemysig tråd! :) jag sitter på jobbet och har precis sträckläst hela.
Vad roligt och konstigt att mammarosen har blommat med två blommor alla (?) gånger :) undrar om hon kommer få 3 blommor om ni skaffar barn
Nu sitter jag och funderar på vad jag ska skaffa för ros att prova med. Och om man ska prova med nån mer blomma. Har du provat med något mer än rosen?

Glad påsk hela familjen ros och deras matte och husse :)

Tack, så här lite långt efter. :D Jag sätter allt möjligt just nu, nu har jag t.ex. vitlök, galiamelon och paprika som växer och har sig. Men någon annan blomma har jag inte testat med, inte heller nån "ny" ros så att säga. Bara tagit sådana som har blommat här.

Åh Rosen! :love: Glad påsk! Jag tänkte faktiskt på den här tråden när jag stod i matbutiken och glodde på växthusodlade tulpaner häromdagen.

Tack! :)

Vilken "feel-good-tråd"
Blir inspirerad av att läsa här!!

Jag har en Änglavinge begonia. Den har jag ärvt efter min morfar som nu varit död i 9 år...
Nu mår den DÅLIGT!!
Hela plantan är "mjuk" liksom... Den borde definitivt inte vara övervattnad, snarare tvärtom.
Den var tät och fin för 9 år sedan, nu är den bara lång & ranglig :(
Det finns 2 ordentliga stjälkar på den och endast 1 blad på varje...

Vad ska man göra?? Klippa ner den & hoppas på det bästa??
Den FÅR bara inte dö... :(
(På grund av, eller kanske tack vare, den här tråden så tog jag mig i kragen runt 23.30 ikväll och planterade om den i en ordentligt mycket större kruka i alla fall. Nu har den ny fräsch jord också.)

Hur har det gått med din blomma?!

:bump: Poxz, grattis på födelsedagen :bump:

Tackar så mycket i efterskott!! :love:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Familjen Ros mår alldeles utmärkt! Största plantan har precis blommat igen, uppe i taket... :D

rosebaby95_zps8b08fdad.jpg


Klippte av den idag och har satt den för rotutveckling. Hoppas på ännu en "avkomma"! Den har sällskap av både tokblommande orkidéer och paprikaskott som växer så det knakar! :)

rosebaby96_zps0908b507.jpg


En av de små ska också få en blomma snart!! Det är inte den "avkomma" som har blommat förut, det är en av de minsta och nyaste! :banana: :love:
rosebaby97_zpseeb7e7cb.jpg


Bonusbild på en galiamelon jag satte bara på skoj, den verkar vara med på noterna! :)

sadd2013_1_zps2694519a.jpg


Nu är det balkongsäsong snart!
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vilken fantastisk färg det blir på blommorna!

Vad har du för läge på fönstret? Undrar, eftersom jag inte trodde att rosor och orchidéer hade samma ljusönskemål...

Hoppas nya lilla "barnbarnet" får utvecklas ordentligt!

Och tack igen för Bukes härligaste tråd!
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vilken fantastisk färg det blir på blommorna!

Vad har du för läge på fönstret? Undrar, eftersom jag inte trodde att rosor och orchidéer hade samma ljusönskemål...

Hoppas nya lilla "barnbarnet" får utvecklas ordentligt!

Och tack igen för Bukes härligaste tråd!

Tack för berömmet! :love:

Ja, det är en härligt sammetsröd färg! :) Fönstret ligger åt ost/nordost till, har morgonsol på somrarna men inte mer än så. Jag är inte säker på att man kan ha den här rosen som någon slags referens, att fönstret är bra för orkidéer visste jag, men rosen verkar göra på sitt egna vis. :D:)

Jag hoppas också att det ska gå bra med nya blomman! Jag återkommer om det så småningom. :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Så himla fina! :love:

knapp

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite?
På min och sambons fyramånadersdag fick jag en ros, bladen har torkat men den har inte "fällt" något, och nu när jag funderade på att hänga upp den istället så såg jag 2 sådana här...tänk om...? :D

966333_503323863067087_2139005050_o_5193b9e69606ee6388963251.jpg


Vad tror ni? Kan det vara något, och i så fall, ska jag pyssla om dem på något speciellt sätt och hoppas att de tar sig?
De har vuxit under vattnet när själva bladen "Levde" antar jag.
Jag gjorde som så att jag aldrig bytte vattnet med näringsmedlet i helt utan jag gjorde bara plats för nytt fräscht ljummet vatten och den verkar ha mått bra av det, det var ca. 4 veckor sedan jag fick den :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

...och så har jag upptäckt att de gröna bladen växer så det knakar! :bump:

Så, vad gör jag med denna upptäckt?
 
Sv: Vad händer med min ros?

Vilken fantastisk tråd! :love: Har precis sträckläst hela, när jag kollade datumet i början kunde jag aldrig tro att rosen fortfarande skulle vara vid liv..! Blev fånigt glad av det! :D
 
Sv: Vad händer med min ros?

...och så har jag upptäckt att de gröna bladen växer så det knakar! :bump:

Så, vad gör jag med denna upptäckt?

Låt sen sitta kvar i vatten tills den fått vattenrötter! :) De kommer längst ner, på mina i alla fall. Den här rackaren är redo att planteras nu.

rosebaby98_zps67fc54b9.jpg


Vilken fantastisk tråd! :love: Har precis sträckläst hela, när jag kollade datumet i början kunde jag aldrig tro att rosen fortfarande skulle vara vid liv..! Blev fånigt glad av det! :D

Tack! :D :banana:
Jodå, de lever och frodas minsann!

*delvis kl*

Apropå blomman på bilden ovan, jag glömde den ett halvår i en vas med väldigt tight "hals". Jag trodde vasen var tom (hade inte tänkt ta vara på den här blomman eftersom jag redan hade så många) men det var tydligen lite vatten i den som inte kunde dunsta eftersom öppningen var så liten! Den har stått lite avsides, så vi har inte sett den. Den har med andra ord knappt fått nåt solljus heller. Maken undrade för någon vecka sedan varför den inte hade dött än, den borde liksom ha torkat ihop totalt. Jaha, och upp ur vasen kom den där härvan alltså. :D Jag kan ju inte slänga den nu såklart! Nu ska jag plantera den istället.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 119
Senast: Karminnie
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 710
Senast: Gry
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp