Sv: vad tror ni om denna kombination????
Givetvis reagerar mina hästar om saker plötsligt flyger upp framför dem, men istället för att flyga 10 meter bakåt så checkar de med mig; är det okej eller inte, sen är det lugnt. Vad jag vill ha sagt är att de väldigt receptiva emot människor. Sen hur människor väljer att hantera sina hästar, det är en helt annan sak.
Jag skulle aldrig få för mig att korsa mina morgans med hästar av annan ras, oavsett ras. Vad andra gör angår dock inte mig. Det får stå för dem.
Ang. muskelmassan på morgans - muskler är definitivt inte detsamma som att vara grovt byggd. En morgan ska vara ädel, absolut inte grov. Men den ska samtidigt vara välmusklad och hållbar. Den ska inte heller ha korta ben, utan bra benlängd i förhållande till sin storlek och absolut inte ha kortare framben än bakben.
Centaur; hur många morganhästar har vi i Sverige? Och hur många halvblod? Det är lite svårt att rättvist kunna hävda sig mot en ras som det kryllar om. De som gått dressyr i Sverige har åtminstone fått goda resultat med tanke på ålder, nivå, ryttarens erfarenhet osv. När jag säger att den kan hävda sig som dressyrhäst skiter jag i vilka hästar som tävlat i USA. Jag talar om grunmaterialet i hästen, det som finns där utan att någon varit och "pillat". Jag har sett extremt många felridna morgans och det är tragiskt. Bra hästar som har en fin grundpotential, men som har förstörts. Jag är mycket selektiv vad gäller bra hästmaterial oavsett ras och erkänner villigt att de morganhästar som finns i Sverige inte avlats fram optimalt. Man har tagit den hingst som fanns till hands (och nästan alla hästar var nära släkt med varandra). Mycket har avlats på typ, men inga gångartsförbättringar har gjorts. Nu har aveln börjat gå framåt, folk har börjat få upp ögonen och få mer kunskap. Man kan vara mer kritisk när man väljer hingst till sitt sto. Så jag har gott hopp inför framtiden och hoppas att vi kan ha den här diskussionen om ett par år, när våra lovande unghästar vuxit upp.
För att återgå till ämnet. Ni säger att hon ska betäcka med fullblod. Många av de fullblod jag har sett har varit väldigt fula och har inga bra rörelser. Men bara för att man säger fullblod "måste" det automatiskt vara bra att korsa med halvblod. För min del hade hon gärna fått lägga på en fin halvblodshingst. Om det nu är gångarterna hon vill premiera, då hade jag inte valt ett fullblod.