Vad tyckte ni var viktigt när ni gifte er?

Vi valde att gifta oss på stranden vid vår sommarstuga en sommarlördag. Prästen och kantorn från församlingen där sommarstugan ligger kom ut till oss och det var väldigt pampigt med kantorn som satt på vår verandra och spelade Bach. Vi hade våra närmaste med oss så vi var ca 50 personer. Vi satsade mycket på maten och hade tre rätters finare middag och från restaurangen som levererade maten fick vi även hyra linnedukar, fint porslin, personal som tog hand om allt osv. Vårt lokala bageri levererade tårtan i tid till kaffet. En fotograf hyrde vi in som var med från början till slut och tog bilder unden hela kvällen. Maken hyrde frack och jag köpte min "bröllopsstrandklänning" + skor från en kinesisk sajt och en lokal sömmerska finjusterade den till mina mått strax innan. Dricka hade vi köpt in själva och gästerna fick välja och dricka efter eget tycke, smak och törst. Blommor och blomsterarrangemang gjorde en lokal blomsteraffär till oss.

Till nattmat hade vi grillat och potatissallad som vi själva hade köpt in och som personalen gjorde i ordning innan de for.

Ett tält att sitta i under middagen hade vi hyrt och rest och likaså bord och stolar till middagen var hyrda.

Vi fick ett mycket fint och minnesvärt bröllop med väldigt intim, avslappnad och härlig stämning.
 
Vi gifte oss för snart 12 år sedan och vi var ca 30 personer, en blandning av släkt och vänner
kostnaden inklusive ringar och kläder plus bröllopsresa slutade på ca 30 000
Vi hyrde via mannens jobb en lokal med övernattning för långväga gäster billigt, caterade maten billigt och alkoholen hade vi köpt under en resa till Tyskland någon månad tidigare
Det vi glömde var matserveringen men det löste sig tack vare snälla kamrater
Fick höra senare att det var bra mingel i kön till diskmaskinen :)
 
Låter härligt och håller med dig om det mesta. :)

Dock ett par saker om alkohol och kostnader. Det kan bli billigt om man köper själv från Tyskland, som ni gjorde. Har man en lokal med serveringstillstånd måste man köpa alkoholen från dem och betala restaurangpriser = inte lika billigt. Så det är en viktig aspekt i val av lokal beroende på hur man tänker kring alkohol och kostnad. :)

Att det sedan alltid går mindre än vad man tror... Nja... :p
För oss felade systembolagets räkneverktyg ganska mycket. Vi hade inte fri bar, däremot fri dricka till mingel och middag, som vi betalade restaurangpris för. Det var ganska generöst gentemot gästerna och blev ganska dyrt för oss, men det var det värt. :D Vill man komma undan billigt måste man välja en lokal där man kan ta med egen alkohol eller begränsa alkoholmängden.:)

Ah, jag gick bara på vad vi och alla vi känner som har gift sig (med tillhörande fest) säger. Att det blev asmycket alkohol över och då var det en hel del som drack på bra så att säga. :D
 
Ah, jag gick bara på vad vi och alla vi känner som har gift sig (med tillhörande fest) säger. Att det blev asmycket alkohol över och då var det en hel del som drack på bra så att säga. :D

Köper man själv är det ju inte så dyrt och då är det säkert så att många köper mer än vad som behövs. :)

Står restaurangen för alkoholen är det bra att begränsa det på något sätt. Vi bad hovmästaren säga till när x antal flaskor öppnats. För att ha lite koll och inte få chocken när fakturan kom. :D
 
Köper man själv är det ju inte så dyrt och då är det säkert så att många köper mer än vad som behövs. :)

Står restaurangen för alkoholen är det bra att begränsa det på något sätt. Vi bad hovmästaren säga till när x antal flaskor öppnats. För att ha lite koll och inte få chocken när fakturan kom. :D

En av de som sa att det gick åt mycket mindre än de räknade med, hade festen på en restaurang och betalade alltså restaurangpriser :)
 
Att vi var med båda två :rofl:

Nej men ingen av oss ville ha något stort bröllop med många gäster. Vi hade en borgerlig vigsel hemma på baksidan av huset. Tanken var väl att det skulle vara vi och tre vittnen. Det blev några fler då mannens farmor och farfar 85+ tagit fel på tiden så till slut kom halva familjen ändå.

Var jätte mysigt faktiskt. Jag var så nervös att jag hinkade i mig några fler öl än vad jag tänkt mig men annars var nerverna ganska stabila.

FB_IMG_1580814122793.jpg


Dagen efter hade vi fest för vänner. Var så himla roligt.
 
För oss var festen viktig ock vi ville inte ha en traditionell BRÖLLOPSfest med massa tal och lekar så vi delade upp och hade en separat borgerlig vigsel och middag på restaurang med de närmaste och sen fest fem månader senare. Till festen bjöd vi väl omkring 70 gäster och jag tror att drygt 60 av dem kunde komma.

Jag ville tänka ekonomiskt och miljömässigt och har en ärvd förlovningsring och begagnad vigselring och bröllopsklänning. Maten (catering med buffé) till festen fick vi i present av mina föräldrar, men jag gjorde efterrätt själv.

Sen lade vi en himla massa pengar på en lång och fantastisk resa som vi åkte på mellan vigsel och fest.
 
Vi gifter oss i juni och är således mitt i planerna. Inbjudningarna ska gå ut inom några dagar, vi bjuder ungefär 50 personer (och några barn, skulle jag tro, men jag vet inte riktigt vilka som kommer att välja att ta med dem och vilka som väljer barnvakt) och det är dem vi verkligen vill ha där. Familj, närmare släkt och vänner helt enkelt.

Vi gifter oss i en kyrka i församlingen där jag föddes, vilket kanske direkt är jätteviktigt för någon av oss men det känns bra. Festen håller vi i en hembygsgårds lokaler som ligger tvärsöver gatan från kyrkan. Har inte riktigt bestämt vad vi ska göra med mat ännu, på sätt och vis skulle jag gärna laga en hel del själv men det kräver ju framförhållning och mycket plats i kylar och frysar innan. Kanske blir en kombination av lite eget och lite catering helt enkelt. Ingen av oss dricker någon alkohol att tala om, men visst lär vi bjuda på lite bubbel till skålen och lite vin till maten ändå för den som vill. Men inga mängder så.

Det känns viktigt för oss att ha en personlig touch och saker vi gillar. T.ex hoppas vi kunna gå in i kyrkan till den instrumentala låten Pepperland från Beatles-filmen Yellow Submarine då Beatles och musiken är en av de saker som "fick ihop oss" från start. En annan sak vi funderar på istället för tårta är en stor drös päronbiskvier :D

Vi har en maxbudget, men jag tror faktiskt inte att vi kommer att lägga ut så mycket. Jag beställde min klänning (hoppas jag) idag, den gick på en tusenlapp. Blivande makens kostym lär bli dyrare. Vi har båda förlovningsringar i rostfritt stål, osäker på om min tillkommande vill ha en ring till eller inte. Jag vill nog det, men det blir nog något ganska enkelt där med i så fall. Blommor - vi gifter oss mitt i mina favoritblommors tid, så jag hoppas på syrener och liljekonvaljer som vi kan delvis fixa själva tack vare mina föräldrars trädgård. Och så vidare. Personligt och mysigt är viktigare än överdådigt alla dagar i veckan.
 
Vi gifter oss i sommar. Viktigt för oss är:
  • Att kunna bjuda in alla vi vill
  • Att inte dras med i någon allmän bröllopshets utan satsa på det som är viktigt för oss
  • Att maten inte är tråkig
  • Att det är champagne till fördrink
  • Att det är bekvämt för gäster
  • Att vi inte har något sätt göra på själva dagen mer än att säga ja och vara glada
Saker som inte är så viktiga för oss:
  • Kläder
  • Ringar
  • Blommor
  • Musik/liveband
  • Bröllopsresa
  • Fotograf (fast jag vacklar lite nu efter att ha läst denna tråden)
Vi kommer ha borglig vigsel i en lokal med ca 70 gäster. Lagar viss mat själva, catering för delar av den. Några bekanta som serveringspersonal. Öppen bar.
Budgeten är inte riktigt satt, vi väntar på några offerter och alkoholen lär väl bli en tung post. 70-80 tkr gissar jag.
 
Vi hade planer på stor fest med vänner och familj. Mannen ville gifta sig i kyrka med "bara" 100 gäster som han sa :crazy:

Slutade med att vi gifte oss borgerligt hemma på åkern med en kompis, min syster med systerdotter nävarande. Fint och enkelt. Blåste kallt men var soligt. Sen åkte vi iväg över natten, åt gott, bodde i svit och gjorde små utflykter. Rusiga på lycka :love: Ingen fest blev det heller. Kanske blir en i framtiden.
Kompisen tog fantastiska bilder med självutlösare, kameran på stativ.

Viktigast för oss var att vi kände att vi kom ännu närmre varandra. Sedan är ringarna en viktig symbol för oss, både för att min ena har tillhört mormors far och mormor själv, mannens tillhörde hans morfar, men samtidigt så är de minnen av två fina dagar.
 
För min del, hade jag gärna åkt iväg, och sedan haft en brakfest för mina vänner vid passande tidpunkt, samt middag för familjen.
Det enda som skiljer (tycker jag) är de emotionella talen kanske? Och att festen blir bättre.
Alla är ju pigga när festen startar (har inte varit igång hela dagen).

Och får jag välja mellan att gå på en brakfest eller ett bröllop, går jag på brakfesten. Om det inte är ett judiskt bröllop, de har dom skojigaste bröllopen alla kategorier.

Det är dyrt att gå på bröllop och att hålla ett bröllop.
Det kostar minst lika mycket, om inte mer, för gästen att gå på ett bröllop (hippa/sexa, present, ev. kläder, ev övernattning, ev resa, ev barn/djurvakt osv.), som för brudparet att hålla det.

Om ni ska köpa bostad, så vete tusan om jag inte hade gift mig innan köpet. Dör ena partnern kan det bli trassligt.
Även om man har skrivit papper, kan konstiga saker dyka upp som sätter kvarvarande part i ett dilemma.
Jag är lite äldre än du, så jag har hunnit vara med om mycket konstigheter i familjen och vänkretsen. Som hade skrivit noggranna papper sinsemellan (vi med!).
Vi bokade präst och jurist samtidigt (fast på olika datum är klart). Strax efter bröllopet, skrevs våra testamenten om. Kändes jättebra. Tryggt för alla parter. Hängslen och bälte!
Lycka till nu, blir bra hur ni än gör!
Det är ju er dag! =)
 
Ah, jag gick bara på vad vi och alla vi känner som har gift sig (med tillhörande fest) säger. Att det blev asmycket alkohol över och då var det en hel del som drack på bra så att säga. :D
Samma här. Vi handlade i Tyskland vad kombin fick lov att lasta. Där stod vi och oroade oss och svor att vi inte hade tagit pick-upen istället. Det såg så lite ut i bilen.
Men!
Vi slörpade bröllopssprit i flera år!
Vi körde champagne, vin och öl på dagen. På kvällen var det fullgott barsortiment + skumpa, vin, öl, cider.
Vi räknade på 1/2 flaska vinaktigt, 6 öl/cider, 25cl sprit/person.
Så det var väl inte konstigt att det blev över.
Det finns ju de som ska köra bil, är gravida, eller inte dricker av andra skäl.
 
Samma här. Vi handlade i Tyskland vad kombin fick lov att lasta. Där stod vi och oroade oss och svor att vi inte hade tagit pick-upen istället. Det såg så lite ut i bilen.
Men!
Vi slörpade bröllopssprit i flera år!
Vi körde champagne, vin och öl på dagen. På kvällen var det fullgott barsortiment + skumpa, vin, öl, cider.
Vi räknade på 1/2 flaska vinaktigt, 6 öl/cider, 25cl sprit/person.
Så det var väl inte konstigt att det blev över.
Det finns ju de som ska köra bil, är gravida, eller inte dricker av andra skäl.

Exakt så! :laugh: Vi gav till och med bort en hel del! Tror det fortfarande står nån låda i källaren..
 
För mig var juridiken det viktiga eftersom jag var gravid och vägrade föda barn ogift. :o I övrigt var tanken på bröllop och sånt ganska jobbig för mig eftersom det är en typiskt sådant tillfälle då det blir så oerhört uppenbart att mina föräldrar fattas mig. Jag ville därför inte göra någon jättestor affär av det, men maken ville att vi skulle göra åtminstone en liten affär.

Det slutade med att vi tog med mina svärföräldrar upp till min familj och med hjälp av sagda svärföräldrar och mina två fastrar lyckades vi chocka resten av min släkt med en överraskningsvigsel. Fastrarna bjöd på fika och tårta och svärmor och svärfar betalade bröllopsmiddagen som gick av stapeln på det enda hak som hade öppet på annandag jul i min lelle hemort. :D

Vi betalade i princip bara för ringarna och de gick såvitt jag kan minnas på runt 7 000 kr totalt.
 
Det kostar minst lika mycket, om inte mer, för gästen att gå på ett bröllop (hippa/sexa, present, ev. kläder, ev övernattning, ev resa, ev barn/djurvakt osv.), som för brudparet att hålla det.

Det betvivlar jag dock! De flesta bröllop jag var varit på har nog kostat 50-120 tkr och skulle jag ha betalt så mycket för att vara gäst så hade jag definitivt tackat nej :D
 
För mig var juridiken det viktiga eftersom jag var gravid och vägrade föda barn ogift. :o I övrigt var tanken på bröllop och sånt ganska jobbig för mig eftersom det är en typiskt sådant tillfälle då det blir så oerhört uppenbart att mina föräldrar fattas mig. Jag ville därför inte göra någon jättestor affär av det, men maken ville att vi skulle göra åtminstone en liten affär.

Det slutade med att vi tog med mina svärföräldrar upp till min familj och med hjälp av sagda svärföräldrar och mina två fastrar lyckades vi chocka resten av min släkt med en överraskningsvigsel. Fastrarna bjöd på fika och tårta och svärmor och svärfar betalade bröllopsmiddagen som gick av stapeln på det enda hak som hade öppet på annandag jul i min lelle hemort. :D

Vi betalade i princip bara för ringarna och de gick såvitt jag kan minnas på runt 7 000 kr totalt.

Låter mysigt! Beklagar förlusten av dina föräldrar :heart Vi planerar också familj, om vi får ha den turen i livet. Vill du berätta mer om varför du inte ville skaffa barn ogift?
 
Låter mysigt! Beklagar förlusten av dina föräldrar :heart Vi planerar också familj, om vi får ha den turen i livet. Vill du berätta mer om varför du inte ville skaffa barn ogift?

Det har just att göra med att jag förlorade mina föräldrar så pass tidigt, att jag visste att saker som man aldrig tror ska hända ändå händer och hur otroligt mycket enklare allt blir om man är gifta. I och med att jag hade ärvt en del från mina föräldrar och vi hade bostadsrätt och hela konkarongen ville jag inte riskera att hamna i läget att dottern ärver den ena och man måste hålla på med överförmyndare och kanske inte kan bo kvar i bostaden och allt vad det är. Äktenskap ger, tyvärr, ett skydd som inte går att skapa på annat sätt, just när det gäller den biten.
 
Ger mig på att skriva några egna tankar om saken.

När vi förlovade oss så kände jag att jag struntade fullständigt i bröllop. Jag ville ha honom, och få vara gift med honom, resten spelade ingen roll. Jag är inte särskilt förtjust i bröllopsklänningar, jag skulle känna mig superfåning. Jag gillar inte tårta, tycker att ceremonin är ganska stel, förstår inte det där med håruppsättningar och smink. Jag kan inte välja tärnor för att alla mina vänner är lika nära fast på olika sätt, jag vill inte behöva ställa dem mot varandra. Jag är dessutom väldigt obekväm med tanken att mina nära och kära ska känna sig pressade med tal, utgifter och hippa. Fästmannen har lite prestationsångest och vill kunna bjuda precis alla, ingen ska känna sig utanför, det måste kännas generöst och vara öppen bar, han är orolig för att han inte ska hinna umgås med alla eller att någon inte blir väl omhändertagen på festen. Summa summarum var att det här verkar ju inte alls vara nåt för oss, så vi skippar det. Vi gifter oss ensamma bara han och jag, och kanske gör något litet för familjen.

Sedan började jag fundera på de bröllop jag har varit på, och hur det har knutit mig närmre både brudparet och andra som varit på bröllopet. Jag minns när min storebror gifte sig. Det är inte ofta jag har sett mina familjemedlemmar gråta, och säga så oerhört vackra ord till varandra. Jag tror aldrig jag har sagt "jag älskar dig" till min bror och hans fru varken innan eller efter bröllopet, och stått och hållit om varandra långa stunder. Jag kan egentligen tycka att det är väldigt märkligt att vi blir så känslomässiga över en sådan juridisk uppgörelse, men nu blir vi det och det är inte många tillfällen i livet som vi agerar såhär. När jag har varit på vänners bröllop så har jag fått lära känna deras föräldrar, höra om hur de var som små, räcka servetter till varandra när det snörvlas, skratta ihop och allt som allt lära känna dem och deras familjer närmare. Efter att ha deltagit så upplever jag att vi har starkare band och att vi har ett starkt och viktigt minne tillsammans. Efter den insikten så börjar jag fundera på om jag verkligen vill låta den här chansen sippra iväg. Inte för att få vara prinsessa för en dag, utan för att knyta alla som jag bryr mig om ännu närmare och skapa minnen ihop. Hela min familj minns storebrors bröllop med sådan värme och har påtalat hur fantastiskt det var att få umgås med alla så länge (weekend bröllop) och det var det verkligen. Jag vill ha fler sådana minnen.

Så nu funderar vi på bröllop. Kanske utan bröllopsklänning, tårta, morgongåva, brudskål, brudtärnor, ceremoni och allt annat som ingår. Bara få umgås allihopa, gärna en hel helg. Just nu tittar vi på en herrgård där alla skulle kunna bo som har pool, bastu, badbrygga, boulebana, biljardbord och mängder av härliga umgängesytor. Bara låta alla dricka bubbel i solen och hänga, för ett sen släta över själva vigseln ganska snabbt och sen ha en hejdundrandes fest. Till och med fästmannens blick glimrade till när jag berättade om idén.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 194
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 156
Senast: alazzi
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 591
Senast: Anonym_85
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp