vad tror ni om denna kombination????

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 115
Sv: vad tror ni om denna kombination????

det finns fullblod som gått höga klassar i dressyr...tex min hästs pappa gick som galoppör tills han var 13 och omskolades sen till dressyr, inom ett år gick han st george!

det är ingen som säger att hon ska ta grannens fullblod och korsa med.

Vem som helst kan gå dressyr, dvs. bära sig, samla sig och utföra rörelser, ju högre upp i klasserna desto mindre bra gångarter krävs det. Du svarar ju inte ens relevant på mitt inlägg. Varför inte en morgan skulle kunna vara bra en dressyrhäst med dina premisser det begriper jag faktiskt inte. Jag snackar om att förbättra gångarterna, inte gå högt i dressyr. Det är inget som säger att din hästs pappa rörde sig bra bara för att han gick St. George.

mjo han är bland dom få fullblod som fått väldigt bra betyg på gången.

vem som helst kan inte gå tävlingsdressyr nej. och att korsa morgan med grovt halvblod blir högst sannolikt en kortbent maffig liten sak. så varför i himlans namn ska man göra det???

att korsa halvblod med fullblod som är godkända av asvh är något helt annat. du kan inte jämför äpplen och päron. :cool:

Vem som helst kan gå dressyr, dvs. bära sig, samla sig och utföra rörelser, ju högre upp i klasserna desto mindre bra gångarter krävs det.

:confused: Ja va sjutton, vad gjorde jag och min arab i LC, vi borde ju naturligtvis ha siktat högre eftersom hon har, ja, mindre bra gångarter. :rofl: Eller va vet jag.

Hur menar du att det behövs mindre bra gångarter ju högre klasser man rider?

Jag har inte skrivit att man ska korsa dem. Så sluta dra upp det med mig.
Jo, med en skicklig ryttare kan nästan vilken häst som helst gå tävlingsdressyr.

Och Fijja - vad jag menar är att ju längre upp i klasserna, desto mer fokus på bärigheten och hästens förmåga att samla. Sluta missförstå med vilje, det är bara löjligt. Hästens begränsningar sitter i ryttaren.

Att betäcka halvblod med fullblod= Halvblod. Att betäcka ett kraftigt halvblod som kanske är lite halvseg med fullblod är ganska vanligt för att få en smäckrare, litet modernare halvblodmodell med lite fart i. Men det är ju viktigt att analysera hur den här avkomman kan tänkas bli med dessa båda föräldrar. Men för alldel, inte säkert att det blir som man hoppats på ändå. Sen finns det ju absolut jättefina halvblodshingstar av den lite mer modernare typen som är super. Finns en tjej 3 mil härifrån som föder upp Morgan. De är jättevackra men ej så höga, som jag då ser som en nackdel om man skulle betäcka ett sådant sto som TS beskrev. Många inom ponnyavlen korsar mkt med fullblod för att få fram den duktiga/snabba ridponnyn.

åh, precis det där är ju vad jag har hört nu när jag letar häst...just att ju högre man vill komma desto mindre flashiga gångarter...dvs att en häst med lätt för samling kommer kanske längre...

men asså´jag vet inte!! just det dilemmat jag står i som älskar flashiga långa steg. men det säger ju sej självt att en häst kan inte vara bra på både länga steget och samla sig enormt mycket
...välja halvblod med bra gångarter eller en ras med lättare för samling??
ingen som kan hjälpa mig välja?

Senast ändrad av en moderator:

Jag älskar också de flashiga hästarna med fräcka gångarter, de är helt klart roligare att titta på. Men kolla på avelschampionaten på Flyinge. Vilka vinner - jo de som rör sig bra. Hur många av dessa hittar du sedan i svår dressyr? Knappt några. Däremot de som kanske låg på en tiondeplats, de kommer upp klasserna. :angel:;):crazy:

jo, men om man nu säger att de raser med lätt för samling kommer längre upp i klasserna så funderar jag på..är det inte bara halvblod man ser i toppen?? kyra, jan mm... eller? man ser ju aldrig en lusitano eller liknande på scandinavium eller?

nu är jag nog lite blond och korkad:o förklara gärna hur du menar...
menar du att kyra och jan brink och co bara rider halvblod eller??

nu är jag nog lite blond och korkad:o förklara gärna hur du menar...
menar du att kyra och jan brink och co bara rider halvblod eller??

Herregud människa!!! Det är väl klart att dom två aldrig suttit på något annat än svenska halvblod!!! Hade någon av dom någonsin suttit på min fantastiska arab så hade ju min arab passagat fram i manegen på globen men självaste Janne på ryggen :angel:

jaha....hade han säkert klarat av på min shettis också....
men det var väl inte riktigt så jag menade....varför rider dom bara halvblod om det nu är mer lämpat med andra raser?

I Sverige har det under många år bara varit svenskt halvblod som gäller om man "vill ha en riktig häst". Gammalt, förlegat och fördomsaktigt (men håller på att försvinna, tack och lov. Kolla 20 år bak i tiden och folk skulle skjutit dig om du inte hade halvblod). Men så är det också typiskt svenskt. Vi är insnöade. Vi tror ju också att vi har världens bästa hästar trots att vi aldrig vinner några VM eller OS. :P

Och alla hästar bedöms med halvblodshästen i tanken. Så de som inte är lika den är inget värt att ha tycker vissa.

det andra citatet var väl inte till mig antar jag för det kände jag inte igen...
men det första...jo visst e dom dressyr ryttare...det var väl lite det jag menade, att om nu det är samlande hästraser som är mest lämpat för riktigt hög dressyr så borde väl även dom ha kommit på det....typ

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 452
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 427
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 198
Senast: kryddelydd
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka