Bukefalos 28 år!

Vänner som avbokar och ombokar

Vad menar du med respektera-min-tid personer?

Du verkar inte vilja förstå att det handlar om människor som systematiskt struntar i andra människors tid för att de inte känner för att träffas just idag.
Människor som använder sig av uttrycket respekt för min tid/andra människors tid eller liknande.

Du ställde en fråga till mig efter att jag svarat en annan användare och jag svarade direkt och enbart på den frågan. De människor som systematiskt struntar i andra människors tid för att de inte känner för att träffas, vet jag inte vilka de är eller hur de kom in i den här diskussionen.
 
Om vi ska dra det här till det extrema, och jämföra med sexuellt umgänge...

Är det ok att "ställa upp" fast man inte vill, för att man tidigare under dagen/veckan planerat in att ha sex? Ska man skita i samtycke för att "respektera" den partner som vill ha sex just då?
 
Vad skönt det låter, i mitt liv är det alltid något som händer. Något jobbdrama som dränerar en (väldigt många av dom), djur som blir sjuka, förälder som drabbas av något, vänner som drabbas av saker, saker går sönder och kostar jättemycket pengar, folk dör (hela tiden verkar det som) och gör andra väldigt ledsna, deras djur dör också (vilket också gör dom ledsna), deras barn blir sjuka, deras djur blir sjuka, deras bostäder går sönder, det kommer en jävla pandemi, det är 17 krig osv osv. Saker som påverkar min ork i livet.
Tänk, vad himla olika det kan vara.
Vi har ju uppåt 40 djur hemma som mest, så absolut blir djur sjuka och dör ibland - ju fler man har desto oftare av naturliga skäl. Nu har vi just klivit ur lamnings- och killningsperioden, vilket alltid är som mest hektiskt under året. Vi har också småbarn och har nog lika mycket strul med prylar och bilar som de flesta andra. Lika mycket pandemi och krig i världen är det ju också tyvärr. Jobbdrama håller jag mig iofs utanför, i den mån det går. Men inget av detta skulle (om det verkligen inte skitit sig deluxe tidsmässigt på något vis) få mig att ställa in något planerat med en vän. Det går fint att vårda sjuk get och käka pizza med en vän i soffan samtidigt, i min värld.
 
Vad menar du med respektera-min-tid personer?

Du verkar inte vilja förstå att det handlar om människor som systematiskt struntar i andra människors tid för att de inte känner för att träffas just idag.
Tror dom är få, dom flesta har anledning till att ställa in.
 
Varför boka in något med någon man inte vill träffa?

Det tycker jag är antingen ett samtal man behöver ta tillsammans, och det går nog bara bra i ganska så seriösa vänskapsrelationer där man kan klara av ett sånt samtal. Exempelvis: "Jag blir ledsen när vi bokar in något och du sen avbokar. Hur skulle du vilja göra för att vi ska få till umgänget? Passar det bättre med spontana träffar, eller vill du ta initiativet till att boka? Eller är det så att det egentligen inte är läge att boka in något alls?"

Eller så får man inse att personen som avbokar verkar ha problem med att säga nej / vara ärlig med sig själv / anpassa sig efter sina förutsättningar etc, och ta en funderare på om det är ett pris man är villig att betala eller inte.
 
Tänk, vad himla olika det kan vara.
Vi har ju uppåt 40 djur hemma som mest, så absolut blir djur sjuka och dör ibland - ju fler man har desto oftare av naturliga skäl. Nu har vi just klivit ur lamnings- och killningsperioden, vilket alltid är som mest hektiskt under året. Vi har också småbarn och har nog lika mycket strul med prylar och bilar som de flesta andra. Lika mycket pandemi och krig i världen är det ju också tyvärr. Jobbdrama håller jag mig iofs utanför, i den mån det går. Men inget av detta skulle (om det verkligen inte skitit sig deluxe tidsmässigt på något vis) få mig att ställa in något planerat med en vän. Det går fint att vårda sjuk get och käka pizza med en vän i soffan samtidigt, i min värld.
Klart det funkar för vissa(som dig) en annan orkar inte träffa en vän samtidigt som geten är sjuk :) roligt exempel btw 😀
 
Det tycker jag är antingen ett samtal man behöver ta tillsammans, och det går nog bara bra i ganska så seriösa vänskapsrelationer där man kan klara av ett sånt samtal. Exempelvis: "Jag blir ledsen när vi bokar in något och du sen avbokar. Hur skulle du vilja göra för att vi ska få till umgänget? Passar det bättre med spontana träffar, eller vill du ta initiativet till att boka? Eller är det så att det egentligen inte är läge att boka in något alls?"

Eller så får man inse att personen som avbokar verkar ha problem med att säga nej / vara ärlig med sig själv / anpassa sig efter sina förutsättningar etc, och ta en funderare på om det är ett pris man är villig att betala eller inte.
Ja ibland behöver det inte vara svårare än så :)
 
Vad skönt det låter, i mitt liv är det alltid något som händer. Något jobbdrama som dränerar en (väldigt många av dom), djur som blir sjuka, förälder som drabbas av något, vänner som drabbas av saker, saker går sönder och kostar jättemycket pengar, folk dör (hela tiden verkar det som) och gör andra väldigt ledsna, deras djur dör också (vilket också gör dom ledsna), deras barn blir sjuka, deras djur blir sjuka, deras bostäder går sönder, det kommer en jävla pandemi, det är 17 krig osv osv. Saker som påverkar min ork i livet.
Bortsett från jobbdrama så lät det där ungefär som vilket liv som helst (inkl mitt) men jag inser att vi nog har helt olika utgångspunkter i diskussionen så jag avbokar den nu. 😉
 
Tänk, vad himla olika det kan vara.
Vi har ju uppåt 40 djur hemma som mest, så absolut blir djur sjuka och dör ibland - ju fler man har desto oftare av naturliga skäl. Nu har vi just klivit ur lamnings- och killningsperioden, vilket alltid är som mest hektiskt under året. Vi har också småbarn och har nog lika mycket strul med prylar och bilar som de flesta andra. Lika mycket pandemi och krig i världen är det ju också tyvärr. Jobbdrama håller jag mig iofs utanför, i den mån det går. Men inget av detta skulle (om det verkligen inte skitit sig deluxe tidsmässigt på något vis) få mig att ställa in något planerat med en vän. Det går fint att vårda sjuk get och käka pizza med en vän i soffan samtidigt, i min värld.
Nej det är ju det jag menar du ligger inte på gränsen redan (det har inte jag heller alltid gjort). För en person som inte har problem med sin ork och sitt mående är det inga problem att hantera de här sakerna.

Men för en person som har problem med sin ork och sitt mående räcker det för att fullständigt dränera en till en nivå så man inte orkar fungera.
 
Nej det är ju det jag menar du ligger inte på gränsen redan (det har inte jag heller alltid gjort). För en person som inte har problem med sin ork och sitt mående är det inga problem att hantera de här sakerna.

Men för en person som har problem med sin ork och sitt mående räcker det för att fullständigt dränera en till en nivå så man inte orkar fungera.
Jag har legat nära gränsen - och väljer då att inte boka in saker en period.
 
Det är ju lite det det handlar om, att man har ganska olika förutsättningar. För vissa mig tex är minsta gruskorn ett berg.
Ja så är det ju verkligen, ibland önskar jag att jag också vore den där typen som kan fylla almanackan och hålla igång från morgon till kväll men jag klarar en max två dagar i det tempot sen får jag huvudvärk riktigt rejäl huvudvärk så jag kan inte ens rent fysiskt klara av den typen av umgänge.
 
Hur ser du på att respektera andra människors tid?
Empati? dvs förstå att om man gång på gång blir avbokad för att nån inte orkar - kan man känna sig bortvald? Är det verkligen så svårt att förstå?
Exakt. Anledningen till att man känner sig bortvald är ju att man är det. Om en person återkommande bokar av och aldrig lyfter ett finger för se till att man ses, då är det ju uppenbart inte prio för den personen att träffas.

Om jag ska ta min (fd) vän som exempel, så hade vi t ex gjort upp att vi skulle telefonera en eftermiddag. Pga olika arbetstider, avstånd och annat var det svårt att hitta tid spontant, utan man måste planera. Den dagen skulle funka för honom, så jag stuvade om i mitt schema så att jag kunde ta en längre jobbpaus och hinna prata. Han skulle fixa en sak på förmiddagen, som jag av erfarenhet vet brukar ta tid för honom, så jag frågade om han var säker, kanske skulle vi flytta till en annan dag så han inte behövde stressa? Nej nej, tyckte han, det var inga problem. Vi gjorde upp att han skulle ringa när han var klar med sin grej.

Och timmarna gick, men inte ringde han. Jag messade och undrade hur läget var, och då höll han fortfarande på med sin grej han skulle fixa, men 30 min till så… En timme gick, inget hände. Till slut hörde han av sig, fyra timmar efter det att han skulle ha ringt - han hade suttit och druckit kaffe med en bekant, och så drog det ut på tiden. Han hade inte ens tänkt på att det skulle göra mig något att sitta och vänta vid telefonen i timmar, eller att det skulle spela nån roll om han inte hörde av sig alls bara för att det var sagt att vi skulle höras. Jag förklarade att jag blir rätt ledsen när man gör så, och känner mig bortprioriterad.

Ändå hände samma sak igen och igen. Han kunde inte förstå att man blev ledsen.
 
Är det respektfullt att träffa någon man inte vill träffa? Att sitta där med kaffekoppen och må dåligt och längta bort?
Nä, men då kanske man kan föreslå en annan tid då man tror man har mer ork?

Då visar man ju att ”jag vill träffa dig, men just idag orkar jag inte”. Snarare ”jag vill inte träffa dig, och är glad om jag slipper, idag och alla andra dagar”.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 295
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 634
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 016
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har just dumpat en tidigare vän. En vän som försvann för ca 8 år sedan när hen skaffade barn. Den enda kontakten var när jag besökte...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 911
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp