Bukefalos 28 år!

Vänner som avbokar och ombokar

Ja, jag ser det som en aning tonårigt att fritt välja tid/ datum, och sen omboka det typ fyra gånger i rad. För att sen avboka. Och sen börja om igen.
Nån förklarade en gång skillnaden mellan att vara vuxen och barn att som barn/tonåring så väljer man efter vad man vill: ”Har jag lust med det här? Vad känner jag för?” och som vuxen ”Vad händer om jag inte gör det?”. Tonåring ställer in, för de har ingen lust den dagen, den vuxna tänker ”Fast hur kul blir det för den jag bestämt med om jag inte dyker upp” och pallrar sig dit.

Att ställa in, och sen tycka att den andre ställer till med ”obegripligt tonårsdrama” för att man inte dök upp, tycker jag är lite empatilöst.
 
Ni kanske umgås på ett sätt (bokningar långt i förväg, spa etc) som inte fungerar för din vän som hennes liv och ork ser ut idag. Man är ju olika och man förändras. Om du nu vill ha vänskapen kvar, det är ju helt upp till dig. I relationer finns det inte ett rätt och ett fel, det finns bara vad man står ut med och vad man inte står ut med. Så vill du inte forstätta umgås med din vän utifrån att hen ofta avbokar så är det ju så det är. Det betyder inte att du gör rätt och hen gör fel bara att ni inte är kompatibla just nu.

Men det är nog inte nödvändigtvis så att hen inte VILL ses hen kanske bara inte klarar av det som det är nu.
Det är ju vännen som vill boka lååångt i förväg, inte sällan med planer på spa, fest på stan, åka till en annan stad och allt möjligt. Som sen ombokar och avbokar och gör om planerna till ditten och datten, och sen ombokar och avbokar osv.
Men nu är det slut-trasslat för min del, vännen får återkomma om läget ser annorlunda ut i framtiden.
 
Senast ändrad:
Det är ju vännen som vill boka lååångt i förväg, inte sällan med planer på spa, fest på stan, åka till en annan stad och allt möjligt. Som sen ombokar och avbokar och gör om planerna till ditten och datten, och sen ombokar och avbokar osv.
Men nu är det slut-trasslat för min del, vännen får återkomma om läget ser annorlunda ut i framtiden.
Det går ju att förstå om man ledsnar i det läget. Om det är att kompisen bara gillar att fantisera om saker man skulle kunna göra (utan avsikt att egentligen genomföra dem när det kommer till kritan), eller bara är en vimse av rang, så går det ju ändå inte att planera något reellt med en sån person.
 
Det går ju att förstå om man ledsnar i det läget. Om det är att kompisen bara gillar att fantisera om saker man skulle kunna göra (utan avsikt att egentligen genomföra dem när det kommer till kritan), eller bara är en vimse av rang, så går det ju ändå inte att planera något reellt med en sån person.
Nej, det går ju inte så bra. Senaste förslaget var mer än två månader fram i tiden, exakt dag och mellan vissa klockslag. Sjukt tight kalender. Eller mer troligt något helt annat problem, av något slag.
 
Intressant! Jag känner två personer som a) känner sig väldigt ensamma och b) väljer bort folk, och när de bortvalda blir ledsna, säger att de inte orkar med ”drama” avslutar de få nära relationer de har.

Gör man andra ledsna, så får man ju drama i sitt liv. Eller så får man vara ensam, då blir det lugn och ro.
Och man blir uppenbarligen ledsen av vitt skilda anledningar, bara läsa i den här tråden :)
 
Så det är okej att avboka om man har en anledning som är giltig i dina ögon då? Att inte orka är ingen giltig anledning?

Inte femtioelfte gången man inte orkar. Då får tänka efter mer i fortsättningen och fundera igenom det lite noggrannare innan man bokar något med någon. Det ser jag som slarv och att man inte respekterar den man bokar med.
 
Fast den här tråden handlar ju inte riktigt om när man har bra anledningar att avboka. VAB och jobba över osv är riktigt bra anledningar. Man inte kan styra över det och (oftast) inte förutse det.
Fast det vet ju inte vi, för vi vet inte varför @Lickety s vän avbokar och ombokar. VI vet bara att hen gör det.

Uppenbarligen vill ju vännen göra de här sakerna med @Lickety man av någon anledning så förmår hen inte genomföra dom.
 
Inte femtioelfte gången man inte orkar. Då får tänka efter mer i fortsättningen och fundera igenom det lite noggrannare innan man bokar något med någon. Det ser jag som slarv och att man inte respekterar den man bokar med.
Jag håller med. Den som blir avbokad hela tiden behöver ju inte vara särdeles känslig för att bli ledsen om den andre hela tiden signalerar att ”Jag bryr mig inte om dig, det är inte viktigt för mig vad du känner eller att träffa dig”.

Jag fattar nog inte riktigt varför det skulle vara svårt att förstå.

Den vännen jag hade som bokade av är ju iofs som sagt ensam. Han säger själv att han är helt ovan att nån bryr sig om han kommer eller inte. Så i hans värld spelar det ingen roll för nånsin om han dyker upp.
 
Inte femtioelfte gången man inte orkar. Då får tänka efter mer i fortsättningen och fundera igenom det lite noggrannare innan man bokar något med någon. Det ser jag som slarv och att man inte respekterar den man bokar med.
Men orkeslöshet är inte nödvändigtvis konsekvensen av dålig planering, det finns massor av anledningar till att man upplever orkeslöshet tex brist på sömn, oro, sjukdom, smärta, saker som inte går att styra över genom planering. Det är som att säga till en person som blivit magsjuk att den borde planerat bättre och tvättat händerna mer ordentligt så den inte blivit sjuk inför att i skulle träffas eller någon med migrän att den skulle låtit bli att stressa så den inte får migrän varje gång ni ska ses.
 
Men orkeslöshet är inte nödvändigtvis konsekvensen av dålig planering, det finns massor av anledningar till att man upplever orkeslöshet tex brist på sömn, oro, sjukdom, smärta, saker som inte går att styra över genom planering. Det är som att säga till en person som blivit magsjuk att den borde planerat bättre och tvättat händerna mer ordentligt så den inte blivit sjuk inför att i skulle träffas eller någon med migrän att den skulle låtit bli att stressa så den inte får migrän varje gång ni ska ses.
Det finns dom med förståelse och dom som inte har det det är tydligt både i den här tråden och irl.
 
Fast det vet ju inte vi, för vi vet inte varför @Lickety s vän avbokar och ombokar. VI vet bara att hen gör det.

Uppenbarligen vill ju vännen göra de här sakerna med @Lickety man av någon anledning så förmår hen inte genomföra dom.
Men spelar orsaken egentligen någon större roll?

Det är ju fortfarande vännen som bär ansvaret för sitt beteende, som tydligen hittills varit att göra planer för att sedan avboka dem?

Vännen måste ju veta själv om det är dåligt med ork/10 000 andra aktiviteter/sjukdomar etc som gör att hen inte gör det hen lovat.

Då borde hen ju endera sluta lova (eftersom det är osannolikt att hen kommer att kunna hålla sitt löfte) eller anstränga sig mer för att hålla sitt löfte.

Knappast blir väl folk arga/besvikna om nån svarar "tyvärr kan jag inte göra saker efter jobbet, jag är så himla trött efter en lång arbetsdag."
 
Fast det vet ju inte vi, för vi vet inte varför @Lickety s vän avbokar och ombokar. VI vet bara att hen gör det.

Uppenbarligen vill ju vännen göra de här sakerna med @Lickety man av någon anledning så förmår hen inte genomföra dom.

Då får ju vännen antingen prata med @Lickety om varför och förklara sig eller acceptera att det kanske bokas in färre saker för att hen uppfattas som icke-pålitlig i det sammanhanget.
 
Men spelar orsaken egentligen någon större roll?

Det är ju fortfarande vännen som bär ansvaret för sitt beteende, som tydligen hittills varit att göra planer för att sedan avboka dem?

Vännen måste ju veta själv om det är dåligt med ork/10 000 andra aktiviteter/sjukdomar etc som gör att hen inte gör det hen lovat.

Då borde hen ju endera sluta lova (eftersom det är osannolikt att hen kommer att kunna hålla sitt löfte) eller anstränga sig mer för att hålla sitt löfte.

Knappast blir väl folk arga/besvikna om nån svarar "tyvärr kan jag inte göra saker efter jobbet, jag är så himla trött efter en lång arbetsdag."
Självinsikt har långt ifrån alla :)
 
Som jag skrivit flera gånger nu man är olika.
Jag blir inte sur för någon inte har tid för mig fast vi "bestämt" för mig är det drama som tonåringar ägnar sig åt.
Vi ser nog väldigt olika på vad som är drama och vad som är respekt för andra människors tid.

Det är inte drama att bli ledsen av någon som gång på gång bokar av för att den inte vill, orkar eller har tid - det vet man väl när man bokar om man har tid eller inte? Orkar är också det egna ansvaret att se till att man gör, vill är just respektlöst att säga först att man vill och sen bara skita i det. Du påpekar gång på gång vad som är drama som tonåringar ägnar sig åt och många andra tycker precis tvärt om - att det är tonåringar som är respektlösa och egoistiska i vad de vill för stunden är det som de gör.

Nu pratar vi INTE om avbokningar pga orsaker som sjukdom, jobb osv - utan just om vad personen har lust till för stunden.
 
Men orkeslöshet är inte nödvändigtvis konsekvensen av dålig planering, det finns massor av anledningar till att man upplever orkeslöshet tex brist på sömn, oro, sjukdom, smärta, saker som inte går att styra över genom planering. Det är som att säga till en person som blivit magsjuk att den borde planerat bättre och tvättat händerna mer ordentligt så den inte blivit sjuk inför att i skulle träffas eller någon med migrän att den skulle låtit bli att stressa så den inte får migrän varje gång ni ska ses.

Det hade blivit en mycket trevligare diskussion om du läst vad jag skrivit. Oförutsedda händelser räknar jag INTE in i den här diskussionen. Jag räknar bara med sånt man kan förutse om man tänker efter lite. T.ex. inte bara bokar in en träff efter jobbet utan att först fundera igenom hur rimligt det är att man kommer orka/ha lust med den aktiviteten efter att ha jobbat en hel dag.
 
Men spelar orsaken egentligen någon större roll?

Det är ju fortfarande vännen som bär ansvaret för sitt beteende, som tydligen hittills varit att göra planer för att sedan avboka dem?

Vännen måste ju veta själv om det är dåligt med ork/10 000 andra aktiviteter/sjukdomar etc som gör att hen inte gör det hen lovat.

Då borde hen ju endera sluta lova (eftersom det är osannolikt att hen kommer att kunna hålla sitt löfte) eller anstränga sig mer för att hålla sitt löfte.

Knappast blir väl folk arga/besvikna om nån svarar "tyvärr kan jag inte göra saker efter jobbet, jag är så himla trött efter en lång arbetsdag."
Jag antar att det spelar roll eftersom flera i tråden anger godkända anledningar till att avboka och sedan icke godkända anledningar till att avboka och att de dessutom känner sig ensamma och bortvalda. Hade det inte spelat någon roll så hade väll TS inte startat tråden och ställt frågan "Varför gör man så här?".
 
Så det är okej att avboka om man har en anledning som är giltig i dina ögon då? Att inte orka är ingen giltig anledning?
Jag kan svara att det är stor skillnad på att inte orka och att inte orka.
Det kan hända saker på kort varsel som gör att man inte orkar, men vet man att det sociala batteriet behöver laddas för att man ska orka så ser man till att ladda det - allt annat är respektlöst.
 
Jag kan svara att det är stor skillnad på att inte orka och att inte orka.
Det kan hända saker på kort varsel som gör att man inte orkar, men vet man att det sociala batteriet behöver laddas för att man ska orka så ser man till att ladda det - allt annat är respektlöst.

Precis så.
 
Jag antar att det spelar roll eftersom flera i tråden anger godkända anledningar till att avboka och sedan icke godkända anledningar till att avboka och att de dessutom känner sig ensamma och bortvalda. Hade det inte spelat någon roll så hade väll TS inte startat tråden och ställt frågan "Varför gör man så här?".
Hur ser du på att respektera andra människors tid?
Empati? dvs förstå att om man gång på gång blir avbokad för att nån inte orkar - kan man känna sig bortvald? Är det verkligen så svårt att förstå?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 276
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har just dumpat en tidigare vän. En vän som försvann för ca 8 år sedan när hen skaffade barn. Den enda kontakten var när jag besökte...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 963
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp