Vad heter det?

Kära nån! Låter väldigt otäckt om något växer på henne som inte är kropp. Hon borde gå till doktorn.
Jag gjorde en sökning här på Buke nu och det har använts av flera. T ex av en bukefalist som träffade en ny kille och "han växer på mig hela tiden" :laugh:

Det låter liksom väldigt ... KÅT :cool:
 
Jag gjorde en sökning här på Buke nu och det har använts av flera. T ex av en bukefalist som träffade en ny kille och "han växer på mig hela tiden" :laugh:

Det låter liksom väldigt ... KÅT :cool:
Hmmm... visserligen kropp, men inte hennes egen. Vore det en blodigel borde hon ändå gå till doktorn. Är killen i fråga alldeles för igel-aktig så får hon gå till polisen.
 
@kryddelydd
För att följa denna tråd bör du åtminstone ha doktorerat i sju olika språk. Precis samma grad av språk du bör kunna för att hjälpligt begripa bruksanvisningen till den nyinköpta torktumlaren.
 
eh, översättning, tack?
:)

En mening består ju av olika satsdelar, där delarna fyller olika funktioner i meningen. En bisats kan fungera som satsdel och kan därför placeras på olika ställen i meningen beroende på vilken satsdel den fungerar som. Fundamentet är första platsen i meningen (om du utgår från ett satsschema). Rent strukturellt är bisatsen underordnad huvudsatsen, men det är inte något som nödvändigtvis bestämmer ordföljden.

Sedan ska man inte heller glömma att grammatik är ett ganska fyrkantigt sätt att hantera levande språk på - svenska är ett språk med många grammatiska regler och lika många grammatiska undantag ;)
 
En underbar bok för alla som vill engagera sig i språkvårdsfrågor är för övrigt Språkriktighetsboken av Svenska språknämnden. Rekommenderas ;)

9789113043708_200_sprakriktighetsboken_kartonnage
 
En mening består ju av olika satsdelar, där delarna fyller olika funktioner i meningen. En bisats kan fungera som satsdel och kan därför placeras på olika ställen i meningen beroende på vilken satsdel den fungerar som. Fundamentet är första platsen i meningen (om du utgår från ett satsschema). Rent strukturellt är bisatsen underordnad huvudsatsen, men det är inte något som nödvändigtvis bestämmer ordföljden.

Sedan ska man inte heller glömma att grammatik är ett ganska fyrkantigt sätt att hantera levande språk på - svenska är ett språk med många grammatiska regler och lika många grammatiska undantag ;)

Ser att jag har glömt det viktigaste. "Men" kan fungera både som subjunktion (bisatsinledare) och konjunktion. Som subjunktion har du rätt i att just "men" inte fungerar något vidare i inledning av mening, men som konjunktion fungerar det bättre. Se t ex Språkkonsulterna.

(Jag ber om ursäkt för min inte helt röda tråd, fick lunch under tiden som jag skrev inlägg :angel:.)
 
Ser att jag har glömt det viktigaste. "Men" kan fungera både som subjunktion (bisatsinledare) och konjunktion. Som subjunktion har du rätt i att just "men" inte fungerar något vidare i inledning av mening, men som konjunktion fungerar det bättre. Se t ex Språkkonsulterna.

(Jag ber om ursäkt för min inte helt röda tråd, fick lunch under tiden som jag skrev inlägg :angel:.)
Tycker vi har fått till en ganska bra, röd, trådhärva tillsammans! :D
Man måste ju inte vara så himla korrekt, det är fullt tillåtet med massa svammel i tråden, och så långt har du inte sjunkit i trådträsket! ;)
 
En mening består ju av olika satsdelar, där delarna fyller olika funktioner i meningen. En bisats kan fungera som satsdel och kan därför placeras på olika ställen i meningen beroende på vilken satsdel den fungerar som. Fundamentet är första platsen i meningen (om du utgår från ett satsschema). Rent strukturellt är bisatsen underordnad huvudsatsen, men det är inte något som nödvändigtvis bestämmer ordföljden.

Sedan ska man inte heller glömma att grammatik är ett ganska fyrkantigt sätt att hantera levande språk på - svenska är ett språk med många grammatiska regler och lika många grammatiska undantag ;)
TAck!
Dock fortfarande lite förvirrat för en som inte kommit högre än typ gymnasienivå i språkstudier (förutom de där 40 poängen ryska, 20p franska och 10p tyska via olika universitet).

Still confused but on a higher level.
 
TAck!
Dock fortfarande lite förvirrat för en som inte kommit högre än typ gymnasienivå i språkstudier (förutom de där 40 poängen ryska, 20p franska och 10p tyska via olika universitet).

Still confused but on a higher level.
Är det dax för en ny tråd med endast grammatik och annat jox, kanske? ;) Eller en ny distanskurs i krångelsvenska?
 
Är det dax för en ny tråd med endast grammatik och annat jox, kanske? ;) Eller en ny distanskurs i krångelsvenska?
Gärna distanskursen!
Jag brukar nog prestera ganska korrekt svenska när jag skriver, både vad gäller (när det kommer till...) ordval och grammatik.
Däremot är sådana där tjusiga termer som fundament (trodde jag man hade inom bygg) och subjunktion och sådant stora mysterier för mig.
 
Gärna distanskursen!
Jag brukar nog prestera ganska korrekt svenska när jag skriver, både vad gäller (när det kommer till...) ordval och grammatik.
Däremot är sådana där tjusiga termer som fundament (trodde jag man hade inom bygg) och subjunktion och sådant stora mysterier för mig.
Nu är det jag som gett grammatiken ett ansikte, se bild till vänster. Och. (Funderar lite på vad jag ska skriva härnäst.) Jag tänker varken hålla eller deltaga. Delta. Delta i en kurs. Vattenflödeskursen? I någon kurs överhuvudtaget såvida det inte ingår fria chokladpraliner. Då mina trådar inte riktigt hänger ihop alls. Ever. Förstår du hur jag menar? I så fall kan du väl förklara för mig, för jag begriper ingenting.
 
Kikade runt i en klädbutik och hittade en fin tröja. Det fanns ingen tvättrådslapp i den och jag ville gärna veta vad det var för material, så jag frågar ägaren, en medelålders+ farbror; Är det här bomull? Och får svaret; Jajamen! Tusen procent bomull!
 
Nu är det jag som gett grammatiken ett ansikte, se bild till vänster. Och. (Funderar lite på vad jag ska skriva härnäst.) Jag tänker varken hålla eller deltaga. Delta. Delta i en kurs. Vattenflödeskursen? I någon kurs överhuvudtaget såvida det inte ingår fria chokladpraliner. Då mina trådar inte riktigt hänger ihop alls. Ever. Förstår du hur jag menar? I så fall kan du väl förklara för mig, för jag begriper ingenting.
Ni har syrebrist båda två på era higher levels. :cool:
 
Kikade runt i en klädbutik och hittade en fin tröja. Det fanns ingen tvättrådslapp i den och jag ville gärna veta vad det var för material, så jag frågar ägaren, en medelålders+ farbror; Är det här bomull? Och får svaret; Jajamen! Tusen procent bomull!
Ja, den där är spännande.
Precis som de hästar som är 110% trafiksäkra.

Visst kan saker och ting vara mer än 100% av ursprungsvärdet (tänk bank, innan det blev minusränta (och hur i hela friden kan det vara minusränta???)) men i övrigt?
 
Nejenej.
Lite transitorisk ischemi möjligen men inget annat.
Eller så har vi allihop TPL. En väldigt viktig diagnos.
Förresten. Tomtitis Lofti kan man också ha.
Erkänner, det är jargong, men det kan det få vara.
Och man använder INTE begreppet om andra än sig själv och andra inkluderade.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 365
Senast: Milosari
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 998
Senast: Rosett
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 099
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 971
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp