Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL
En man som heter Ove, av Fredrik Backman går just nu på min Storytel.

ÄLSKAR DEN! (ja, versaler för så jäkla bra är den) Det är en sån där bok som man kan använda som bokmärke i livet. Före och efter jag läste om Ove.
:D

Den är verkligen helt underbar! lla som hade läst den innan mig höll dock så himla hårt på att den är såååå rolig. Jag tycker inte att humorn är det mest framträdande utan den är en jättefin kärlekshistoria. Jag tjöt mig typ igenom den, men å andra sidan gråter jag sjukt lätt:o.

*kl*

Jag vet inte vad jag ska läsa:(. Mina senaste "bokkärlekar" är ovan nämnda En man som heter Ove och så Hungergames-trilogin som jag äääälskade! Jag vill inte ha det för djupt eller pretton, men inte heller för tramsigt och ytligt a la Fifty shades of crap. Gärna scifi eller fantasy och kärlek är ett måste-men inte med ett slut som En dag! Snälla hjälp mig! Gärna tjocka böcker eller långa seroer.

Läser nu Visions og Sugarplums av Janet Evanovich. Har gillat hennes böcker innan, men nu är dom en snoozefest.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Visst är den vansinnigt bra!?! Jag hade lite trött läslust i höstas och bad en bibliotekarie om tips och hon satte Stål i mina händer. Så himla, himla bra. Väldigt tätt inpå och så beskriver den en värld med en kvinnosyn som fick mig att se svart. Särskilt som det inte känns långt från verklighetens Italien.

Ja, den kröp under skinnet redan från första sidan, helt klart. Hur kan en 25-årig debutant skriva så? Jag är helt häpen.

Hon lyckades till och med skildra sexualitet på ett trovärdigt sätt. Alltså, jag gillade inte alltid de uttryck sexualiteten tog sig - men hon skildrade det oerhört bra.

Nu ska jag, som sista läsare, börja på Hungerspelen av Suzanne Collins:D. Femtio nyanser av skräp skulle jag dock inte läsa ens om det var den enda bok jag hade att tillgå på en öde ö, förstår inte varför folk gör det...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

2 böcker jag annars nyss läst som jag också gillade var " Vi måste tala om kevin" lite tung, välskriven och väldigt tänkvärd.

Lite tung? Jag har aldrig blivit mer massakrerad av en bok någonsin. Jag var helt förstörd. Den var oerhört bra och jag skulle vilja läsa om den - men jag vågar inte:cry:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL
Jag läser Zlatans biografi. Jag tycker Zlatan är en intressant person men jag HATAR hur den är skriven. Känns som en 3åring har skrivit den även om jag förstår att Zlatan själv säkert ha sagt så.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Zlatans bok är väl skriven precis som han berättat/dikterat. Det är inget bra skriftspråk, men det gör samtidigt stt det känns väldigt äkta. Jag hörde zlatans röst i huvudet hela tiden när jag läste. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Får hålla med där! Fantastiskt stark bok! Ändrade min syn på sådana dåd, och även visst min människosyn en del...

----

Lyssnade klart på "Domarens brev" idag. Gillade den, en "helt vanlig Grisham" liksom. Tvist på slutet, men samtidigt lite snöpligt slut :p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Zlatans bok är väl skriven precis som han berättat/dikterat. Det är inget bra skriftspråk, men det gör samtidigt stt det känns väldigt äkta. Jag hörde zlatans röst i huvudet hela tiden när jag läste. :)

Det är garanterat Zlatans språk, för David Lagerkrantz har ett bra språk själv.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det är garanterat Zlatans språk, för David Lagerkrantz har ett bra språk själv.

Precis, David är ju en extremt bra journalist/författare!


Jag förstår att det är Zlatans språk men jag kan inte höra hans röst utan blir mer suckande trött på språket :angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Fiorano, The mortal instruments kanske passar? :) Jag har just läst första boken i serien (finns fem än så länge tror jag) och gillade den verkligen! Young adult, urban fantasy typ.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag läst ut Babbens bok :p Den var kort :angel: Gillade den, och även om jag kanske hade trott den skulle vara lite roligare så fick jag en djupare förståelse för henne och gillar henne ännu mer efter att ha läst den :)

Nu blir det nog Filip och Fredriks bok tror jag.. nötcreme nånting va? Har haft den i bokhyllan länge, vete tusan hur den hamnade där, men inte läst. Men tror jag satsar på den.

Nästa ljudbok blir "ers majestäts olyckliga kurt". Några tankar om den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Får hålla med där! Fantastiskt stark bok! Ändrade min syn på sådana dåd, och även visst min människosyn en del...

Framförallt blev jag väldigt glad att jag inte har barn:o

KL

Efter en inledande brottningsmatch med språket i Hungerspelen gillar jag den. Men det tog mer än 50 sidor att komma över det där platta språket som är rätt vanligt i böcker för ungdomar - typ "Jag såg på honom och rynkade pannan". Beskrivande istället för gestaltande.

Det slog hur mycket bättre Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren med Cirkeln m fl på att skriva på ett liknande språk.

Men nu gillar jag Hungerspelen. Naturligtvis för att huvudpersonen är en så stark och kapabel tjej, men också för spänningen. Det är sällan jag läser en bok just för handlingen, men nu vill jag verkligen veta vad som kommer att hända!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

" Vi måste tala om kevin" lite tung, välskriven och väldigt tänkvärd.
En av mina bästaböcker. Jag tycker också att den var väldigt välskriven och den knockade mig totalt. Såg filmen för ett tag sen, den var riktigt bra men den drabbade mig inte lika häftigt (det visste jag ju att den inte skulle göra).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har nyss läst ut "Svartvita bilder" av Bodil Malmsten. För tillfället har jag ingen bok på lut utan det blir en tur till biblioteket i veckan :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, du vågar se den. Jag kände också så innan, ska jag våga se den? Samtidigt ville jag väldigt gärna se hur de hade fått till filmen. Såg den tillsammans med dotter som inte läst boken och hon tyckte att det var en riktigt bra film som hon blev gripen av. Det jag saknade var väl överraskningarna som dök upp då man läste den, men skådespelarna är otroligt bra och den kryper under skinnet på en. Se den, du vågar :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kan tänka mig att man inte blir lika tagen av filmen när man läst boken! Särskilt sådana själar som jag gissar att de flesta är är inne, att man oftast i allmänhet föredrar boken framför filmen i liknande fall.

Upplevde lite samma sak när jag såg "Tidsressenärens hustru" härom kvällen.. Läste boken för något år sedan och fullkomligt älskade den. Filmen var bra, men inte alls samma sak som boken :p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kan tänka mig att man inte blir lika tagen av filmen när man läst boken! Särskilt sådana själar som jag gissar att de flesta är är inne, att man oftast i allmänhet föredrar boken framför filmen i liknande fall.

Upplevde lite samma sak när jag såg "Tidsressenärens hustru" härom kvällen.. Läste boken för något år sedan och fullkomligt älskade den. Filmen var bra, men inte alls samma sak som boken :p
Jag som både läser ganska mycket och ser mycket film, har hittills aldrig föredragit filmen före boken tror jag. Just i Kevinfallet blev jag dessutom så överraskad i boken, jag gillar verkligen böcker som får mig att hajja till!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Sagan om ringen-trilogin! Har aldrig kommit igenom böckerna trots tre försök. Men filmerna såg jag på bio, köpte, och har sett flera gånger.

Harry Potter. Läste första boken, tyckte den var förutsägbar, men gillade filmen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

sagan om ringen kan jag faktiskt hålla med om! Läste 2/3 av första boken, men pallade inte med mer sen! Sen är väl iofs filmena inte med på min "tio i top" heller, men klart lättare att ta sig igenom än böckerna ;)

älskar dock HP böckerna minst lika mycket som filmerna :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 695
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 598
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp