Vad tyckte ni var viktigt när ni gifte er?

Ger mig på att skriva några egna tankar om saken.

När vi förlovade oss så kände jag att jag struntade fullständigt i bröllop. Jag ville ha honom, och få vara gift med honom, resten spelade ingen roll. Jag är inte särskilt förtjust i bröllopsklänningar, jag skulle känna mig superfåning. Jag gillar inte tårta, tycker att ceremonin är ganska stel, förstår inte det där med håruppsättningar och smink. Jag kan inte välja tärnor för att alla mina vänner är lika nära fast på olika sätt, jag vill inte behöva ställa dem mot varandra. Jag är dessutom väldigt obekväm med tanken att mina nära och kära ska känna sig pressade med tal, utgifter och hippa. Fästmannen har lite prestationsångest och vill kunna bjuda precis alla, ingen ska känna sig utanför, det måste kännas generöst och vara öppen bar, han är orolig för att han inte ska hinna umgås med alla eller att någon inte blir väl omhändertagen på festen. Summa summarum var att det här verkar ju inte alls vara nåt för oss, så vi skippar det. Vi gifter oss ensamma bara han och jag, och kanske gör något litet för familjen.

Sedan började jag fundera på de bröllop jag har varit på, och hur det har knutit mig närmre både brudparet och andra som varit på bröllopet. Jag minns när min storebror gifte sig. Det är inte ofta jag har sett mina familjemedlemmar gråta, och säga så oerhört vackra ord till varandra. Jag tror aldrig jag har sagt "jag älskar dig" till min bror och hans fru varken innan eller efter bröllopet, och stått och hållit om varandra långa stunder. Jag kan egentligen tycka att det är väldigt märkligt att vi blir så känslomässiga över en sådan juridisk uppgörelse, men nu blir vi det och det är inte många tillfällen i livet som vi agerar såhär. När jag har varit på vänners bröllop så har jag fått lära känna deras föräldrar, höra om hur de var som små, räcka servetter till varandra när det snörvlas, skratta ihop och allt som allt lära känna dem och deras familjer närmare. Efter att ha deltagit så upplever jag att vi har starkare band och att vi har ett starkt och viktigt minne tillsammans. Efter den insikten så börjar jag fundera på om jag verkligen vill låta den här chansen sippra iväg. Inte för att få vara prinsessa för en dag, utan för att knyta alla som jag bryr mig om ännu närmare och skapa minnen ihop. Hela min familj minns storebrors bröllop med sådan värme och har påtalat hur fantastiskt det var att få umgås med alla så länge (weekend bröllop) och det var det verkligen. Jag vill ha fler sådana minnen.

Så nu funderar vi på bröllop. Kanske utan bröllopsklänning, tårta, morgongåva, brudskål, brudtärnor, ceremoni och allt annat som ingår. Bara få umgås allihopa, gärna en hel helg. Just nu tittar vi på en herrgård där alla skulle kunna bo som har pool, bastu, badbrygga, boulebana, biljardbord och mängder av härliga umgängesytor. Bara låta alla dricka bubbel i solen och hänga, för ett sen släta över själva vigseln ganska snabbt och sen ha en hejdundrandes fest. Till och med fästmannens blick glimrade till när jag berättade om idén.

Åh, det låter så mycket som ni ❤️
 
@Voeux Jag tycker det är något särskilt med bröllop, alla blir på så fantastiskt humör, det osar kärlek och glädje liksom. Jag älskar att gå på bröllop!

Jag hade inga tärnor, det hade känts konstigt att ha fler folk i ceremonin än min man, jag och han som förrättade. Jag trodde jag ville ha en spetsklänning som var figursydd och low-key, det blev något helt annat.

Eftersom jag inte kan sminka mig eller fixa mitt hår vettigt så lejde jag bort det och drack bubbel under tiden med ett par nära vänner och min syster. :D

Jag är glad att vi fick fira tillsammans med våra nära och kära, det är ett otroligt fint minne och jag är glad att ha fått fira mina syskon och mina vänner på samma sätt, det är minnen vi delar helt enkelt.

Din ide låter jättefin, ta de godbitar som tilltalar er och plocka ihop till något personligt liksom. :)
 
Så nu funderar vi på bröllop. Kanske utan bröllopsklänning, tårta, morgongåva, brudskål, brudtärnor, ceremoni och allt annat som ingår. Bara få umgås allihopa, gärna en hel helg. Just nu tittar vi på en herrgård där alla skulle kunna bo som har pool, bastu, badbrygga, boulebana, biljardbord och mängder av härliga umgängesytor. Bara låta alla dricka bubbel i solen och hänga, för ett sen släta över själva vigseln ganska snabbt och sen ha en hejdundrandes fest. Till och med fästmannens blick glimrade till när jag berättade om idén.
Min egen vigsel var en rätt trist och alldaglig historia. Men jag har ju varit med på rätt många andras, som vittne.

Det jag fått vara med om har flera gånger varit rent magiskt.
Min vän som viger har en förmåg att beröra människor och hennes ord får i allmänhet brudgummarna att torka sig i ögonen. Det blir magi trots att jag aldrig träffat paret tidigare och vi ses den där korta stunden i en gästabudssal eller i deras kök. Jag får möta människor i alla åldrar men det är ett stort ögonblick de där sekunderna när de svarar på frågan.
Så med rätt förättare så behöver inte själva vigselceremonin vara något man "slätar över". :)
(hon är ganska ofta i stockholm i jobbet)
 
Senast ändrad:
Min egen vigsel var en rätt trist och alldaglig historia. Men jag har ju varit med på rätt många andras, som vittne.

Det jag fått vara med om har flera gånger varit rent magiskt.
Min vän som viger har en förmåg att beröra människor och hennes ord får i allmänhet brudgummarna att torka sig i ögonen. Det blir magi trots att jag aldrig träffat paret tidigare och vi ses den där korta stunden i en gästabudssal eller i deras kök. Jag får möta männisor i alla ålderar men det är ett stort ögonblick de där sekunderna när de svarar på frågan.
Så med rätt förättare så behöver inte själva vigselceremonin vara något man "slätar över". :)
(hon är ganska ofta i stockholm i jobbet)

Det har du rätt i! De flesta vigslar jag varit på har varit ganska stela. Förutom storebrors då, eftersom jag själv sjöng då så måste det ju varit helt fantastiskt :angel: :D Nej skämt å sido, jag minns den knappt då jag precis blivit kvaddad av en Porsche, rivit upp klänningen, sprungit in försenad över grusplan i höga klackar och varit så nervös att största delen av ceremonin var ganska svart. Det var ju tur att resten av dagen gick betydligt bättre :p
 
Det betvivlar jag dock! De flesta bröllop jag var varit på har nog kostat 50-120 tkr och skulle jag ha betalt så mycket för att vara gäst så hade jag definitivt tackat nej :D
Nu tänkte jag per person. :)
Vi hade 110 gäster och det gick löst på 120'+.
Det är ca 1100 kr/gäst.
Som gäst kostar det lätt över 1100/person.
Nu är det ju olika, men den billigaste hippa/sexa vi har varit på har kostat 1500kr, och den dyraste 6000.
Sen tillkommer present, resa, ev övernattning när det är dags för bröllop.
Så har det varit för oss, men jag är medveten om att det är olika för alla. :D
 
Nu tänkte jag per person. :)
Vi hade 110 gäster och det gick löst på 120'+.
Det är ca 1100 kr/gäst.
Som gäst kostar det lätt över 1100/person.
Nu är det ju olika, men den billigaste hippa/sexa vi har varit på har kostat 1500kr, och den dyraste 6000.
Sen tillkommer present, resa, ev övernattning när det är dags för bröllop.
Så har det varit för oss, men jag är medveten om att det är olika för alla. :D

Ah, då är jag med! Det stämmer nog mycket väl. Det dyraste bröllop jag varit på var ca 6000:- för bröllopet utomlands, 700:- för klänning och 4500:- för hippan. Vi valde att semestra vidare en vecka i landet vi var i för att känna att vi fick lite mer för pengarna. Det billigaste bröllopet har varit gratis, inbjudan till fest i min hemstad och ingen hippa.

I det upplägget som vi funderar på nu så skulle det kosta ca 1200:- för gästerna att övernatta två nätter, samt bensinpeng för resa till platsen och eventuellt om någon vill köpa nya kläder. Men det är ju helt upp till dem själva. Sedan skulle det bjudas på mat och dryck hela helgen. Våra vänner och familj har det väl ställt så det är en ganska liten slant för dem, och så tänker jag att vi skulle betala för mor-och farföräldrar som är pensionerade. Gällande hippa så vet man ju aldrig vad någon annan planerar åt än, men jag hade nog definitivt uppmanat mina vänner att inte dra igång någon dyr historia. Många vänner känner sig nog pressade att leva upp till brudens förväntningar och gör hellre för mycket än för lite. Det är kul med firande, men jag skulle definitivt signalera att en vanlig utekväll där alla kan vara med är mycket bättre än en dyr historia som gör folk stressade över ekonomin.
 
Nu tänkte jag per person. :)
Vi hade 110 gäster och det gick löst på 120'+.
Det är ca 1100 kr/gäst.
Som gäst kostar det lätt över 1100/person.
Nu är det ju olika, men den billigaste hippa/sexa vi har varit på har kostat 1500kr, och den dyraste 6000.
Sen tillkommer present, resa, ev övernattning när det är dags för bröllop.
Så har det varit för oss, men jag är medveten om att det är olika för alla. :D
Tycker nog dyra hippor ger lite dålig eftersmak, för bruden och för de gäster som inte riktigt har råd. Vi har alltid satsat på att ha så roligt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Så det har gått på under 1000 kr per deltagare och det är kul med middag hemma hos någon och picknick till lunch och aktiviteter där folk kan välja att opt out. (då har det ändå blivit typ silversmidekurser, glasblåseri och åka häst och vagn genom centrala Stockholm, escape room). Sedan har det iofs varit ganska stora hippor med praktiskt taget alla kvinnliga gäster bjudna och runt 15+ personer, det går kanske ned i pris då.
 
Tycker nog dyra hippor ger lite dålig eftersmak, för bruden och för de gäster som inte riktigt har råd. Vi har alltid satsat på att ha så roligt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Så det har gått på under 1000 kr per deltagare och det är kul med middag hemma hos någon och picknick till lunch och aktiviteter där folk kan välja att opt out. (då har det ändå blivit typ silversmidekurser, glasblåseri och åka häst och vagn genom centrala Stockholm, escape room). Sedan har det iofs varit ganska stora hippor med praktiskt taget alla kvinnliga gäster bjudna och runt 15+ personer, det går kanske ned i pris då.
Helt enig.!
Vitsen med hippor/sexor är ju att ha en trevlig dag och att de som inte känner varandra sedan tidigare, får träffas? Så de får ännu trevligare på den stora dagen. Tycker nästan att det har blivit en prestigesak att ha så flashiga hippor/sexor som möjligt.

Vi satte vilkor på våra hippår/sexor, även om man som brudpar inte ska lägga sig i.
Det var att det skulle vara lågbudget så att alla hade råd att delta. Vi har vänner med mycket god ekonomi och vänner med mycket dålig ekonomi. Och ville att alla skulle ha en chans att delta.
 
Ah, då är jag med! Det stämmer nog mycket väl. Det dyraste bröllop jag varit på var ca 6000:- för bröllopet utomlands, 700:- för klänning och 4500:- för hippan. Vi valde att semestra vidare en vecka i landet vi var i för att känna att vi fick lite mer för pengarna. Det billigaste bröllopet har varit gratis, inbjudan till fest i min hemstad och ingen hippa.

I det upplägget som vi funderar på nu så skulle det kosta ca 1200:- för gästerna att övernatta två nätter, samt bensinpeng för resa till platsen och eventuellt om någon vill köpa nya kläder. Men det är ju helt upp till dem själva. Sedan skulle det bjudas på mat och dryck hela helgen. Våra vänner och familj har det väl ställt så det är en ganska liten slant för dem, och så tänker jag att vi skulle betala för mor-och farföräldrar som är pensionerade. Gällande hippa så vet man ju aldrig vad någon annan planerar åt än, men jag hade nog definitivt uppmanat mina vänner att inte dra igång någon dyr historia. Många vänner känner sig nog pressade att leva upp till brudens förväntningar och gör hellre för mycket än för lite. Det är kul med firande, men jag skulle definitivt signalera att en vanlig utekväll där alla kan vara med är mycket bättre än en dyr historia som gör folk stressade över ekonomin.
1200 är väldigt rimligt för två nätter. Lägg till present också. ;) Även om man går ut med att man inte vill ha presenter, är min erfarenhet att alla köper ändå, man vill ju inte verka snål.
Tycker ert upplägg låter helt perfekt!
 
Tycker nog dyra hippor ger lite dålig eftersmak, för bruden och för de gäster som inte riktigt har råd. Vi har alltid satsat på att ha så roligt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Så det har gått på under 1000 kr per deltagare och det är kul med middag hemma hos någon och picknick till lunch och aktiviteter där folk kan välja att opt out. (då har det ändå blivit typ silversmidekurser, glasblåseri och åka häst och vagn genom centrala Stockholm, escape room). Sedan har det iofs varit ganska stora hippor med praktiskt taget alla kvinnliga gäster bjudna och runt 15+ personer, det går kanske ned i pris då.

Jag håller helt med. Jag har planerat en enda hippa och då landade det på typ 970:- per person. Då åt vi brunch och lekte lekar, hade hyrt en egen bubbelpool på ett spa där vi kunde ta med oss egen bubbel och mysa, sen åt vi ute, och efter det gick vi ut och festade. Utekvällen fick folk bekosta själva, och vissa som hade barn valde att åka hem innan vi gick ut. Men det blev en toppenhippa. Jag skulle absolut inte vilja att min hippa kostade mer än så, det känns till och med som en smärtgräns. En hemmafest med tillhörande utekväll hade varit både billigt och helt perfekt för mig. Jag är inte så mycket för spexiga aktiviteter, vill mest bara umgås :D
 
Helt enig.!
Vitsen med hippor/sexor är ju att ha en trevlig dag och att de som inte känner varandra sedan tidigare, får träffas? Så de får ännu trevligare på den stora dagen. Tycker nästan att det har blivit en prestigesak att ha så flashiga hippor/sexor som möjligt.

Vi satte vilkor på våra hippår/sexor, även om man som brudpar inte ska lägga sig i.
Det var att det skulle vara lågbudget så att alla hade råd att delta. Vi har vänner med mycket god ekonomi och vänner med mycket dålig ekonomi. Och ville att alla skulle ha en chans att delta.

Smart! Låg budget och absolut inga förnedringsuppdrag hade varit mina absoluta krav.
 
1200 är väldigt rimligt för två nätter. Lägg till present också. ;) Även om man går ut med att man inte vill ha presenter, är min erfarenhet att alla köper ändå, man vill ju inte verka snål.
Tycker ert upplägg låter helt perfekt!

Ja, det är svårt med present. Jag vill egentligen avsäga mig det, för jag vill inte att folk ska behöva lägga pengar på det. Samtidigt kan det bli ännu jobbigare för gästen då det blir ett "ska man eller ska man inte", vad förväntas egentligen, hur gör de andra osv. som blir betydligt jobbigare att tampas med än att bara köpa nåt litet och känna sig lugn i att man gjort rätt.
 
Ja, det är svårt med present. Jag vill egentligen avsäga mig det, för jag vill inte att folk ska behöva lägga pengar på det. Samtidigt kan det bli ännu jobbigare för gästen då det blir ett "ska man eller ska man inte", vad förväntas egentligen, hur gör de andra osv. som blir betydligt jobbigare att tampas med än att bara köpa nåt litet och känna sig lugn i att man gjort rätt.
Jag vet, men det kommer inte att hända! Presenter kommer ändå.
Skriver ni att ni hellre vill skänka till välgörande ändamål, kommer de att skänka dit OCH ge er en present.
Gör en lista på saker ni kan tänka er för att göra det lätt för er.

Vi gjorde en lista med saker och sedan skrev vi en parantes med ett minimum personer som delade bakom. Blev rätt kul och var väldigt uppskattat.
Ex.
Fixa på favoritfikastället med dig.
Brandfilt
Eva Solo termos (3+ pers)
Bollinger (3+ pers)
Solstickan brandsläckare (4+ pers)
Skruvdragare *märke* (6+ pers)
Moccamaster (10-12+ pers)

Då kan folk med gott samvete köpa en fika med dig, eller så köper kanske mormor/morfar en Moccamaster själva. Eller så går ett gäng ihop och köper den. Eller så köper någon en sak själva, för att de absolut vill.

Bra att ta med några saker man kan ha många av, som skumpa och termosar. ;)
 
Ja, det är svårt med present. Jag vill egentligen avsäga mig det, för jag vill inte att folk ska behöva lägga pengar på det. Samtidigt kan det bli ännu jobbigare för gästen då det blir ett "ska man eller ska man inte", vad förväntas egentligen, hur gör de andra osv. som blir betydligt jobbigare att tampas med än att bara köpa nåt litet och känna sig lugn i att man gjort rätt.

Vi hade samma funderingar. Vår erfarenhet är att de allra flesta köper något oavsett vad man skriver och vi ville absolut inte ha prylar.

Slutade med att vi formulerade oss med innebörden att gästerna gärna fick skämma bort oss med en upplevelse om de vill ge något. Fick upplevelser att göra både själva som par och med våra barn och med givarna. Stort som smått. Inte bara kostsamma saker utan bortbjudna på middag, barnvakt. Vet inte hur gästerna upplevde det, men vi kände i alla fall att det blev väldigt bra. :)
 
Jag vet, men det kommer inte att hända! Presenter kommer ändå.
Skriver ni att ni hellre vill skänka till välgörande ändamål, kommer de att skänka dit OCH ge er en present.
Gör en lista på saker ni kan tänka er för att göra det lätt för er.

Vi gjorde en lista med saker och sedan skrev vi en parantes med ett minimum personer som delade bakom. Blev rätt kul och var väldigt uppskattat.
Ex.
Fixa på favoritfikastället med dig.
Brandfilt
Eva Solo termos (3+ pers)
Bollinger (3+ pers)
Solstickan brandsläckare (4+ pers)
Skruvdragare *märke* (6+ pers)
Moccamaster (10-12+ pers)

Då kan folk med gott samvete köpa en fika med dig, eller så köper kanske mormor/morfar en Moccamaster själva. Eller så går ett gäng ihop och köper den. Eller så köper någon en sak själva, för att de absolut vill.

Bra att ta med några saker man kan ha många av, som skumpa och termosar. ;)
Vi hade samma funderingar. Vår erfarenhet är att de allra flesta köper något oavsett vad man skriver och vi ville absolut inte ha prylar.

Slutade med att vi formulerade oss med innebörden att gästerna gärna fick skämma bort oss med en upplevelse om de vill ge något. Fick upplevelser att göra både själva som par och med våra barn och med givarna. Stort som smått. Inte bara kostsamma saker utan bortbjudna på middag, barnvakt. Vet inte hur gästerna upplevde det, men vi kände i alla fall att det blev väldigt bra. :)

Väldigt bra idéer båda två! Tack! :)
 
Väldigt bra idéer båda två! Tack! :)

Vi ville inte heller ha presenter eftersom vi skulle bila hem hundra mil med två barn i bilen =hade inte fått plats en enda present.

Vi hade en fin brevlåda där folk fick lägga kuvert med pengar. Anonymt om man ville eller med namn om man hellre ville det. Absolut valfri summa. I ett kuvert låg det 100kr och i ett annat låg det 5000kr. Ville man inte bidra behövde man såklart inte. Pengarna använde vi sedan till vår bröllopsresa, vilket framgick till gästerna att det var det pengarna skulle användas till. Alla tyckte att det var väldigt smidigt, ingen behövde tänka på vad som skulle kunna vara en bra bröllopspresent.
 
Vi ville inte heller ha presenter eftersom vi skulle bila hem hundra mil med två barn i bilen =hade inte fått plats en enda present.

Vi hade en fin brevlåda där folk fick lägga kuvert med pengar. Anonymt om man ville eller med namn om man hellre ville det. Absolut valfri summa. I ett kuvert låg det 100kr och i ett annat låg det 5000kr. Ville man inte bidra behövde man såklart inte. Pengarna använde vi sedan till vår bröllopsresa, vilket framgick till gästerna att det var det pengarna skulle användas till. Alla tyckte att det var väldigt smidigt, ingen behövde tänka på vad som skulle kunna vara en bra bröllopspresent.
Vi har gjort typ samma. Vi har bara önskat oss frivilligt bidrag till vår bröllopsresa. Vi har förmedlat både bankkontonummer, swishnummer (till en av mina tärnor) och sagt att det även funkar med kontanter om vi vill. Vi har sagt till min tärna att vi inte behöver veta vem som givit hur mycket. Det är oviktigt för oss :)
 
Vi har gjort typ samma. Vi har bara önskat oss frivilligt bidrag till vår bröllopsresa. Vi har förmedlat både bankkontonummer, swishnummer (till en av mina tärnor) och sagt att det även funkar med kontanter om vi vill. Vi har sagt till min tärna att vi inte behöver veta vem som givit hur mycket. Det är oviktigt för oss :)
Vi hade liknande, med grundsystemet att det var anonymt vem som gett vad, då många av gästerna var kompisar med lite sämre ekonomi och vi ville inte sätta press på någon att ge eller att ge en viss summa. Sen var vissa öppna med det ändå vilket var helt ok. :)
Och sen på festen fick vi massor med kort för folk ville nog gärna komma med något :)
 
Jag håller helt med. Jag har planerat en enda hippa och då landade det på typ 970:- per person. Då åt vi brunch och lekte lekar, hade hyrt en egen bubbelpool på ett spa där vi kunde ta med oss egen bubbel och mysa, sen åt vi ute, och efter det gick vi ut och festade. Utekvällen fick folk bekosta själva, och vissa som hade barn valde att åka hem innan vi gick ut. Men det blev en toppenhippa. Jag skulle absolut inte vilja att min hippa kostade mer än så, det känns till och med som en smärtgräns. En hemmafest med tillhörande utekväll hade varit både billigt och helt perfekt för mig. Jag är inte så mycket för spexiga aktiviteter, vill mest bara umgås :D
Jag tycker 970 låter väldigt dyrt. Jag blir så beklämd av att det alltid ska kosta så himla mycket. Jag vet flera som inte skulle kunna delta i en sådan tillställning. Dessutom kommer det ju som du säger flera utgifter om man dessutom ska ha utekväll efteråt.
 
Jag tycker 970 låter väldigt dyrt. Jag blir så beklämd av att det alltid ska kosta så himla mycket. Jag vet flera som inte skulle kunna delta i en sådan tillställning. Dessutom kommer det ju som du säger flera utgifter om man dessutom ska ha utekväll efteråt.

Jag tycker som jag skrev också att det bör kosta mindre. I detta fall var det en brud som förväntade sig mycket, så då fick det bli en kompromiss.

Sedan tror jag det hänger på vilken umgängeskrets det är också. Min fästman och hans vänner kan lägga 4000 på en vanlig utekväll, utan speciell anledning. För att de har god ekonomi och tycker att det är roligt. Sexorna de haft har ofta blivit dyra. Jag och mina vänner kanske lägger 500-1000 på en utekväll. Vilket gör att en hippa inom det kostnadsspannet inte skulle vara helt märkligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 193
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 154
Senast: alazzi
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 591
Senast: Anonym_85
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp