Vad kan jag äta?

Gällande pasta, har du testat bönpasta? @RedChili Tycker den är jättegod och helt glutenfri. Oftast gjord på sojabönor men finns även på andra bönor.
 
Gällande pasta, har du testat bönpasta? @RedChili Tycker den är jättegod och helt glutenfri. Oftast gjord på sojabönor men finns även på andra bönor.
Jag hittade pasta gjord av kikärter förut! Det står i skåpet nu, men jag har inte testat än. Soja är jag lite skeptisk till av miljöskäl och försöker undvika, så hittills har det mest blivit pasta av majs, men det börjar jag tröttna på. Håll tummarna för kikärtspastan :p
 
Det finns ärtpasta gjord på gröna ärtor som är väldigt god men förstås dyr jämfört med vanlig pasta. Bra grundsmak som tar kryddning och såser stannar kvar på pastan. Den överlever även att ligga tillagad i kylen mer än en dag tillsammans med annan mat (som kycklingsallad) utan att ändra konsistens.
Tycker många majs- och bönpastor har lite säregen smak som är ganska kryddresistent.
 
@Red_Chili Du, har du kollat om du kanske har IBS?

Jag har inte jättemycket att gå på i tråden här eftersom du nämner själv att du måste ta tag i matvanorna lite bättre. Det spelar givetvis också sin roll.

Men du nämner att du är känslig för olika typer av mat och att du får ballongmage emellanåt. Samt att du mår dåligt av gluten, men du tror dig inte vara glutentolerant. Det låter för mig som tämligen vanliga problem för en IBSare.

Har själv haft IBS i nu fyra är tror jag. Jag är känslig för allt möjligt. Gluten, laktos, för stark mat (även om det är gott), mycket lök etc etc. Listan av saker som gör att jag mår dåligt är
lång. Tyvärr kan jag inte äta samma typer av vegetarisk mat som tidigare då böner, linser och liknande får min mage att kännas som en karusell. :o
 
Jag tycker pastan som är gjord på röda linser är mycket godare och bättre i konsistensen än de som är gjorda på bönor, kikärter och gröna ärter. Tipstips att testa!
 
@Red_Chili Du, har du kollat om du kanske har IBS?

Jag har inte jättemycket att gå på i tråden här eftersom du nämner själv att du måste ta tag i matvanorna lite bättre. Det spelar givetvis också sin roll.

Men du nämner att du är känslig för olika typer av mat och att du får ballongmage emellanåt. Samt att du mår dåligt av gluten, men du tror dig inte vara glutentolerant. Det låter för mig som tämligen vanliga problem för en IBSare.

Har själv haft IBS i nu fyra är tror jag. Jag är känslig för allt möjligt. Gluten, laktos, för stark mat (även om det är gott), mycket lök etc etc. Listan av saker som gör att jag mår dåligt är
lång. Tyvärr kan jag inte äta samma typer av vegetarisk mat som tidigare då böner, linser och liknande får min mage att kännas som en karusell. :o
Det har jag inte kollat, men jag kanske ska läsa på mer om det och se om det kan vara så.
 
Yougurt och glutenfri müsli till frukost, sedan sprang jag med hundarna, blev vrålhungrig och åt massor av äggröra med grönsaker. Det känns bra. Sådant här gillar min mage. (Fast jag åt nog lite för snabbt och lite för mycket...)
 
Jag gör ibland fusk-paj utan degen. Enkelt och ger många bitar som lätt kan plockas ur frysen och värmas, som mellis eller riktigt mål beroende på storlek och om man gör t.ex. bön- eller tomatsallad till.

Lägg önskad fyllning av grönsaker (tusen möjliga varianter att välja bland) så mycket som går i en långpanna eller stor ugnsform. Gör äggsmet enligt något pajrecept (med salt, svartpeppar och lite chili i, eller vad som önskas till aktuell fyllning) Häll över så det täcker. Ost i valfri mängd över och grädda.
 
Jag hittade pasta gjord av kikärter förut! Det står i skåpet nu, men jag har inte testat än. Soja är jag lite skeptisk till av miljöskäl och försöker undvika, så hittills har det mest blivit pasta av majs, men det börjar jag tröttna på. Håll tummarna för kikärtspastan :p
Mindes fel - den pastan jag har ätit har varit gjord av kikärter! Minet är inte alltid det bästa :p. Men jag tycker den är riktigt god, är mer al dente än vanlig pasta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 127
Senast: Balahé
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 775
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp