Välja hundras

Sv: Välja hundras

Oki. ja tyvärr så är ju MÅNG labbar överviktiga och det är ju inte bra! Som ägare måste man ju hålla igen om hunden är ett matvrak, ska man mata hunden med godis så fort den ber om det ja då måste den röra på sig därefter för att hålla en bra kroppsvikt :)
 
Sv: Välja hundras

Mina kusiner har en vit herde, enda herden jag träffat någonsin så jag har inte så mycket egna erfarenheter. Men enligt dem så är herdarna ofta något mindre och avlade mot att vara familjehundar, samt mindre vakt i sig :).
Också otroligt lättlärd och trevlig hund :love:

Jag märker ju att min börjar vakta mer och mer, hon morrar gärna när något är skumt. Det beteendet har inte kusinernas hund alls :)
 
Sv: Välja hundras

Finns inget som heter vit schäfer. Antingen är det en vit herdehund eller en icke godkänd schäfer som räknas som blandras. Förr kunde man mönstra in dessa blandraser till herdehund, vet ej om det gäller än.
 
Senast ändrad:
Sv: Välja hundras

På all nivå, dom orkar väll inte hoppa o springa i tunnlar, tror dom är lite för tungt byggda i kroppen för den typ av sport :)
Jag har funderat på tollare men dom verkar vara ganska energiska och skälliga :P

Så vitt jag kan förstå av alla rastrådar genom tiderna är tollaren allt för mycket jakt. Ofta jämförd med retrieverns svar på border collie. Och den bör ju falla på pälslängdskravet :p

Korthårig collie, Labrador, Kooikerhondje (fast den är nog för liten).. Pudel och Portugisisk vattenhund är nog annars bra altenativ - om man inte är intresserad av utställning så kan man ju snagga hunden vid behov. Lockig päls fäller inte vilka andra pälsar gör men det är ju det där med borstning då...
 
Sv: Välja hundras

Ingen pälsvård, kort päls, längst är ungefär som korthårig schäfer, så lång kan den få vara :P
Tänk inte så mycket på längden på pälsen utan på var den är av för kvalitet. Mjuka hårstrån kan man borsta av sig, soffan, etc och det är inga konstigheter att dammsuga upp dem. Hårda hårstrån, tex labrador och alla andra släthåriga hundar (JRT, malle, foxterrier, korthårig chihuahua etc), är hemska att få bort. De sätter sig som spjut in i all textil och vägrar dammsugas bort ens en gång. Jag föredrar mycket hellre min långhåriga hunds päls än min korthåriga hunds päls, just eftersom jobbet är värre med den korthåriga. Den långhåriga tar någon minut att borsta ett par gånger i veckan, men den korthåriga är en kamp varje dag om jag vill att hemmet ska vara fint. Jag slipper borsta hunden, men jag får ju dammsuga desto mer.
 
Sv: Välja hundras

Schäfer! :love:

Jag har en vit schäfertik som är precis som du beskriver.
- Alert och lekfull ute, går och lägger sig så fort vi kommer in.
- Otroligt (!) lättlärd, de flesta trick sitter efter 5-10 upprepningar.
- Ingen jaktinstinkt alls (springer det förbi en hare eller katt så tittar hon bara).
- Skäller så gott som aldrig, något lågt morrande och ett skall om någon beter sig hotfull exempelvis.
- Världens lydigaste, haft henne lös i skogen/stallet/på landet sedan hon var typ - 4 månader och det fungerar utmärkt (Hon är snart ett år).

Världens kelgris dessutom :love:

1499551_538761949553152_2070171687_n.jpg

Du rekommenderar TS en blandras alltså? :meh: :banghead:


Vit herdehund har jag faktiskt tänkt på!! :D :D så glad att du berättade om henne! Men det kanske e skillnad på en vit schäfer och en vit herde? Jag vet inte så noga men vet att vita herdarna är lugnare och mer som en aktiv sällskapshund och har inte riktigt den här skaprheten som schäfer kan ha :)

Det finns ingenting som heter Vit Schäferhund, alla sk "vita Schäfrar" är blandraser, troligtvis med Vit herde i sig.
Diskussionen har varit uppe på Schäferforum, där uppfödare från hela Sverige/grannländer svarat och inte en enda har själva fått en vit valp i en renraskull och inte heller hört talas om att någon annan fått en vit valp i en renraskull. Så det är inget annat än rent BS från oftast de som äger en blandras som råkar likna en Schäfer och är vit. ;)

/Nikkis - Schäfernörd sedan 10 år tillbaka.
 
Sv: Välja hundras

Men vit herdehund är väl en egen ras? Och av misstag kallas den väl ofta vit schäfer, eftersom de liknar varandra utseendemässigt (utom färgen).
 
Sv: Välja hundras

Men vit herdehund är väl en egen ras? Och av misstag kallas den väl ofta vit schäfer, eftersom de liknar varandra utseendemässigt (utom färgen).

Ja, VH är en egen ras, men det finns dom som också tror att det finns Vit Schäfer och påstår sig ha en sådan, vilket är felaktigt.
Sedan köper jag inte att man "av misstag" kallar en ras för någonting annat än vad den är. Hur okunnig får man vara?!

-"Hej, jag har en Dobermann" fast det egentligen är en Rottweiler...
 
Sv: Välja hundras

Har funderat på pinscher, men är inte dom vääääldigt vassa och har jaktinstinkt? :) jag är ju intresserad av VH men vill inte ha en schäfer för jag vet att dom är ganska energiska och kräver mycket motion. Endel säger att vhn är lugnare och andra säger att den är lika pigg och arbetskrävande som en schäfer och att det är samma kropp så venne vad jag ska tro :P
 
Sv: Välja hundras

"Lydig och sätta sin ägare främst" är väl inte direkt det jag förknippar med en pinscher... Jag vet duktiga pinschrar som kör både agility, lydnad och annat men jag vet ännu fler som är svårmotiverade och inte vill samarbeta så värst mycket med sin ägare. Jaktlusten kan det nog också vara lite si och så med, i alla fall på småvilt.
 
Sv: Välja hundras

Om du har hundvana och känner att du har mycket tid de första åren skulle jag föreslå beauceron. Det är en stor vallhundsras som mognar långsamt och som kräver lite känsla i fostran. Den är vacker och lättlärd, förig och mångsidig, tar till sig träning på ett utmärkt sätt men klarar ändå någon slappardag när du känner dig trött och krasslig. De är stora personligheter och världens vackraste hundar (enligt mig). Frisk och sund ras jämfört med t ex schäfer, även om problem med höfter och armbågar kan förekomma. Det var den ras jag fastnade för när jag ville ha en lagom brukshund för några år sedan och det enda man kan säga emot dem är att du kan få vänta på en bra valp, och att de ibland blir lite väl stora.

På beauceronklubbens hemsida finns bilder och mer information.
 
Sv: Välja hundras



Du rekommenderar TS en blandras alltså? :meh: :banghead:




Det finns ingenting som heter Vit Schäferhund, alla sk "vita Schäfrar" är blandraser, troligtvis med Vit herde i sig.
Diskussionen har varit uppe på Schäferforum, där uppfödare från hela Sverige/grannländer svarat och inte en enda har själva fått en vit valp i en renraskull och inte heller hört talas om att någon annan fått en vit valp i en renraskull. Så det är inget annat än rent BS från oftast de som äger en blandras som råkar likna en Schäfer och är vit. ;)

/Nikkis - Schäfernörd sedan 10 år tillbaka.

En schäfer är en schäfer är en schäfer :)
Min hunds mor och farföräldrar är helt vanliga, renrasiga schäfrar (ja, med stamtavla och dessutom utställda), som fått 1 respektive 3 vita valpar i kullarna. Skillnaden är enbart färgen, och givetvis att uppfödarna inte slog ihjäl valparna och låtsades som ingenting.
Gå gärna tillbaks ett par år och kika på vilken färg de första registrerade schäfrarna hade.
 
Sv: Välja hundras

Finns inget som heter vit schäfer. Antingen är det en vit herdehund eller en icke godkänd schäfer som räknas som blandras. Förr kunde man mönstra in dessa blandraser till herdehund, vet ej om det gäller än.

Vita schäfrar är ej godkända enligt skk, nej. Trots att det föds ett antal vita i helt renrasiga kullar så är det inget skkanslutna uppfödare vill kännas vid och oftast avlivas dessa.
Fortfarande exakt samma ras som schäfer, samma föräldrar som "renrasiga schäfrar", svårare än så är det inte.
 
@Tennessee Såg att jag uttryckte mig lite klumpigt. Menar ju såklart att det inte finns någon RAS som heter vit schäfer. Som jag skriver, det är antingen en vit herdehund eller en felfärgad schäfer. Liksom en gul flat. Går ej att ställa ut, men funkar inom andra sporter.
 
En schäfer är en schäfer är en schäfer :)
Min hunds mor och farföräldrar är helt vanliga, renrasiga schäfrar (ja, med stamtavla och dessutom utställda), som fått 1 respektive 3 vita valpar i kullarna. Skillnaden är enbart färgen, och givetvis att uppfödarna inte slog ihjäl valparna och låtsades som ingenting.
Gå gärna tillbaks ett par år och kika på vilken färg de första registrerade schäfrarna hade.

Min särbo föder upp schäfer och säger att antingen är det en albino, vit Herdehud eller blandras (oreggade schäfrar utan kontroll på tidigare led). Han har aldrig hört talas om att det ploppar upp vita valpar i äkta kullar. Precis som @Nikkis är han nörd när det gäller Schäfer (bruks...i utställningslinjerna verkar aveln inte vara så noga alla gånger)

TS: Jag slår också ett slag för jaktlabben.
Tollare skulle jag avråda ifrån. Då får du ha bra koll på linjer. Mentaliteten är väldigt ojämn och det finns mång med rädslor. Så var mycket noga när du väljer uppfödare. De mer stabila är oftast mer jaktdrivna.
 
@Voff Det är inte en albino, herde eller blandras. Precis som jag skrev tidigare så kommer föräldrarna från helt vanliga kullar födda av renrasiga schäfrar. Mamman är tysk och pappan är från Schweiz.
Alla schäferuppfödare har givetvis inte fått några vita valpar, men det betyder inte att de inte existerar.
 
@Voff Det är inte en albino, herde eller blandras. Precis som jag skrev tidigare så kommer föräldrarna från helt vanliga kullar födda av renrasiga schäfrar. Mamman är tysk och pappan är från Schweiz.
Alla schäferuppfödare har givetvis inte fått några vita valpar, men det betyder inte att de inte existerar.

Men att ingen ens hört talas om att någon fått vita valpar???????
Av seriösa uppfödare. De har koll på linjerna låååååångt bak och brett.
Min morfar födde upp schäfer från 30-talet fram till sin bortgång och inte en enda vit schäfer. Inte heller min kusin har någonsin nämnt att det finns och även hon har fött upp. Särbon lever och andas Schäfer och umgås nästan bara med andra uppfödare, hundförare och tävlingsfolk där schäfer är "deras"ras...och har ALDRIG hört någon få en enda vit valp. Inte ens med vita inslag. Det finns ingen vit gen i den rena rasen!
Jag poängterar att detta gäller seriös avel. Och att SKK inte skulle vilja känna till att vita schäfrar finns är BS. Varför skulle de vilja förneka det?????
Vore intressant att se linjerna i dessa vita 100% renrasiga hundar.
 
@Voff Är det seriösa uppfödare som har så bra koll på linjerna så vet de att det förekommer vita valpar i renrasiga kullar, oavsett om de vill kännas vid det eller inte. SKK har jag inget förtroende för öht, jag VET att "de" har rekommenderat en uppfödare att låta ta bort (Vad man nu ska tolka det som?) felfärgade hundar ur andra raser, enbart pga att de blivit födda med fel färg eller otillåtna tecken. Host, Samojed, host. HELT rena linjer, välkänd uppfödare.
 
Jag säger som @Voff, tollare är trevliga hundar men aveln är helt otroligt ojämn. Min pappa har/hade tre tollare och alla är/var olika till sättet, men alla har varit aktiva hundar som inte har matt bra av för manga dagar utan hjärnaktivitet. Alla har haft stark jaktinstinkt men har den har varit olika lätt att kontrollera. Mentaliteten har varit fran väldigt självtändig och envis hos en till att "jag gör allt för dig bara du är nöjd" hos en annan.

En älskar agility, en tyckte det var rolig när hon hade lust och en fattade inte alls vad han skulle göra.

Jag tror du kan hitta en tollare som uppfyller dina krav men det kommer kräva mycket koll pa uppfödare och linjer. Du kan ha tur men du kan ocksa ha otur och fa en helt annan typ av hund.

En tollare behöver du borsta regelbundet, flera ganger/vecka under fällperioder annars krävs ingen pälsvard.

Vissa tollare är skälliga men framförallt kan dom vara "pipiga".
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 324
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 963
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 733
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp