Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har glömt vad det var med tänder i den trots att det var nyss jag läste den:o

Men jag googlade nu i stället för att fråga dig, vill inte spoila. Googlade Sharp objects teeth och hittade svaret direkt, visst ja, så var det ju:D

Nu var jag också tvungen att googla samma för att se vad de skrev ...:)
Usch, det där fastnade verkligen hos mig, dök upp i mina drömmar i flera veckor efteråt. Konstigt vad vissa detaljer fastnar. I nattens dåd är det krokodiler under golvet på en utebar som har satt fantasin i rörelse. Obs! detta är ingen spoiler för det har inget med handlingen att göra, jag bara minns ett eget obehagligt möte med kajmaner på gränsen mellan Costa Rica och nicaragua ...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag började för en tid sedan med Bulgakovs Mästaren och Margarita. Jag hade rätt höga förväntningar efter alla lovord här på buke men de infriades inte alls. Jag förstår inte alls vad som skulle vara så bra med boken. Passagerna pm Pontius Pilatus gillade jag men resten hade jag svårt att förstå mig på och fattade inte heller kopplingen mellan de två parallella berättelserna. Boken sägs väl vara rolig men jag tyckte nästan att den var obehaglig. Kom väl en 150 sidor eller något innan jag lade den ifrån mig.

Istället satte jag tänderna i Helena Torfinns Innan floden tar oss och den gillar jag mycket.

Nu bär det snart av en vecka till Grekland och jag ska köpa på mig ett lass spännande böcker. Ska försöka ta mig till Akademibokhandeln idag och se vad jag hittar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har läst Mästaren och Margarita två gånger och förstod inte storheten andra gången heller...

Kolla upp Agaat av Marlene van Niekerk och Paradisträdgården av Amy Waldman om du inte redan läst dem. De ligger i min Greklandshög. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, sådant man har ont av har nog en tendens att fastna när det dyker upp i böcker. Jag tycker att ögon - skador, operationer m m - är otäckt. Så Slumdog Millionaire och Vi måste prata om Kevin var lite jobbiga på den punkten.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har läst Mästaren och Margarita två gånger och förstod inte storheten andra gången heller...

Kolla upp Agaat av Marlene van Niekerk och Paradisträdgården av Amy Waldman om du inte redan läst dem. De ligger i min Greklandshög. :)

Men vad skönt att det inte bara var jag då!

Agaat har jag funderat på, har ju verkligen fått bra kritik. Jag läste förresten en artikel i DN av van Niekerk för några veckor sedan om de sydafrikanska kvinnornas och flickornas fruktansvärda situation. Paradisträdgården har jag inte hört talas om, tack för tipset.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Agaat ska jag införskaffa (måste göra lista så jag inte glömmer).

Jag klarar inte att läsa böcker som uttalat handlar om barn som far illa. T ex Pojken som kallades det och liknande. Jag fixade heller inte Gömda (Liza M) för att den var så idiotiskt dålig.... annars brukar jag pliktskyldigast läsa färdigt böcker som jag börjat på, även om jag inte gillar dem.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Plöjde Skuld av Karin Alvtegen i förrgår kväll och på biltur igår. Strålande!

Nu, Påminnerskan av Anne Tyler. Strax klar och jag har tyckt om den mycket, lättläst och underhållande utan att vara "ytlig".
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Men vad skönt att det inte bara var jag då!

Agaat har jag funderat på, har ju verkligen fått bra kritik. Jag läste förresten en artikel i DN av van Niekerk för några veckor sedan om de sydafrikanska kvinnornas och flickornas fruktansvärda situation. Paradisträdgården har jag inte hört talas om, tack för tipset.

Det dåliga med den här tråden är att det dyker upp så många intressanta titlar och författare.
Jag har börjat använda Boktipset.se som minneslista och lägger intressanta författare i "att köpa" listan. Den börjar bli lång.
Begriper inte hur jag ska hinna läsa allt som verkar intressant men jag kunde ju börja med att sluta med att läsa sådant som egentligen saknar substans, som fantasy...
fast det är skönt med något mer substanslöst när man läst lite tyngre.
Har nu hunnit till sista delen av Malloreon och ska väl ta nytt tag i Blonde när jag läst ut den här "Sierskan från Kell".
Skälet till att det "måste" bli Bonde är att jag lånat den av en granne och det känns bättre att lämna tillbaka det man lånar.
Sedan ligger några Norah Roberts och väntar - har hört talas om men aldrig läst - och lite annat med varierande grad av lockelse.

För närvarande mer inne i "snylta på andra" än "köpa själv" och har lagt en restriktion på mig själv att inte köpa på mig för mycket utan faktiskt läsa ut tillräckligt många av mina inköpta böcker innan jag får fylla på. Dystert, dystert med tanke på alla intressanta exempel som dyker upp.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Fast fantasy är väl härligt! :D

Belgarion/Mallorea var fantastiska när jag läste dem som tonåring, nu som vuxen har de tappat lite tjusningen tycker jag. De har lite väl lätta poänger och författarna upprepar sig ganska mycket.

Här kommer ännu ett tips till din lista: (:sneaky: )Katharine Kerrs fantasyserie om du inte har läst den. Hon är en amerikansk litteraturprofessor som har skapat en genomtänkt fantasyvärld med kopplingar till vår egen värld med keltiska och romerska referenser.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Efter en tur till bibblan har jag nu några saftiga deckare med hem, bl a Davidsstjärnor av Kristina Ohlsson. Jag har läst de andra och tyckte ganska bra om dem. Sen har jag även med mig De kom över havet av Julie O?, den om japanska postorderfruar (orkar inte kliva ur soffan och leta efter namnet) som ska vara jättebra - nämndes den inte tidigare i tråden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 174
Senast: Badger
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 996
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 630
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp