Vad tyckte ni var viktigt när ni gifte er?

Jag är mitt uppe i bröllopsplaneringen just nu. Vi gifter oss i maj :). Det viktigaste för oss är en rolig fest, på VÅRT sätt. Det blir borgerlig vigsel på ett slott, och efterföljande fest i ett "Folkets hus". Vi fixar med det mesta själva och kommer bjuda på buffé som vi fixar själva/med hjälp av familj och vänner, och alkohol från Tyskland 😊.

Tårta beställer vi från en väns familjebageri, sambons kompis flickvän är bröllopsfotograf och fotar oss, och våra vänner kommer spela och sjunga under vigseln.

Vi har bjudit ca 50 gäster. Det är mest vänner, men också närmsta familjen såklart. Vi har dock inte bjudit alla släktingar. Vi har bara bjudit de som vi verkligen vill ha där. Vi strök några precis innan inbjudningarna gick ut för att vi inte kände att vi verkligen ville ha dem där. Det är för vår skull vi gifter oss. Ingen annan. Vi räknar med att bröllopet går på ca 40 000. Möjligen gör ringarna att det går över lite :).
 
Vi gifte oss i kyrka, efterföljande fest med drygt 50 gäster. Blandat släkt och vänner. Vi hyrde lokal samt vandrarhem för alla gäster, 3-rätters samt bröllopstårta. Hade hjälp med mat och servering, egen dricka. Dagen efter bjöd vi på brunch hemma hos oss. Då en hel del var hyfsat långväga så bjöd vi på fralla och kaffe innan vigseln.

Har inte exakt belopp men gissar på att vi landade runt 60’.
 
Vi gifte oss i kommunhuset med två vittnen en vardag om jag inte minns fel. Sen hade vi middag med vänner och familj ute på en bättre restaurang och i bröllopspresent fick de kosta på sin egen mat typ. Det var väl lite sura kommentarer från en enstaka person i övrigt så var det trevligt och glatt!
När syster gifte sig med kyrka, klänning och hela kittet så tänkte jag för en stund att det kanske hade varit kul men med lite drama inblandat, tjafs och problem med planeringen och oförutsedda händelser så var jag snabbt glad över vår lösning. Det var superfint bröllop och jättekul fest särskilt som gäst, skönt att man slapp planera det och hålla i det 😁.
 
För oss var själva festen det viktiga, vi älskar fester :D Gifte oss i kyrkan först, sen gick vi i tåg från kyrkan allihopa till en lokal vi hyrt. Bjöd på 3-rätters middag från en catering vars personal också serverade. Min man och många av våra vänner är musiker så vi hade öppen scen och det var folk som spelade hela kvällen så det blev en riktigt kul fest. Vi var cirka 70 personer och allt som allt lade vi nog cirka 80 000 kr.
 
För oss var själva festen det viktiga, vi älskar fester :D

Vi är likadana :D När vi började dejta fick vi höra redan då av några vänner att de längtade efter vårt bröllop, och vi skrattade bort det eftersom en sådan sak var så oerhört långt bort just då. Men vi festade ofta fram till 8 på morgonen, och våra vänner är också rätt sjövilda i festsammanhang. Så det lär ju inte bli en stilla tillställning om vi bestämmer oss för att det blir fest..
 
Vi är likadana :D När vi började dejta fick vi höra redan då av några vänner att de längtade efter vårt bröllop, och vi skrattade bort det eftersom en sådan sak var så oerhört långt bort just då. Men vi festade ofta fram till 8 på morgonen, och våra vänner är också rätt sjövilda i festsammanhang. Så det lär ju inte bli en stilla tillställning om vi bestämmer oss för att det blir fest..

Ja men dåså. Have fun! :D

Vi bjöd också på drickan kom jag på, det gjorde att kostnaden drog iväg lite. Vi bjöd på öl, vin och några sorters drinkar. Allt för att det skulle bli en bra fest :D
 
Vi är likadana :D När vi började dejta fick vi höra redan då av några vänner att de längtade efter vårt bröllop, och vi skrattade bort det eftersom en sådan sak var så oerhört långt bort just då. Men vi festade ofta fram till 8 på morgonen, och våra vänner är också rätt sjövilda i festsammanhang. Så det lär ju inte bli en stilla tillställning om vi bestämmer oss för att det blir fest..
Det avgör väl det hela?
Gillar man fest ska man ha fest! Go girl!

Själv har jag oerhört svårt för tillställningar där jag själv på något vis uppmärksammas. Plus att jag är övertygad ateist. Maken och jag gifte oss i hemlighet i en grannstads rådhus. Sedan for han, jag och barnet till Göteborg för en helg. Det viktiga för mig var att befästa relationen. Hade vi ordnat nån fest hade jag varit skitnervös för att ingen skulle vilja komma eller att det skulle varit trist. Jag är inte mycket av avslappnad värdinna....

Vännerna fick reda på det när någon ringde och frågade var vi var och vi svarade Göteborg. -vad gör ni där? -vi är på bröllopsresa. :D:D:D
Makens föräldrar fick reda på det och såg till att hotellet hade fixat champagne och choklad till oss.
Mina föräldrar fick aldrig veta några detaljer. De såg bara at jag hade en extra ring och kommenterade inte det.
 
För oss var det viktigt att det inte skulle bli något ståhej. Maken hade nog allra helst haft det helt hemligt, men jag förstod att mina föräldrar skulle bli väldigt ledsna då så vi hade mamma, pappa, lillebror + sambo med som vittnen och gifte oss annars i hemlighet borgerligt på rådhuset. Sen for i hem till min bror+sambo och skålade och åt tårta från ica maxi. På kvällen åt vi middag på en restaurang vid älven, som mamma och pappa bjöd oss på eftersom vi sagt nej till presenter. Lillebror fotade. Mamma hade (delvis) sytt min klänning :) Blev toppen för oss som inte gillar stora fester, stå i centrum, överraskningar osv. Hade aldrig klarat att stå längst fram i typ kyrkan och bli vigd, för mycket "stå på scen" för mig..
 
Viktigast var bra fest! Bara bjuda människor vi verkligen trivs med. Blev 48 gäster, efter några bortfall, och det var ett lagom antal för att behålla den intima känslan. En lokal som körde fullservice, men anpassade sig helt efter våra önskemål. En bra DJ och en duktig fotograf. Kalaset kostade ca 120k exklusive ringar, så värt!

Mitt främsta tips är att prioritera fotograf. Det ångrar man aldrig för fotona är vad man sen har kvar.
 
Det avgör väl det hela?
Gillar man fest ska man ha fest! Go girl!

Jo visst, om det inte vore så att det är upp mot 90 gäster på den önskade gästlistan och att vi dessutom precis är i fas att köpa lägenhet så att alla konton kommer att eka inom kort :D Men bestämmer vi oss för att ha en fest för alla, och att det är viktigt, då får vi väl vänta lite med bröllopet tills vi känner att vi kan prioritera det. Just nu måste boendet komma först. Då blir det väl visserligen kanske barn emellan och allt :cautious: :p Men som sagt, prioriteringar.

Det låter som att ni hade en mysig vigsel och dag! :)
 
Det viktigaste för oss var att göra allt på det sätt vi själva ville och inte vad någon annan förväntade sig :) Det blev därför bröllop i trädgården med mestadels hemmagjorda ätbarheter. Ingen alkohol och ingen bordsplacering var väl det vi fick kommentarer om (innan) men som vi kände var viktigt för oss.
 
Vi gifte oss borgerligt med våra mammor som vittnen (eftersom vi visste att det skulle vara betydelsefullt för dem båda så fick de vara med) på den vackraste plats jag vet: körsbärsdalen. Hunden var också med. Datumet sattes utefter när träden brukar stå i full blom, vi valde en torsdag för att det inte skulle vara så mycket folk där. Tyvärr var det en väldigt kall vår, så träden hade bara precis börjat slå ut. Vi gick genom bokskog full med vitsippor för att komma till "vårt" träd.
Vi hade en fotograf som var med under vigseln och sedan gick vi tillbaka samma väg som vi kom och stannade och fotade samtidigt. Mannen hade lika gärna kunnat vara utan fotograf, men bilder är viktigt för mig.

Jag hade tänkt att ha en vanlig finklänning, men hittade inget som kändes rätt. Det slutade med att jag föll för en ganska enkel brudklänning, med en prislapp ungefär 7 gånger högre än jag hade tänkt mig. (Jag hade tänkt mig runt tusenlappen för den där vanliga finklänningen, så det var ändå en billig brudklänning). Nu hänger den i garderoben och jag vet inte vad jag ska göra med den, men jag kan inte göra mig av med den. Tror ni dottern vill ha den när hon eventuellt gifter sig om en sisådär 30 år? :angel:

På kvällen åt vi avsmakningsmeny tillsammans med vittnena, sen åkte vi hem. Bröllopsresan gick till Ystad saltsjöbad.

Ekonomiskt prioriterade vi ringarna högst, även de blev dyrare än tänkt. När jag hittade rätt så var det inget annat som dög och jag motiverade priset med att jag ju ska ha den resten av livet.
 
Ja, utöver att ingå äktenskap med partnern då, givetvis. Jag och fästmannen har varit förlovade sedan oktober och har funderat på hur vi vill gifta oss. Den första spontana tanken var att vi inte ville ha ett bröllop, att åka utomlands och gifta oss kändes lockande. En romantisk weekend bara han och jag. Sedan kom ändå tankarna om att vi på något vis vill fira lite med vänner och familj, och då började det genast bli lite mer komplicerat. Skulle vi då fira med alla samtidigt, eller vid olika tillfällen, i anslutning till vår vigsel eller en tid ifrån. Efter det har vi nog lyckats diskutera allt från att bara gå till Stadshuset och skriva på papper, till att hyra ett slott i Toscana och fira en långhelg. Jag har läst om olika alternativ och grottat ner mig i lokaler så långt ner i nätet att jag nästan nått darkweb. Jag trodde att det enklaste skulle vara att bara hoppa över allting, men det har visat sig att även om det skulle vara enkelt rent praktiskt så har det visat sig inte vara helt enkelt känslomässigt. Att ett sådant firande helt skulle utebli.

När jag pratar med vänner så förstår jag att olika saker har varit olika viktigt för olika personer. Någon har prioriterat att kunna bjuda "alla" och därmed haft ett enklare arrangemang, någon annan har velat ha något litet och inte så uppseendeväckande, andra har gått all in på alla plan och därmed prioriterat det ekonomiskt. Så jag blir lite nyfiken på er som är, eller har varit gifta, vad var viktigt för er? Vad fick er att känna att "det här vill jag verkligen inte kompromissa med"?

För er som känner er bekväma med att berätta så är jag också nyfiken på vad kostnaden för firandet blev och hur många gäster ni var. Berätta gärna lite om arrangemanget. Var det full service, eller egen mat och dryck?

Vi valde att åka till Stadshuset i en trevlig storstad i Sverige och köra snabbspåret på några enstaka minuter (efter att köandet var klart vill säga). Det viktiga var att få det genomfört. Det finns så mycket annat att fira än såna där juridiska detaljer.
 
Vi tyckte det viktigaste var att få fira med alla nära och kära, samt att vi skulle ha råd att betala allting :D

Gifte oss i kyrkan, jag med vit klänning. Hade specifikt letat i en butik där de hade billigare märken och hittade en jag älskade för 3000. Florist hade gjort brudbukett och dylikt, men sen köpte vi snittblommor som min syster gjorde buketter till borden av.

Hyrde en bygdegård och fixade dekorationerna själv. Hade ca 60 gäster och bjöd på smörgåstårta och bröllopstårta. Valde också bort all alkohol då jag inte dricker, och mannen dricker ytterst sällan, och bjud istället på finare alkoholfri cider, samt läsk.

Till dansen lånade vi högtalare av en bekant och hade satt ihop vår egen Spotify lista, så det blev den typ av dans vi föredrog. Vi hade fotograf som tog bilder innan vigseln, men ingen som följde efter oss hela dagen.

Hela alltet, inklusive ringar landade på 30-40 tusen :)
 
Ja, utöver att ingå äktenskap med partnern då, givetvis. Jag och fästmannen har varit förlovade sedan oktober och har funderat på hur vi vill gifta oss. Den första spontana tanken var att vi inte ville ha ett bröllop, att åka utomlands och gifta oss kändes lockande. En romantisk weekend bara han och jag. Sedan kom ändå tankarna om att vi på något vis vill fira lite med vänner och familj, och då började det genast bli lite mer komplicerat. Skulle vi då fira med alla samtidigt, eller vid olika tillfällen, i anslutning till vår vigsel eller en tid ifrån. Efter det har vi nog lyckats diskutera allt från att bara gå till Stadshuset och skriva på papper, till att hyra ett slott i Toscana och fira en långhelg. Jag har läst om olika alternativ och grottat ner mig i lokaler så långt ner i nätet att jag nästan nått darkweb. Jag trodde att det enklaste skulle vara att bara hoppa över allting, men det har visat sig att även om det skulle vara enkelt rent praktiskt så har det visat sig inte vara helt enkelt känslomässigt. Att ett sådant firande helt skulle utebli.

När jag pratar med vänner så förstår jag att olika saker har varit olika viktigt för olika personer. Någon har prioriterat att kunna bjuda "alla" och därmed haft ett enklare arrangemang, någon annan har velat ha något litet och inte så uppseendeväckande, andra har gått all in på alla plan och därmed prioriterat det ekonomiskt. Så jag blir lite nyfiken på er som är, eller har varit gifta, vad var viktigt för er? Vad fick er att känna att "det här vill jag verkligen inte kompromissa med"?

För er som känner er bekväma med att berätta så är jag också nyfiken på vad kostnaden för firandet blev och hur många gäster ni var. Berätta gärna lite om arrangemanget. Var det full service, eller egen mat och dryck?
Att ha en fest för sina vänner, som var till så lite besvär för dem som möjligt, men så trevligt som möjligt.

Bygdegård, catering, bussade dit dem. 100 gäster. Servering av studenter från en nation. Fick hjälp av vänner att duka och dekorera. Satte ihop vår egen diskomusik till dansen, med en vals först kanske. Minns inte kostnad exakt. Städade själva dagen efter det som behövdes innan bet städ av golv och så.
 
För oss var följande viktigt:
* Borgerligt
* Vacker lokal
* Att INGEN i familjen skulle behöva göra något på själva dagen
* Bara bjuda de VI ville ha där
* Stå för allt, våra gäster ska inte behöva ha med sig plånboken för att köpa drinkar tex
* Ska vara på sommaren
* Inga barn (förutom bebisar som behöver sina föräldrar)

Såhär blev det:
Vi gifta oss utomhus, borgerligt, i augusti för 3-4 år sen. Vi hade 3-rätters som en restaurang ordnade samt så hade vi personal som ordnade allt runtikring. Efter middagen var det fest/dans. Lokalen var superfin samt omringande trädgård vid vattnet. Vi bjöd 40 personer (närmsta familj samt vänner).

Då de som stod för lokalen inte hade alkoholtillstånd så åkte vi till Tyskland och köpte (alldeles för mycket, det går åt mycket mindre än man tror). Vi hade även ett godisbord (:D) eftersom vi är kända för att älska godis.

Vi hade en fotograf som fotade innan och under bröllopet. Efter bröllopet fotade min svägerska (som gillar att fota och är bra på det).

Jag är otroligt nöjd med vårt bröllop, vi hade varit på några bröllop innan (alla väldigt olika de andra) så vi hade ändå fått feeling av vad vi gillade och inte gillade.

Exempel på varför vi valde bort vissa saker:
* Fixa med mat där familjen hjälper till - då blir det bara att mamma står i köket och blir stressad och fixar, vi ville att alla skulle kunna njuta och ha roligt den dagen.
* Barn - Barn är barn och de låter mycket samt så tycker jag kanske inte de hör hemma på en sån fest där det flödar alkohol. Vi ville kunna festa loss ordentligt!

Hade 100' i budget men tror det landade på 90' inkl klänning och ringar.


Tips:
* Ha en toast madame / toast master - det hjälper otroligt mycket, både före och under.
* Välj en bra fotograf - värt varje krona
* Betala folk för att servera/fixa mat/vara bartender
* Stå för allt, att ex stå för alkohol är mycket billigare än man tror. Vi var på ett bröllop där man fick 2 glas vin under hela middagen, om man ville ha annat/mer samt efter middagen så fick man betala själv. Det blev ett jäkla springande efter plånboken hela tiden och kändes lite snålt om jag ska vara ärlig.
 
Ja vi fixade också alkohol i Estland eller liknande och hade inte bar. Bjöd barn som var släkt, dvs mina kusiner och småsyskon (dvs 2 barn i 11 årsåldern, ett som var 7), men inte barn som allmänt påhäng. Budgeten var 30 000, vet inte om vi höll den (bara maten gick säkert nästan 16 000, det var 10 år sedan, kläder o ringar inte inräknat i det, klänningen var sydd av väninna och gick på ett par tusen i tyg så sparade in på den, tårta gick bort (hade choklad från en lokal dam som gör choklad istället), osten köpte vi separat på ostbutik och vann väldigt mycket på det i bättre ost och billigare. (sparade väldigt mycket på att skippa tårta inte ha cateringens personal.) Brudbukett sparade på, men inte hår, men jag blev sådär nöjd med hår ändå hade lika gärna kunnat borsta det tänker jag, så himla fint blir inte uppsatt hår och det blev väldigt trassligt att få ut. Fotograf på fest gick absolut bort, en vän tog lite bilder på festen, en annan vän är fotograf och tog två bilder efter vigseln med utrustning, honom betalade vi, jag är inte så himla på för foton.
 
Senast ändrad:
För oss var följande viktigt:
* Borgerligt
* Vacker lokal
* Att INGEN i familjen skulle behöva göra något på själva dagen
* Bara bjuda de VI ville ha där
* Stå för allt, våra gäster ska inte behöva ha med sig plånboken för att köpa drinkar tex
* Ska vara på sommaren
* Inga barn (förutom bebisar som behöver sina föräldrar)

Såhär blev det:
Vi gifta oss utomhus, borgerligt, i augusti för 3-4 år sen. Vi hade 3-rätters som en restaurang ordnade samt så hade vi personal som ordnade allt runtikring. Efter middagen var det fest/dans. Lokalen var superfin samt omringande trädgård vid vattnet. Vi bjöd 40 personer (närmsta familj samt vänner).

Då de som stod för lokalen inte hade alkoholtillstånd så åkte vi till Tyskland och köpte (alldeles för mycket, det går åt mycket mindre än man tror). Vi hade även ett godisbord (:D) eftersom vi är kända för att älska godis.

Vi hade en fotograf som fotade innan och under bröllopet. Efter bröllopet fotade min svägerska (som gillar att fota och är bra på det).

Jag är otroligt nöjd med vårt bröllop, vi hade varit på några bröllop innan (alla väldigt olika de andra) så vi hade ändå fått feeling av vad vi gillade och inte gillade.

Exempel på varför vi valde bort vissa saker:
* Fixa med mat där familjen hjälper till - då blir det bara att mamma står i köket och blir stressad och fixar, vi ville att alla skulle kunna njuta och ha roligt den dagen.
* Barn - Barn är barn och de låter mycket samt så tycker jag kanske inte de hör hemma på en sån fest där det flödar alkohol. Vi ville kunna festa loss ordentligt!

Hade 100' i budget men tror det landade på 90' inkl klänning och ringar.


Tips:
* Ha en toast madame / toast master - det hjälper otroligt mycket, både före och under.
* Välj en bra fotograf - värt varje krona
* Betala folk för att servera/fixa mat/vara bartender
* Stå för allt, att ex stå för alkohol är mycket billigare än man tror. Vi var på ett bröllop där man fick 2 glas vin under hela middagen, om man ville ha annat/mer samt efter middagen så fick man betala själv. Det blev ett jäkla springande efter plånboken hela tiden och kändes lite snålt om jag ska vara ärlig.

Låter härligt och håller med dig om det mesta. :)

Dock ett par saker om alkohol och kostnader. Det kan bli billigt om man köper själv från Tyskland, som ni gjorde. Har man en lokal med serveringstillstånd måste man köpa alkoholen från dem och betala restaurangpriser = inte lika billigt. Så det är en viktig aspekt i val av lokal beroende på hur man tänker kring alkohol och kostnad. :)

Att det sedan alltid går mindre än vad man tror... Nja... :p
För oss felade systembolagets räkneverktyg ganska mycket. Vi hade inte fri bar, däremot fri dricka till mingel och middag, som vi betalade restaurangpris för. Det var ganska generöst gentemot gästerna och blev ganska dyrt för oss, men det var det värt. :D Vill man komma undan billigt måste man välja en lokal där man kan ta med egen alkohol eller begränsa alkoholmängden.:)
 
Vi gifte oss borgeligt, hyrde festlokal och slog ihop det med makens 50årsfest :up: Jag ville inte ha ett traditionellt bröllop, fick lite panik bara av den korta ceremonin vi hade - vilket är underligt eftersom jag till vardags är jättevan att stå inför folk och hålla både utbildningar och föredrag :rofl:

Var väl runt 30 pers, gick på runt 40 000 kr totalt. Svärmor gjorde smörgåstårtor och vi gjorde pastasallad, köpte några prinsesstårtor (vita med röda band) och bjöd på öl och vin så långt det räckte. Sen sov jag och maken på hotell (som ligger 500 m från vårt hem) för att få sovmorgon och så ;)
Vigselförrättaren var vårt kommunalråd som även är en nära vän till oss, så det var trevligt att ha någon man känner.

Vi bestämde oss 2 veckor innan att vi skulle gifta oss samtidigt som festen! Typiskt oss. Lite väl kort tid att planera egentligen men jag tror det var bra för mig ändå, jag blev så nervös runt hela grejen så då är det bättre att ha kort tid och bara köra på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 193
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 150
Senast: alazzi
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 591
Senast: Anonym_85
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 530
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp