vad tror ni om denna kombination????

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 115
I

indigo95

jag är jätte kass på avel så jag tänkte fråga här..
vad tror ni om att betäcka ett bra gångartsto lite grövre modell( halvblod ) med en mkt vacker morgan hingst. Skulle de kunna bli en bra gångartshäst i dressyr montro???
Någon som har eller vet om nån korsning mellan dessa??
skulle bli överlycklig om de fanns några bilder:bow:

Sv: vad tror ni om denna kombination????

så många som tittar men ingen som har nån åsikt om detta?????

Vilken hingst gäller det? Kan ju vara bra att veta då man oftast ser vilken typ av häst de lämnar. Dessutom, om du nu ska ha en gångartshäst så kan du inte bara välja hingst efter hur han ser ut, han måste kunna röra sig väl också.

Hingsten jag tänkte var - UVM Kingsland bay. Jag gillar hans morgan avkommor :love: sen är han såå jävla snygg:love::love:

För det första har han inga avkommor än. För det andra så får du kolla på vad ditt sto har för nackdelar i sin exteriör och om han kan förstärka dem. För det tredje så får du ta reda på om han betäcker ston av annan ras. ;)

vet en tjej som säger att 2 av sina unghästar är efter han:confused: måste kolla upp de med henne.. kan vara hon som snurrat till de :crazy:
hur som så tycker jag att han är ursnygg och trevlig.. har haft äran att se denna ståtliga herre i verkligheten:love:

men finns de ingen här på buke som har kombinationen halvblod morgan????

Jag har också sett honom i verkligheten och 2007 är första året som han användes i avel.

ok känner du till hans kvaliteer?? bra som dålig

Jag tror inte att det är så vanlig korsning? Eller?

Senast ändrad:

vad skulle syftet vara med denna korsning?? jag tycker det låter som en ganska dålig ide, då raserna har helt olika bruksområden, exteriör och gångartar..

vill du ha en förädlare så finns det några fullblod som lämnar fina dressyrhästar och även flera halvblod som är väldigt lätta i typen.

Väljer att tolka ditt inlägg som att du inte har någon som helst kunskap om rasen. Morganhästen är avlad för att den är så allround, dvs. den kan göra allt. Den är högställd, stark, snabb, uthållig, sätter under sig väl och rör sig med fria bogar, har god spänst och en extremt hög arbetsmoral och ridbarhet. Dessutom har den ett fantastiskt trevligt och vänligt psyke, ngt som många halvblodshästar tyvärr saknar. Showhäst? Jovisst, den gillar att visa upp sig, är känslig men totalt orädd. I vissa kretsar i USA är det bara show som gäller (men det är folkets fel, inte hästens), men de hästarna som används till detta brister ofta stort i vad rasstandarden säger. De ser mer ut som saddlebreds.
Angånde gångarter; (då du hävdar att det inte är en dressyrhäst) Finns bla. en ung hingst här i Sverige som rör sig i kraftig konkurrens med flera av Sveriges bästa gångartsunghästar på halvblodssidan. Välkommen att hälsa på våra hästar.

ojoj vad vi tar åt oss.... ^^

jag har visst kunskap om rasen. det är utan tvekan en trevlig ras och väldigt allsidig, men jag har då aldrig sett en morgan göra bra ifrån sig på dressyrbanan. det är show, utställning eller western. att jämföra med equitationklassar i usa går inte då dom har helt andre krav än vad vi har är.

vill man ha en morgan så köp en morgan, men at korsa med ett halvblod låter bra tokigt... som sagt, VAD vill man få fram från den kombinationen?? :crazy:

Jag förstår inte heller vad man vill ha fram av kombinationen, om man vill ha en äldare avkomma kanske man kan lägga på ett fullblod? :)

Morganhästen är väldigt vacker, men inte så hög och mkt muskelmassa. Risken finns ju om ditt sto då är av grövre modell, kanske ej så hög blir en avkomma med för kraftig kropp, korta ben/hals osv. Jag säger nog som Centaur betäck med ett vackert fullblod eller en modernare modell av halvblod istället;)

fantastiskt trevligt och vänligt psyke, ngt som många halvblodshästar tyvärr saknar. Showhäst? Jovisst, den gillar att visa upp sig, är känslig men totalt orädd.

Totalt orädd, håller jag absolut inte med dig om, finns sådanna i den rasen med tyvärr:D

jag skulle vilja se den rasen som garanterat inte är rädd för något för då ska jag köpa en sån. :rofl:

Givetvis reagerar mina hästar om saker plötsligt flyger upp framför dem, men istället för att flyga 10 meter bakåt så checkar de med mig; är det okej eller inte, sen är det lugnt. Vad jag vill ha sagt är att de väldigt receptiva emot människor. Sen hur människor väljer att hantera sina hästar, det är en helt annan sak.

Jag skulle aldrig få för mig att korsa mina morgans med hästar av annan ras, oavsett ras. Vad andra gör angår dock inte mig. Det får stå för dem.

Ang. muskelmassan på morgans - muskler är definitivt inte detsamma som att vara grovt byggd. En morgan ska vara ädel, absolut inte grov. Men den ska samtidigt vara välmusklad och hållbar. Den ska inte heller ha korta ben, utan bra benlängd i förhållande till sin storlek och absolut inte ha kortare framben än bakben.

Centaur; hur många morganhästar har vi i Sverige? Och hur många halvblod? Det är lite svårt att rättvist kunna hävda sig mot en ras som det kryllar om. De som gått dressyr i Sverige har åtminstone fått goda resultat med tanke på ålder, nivå, ryttarens erfarenhet osv. När jag säger att den kan hävda sig som dressyrhäst skiter jag i vilka hästar som tävlat i USA. Jag talar om grunmaterialet i hästen, det som finns där utan att någon varit och "pillat". Jag har sett extremt många felridna morgans och det är tragiskt. Bra hästar som har en fin grundpotential, men som har förstörts. Jag är mycket selektiv vad gäller bra hästmaterial oavsett ras och erkänner villigt att de morganhästar som finns i Sverige inte avlats fram optimalt. Man har tagit den hingst som fanns till hands (och nästan alla hästar var nära släkt med varandra). Mycket har avlats på typ, men inga gångartsförbättringar har gjorts. Nu har aveln börjat gå framåt, folk har börjat få upp ögonen och få mer kunskap. Man kan vara mer kritisk när man väljer hingst till sitt sto. Så jag har gott hopp inför framtiden och hoppas att vi kan ha den här diskussionen om ett par år, när våra lovande unghästar vuxit upp. ;)

För att återgå till ämnet. Ni säger att hon ska betäcka med fullblod. Många av de fullblod jag har sett har varit väldigt fula och har inga bra rörelser. Men bara för att man säger fullblod "måste" det automatiskt vara bra att korsa med halvblod. För min del hade hon gärna fått lägga på en fin halvblodshingst. Om det nu är gångarterna hon vill premiera, då hade jag inte valt ett fullblod.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 452
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 427
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 198
Senast: kryddelydd
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka