Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vad gäller ringen så tyckte jag att filmerna tillförde böckerna en hel del, i och med att de är så oerhört skickligt gjorda. Om inte annat kan man fascineras och njuta av det.

Böckerna har jag gett mig på tre gånger och det märkliga är att jag faller ur på samma ställe varje gång. Det är när orcherna tagit Merry och Pippin tillfånga och ger sig iväg på marsch med dem. Sida upp och sida ner hänger hoberna runt halsen på varsin orch, orcherna är sticka och luktar illa och det tar aldrig slut!

När jag kommer till det stället i filmen så ler jag bara, det är över snabbare där:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Sagan om ringen-trilogin! Har aldrig kommit igenom böckerna trots tre försök. Men filmerna såg jag på bio, köpte, och har sett flera gånger.

Det gäller många klassiker, tycker jag. :p Att de är bättre på film, alltså. Väldigt smidigt att ta sig igenom det litterära kulturarvet i form av film, eller för all del teater, jämfört med att läsa.

Inser att detta gör mig helt olitterär, men jag har seriösa problem med litterär kanon på det hela taget.

Och jag har inte tagit mig igenom Sagan om ringen ens på film. De talar verkligen inte till mig, och böckerna än mindre.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

En stor fördel med Bilbofilmen var att Frodo knappt syntes och när han var i bild så stod han inte och himlade med ögonen som Jeanne d'Arc i tjugo minuter.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Du verkar precis förstå vad jag menar! En stor fördel med filmformatet framför tegelstenstrilogier är att det av författaren försummade dödandet av darlings går som av sig självt i filmproduktionen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser även How to be a woman av Caitlin Moran, men det går SÅ segt!! Jag trodde att den skulle vara roligare, mer ögonöppnande mer... allt, typ. Men jag bara släpar mig genom sidorna och längtar tills varje kapitel är slut.

Någon annan som läst den? Vad tyckte ni? När jag läser recensioner på Goodreads så verkar folk antingen älska den eller hata den.

Jag älskar den! Skrattade högt på tunnelbanan så folk tittade. :D Boken igenom använder hon meningar från min favoritfilm också fast i egna sammanhang. Så igenkännande engelsk och det är ett måste att läsa den på engelska. :D

Men vissa enstaka kapitel har känts lite tristare än andra.

Just nu läser jag "Capital" av John Lanchester. Hade aldrig hört talas om den när jag klev in på en Waterstones i London häromdagen och såg den på bestsellerlistan och gillade beskrivningen. En massa personer på en gata i södra London får vykort hemskickade där det står "We want what you have" och ingen vet vem som är avsändaren. Alla på gatan har olika liv vilka beskrivs och tja...det är väl så långt jag kommit.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Intressant, nu späder du på min teori om älska eller hata :D Jag läser den på engelska, men det gör den tyvärr inte bättre i mitt tycke. Har givit upp för stunden men bokmärket är kvar om andan skulle falla på ;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Intressant, nu späder du på min teori om älska eller hata :D Jag läser den på engelska, men det gör den tyvärr inte bättre i mitt tycke. Har givit upp för stunden men bokmärket är kvar om andan skulle falla på ;)

Har du varit mycket/bott i Storbritannien? För mig är boken full av referenser till livet där och jag tror inte att man får ut precis lika mycket utan att veta vad hon hela tiden refererar till med alla dessa namn på kroppsdelar och grejer.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag läst ut Babbens bok :p Den var kort :angel: Gillade den, och även om jag kanske hade trott den skulle vara lite roligare så fick jag en djupare förståelse för henne och gillar henne ännu mer efter att ha läst den :)

Nu blir det nog Filip och Fredriks bok tror jag.. nötcreme nånting va? Har haft den i bokhyllan länge, vete tusan hur den hamnade där, men inte läst. Men tror jag satsar på den.

Nästa ljudbok blir "ers majestäts olyckliga kurt". Några tankar om den?

Jag gillar verkligen Två nötcrème och en moviebox. Har bara lyssnat på den dock, men det tror jag bara är en bonus. Det blir lite som en podcast, de läser ju men snackar lite vid sidan om också och jag tycker att de är så himla charmiga. Även om jag kan bli lite förskräckt i vissa av deras TV-program när Fredrik gapar så fula ord att jag bara hoppas att hans döttrar inte får titta ;)

Ers majestäts olycklige Kurt tyckte jag var hemskt intressant. Jag hade ingen aning om Haijbyaffären innan en väninna lånade mig boken, och även om man väl har hört ett och annat rykte om V-Gurra så hade jag rätt dålig koll på honom. Nu säger jag inte att allt i boken är verifierat förstås, men ändå, intressant.

Jag är nästan klar med Den hemliga historien och vill inte att den ska ta slut, fy vad bra den är. Jag köpte Den lilla vännen av Donna Tartt för ett antal år sedan men kom aldrig riktigt in i den, det var mitt upp i ett uppbrott och en flytt och den har liksom bara fastnat i bokhyllan - men jag ska leta upp den, den ska tydligen vara i samma stil så att säga och Den hemliga historien är verkligen en av mina topp-10.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Än så länge är jag inte helt förtjust i nötcremen :p Är nog lite fel målgrupp då jag är född på sena 80-talet, och det är väl den tiden man snarare skall vara sentimental över att a växt upp ;) Får se om jag läser ut den :angel:

Ers majestäts gillar jag än så länge :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Fick hem från adlibris idag:

SAID, SAMI:VÄLDIGT SÄLLAN FIN
SIGER, JEFFREY:TARGET TINOS (ska ges bort)
WALDMAN, AMY:PARADISTRÄDGÅRDEN
VARGAS, FRED:BUDBÄRAREN

Nästa gång jag beställer ska de två sista delarna i Hungerspelen-trilogin med:laugh:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Dom är tyvärr mycket sämre. :-(
Enormt mycket känslolöst rabblande som beskriver kläder och smink och härmskrikor hit och dit, och de riktigt viktiga händelserna (kärlek, liv, död osv) kan ibland avhandlas på någon enstaka rad, alltid utan känslor.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nej vad synd! Jag vill ju ha den satiriska och kritiska dystopin, genusperspektivet och spänningen som jag gillade i ettan:(

Läser just nu: Drengen i kufferten av Lene Kaaberböl och Agnete Friis. Av Den danske kriminalakademi utsedd till Årets bedste danske spaendingsroman.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vilken, drengen?

Ja, det är inte givet att jag kommer att gilla den, min tröskel för krim är svårforcerad. Det som gjorde att jag högg den var för att den verkade ta upp flyktingproblematik. Intressant med dansk vinkel på det, med tanke på hur befäst främlingsfientligheten är där. Men vi får se.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har kommit längre in i Joyce Carol Oates "Dödgrävaren". Jag gillade den inte alls i början men den växer till att bli en riktigt intressant roman. Ger mersmak av författaren - tur att jag har en till liggande i nattduksbordet lånad av samma granne.

En arbetskamrat har beställt "vi kom över havet" och har lovat att låna ut den till mig när hon är klar med den.

Tänk så snälla människor är: hon berättade inför sitt påskuppehåll i "hytten" (hon är norska) att hon beställt den, och jag hakade på eftersom det är en bok som jag har på min "att köpa eller åtminstone läsa" lista. Och hennes kommentar var "vad synd att jag inte visste att du ville läsa den för då hade jag begärt att få den direkt så hade du fått låna den innan jag läste den".
Det är ju generöst!

Jag måste ha gjort något bra någon gång som är omgiven av omtänksamma, snälla och generösa människor i de flesta situationer!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Har läst om en massa gamla deckarfavoriter... Men snubblade otippat på en oläst klassiker: Kallocain av Karin Boye. Lite daterad kanske, men oj vilka Nordkoreavibbar hittills (har läst tre kapitel).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag läser just nu "Du och jag och vi", sisådär ett halvår efter alla andra. De första kapitlena fångade mig inte helt, men när jag väl fortsatte blev jag mer och mer fast. Har drygt 100 sidor kvar nu, och risken för att jag blir vaken alldeles för länge i natt och läser ut kalaset känns överhängande!

Tänkte ge mig på "Bastarden från Istanbul" av Elif Shafak härnäst - omväxling förnöjer!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag lyssnat klart på "Ers majestäts olycklige Kurt" och måste säga att den fängslade mig! Uppläst av Helge Skoog, och hans röst gestaltade historien mycket bra! Härligt skriven med bra språk tycker jag, och en fasinerande historia :) Rekommenderas :laugh:

har lagt ner 2 nötcreme osv..., tror helt enkelt inte jag ingår i målgruppen ;)

Har nu påbörjat 21 dream street av Lisa Jewel. En bok som jag tror kommer vara lättsam och trivsam, likt hennes andra böcker..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 517
Senast: Badger
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
15 387
Senast: Shpongle
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 497
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp