Vad har ni för blandis!?!

Jag har en blandrashanne finsk spets/isländsk fårhund, tre år gammal. Jag tog hand om honom när han var ca 1 år och vad som hänt innan och varifrån han kommer vet jag ingenting om. Om man ser till raserna som korsats så måste jag säga att jag innerligt hoppas att ingen med vilje kommit på denna ide, utan att det var en tjyvparning.

Jag har en väldigt vacker hund, röd som en finnspets men något lägre och grövre, så rent exteriört är det inga problem, men vad gäller mentaliteten så finns det lite att tillägga. Nu har iofs min kille med tiden blivit en riktigt trevlig hund, men vägen dit har varit kantad av många disskusioner och någon lydnadsstjärna blir han aldrig. :crazy:

Jag tillhör den kategorin människor som ger även den mest hopplösa individ en chans och tror att det mesta går att ordna med tid och tålamod, men jag håller till stor del med Jadzia. Varför medvetet avla fram problemhundar?? Ska man avla fram blandrashundar så ska detta göras med korrekta individer och med ett STORT mått eftertanke. vad vill man uppnå?

Min egen hund, korsning av två mycket pratglada raser, skäller naturligtvis en hel del och när människor i min omgivning (ofta hästfolk) påpekar detta brukar jag replikera med orden "du köper väl inte en gallopör och tror att den ska kunna tävla på solvalla?" Man kan inte korsa två skälliga raser och tro att man ska få en tyst hund och man kan inte korsa två fullständigt olika raser och tro att man ska få en trevlig och lätthanterlig individ...

Själv skulle jag kunna tänka mig att para min hanne med en lämplig tik om jag visste att resultatet blev EN valp som JAG själv skulle ta hand om :love:

mvh Wildrose
 
Jag har en vovve på dryga året som är blandning mellan gråhund och svensk lapphund...Kanske inte den mest genomtänkta korsningen men så var det också en "tjuvparning", intelligent att ha två hundar i samma hus när den ena löper och tro att hanen inte kan öppna dörrar :confused:

Men i vilket fall som helst så är min lilla Kitty världens goaste (anser jag såklart), men så mycket jobb det har varit...Hon har massor av jakt i sig och springer mest efter fåglar hela dagarna :o, men nu när älgjakten så ska hon få börja spåra för det tycker hon är kul.

Jag har till min hjälp haft en väldigt erfaren hundförare från de militära, så det har ändå gått bra. Har hört att de andra vovvarna i kullen har det inte gårr så bra för... :(
Anser ändå att man ska undvika att para hundar som är korsningar då det ofta, som någon annan sa, blir hundar som får fysiska problem i andra och tredje led.

Men har man kunskap och korsar hundraser som är lämpliga att korsa och sen inte avlar vidare så kan det bli alldeles utmärkta hundar.
 
måste också hålla med Jadzia om att du inte bör göra denna parning.

Är emot sådana blandis avel där man inte har någon tanke bakom korsningarna och som du själv sa så är det alldeles för många raser inblandade.

Man bör inte hålla på med blandis avel om man inte har en ordentlig tanke bakom aveln. Och då räcket det inte med att bara avla för att få fram snälla och mysiga hundar utan man ska ha en mening med det som tex få fram bättre jakt,vallhundar. Sällskapshundar finns det gott om redan samt brukshundar.

Det är vad jag tycker i alla fall.
 
jag måste hålla med alla andra härinne. para inte dom! du vet inte hur resultatet blir. varför vill ni göra denna korsning överhuvud taget?
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Har en blandning mellan Schäfer och Labbe!
Världens goaste bäbis=)

Kram Kram
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Har en labbe/golden.

Någon i tråden ondgjorde sig över att det alltid blir sådana debatter när man "bara ska prata hund" i kombination med blandisar. Är det konstigt när man tittar på en del åsikter i den här tråden? Tyvärr verkar okunnigheten större bland blandrasägare, och jag tror det till stor del hänger på att det ofta är så mycket lättare att köpa en blandras än en renras. Valpar slumpas iväg för någon tusenlapp, och "uppfödarna" bryr sig inte speciellt mkt om vart valparna tar vägen. Högre pris = högre status = färre ogenomtänkta köp. Människan är så krasst funtad att det man betalat mer för, är mer värt...
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Hugo är jättelik våran förra hund :D
Jämthund var hon :)
Brosan hade schäfer/ gråhund förut
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Jag har jobbat på Hundskolan, men aldrig hört talas om projektet labbe och schäfer !! Däremot vet jag att hundskolan en gång skulle ta fram renvallare åt samerna och korsade schäfer och border colli...för samerna var inte nöjda med schäfern...den ansågs brista i fasthet och uthållighet. Nu lade visserligen projektet schäfer/bordercolli ned då den ekonomiska situationen på hundskolan gjorde att dom var tvungen höja priset på valparna....och jordbruksdepartementet vägrade betala...så man har egentligen ingen aning om hur dessa korsningar skulle slått ut där som renvallare...I vart fall från hundskolans start 1936 till året 1986 kan jag inte hitta detta schäfer/labbe projekt...Var det kanske efter 1986 som föröket gjordes ??
 
Sv: Re: Vad har ni för blandis!?!

vacasso skrev:
reflektion från min sida : Har man inget problem ser man inget problem dvs min hund och mina valpar är jättesnälla ,har stabilt psyke och valparna var lättsålda .
Utifrån den aspekten skulle jag inte ha något som helst problem att köpa blandras ,tvärtom skulle det vara förträffligt med tanke på hur anstängd min ekomoni är just nu .
Men å andra sidan är det inte lika kul när man snubblar över sådana som inte borde funnits till...egentligen .
Alla år den hunden fått spendera som otrygg och frispelande hund ,inte bara för att den fått den ägare den fått och bott i den familj den bott i ,det kan ju hända vilken hund som helst .
Men nu råkar just den här hunden vara hälften draghund hälften vallhund ,jag vet inte vad han tror eller hur han upplever saker han ser och det som händer runt honom men jag fattar det så att det är som två spår ,ett av mamma ,ett av pappa .
Hade båda hans föräldrar varit tex Labradorer hade han vetat själv vad han ska göra ,nu är det liksom två spår som stretar åt två håll i hans stackars huvud och allt blir pannkaka .
Frågan är hur länge den här hunden kommer hållas vid liv eftersom att det är oerhört svårt att förstå för honom att om X antal månader ,år ...är hans beteende eventuellt lite förändrat och han slipper gå igenom allt detta .
Utifrån den aspekten vill jag inte köpa blandras .
En problemhund som är rasren har åtminstonde samma riktning i huvet .
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Re: Vad har ni för blandis!?!

Varför kan man inte se din bild ?? Spelar ingen roll om jag tar bort http :-((
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Glömde svara på ursprungsfrågan. Jag har en blandras av: Pappa: Golden Retriver, mamma: Jämthund/Schäfer/Stövare/Karelsk Björnhund. Hon blir 12 år i år. Resultatet av denna blandning var självfallet tjyvparning. Hennes mamma som var förstföderska fick 14 !!! valpar. 6 st avlivades på en gång då: 1: tiken hade bara 10 spenar, 2: min kompis som ägde tiken jobbade mer än heltid och hade varken tid/ork till flaskuppfödning. Förövrigt kom alla valpar till bra och mycket mycket nogrannt utvalda hem. Alla valpar har varit friska och sunda och inte tillstymmelse till krämpor....det var den solskenhistorien...

MEN en annan kompis till mig har också en blandras, 2 år yngre än min. Den hunden har inte haft något annat än problem sedan barnsben. Den är Grandis/Boxer/Rottweiler/schäfer. Pga helt opropetionelig kroppsform...mer än hälften av hennes kroppsvikt vilar på fram, och den hunden är stoooor...så har det resulterat i: förslitningar i alla tåleder. Vilket gör att: hunden äter antiinflammatoriska medel samt få ej gå på hårt underlag och får ej gå långa sträckor. Den får inte leka för mycket, då blir den halt, den får inte gå långpromenader, då blir den halt osv....Medicin har denna hund ätit sedan unghundstiden då enorma utredningar gjordes ang varför hon blev halt så ofta....nu vet dom..det hade med hennes kroppsform att göra. Och inte nog med det: den har flertalet ggr behandlast för illaluktande flytningar...sedan fick den akut livmoderinflammation med operation som följd, har upprepade öroninfektioner, upprepade mystiska sår på kroppen emellanåt, samt har alltid haft ett konstigt lynne...dvs opålitlig. Så kan det gå i bland...
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Mynta2 skrev:
MEN en annan kompis till mig har också en blandras, 2 år yngre än min. Den hunden har inte haft något annat än problem sedan barnsben. Den är Grandis/Boxer/Rottweiler/schäfer. Pga helt opropetionelig kroppsform...mer än hälften av hennes kroppsvikt vilar på fram, och den hunden är stoooor...så har det resulterat i: förslitningar i alla tåleder. Vilket gör att: hunden äter antiinflammatoriska medel samt få ej gå på hårt underlag och får ej gå långa sträckor. Den får inte leka för mycket, då blir den halt, den får inte gå långpromenader, då blir den halt osv....Medicin har denna hund ätit sedan unghundstiden då enorma utredningar gjordes ang varför hon blev halt så ofta....nu vet dom..det hade med hennes kroppsform att göra. Och inte nog med det: den har flertalet ggr behandlast för illaluktande flytningar...sedan fick den akut livmoderinflammation med operation som följd, har upprepade öroninfektioner, upprepade mystiska sår på kroppen emellanåt, samt har alltid haft ett konstigt lynne...dvs opålitlig. Så kan det gå i bland...
varför tar man inte bort en sån hund? :confused:
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Ja du, det kan man fråga sig ...har jag frågat flera ggr...men sådant vill hon inte lyssna på. Den hunden är preses hela hennes liv...du skulle se en gång då jag hittade en brochyr som handlade om gamla hundar. en jättefin brochyr, välskriven för ägare med gamla hundar....hon började böla som värsta stuckna grisen...för då tänkte hon på när hennes hund blir gamal och hon måste avliva den...och då var hunden just då bara 4 år !!!...Så det är hemskt känsligt med denna hund...
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

lånar bara knapp..

hur hittar man dessa gamla trådar? Och varför skriver man i dom?
Och vem i hela världen är denna **DONOTDELETE** ???
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Varför frågar du mig om det ? Det kan väl inte jag veta vart man hittar dom...jag skriver i de trådar som kommer upp...jag letar INTE...sen skiter jag i om dom är 10 år gamla...kollar heller aldrig när dom skrevs...varför ska jag göra det egentligen ?? är väl Gunnar som lagrar dom för länge. Ta det med honom istället.
 
Sv: Vad har ni för blandis!?!

Mynta2 skrev:
Varför frågar du mig om det ? Det kan väl inte jag veta vart man hittar dom...jag skriver i de trådar som kommer upp...jag letar INTE...sen skiter jag i om dom är 10 år gamla...kollar heller aldrig när dom skrevs...varför ska jag göra det egentligen ?? är väl Gunnar som lagrar dom för länge. Ta det med honom istället.


det står ju att jag bara lånar knapp..
glömde du läsa det?!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 012
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 048
Senast: Laa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Knäfraktur, 7 veckor och ingen ordning på allting Mitt i det skulle jag börjat jobba och de nya releaserna för LesMills släpptes. Nu är...
Svar
2
· Visningar
729
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 434
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp