Välja hundras

@Voff Är det seriösa uppfödare som har så bra koll på linjerna så vet de att det förekommer vita valpar i renrasiga kullar, oavsett om de vill kännas vid det eller inte. SKK har jag inget förtroende för öht, jag VET att "de" har rekommenderat en uppfödare att låta ta bort (Vad man nu ska tolka det som?) felfärgade hundar ur andra raser, enbart pga att de blivit födda med fel färg eller otillåtna tecken. Host, Samojed, host. HELT rena linjer, välkänd uppfödare.

Finns många raser som har färgfel. Jag har själv en schnauzer med färgfel. Skillnaden är att det inte förnekas som du påstår att det görs inom schäferaveln. Varför skulle man förneka något sådant?
Den som avlar på gener med färgfel är oseriös eftersom man då inte avlar på rastypisk hund!!!

Men denna diskussionen passar bättre i tråden om oseriös avel.
 
Finns många raser som har färgfel. Jag har själv en schnauzer med färgfel. Skillnaden är att det inte förnekas som du påstår att det görs inom schäferaveln. Varför skulle man förneka något sådant?
Den som avlar på gener med färgfel är oseriös eftersom man då inte avlar på rastypisk hund!!!

Men denna diskussionen passar bättre i tråden om oseriös avel.

Anledningen till att förneka """"felfärgade"""" valpar i sina kullar är gissningsvis för att det ses som en oseriös kennel med icke renrasiga hundar enligt vad du berättar.
Föräldrarna är renrasiga schäfrar, vita, vilket förekommer naturligt i rasen då vissa linjer fortfarande har anlag för vitt. Det är fakta oavsett hur mycket du vill det eller ej.
 
Anledningen till att förneka """"felfärgade"""" valpar i sina kullar är gissningsvis för att det ses som en oseriös kennel med icke renrasiga hundar enligt vad du berättar.
Föräldrarna är renrasiga schäfrar, vita, vilket förekommer naturligt i rasen då vissa linjer fortfarande har anlag för vitt. Det är fakta oavsett hur mycket du vill det eller ej.

Är din hund registrerad som schäfer?
För att bevisa att det inte används en vit hedehund istället för den hane som påstås vara pappa till kullen så behövs DNA.
1933 skildes generna åt i två raser..schäfer och Vit herdehud och sedan dess anses genen vara utrotad i schäferaveln. Dock försöker många föda upp " vita schäfrar" och då korsar man in vit herdehund. Därför får dessa hundar inte reggas för de är blandraser. Det är inte svårt att uppge en annan fader till sin kull. Det är därför SKK mfl anser att vita schäfrar inte finns...för genen kan inte ha överlevt från 1933 utan tt ha blivit införd då och då på nytt i form av en vit hund.
Skillnaden på färgfel inom en del andra raser och schäfern är att där finns generna kvar. Därför kan en färgfela. Dvärgschnauzer eller annan ras reggas och räknas som renrasig.
Finns massor med inf om detta på nätet. Stött av forskning. Hade gärna länkat men har bara telefonen så du får googla själv.
Så ja...den som får vita valpar är oseriös för det har korsat in gener ur en annan ras!
 
Är din hund registrerad som schäfer?
För att bevisa att det inte används en vit hedehund istället för den hane som påstås vara pappa till kullen så behövs DNA.
1933 skildes generna åt i två raser..schäfer och Vit herdehud och sedan dess anses genen vara utrotad i schäferaveln. Dock försöker många föda upp " vita schäfrar" och då korsar man in vit herdehund. Därför får dessa hundar inte reggas för de är blandraser. Det är inte svårt att uppge en annan fader till sin kull. Det är därför SKK mfl anser att vita schäfrar inte finns...för genen kan inte ha överlevt från 1933 utan tt ha blivit införd då och då på nytt i form av en vit hund.
Skillnaden på färgfel inom en del andra raser och schäfern är att där finns generna kvar. Därför kan en färgfela. Dvärgschnauzer eller annan ras reggas och räknas som renrasig.
Finns massor med inf om detta på nätet. Stött av forskning. Hade gärna länkat men har bara telefonen så du får googla själv.
Så ja...den som får vita valpar är oseriös för det har korsat in gener ur en annan ras!

Min hund är inte registrerad i SKK nej, som sagt så är vita schäfrar inte godkända. Dock reggad i VSHK samt jordbruksverket som Vit Schäfer.

Den anses vara utrotad. Vem anser att den är utrotad? SKK? Hur har de sett till att utrota genen? Uppenbarligen har det ju avlats på den iallafall.
Är alla stambokförda schäfrar i Sverige som används i avel DNA-testade?
Genen kan, och har, absolut överlevt. På sent 70-tal och hela 80-talet födde en ingift släkting upp schäfrar åt armén och två valpar var vita/cremefärgade. Detta efter många generationer av schäfrar, herdehundar var ovanliga i Sverige på den tiden och hade inte använts. Felfärgad köper jag, men blandras är det inte.
 
Min hund är inte registrerad i SKK nej, som sagt så är vita schäfrar inte godkända. Dock reggad i VSHK samt jordbruksverket som Vit Schäfer.

Den anses vara utrotad. Vem anser att den är utrotad? SKK? Hur har de sett till att utrota genen? Uppenbarligen har det ju avlats på den iallafall.
Är alla stambokförda schäfrar i Sverige som används i avel DNA-testade?
Genen kan, och har, absolut överlevt. På sent 70-tal och hela 80-talet födde en ingift släkting upp schäfrar åt armén och två valpar var vita/cremefärgade. Detta efter många generationer av schäfrar, herdehundar var ovanliga i Sverige på den tiden och hade inte använts. Felfärgad köper jag, men blandras är det inte.

Det kommer alltid i alla raser att födas valpar som är vita till färgen pga kromosomfel.
Dessa är inte friska och tas bort. Du har inte bladar ihop detta med skrönan om vita valpar?
Den vita genen är numera Vit herdehund Som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Sen man skilde raserna åt delade man även bort den genen. Det är alltså nära 100år sen man avlade på vita gener.
Självklart behöver man inte DNA-testa renrasiga schäfrar då man inte uppenbart försöker påstå att de är något annat än det som de är. En schäfer!

Jordbruksverket bryr sig inte om vad en hund kallas. De har ingeting med avel att göra.
 
Det kommer alltid i alla raser att födas valpar som är vita till färgen pga kromosomfel.
Dessa är inte friska och tas bort. Du har inte bladar ihop detta med skrönan om vita valpar?
Den vita genen är numera Vit herdehund Som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Sen man skilde raserna åt delade man även bort den genen.
Självklart behöver man inte DNA-testa renrasiga schäfrar då man inte uppenbart försöker påstå att de är något annat än det som de är. En schäfer!

Vem anser att den är utrotad? Vänligen svara på mina frågor.
Nej, jag blandar inte ihop min vita schäfer med en skröna. Hon är högst verklig och ligger på golvet bredvid mig ;)
Uppenbarligen så lyckades det inte särskilt bra, eftersom att det fortfarande föds helt friska, vita schäfrar i helt renrasiga kullar?
Hur vet man då att de inte bär på vitt?
 
Min hund är inte registrerad i SKK nej, som sagt så är vita schäfrar inte godkända. Dock reggad i VSHK samt jordbruksverket som Vit Schäfer.

Men vänta nu. Du påstår att du har en renrasig men felfärgad schäfer, ändå är den inte registrerad hos SKK utan hos Jordbruksverket? Registreringen har ingenting med färgen att göra. Känns som om din uppfödare dragit en och annan vals.
 
Men vänta nu. Du påstår att du har en renrasig men felfärgad schäfer, ändå är den inte registrerad hos SKK utan hos Jordbruksverket? Registreringen har ingenting med färgen att göra. Känns som om din uppfödare dragit en och annan vals.

Jag påstår att jag har en vit schäfer. Min uppfödare har inte dragit någon vals alls, utan enbart berättat att hunden inte går att regga i SKK. Utöver det har jag pratat med "schäferfolk", och ja, min hunds föräldrar är helt renrasiga schäfrar. Som sagt så är modern importerad från Tyskland och Fadern från Schweiz, alltså är ingen av föräldrahundarna reggade i SKK.
 
Jag påstår att jag har en vit schäfer. Min uppfödare har inte dragit någon vals alls, utan enbart berättat att hunden inte går att regga i SKK. Utöver det har jag pratat med "schäferfolk", och ja, min hunds föräldrar är helt renrasiga schäfrar. Som sagt så är modern importerad från Tyskland och Fadern från Schweiz, alltså är ingen av föräldrahundarna reggade i SKK.

Om modern är renrasig med stamtavla kan hon givetvis registreras i SKK, det spelar ingen roll om det är en import eller ej. Som jag förstod det är din hunds båda föräldrar "schäfer"-färgade? Om båda var renrasiga med stamtavla finns det inget som säger att kullen inte kan registreras i SKK så länge allting har gått rätt till och de rätta hälsoundersökningar gjorts.

@FrauleinLeo Som du vet så går det inte att regga vita schäfrar i SKK.

Menar du som ras, eller just färgen? Rasen vit schäfer existerar ju som sagt inte, men givetvis kan du registrera en renrasig hund trots att den har en avvikande färg. Inom min ras, boxer, föds det många vita och trots att vit inte är en godkänd färg registreras givetvis dessa ändå.
 
Om modern är renrasig med stamtavla kan hon givetvis registreras i SKK, det spelar ingen roll om det är en import eller ej. Som jag förstod det är din hunds båda föräldrar "schäfer"-färgade? Om båda var renrasiga med stamtavla finns det inget som säger att kullen inte kan registreras i SKK så länge allting har gått rätt till och de rätta hälsoundersökningar gjorts.



Menar du som ras, eller just färgen? Rasen vit schäfer existerar ju som sagt inte, men givetvis kan du registrera en renrasig hund trots att den har en avvikande färg. Inom min ras, boxer, föds det många vita och trots att vit inte är en godkänd färg registreras givetvis dessa ändå.

Som jag skrev så är föräldradjuren vita/creme och far/morföräldrarna är normalfärgade schäfrar, med stamtavla. SKK-reggning är inte intressant även om det går att lösa, vi håller oss till VSHK istället.
 
Som jag skrev så är föräldradjuren vita/creme och far/morföräldrarna är normalfärgade schäfrar, med stamtavla. SKK-reggning är inte intressant även om det går att lösa, vi håller oss till VSHK istället.

Men du påstår ju att de inte kan reggas i SKK eftersom din uppfödare påstått detta, vilket alltså är felaktigt om allt gått rätt till. Det enda som händer är att hunden registreras med en avvikande färg. Jag börjar bli alltmer övertygad om att din uppfödare antingen dragit en rejäl vals eller haft noll koll.
 
Men du påstår ju att de inte kan reggas i SKK eftersom din uppfödare påstått detta, vilket alltså är felaktigt om allt gått rätt till. Det enda som händer är att hunden registreras med en avvikande färg. Jag börjar bli alltmer övertygad om att din uppfödare antingen dragit en rejäl vals eller haft noll koll.

Föräldrarna är INTE reggade i skk, föräldrarnas kullsyskon är däremot reggade i sina respektive hemländer.
 
Som jag skrev så är föräldradjuren vita/creme och far/morföräldrarna är normalfärgade schäfrar, med stamtavla. SKK-reggning är inte intressant även om det går att lösa, vi håller oss till VSHK istället.

Om föräldrardjuren är vita är de alltså inte godkända men ändå har man avlat på dom?

Varför? Vad vill man uppnå med att avla fram icke godkända hundar?
Knappast seriös avel.
 
Om föräldrardjuren är vita är de alltså inte godkända men ändå har man avlat på dom?

Varför? Vad vill man uppnå med att avla fram icke godkända hundar?
Knappast seriös avel.

Varför man avlar på två friska och sunda individer med bra psyke? Vad gör de godkända hundarna bättre? Det är exakt samma hundar med en annan färg. Varför skulle man inte avla på dem?
 
Varför man avlar på två friska och sunda individer med bra psyke? Vad gör de godkända hundarna bättre? Det är exakt samma hundar med en annan färg. Varför skulle man inte avla på dem?

Så föräldrarna + syskon har gjort MH/BPH och röntgats?
Kan du säga vilka din hunds föräldrar var som är reggade?

Jag suger på färggenetik, men har förstått att färggenen till att få vit avkomma måste vara i dubbel uppsättning och det är så gott som omöjligt att det efter nästan hundra år av selektiv avel fortfarande finns den genen kvar. OM det mot förmodan skulle födas vita schäfrar idag skulle de knappast slås ihjäl, de skulle nog säljas dyrt och vara otroligt fascinerande för forskning om färggenetik. Det skulle vars otroligt unikt.

I övrigt rekommenderar jag inte schäfer till TS, det är ofta hundar som både kräver mycket i vardag och träning samt har hög jaktlust. Känns som att en aktiv sällskapshund är mer passande.
 
Hej! :)
Jag letar efter min framtida hundras. Jag söker en hund som både fungerar som sällskapshund och som aktiv träningshund.
Vad jag söker hos min framtida hund är:
En "av och påknapp" lugn inomhus o pigg o glad ute.
Lyhörd och sätta sin ägare i första hand och inta ha någon jaktinstinkt.
Ingen pälsvård, kort päls, längst är ungefär som korthårig schäfer, så lång kan den få vara :P
Medelstor till stor hund.
Den ska vara med på oterna när det kommer till lydnad o agillity eller lek i skogen, men ska samtidigt kunna slappa en dag med bara rastningar om det är dåligt väder eller om man är sjuk utan o riva huset.
Inget skällig


Något förslag :)

Jag får för mig att du söker en enkel kamrat som du vill testa lite hundsport med men inte satsa på någon högre nivå?

Hur mycket har du tänkt träna med hunden under veckan? Kan du beskriva en typisk dag eller vecka?

Raser jag spontant tänker på är kh collie, golden, labbe, sheltie, pudel, bichoner osv

Varför vill du ha just en medelstor/stor hund? Till agility är ju små hundar mer passande och det är verkligen mycket skönare praktiskt med mindre hundar. Och billigare att föda :angel:
 
Varför man avlar på två friska och sunda individer med bra psyke? Vad gör de godkända hundarna bättre? Det är exakt samma hundar med en annan färg. Varför skulle man inte avla på dem?

Hur kontollerar man hälsan i släktleden när hundarna inte är regestrerade och dokumentrerade ?
Hur har du hittat hälsostatusen på dom?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 324
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 963
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 733
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp