Vad har ni för blandis!?!

Sucka på du. Man får en annan inställning när man ser vad ogenomtänkt blandrasavel kan ställa till med.
 
Ja hennes skönhets fel var att hon inte hade dubbla sporrar på båda bakbenen utan bara en på ena benet. :smirk: Det var ju ändå inga utställnings hundar vi skulle avla fram utan fina sällskaps hundar som även kan vakta huset och sin familj.

Vi tänke att bra tag kan jag säga och när du säger att blandras avel kan "ställa till" med saker... I vårat fall så ställde absolut inte till med ett enda dugg! :D Allt har varit helt perfekt som en dröm!
Och när jag sa häftig så tänkte jag inte på hur hunden är utan mer på utseendet! :)
Jag har inget alls till övers för vad vissa människor korsar för raser.. ibland undrar man ju om dom tänker alls!? :mad:
Men som sagt, i vårat fall så gick allt toppen bra. :love:

Eftersom du uppenbarligen har något emot blandraser så kan du ju rikta dina kommentarer mot någon som inte lyckats så bra som vi gjort.. ;)

:banana: :banana:
 
Jag hoppas bara att både er tik och hanhunden var HD-röntgade. Är någon av valparna röntgad? Eller är de bara underbara?

Vet er tiks uppfödare om att ni avlat på henne trots att ni fått henne till reducerat pris?
 
Du medger ju själv att du inte vet hur det gick för alla valpar. Vem vet, en av dem kanske hamnade hos en mindre lämplig familj.
Det är problemet med alla avel, men enklare att kontrollera om man avlar renraser.

Jag har inte ett dugg mot blandraser, men jag skyr den ogenomtänkta blandrasaveln och dess utövare.
 
Jag håller med Jadzia. Jag har absolut ingenting emot blandisar, problemet uppstår när blandisarnas ägare börjar fundera på att avla.
med tanke på din ras, har ni kollat upp AD/HD hos föräldradjuren och gärna från tidigare led?


Jag såg att du inte hade koll på vars alla valpat tatt vägen, hur vet du att de blev perfekta då?

Problemet med blandisar tycker jag, är att det är chansningar vad gäller resultatet.
Jag vill inte starta upp en stor debatt ang blandisar, det finns jättetrevliga blandisar som fyller sin funktion väl,

MEN blandisar är oftast bara "friskare" i det första ledet, dvs när man korsar två renrasiga individer. Sedan när man börjar korsa kors/tvärs och har sjuvägskorsningar så är det rena chansningar hur resulatet blir. 3 av valparna kan bli på ett sätt, 1 av dem kan flippa ut, tex.

Nu säger jag ju inte att det gått så i ert fall, och ni har så som jag uppfattat det "bara" korsat 2 raser?

Njae, jag tycker inte om att korsa olika raser, iallafall inte med mer än 2 olika raser. Sedan är inte de flesta raser ens kompatibla.

Men grattis till er som lyckats föda upp den "perfekta kullen!" Det har jag aldrig hört nästan någon som har lyckats med.
Hoppas det går bra för alla familjer med sina bjässar

mvh/ Anita
 
och jag kan inte heller annat än att hålla med Jadzia.
Ja , jag har en blandraskille själv , men skulle aldrig
komma på att avla på honom (därav är han kastrerad) och
skulle heller aldrig medvetet korsa två renrasiga hundar.
har ingen som helst förståelse varför man , om man ex. har
en renrasig tik parar henne med en hane av en annan ras ,
och har inte heller någon förståelse för varför man avlar
på blandraser.
 
Nej nej nej det är inga gatukorsningar vi födde upp inte! mamman är renrasig och likaså pappan!

I början så höll vi kontakten med de vi sålt vovvarna till och alla var så nöjda! :D Allt verkade gå toppen! Men det är främst två av hundarna vi förlorade kontakten med pga att de såldes vidare av någon orsak och ägarna var svåra att få tag i. *vart orolig* :crazy: Men så var jag hos min pojkvän i samma stad dit vi sålde dom och så SÅG jag våra vovvar ute med en tjej på promenad!! Var helt underbart att se dom!Dom såg väldigt friska och glada ut! :love:
En av valparna som hade fått ett underbart hem(hästgård :))hade otur och blev sjuk pga av en förkylning och de var tvungen att avliva honom, de var väldigt ledsna och undrade om vi planerat fler kullar men det har vi ju inte.

Ja allting är relativt om vi nu ska snaka om den perfekta kullen- väldigt lyckat blev det iaf men otur kan ju alla ha.
Saknar alla valpisarna.. :cry: Fast har ju en tik från första kullen kvar som är min egen så. :rofl:

Får väl köra med en rolig kontring och säga att alla renrasiga också är blandraser från början.. :D Finns ju många renrasiga jyckar som har väldiga problem som är typiska för just den rasen!Vi människor har ju avlat fram dom mest underliga korsningar(renrasiga).. :smirk:

Nähe.. nu vet jag vad alla tycker iaf! Men det här är inget som vi kan få ogjort direkt och inget vi har ångrat heller!Allt jag frågade var ju vilka blandisar ni har.. ska väl undvika att ställa frågor om blandisar om det här kommer upp varenda gång.. :(

Over and out!

:bow:
 
Det är tyvärr så att detta "hundforum" gärna skulle kunna döpas om till "renrasiga hundar" :smirk:

Minsta kommentar FÖR blandraser och vissa GENOMTÄNKTA kullar blir sågade totalt.

Och att jag suckar till moderatorn är att hon sitter på förbannat höga hästar hela tiden och missar inte ett tillfälle till att trycka till blandrasägare på detta forum ;) Jag är förbannat trött på det, är själv blandrasägare men oxå ägare till en renrasig korrekt och välomtalad hund.
Jag älskar båda och efter dom finns det en kull.
Om ngn vill få mig att skämmas för detta är det ju pinsamt..
Jag har god kontakt med alla valpköpare och dom älskar sina hundar "trotts" att dom är blandraser.
 
Nu är inte moderatorn så känslig, men tänk på din ton. Skriver du så till någon annan blir inlägget bortmodererat.

Höga hästar kan man ju också kalla det. Kom igen när du pysslat med omplacerade problemhundar ett tag. Dessa hundar är föresträdesvis blandraser.
Åk till hundstallet och prata med personalen. Vidga dina vyer lite och se inte enbart till dina egna hundar.

Och trycka till någon vill jag inte göra. Däremot få dem att tänka till.
 
Fast jag fattar ändå inte varför ni inte valde en pyrenéer till henne istället för att blanda in en helt annan ras? :confused:
 
Ja du har ju inte visat större intresse att moderera bort meddelanden överhuvudtaget ;) Gör det om du vill mig kvittar det faktiskt...

Klart jag tittar på andra hundar än mina egna, det klarar man trotts att man inte haft problemhundar som hobby :smirk:
Och vad vet du om hur mkt jag arbetat med hundar? Det är inte bara du som klarar av hundar med ev problem.

Jotack hundstallet har jag pratat med ett antal gånger då jag känner en del av personalen. Överrespresenterade raser hos dom är Pitbull, staffar och rottweilers eller då korsningar av dessa raser.


Från hundstallet:
På Hundstallet finns alla typer av hundar. De vanligast förekommande är dock större hundar av blandad härkomst med olika behov av motion och stimulans. Det händer att vi får in mindre raser, men det är mer sällsynt. De flesta hundar som kommer till oss kommer in via polisen. Det vanligaste är hittehundar. Ofta är det är hundar som någon människa släppt ut och inte vill veta av något mer.

Borde vi sluta avla fram stora raser då?? Om dom nu är överrepresenterade på hundstallet? verkar ju (enligt dig) handla mkt om vad som visar sig på omplaceringshem mm och ofta är det stora hundar som lämnas in :(
 
"De vanligast förekommande är dock större hundar av blandad härkomst med olika behov av motion och stimulans." Det tolkar då iaf jag som att det är stora blandraser och det är vad jag själv sett när jag varit till hundstallet. Det är förhållandevis få rasrena hundar som hamnar där.

En liten blandras blir sällan farlig eller svårhanterlig som en stor hund kan bli, så då är det väl mest logiskt att sluta blanda i synnerhet stora raser? :confused:
 
Jag har en blandrastik som är BeardedCollie-AustraliskKelpie.
Två vallhundar alltså. Och det märks! Hade jag fått henne som valp, hade jag nog tränat vallning! Jag fick henne som 7månader gammal, och då som överraskning, så det blev mest vardagslydnad! Inte lika smart som Turbo, men inte helt korkad heller! (Tränar än idag. Tiken är född 1994.)

(Min yngre hund är en superfin renrasig SiberianHusky, med utställningsgener, men vi har inte det intresset, så vi har inte engagerat oss i det, speciellt inte eftersom hon kom till oss som en skygg och försiktig halvåring.)
 
Jag modererar ogärna bort inlägg och tycker dte är bra med högt i tak. De flesta lär ju hålla med mig eftersom jag praktiskt taget aldrig får in några synpunkter, annat än för felplacerade inlägg eller annonser.
Tycker du att ett inlägg borde tas bort, så skicka en synpunkt. Det mesta får dock ligga kvar så länge ingen reagerar.

Naturligtvis finns det många fler än jag som klarar problemhundar. I det sammanhanget är jag fortfarande amatör. Dock brukar de allra flesta som arbetar med omhändertagna hundar vara mycket negativa till den blandrasavel som sker.

Det vi bör sluta avla fram är hundar som kan impulsköpas och det är företrädesvis blandraser. Vi ska också sluta avla fram blandraser som inte har kompatibel mentalitet eller fysik. Den kunskapen saknar många människor.
Vi ska också rensa upp bland den oseriösa renrasaveln, men det problemet anser jag är mindre och det får därför komma i andra hand.

Debatten handlar mycket om vilka hundar som blir vandringspokaler just därför att det inte är bra för hunden. Debatten handlar också om potentiellt farliga korsningar och avel på hundar utan kontrollerad hälsostatus. Det är problem som rör både renras- och blandrasaveln, men jag lägger krutet där problemet är som störst.
 
Har du överhuvudtaget sett vad all denna ogenomtänkta blandrasavlen orsakar???

Vi har inte många uteliggare här i denna stan, men alla asar de runt på en blandis. Undrar hur bra dessa hundarna mår???
Har ständig kontakt med en tjej som frivilligtarbetar som jourhem åt Hundis, de får in MÄNGDER med blandisar, endast fåtalet är renrasiga. Ägarna tappar intresset, precis som med "sommarkatter", hunden kostade inget, man får inga titlar osv, vi skiter i den...

Ärligt talat så tror jag att det är du som sitter på lite för stora hästar, dina blandisar är två sällskapsraser, fogliga. Men alla BC, rottis, labbe, schäfer blandningar då??? De kräver en kunnig ägare med massa tid och ambitioner. Men en sådan människa KÖPER INTE en blandras, för som sagt så har de ambitioner...

Jag har själv suttit här och försvarat min blandras, jag älskar ju henne över allt annat, men det är väldigt få procent som blir som hon blev. Visst försvarar jag fortfarande viss blandrasavel, den med ett syfte, precis som de flesta andra "blandrasmotståndare".
Exempelvis har vi i Sverige mycket svårt att få fram bra viltsvinshundar, med tanke på den växande stammen så måste vi ha bra hundar till detta, vilket vi inte har. I väntan på bar renraser inom denna delen av jakten så avlar vi då fram blandraser, mestadels wachtel/gråhund eller wachtel/jämthund. Detta är inga nybörjarhundar, det vet uppfödarna, de säljs endast till jägare. Föräldrarna röntgas osv, en jakthund med HD går inte att ha...

Blandisar är ofta väldigt personliga och speciella, då det aldrig finns någon likadan, men det försvarar inte avlen..

//E
 
reflektion från min sida : Har man inget problem ser man inget problem dvs min hund och mina valpar är jättesnälla ,har stabilt psyke och valparna var lättsålda .
Utifrån den aspekten skulle jag inte ha något som helst problem att köpa blandras ,tvärtom skulle det vara förträffligt med tanke på hur anstängd min ekomoni är just nu .
Men å andra sidan är det inte lika kul när man snubblar över sådana som inte borde funnits till...egentligen .
Alla år den hunden fått spendera som otrygg och frispelande hund ,inte bara för att den fått den ägare den fått och bott i den familj den bott i ,det kan ju hända vilken hund som helst .
Men nu råkar just den här hunden vara hälften draghund hälften vallhund ,jag vet inte vad han tror eller hur han upplever saker han ser och det som händer runt honom men jag fattar det så att det är som två spår ,ett av mamma ,ett av pappa .
Hade båda hans föräldrar varit tex Labradorer hade han vetat själv vad han ska göra ,nu är det liksom två spår som stretar åt två håll i hans stackars huvud och allt blir pannkaka .
Frågan är hur länge den här hunden kommer hållas vid liv eftersom att det är oerhört svårt att förstå för honom att om X antal månader ,år ...är hans beteende eventuellt lite förändrat och han slipper gå igenom allt detta .
Utifrån den aspekten vill jag inte köpa blandras .
En problemhund som är rasren har åtminstonde samma riktning i huvet .
 
Men när ska du, och ni andra, förstå att det inte är hundarna och deras ägare vi har något emot utan den totalt ogenomtänkta aveln på hundar som inte borde avlas på???
 
Nu är inte moderatorn så känslig, men tänk på din ton.

:rofl:

Jag skrattade ganska länge när jag läste detta allvarligt talat :smirk: TÄNK PÅ DIN TON???? Då kan du ju börja radera bort några av dina egna inlägg för din ton är inte trevlig på något sätt!Det första du gjorde var att total såga min ÅSIKT om en viss blandning.Sen när ska alla ha samma åsikter som du?.. ja aldrig är min förhoppning! :D
:bow:

//Från en som hädanefter håller sig ifrån hund forumet- nöjd nu!? Schysst moderator som onekligen med avsikt försöker få folk att inte besöka hund forumet, eller är det bara blandras ägare!? :smirk:


:banana: :banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 937
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: Laa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Knäfraktur, 7 veckor och ingen ordning på allting Mitt i det skulle jag börjat jobba och de nya releaserna för LesMills släpptes. Nu är...
Svar
2
· Visningar
720
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 340
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp