Vad har ni för blandis!?!

Nja, trådar kan ta oväntade vändningar och vi moderatorer har inte som uppgift att se till att trådar håller sig till ämnet.
Det vi gör är att upprätthålla de regler som Admin Gunnar ställt upp och i det ingår att rensa i urspårade trådar om urspårningen består av pajkastning och personangrepp.
 
Precis! Bara en sån sak gör ju att man börjar fundera :smirk:

Jag anser dock att vår moderator borde kunna lista ut sådant själv och vi andra ska inte behöva "läsa lite genetik och hitta fakta" för en sån simpel sak.
För nog är det ofta det man stör sig på härinne :)
 
Frågan var ju från början vad vi hade för blandisar och inte hur fel det är med blandisar
Jag förstår faktiskt Jadizas agerande i denna tråd.P.g.a att jag äger en så kallad "penisförlängar hund"Som kallades häftig i denna tråd...
Grejen är ju den att många skaffar sådan hund som jag har för att det är häftigt och tufft att ha en krävande kampig hund.Och ofta är ju fallet sådant att många av de männikor som köper just kamp blandingar inte har råd att köpa en riktig renras.Vilket är ännu värre.En blandning mellan "Hänga ut i media hundar "Vet man aldrig hur dom blir. :smirk:
Sen om det sedan finns dålig hundkunskap bakom en sådan hund kan det inte gå annat än illa.Tyvärr är det ju så allt många anser att det är ganska tufft att kunna berätta om sin hund :devil:
Jag kan beskriva min hund för vad hon faktiskt är.Utan att dra in alla "coola" faktorer som spelar in i hennes ursprung.Och jag rekomenderar inte en sådan blandning till någon.Min hund är fruktansvärt svår att ha.
Jag hadde inte för allt i världen velat möta henne i dagsläget om hon varit kvar hos sin tidigare ägare.Då hadde hon varit farlig.Och då inte p.g.a att hon blivit tränad till att attakera utan p.g.a att hunden blivit klemand med och ignorerad. syndromet "Hon är så här det går inte att göra nått åt"Sen skulle nog föregående ägare inte heller VÅGA tillrättavisa hunden lägnre heller för att det hadde vid det här laget varit hunden som styrde hushållet.
Jag är så innerligt trött på alla som tycker det är sååååååå tufft att ha en sådan här hund.Ingentligen skulle man kunna säga att min hund inte är blandning mellan Akita och Doberman.Hon är en egen ras.Med allt det värsta från dessa raser.
Och jag mår helt enkelt illa när det finns folk där ute som helt enkelt använder sitt alterego för att välja hund :crazy: :mad:

Till alla som tycker att det vore ballt att ha en sådan här hund.Kom hem till mig en dag !Så tror jag att ni inte tycker det är så himmla ballt längre :devil:
 
Jag håller fullständingt med dig, men jag tycker ändå att vi som har blandisar skall få lov att kunna diskutera våra blandingar utan att bli dissade.
Det finns ju faktiskt sådana som har blandisar som tränar och är seriösa med sina hundar. (även om det är färre än med renrasiga). :)
Jag blir också irreterad på alla dessa penisförlängar hundar som bara blir till bekymmer för oss som är seriösa med våra blandisar.:mad:
 
Men det är ju som redan sagts ingen som har något emot blandningarna i sig! Det ingen förstår är de som blandar raser utan något annat syfte än att producera valpar, för "min hund är så snäll och har inga fel" betyder inte att valparna blir bra eller friska. Varför tar man upprepade kullar på sin "fina tik" istället för att nöja sig med den fina individ man har? Att en olycka händer vet ju alla, men upprepade parningar stinker girighet. :mad:

Jag tycker det är otroligt egoistiskt att skaffa sig valpar efter sin hanne eller tik bara för att den är så snäll. Vi har två hundar, en blandning och en rasren. Blandningen kommer aldrig att få några valpar och det beror inte enbart på åldern. Nu är hon för gammal men även om hon inte varit det så finns det ingen anledning att ta valpar efter henne. Inga fel på henne, hon är hur trevlig som helst och älskar människor. En sund hund.

Den rasrena har mkt bra stam, fint psyke, älskar människor och har bra bruksegenskaper. Vi går på två kurstillfällen i veckan med henne, hon har lätt att lära och älskar träningarna. Troligtvis kommer vi inte att ta några valpar på henne heller trots att hon är en mkt sund hund, friröntgad med friröntgade föräldrar och kullsyskon. Vi har träffat hennes "släkt" och samtliga var underbara hundar med kalaspsyke, älskliga och kontaktsökande. Vi får se om det blir några valpar efter henne, men det är inte det viktiga för oss. Vi vet hennes ursprung och vem hennes uppfödare är. Vi vet var vi kan få tag på en liknande hund från samma linjer, vi vet vad vi får om vi köper en valp och även vad det blir om vi parar henne.

Det här är lika trist som när folk avlar på sina ston bara för att de är så söta och gulliga. Sen tar de gärna en icke godkänd hingst eftersom de tänker behålla fölet och sånna hingstar är minnsan minst lika fina som godkända hingstar! :crazy: Ett sto får generellt bara ett föl åt gången, medan en tik kan få väldigt många valpar! För individen är tragedin lika stor när den hamnar i fel händer och risken för oseriösa köpare är större på papperslösa djur. Att ett djur har papper är heller ingen garanti för att det alltid hamnar rätt, men chanserna är större.

Tyvärr är det ju så att om man inte har andra kriterier i sitt avelsarbete än att hunden är gullig och "lika frisk som vilken annan som helst", så är det för hundarnas skull bättre att inte avla alls. Oseriös avel, oavsett om det är blandingar eller rasrena djur, drar till sig oseriösa köpare.

Vad Jadzia m fl menar är att hur vet man hur sund hunden är om man inte brytt sig om att kolla upp bakgrunden och låtit veterinärbesiktiga, friröntga och testa bägge föräldraparen INNAN man parar?!
 
Att se till att trådar håller sig till ämnet är inte min uppgift. Det är inget jag behöver lista ut.
Om tråden tar än annan vänding än det var tänkt så är det helt okej och inget som modereras bort på Bukefalos.
 
Jag skulle vilja komma hem till dig en dag. Det skulle vara roligt att se hur ni arbetar med henne.
 
Du är så välkommen så :D
Du kommer garanterat tycka att hunden i fråga är det mest jobbiga lilla liv som finns.Och då är hon ändå 1000 gånger bättre nu.När vi fick hem henne så fick man inte kela med henne.Och hon är väldigt duktig på att ignorera son omgivning.Hon har dagar när hon inte ens ser på vare sig mig eller min man.Det hör ju lite till den normala valp trotsen.Men hon är väldigt noncharlant(stavas???)
Godis fungerar inte alls på henne.Antingen är hon för tarv eller så skiter hon i det.Retningarna kommer ofta och tätt.
När hon skulle lära sig vänta tex vid mat.Så satte vi henne ner visade singnalen med handen för vänta.Då kunde hon bara resa sig och gå där i från :eek:Och ignorera maten och mig totalt.Nu har vi börjat göra så att vi har en bol med i fickan ute.Så när hon gör rätt får hon bollen och får fånga den och leka ett tag.Sen åker den ner i fickan igen när jag anser att hon lekt nog.
Hon är en väldigt matglad hund men hon skulle aldrig gå på att göra mer än möjligen sitta för en gobit :smirk:
 
vad är din blandis för blandning mer än BC??
Vi födder själv upp blandningar mellan BC och Beardedcollies och dom blir en perfekt vallhund, inte alls så stirriga som BC utan dom vallar lugnt och stilla.

Vi avlar på denna korsningen enbart för att få fram en lugnare vallare som även kan fungera som en lugn familje hund.

Vi avlar bara på HD-fria, armbågsfria och ögon fria hundar och vi har även koll på hundarna bak i leden.

Vi säljer valparna endast till folk som har ambitioner att använda dom som vallare.
 
blir lite irriterad när jag läser att du inte har koll på alla dina valpar för att dom har sålts vidare och du inte får tag på ägarna, men skrev du inget kontrakt om dom ska sälja hunden vidare så vill du veta var,varför och till vem????

Det är tyvärr väldigt vanligt att blandis uppfödarna säljer iväg sina valpar och sedan när valpköparna vill ha hjälp så finns inte uppfödaren tillgänglig längre, har många som har vänt sig till mig pga av detta. Nu säger jag inte att du är sådan, men att du inte har koll på dina valpar tycker jag är dåligt.

Jag födder själv upp bearded/border blandningar till vallning och vi har fått 38 valpar och jag har ständigt kontakt med ALLA!
Vi har placerat om tre stycken och det har varit i samspråk med mig och ägaren.

Vi säljer alla valparna med kontrakt.
 
Vill bara påpeka det att det inte bara är blandrasuppfödare som inte har kontakt med sina valpar :(

Finns renrasuppfödare som säljer utan att ta reda på mkt om köparna och sen inte vet någonting om hur det gått.

Annars är det rätt som du säger...

Jag har kontrakt på att mina valpköpare (nu låter jag som om jag har massvis med kullar men det här va min första och sista) om ngn av valparna ngn gång skulle behövas placeras om ska jag kontaktas och vi ska tillsammans hitta ett nytt hem.
Jag har nu kontakt med alla valpar och allt är frid och fröjd...hoppas på att dom får stanna där dom är.
 
jo, jag vet att det finns massor av oseriösa rasuppfödare också, men då vi pratade om just blandisar så tog jag upp det.

Jag vet många rasuppfödare som avlar glatt på hundar som inte är friska och sunda och plockar ut 6000 kr och uppåt för sina valpar.
 
Vi har 2 st blandisar.
1 tik 5 mån 75% Jämthund/25% gråhund
1 tik 4 mån 50% P Jack Russel 50% Tysk Jakt Terrier
Sedan har vi en 11 mån tik av rasen Weimaraner
 
en 100 % schäfer som är för liten, har för stora öron, för kort och spetsig nos, för rak (sund...) rygg och ett för nervöst temperament. en 100 % labrador som är för stor, har för lång nos, för långa ben och har vågig päls på ryggen (=bra, men ej korrekt päls). eftersom jag inte har mina hundar till något annat än sällskap gör det inget att dom är "fula". skulle dock aldrig få för mig att avla på dom även om dom är trevliga. jag har faktiskt fått höra att det är synd att labben är kastrerad, han som är så stilig skulle det bli fina valpar av! tillåt mig att skratta. det skulle nog inte skada med lite "hästaveltänkande" bland hunduppfödare. dvs att man inte avlar på sitt djur om det inte håller absolut toppklass och man menar att djuret kan tillföra sin ras ngt bra. sen att man avlas fram korsningsindivider för bättre bruksegenskaper har jag ingenting emot så länge det sker kontrollerat och det finns bra köpare.
 
mina e 90 % bc å resten labbe. Jag avlar oxå enbart på HD & AD fria hundar som e ögonlysta och mental testade. Säljer även enbart till vallhundsfolk.
 
Håller med

Min hund är av raserna Kelpie/schäfer/labbe/flatcoated rettriver. Men i kroppen liknar han schäfer o i huvudet flatcoated, han har fått labbens färg och kelpien vet jag inte riktigt.

Men han är normal, som om han vore en vanlig hund även om det inte är två eller en ras. Han är väldigt aktiv men men, han är med mig och rider varje dag så han får sin motion iaf.

Men har även sett på några hästmänniskors hundar (eftersom det är dom jag mest umgås med) Där kan man kalla blandningar. Där vet inte uppfödare vad den tänkt med. En hund har säkert 10 raser i sig och ser ut som en vandrade köttbulle. Matten ser likadan, så sådan matte, sådan hund?

Men i mitt fall så fick jag en trevlig hund och ångrar inte en dag med honom :love:

Funderar på att para honom med min kompis hund. Hon är tollare/labbe. Men jag vet inte, det blir ju så jädrans många raser....?

Kram Favina :bump:
 
Gör det inte.
Du har ju ingen aning om vad som ligger bakom varken hanen eller tiken.
Varför ska du para din hund?
Snälla och trevliga hundar med dokumenterad hälsostatus och mentalitet finns det gott om, så vad har din blandras som inte dessa har?

Som du sedan själv säger så blir det en himskans många raser. Som bäddat för mentala krockar.
 
:bow:

Precis gör det inte.
Denna sortens planerad blandrasuppfödning är jag tyvärr emot, av den anledningen som Jadzia skriver :crazy:

Men varför vill ni göra detta? *nyfiken* :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 012
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: Laa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Knäfraktur, 7 veckor och ingen ordning på allting Mitt i det skulle jag börjat jobba och de nya releaserna för LesMills släpptes. Nu är...
Svar
2
· Visningar
729
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 436
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp