Vänsterpartiet och äganderätten (Utbruten från Eftervalssnack)

Ingen har sagt att det är enkelt. Men en lärare (med erfarenhet) bör ju kunna värdera verksamheten i en skola, Bibliotekets bestyckning av böcker, läromedel, tillgång till gymnastiksal och tillhörande sanitetsutrustning, andelen behöriga lärare. Kunskapsnivå i klasserna, naturligtvis med hänsyn till exempelvis andel nytillkomna osv osv.

Administrationen som krävs för att upprätta en kontrollplan som beskriver hur många böcker av viss sort som ska finnas i biblioteket, hur gymnastiksalen ska vara utformad i storlek, ljus, luftkvalitet, materialval, utrustning, etc, för olika kvalitetsgrader skulle bli enorm. För att inte tala om uppföljningen. Och jag tror det skulle leda till protester om detaljstyrning. Och om 15 skolor hyr in sig till stadsbiblioteket istället för att ha eget bibliotek, får de full pott då i kvalitet på det mätetalet? Bättre än så i utbud för eleverna blir det knappast. Men vad var kvalitetsökningen från skolans sida? Idag när många privata skolor är ganska små så är det vanligt att inte ha eget bibliotek, matsal, skolsköterska och kurator, man hyr in sig på andra ställen och delar ut matkuponger för att uppfylla kraven. Vad är skolans kvalitetsbidrag då egentligen?

Även vilka böcker som ska användas som läromedel tror jag inte skulle accepteras som detaljstyrning. Andelen behöriga lärare går däremot att mäta, och det följs redan upp då det är lagstyrt vem som får göra vad.
 
Kanske med ngt system som ger bonus åt de inköpare som lyckas hålla hög kvalitet till lägre priser.

Bonusgrundande löner har jag aldrig hört förespråkas i någon större utsträckning inom det offentliga, och jag är själv mycket tveksam till det. Inte minst för att det i praktiken känns omöjligt att göra det på ett vettigt sätt, då utfallet oftast kan mätas långt senare än själva upphandlingen är gjord. Det är också väldigt sällan det är kopplat till en enskild persons prestation.
 
Bonusgrundande löner har jag aldrig hört förespråkas i någon större utsträckning inom det offentliga, och jag är själv mycket tveksam till det. Inte minst för att det i praktiken känns omöjligt att göra det på ett vettigt sätt, då utfallet oftast kan mätas långt senare än själva upphandlingen är gjord. Det är också väldigt sällan det är kopplat till en enskild persons prestation.
Har jag inte kompetensen i en affär så köper jag kompetensen. På ngt vis måste man höja skärpan hos de offentliga inköparna och dem som de de påföljande uppföljningarna. mer i lönekuvertet är en väg, då inklusive ett högre ansvar för de beslut man tar.
 
Lobelia
inget system är perfekt, båda har sina för o nackdelar. Kombinerar man en amatörmässig upphandling från det offentligas sida med hänsynslösa privata aktörer är det bäddat för skit. Men med kunniga och välutbildade inköpare hos det offentliga, som inte bara köper tjänster utan även gör de nödvändiga uppföljningarna så får vi istället en win-win situation.
Varför ställer du då upp så orealistiska hypoteser som förutsätter bra privata och dåliga offentliga för att bedöma kvaliteten i verksamheten när man ska välja?
 
Varför ställer du då upp så orealistiska hypoteser som förutsätter bra privata och dåliga offentliga för att bedöma kvaliteten i verksamheten när man ska välja?
Kan det bero på att verkligheten tyvärr ger mig rätt vid många tillfällen, se bara de senaste turerna kring avsaltningsmedel. Vi måste därför vara öppna för nya lösningar och inte låsa fast oss i ideologiska dogmer som utesluter vissa alternativ.
 
Har jag inte kompetensen i en affär så köper jag kompetensen. På ngt vis måste man höja skärpan hos de offentliga inköparna och dem som de de påföljande uppföljningarna. mer i lönekuvertet är en väg, då inklusive ett högre ansvar för de beslut man tar.

Det är just så man ofta löser problemet, man hyr in konsulter både för att göra upphandlingar och kontroller. Vilket blir dyrt och tyvärr ibland både kortsiktigt och med tveksam lojalitet mot skattepengarna vs faktureringskrav från sin arbetsgivare.

Högre lön skulle kunna vara en attraktionskraft. Jag tror även att högre status i att jobba för det offentliga skulle vara bra, helt oavsett lönen. Att slippa bli betraktad som kollektivet av inkompetenta, oengagerade och slöa människor, att slippa bli uthängd i lokala facebookgrupper, att slippa få hot etc, eller att åtminstone att fler protesterar när detta sker istället för att de hänger på drevet om hur usla och inkompetenta alla inom det offentliga är.

Jag skulle önska att fler som jobbar inom det offentliga var stolta över det, men det känns inte så tyvärr. Det är mer status att vara privat anställd, åtminstone inom de branscher jag sett som överlappar med det offentligt drivna.
 
Kan det bero på att verkligheten tyvärr ger mig rätt vid många tillfällen, se bara de senaste turerna kring avsaltningsmedel. Vi måste därför vara öppna för nya lösningar och inte låsa fast oss i ideologiska dogmer som utesluter vissa alternativ.
Som din dogm som utesluter att offentligt kan vara bra?
 
Det är just så man ofta löser problemet, man hyr in konsulter både för att göra upphandlingar och kontroller. Vilket blir dyrt och tyvärr ibland både kortsiktigt och med tveksam lojalitet mot skattepengarna vs faktureringskrav från sin arbetsgivare.

Högre lön skulle kunna vara en attraktionskraft. Jag tror även att högre status i att jobba för det offentliga skulle vara bra, helt oavsett lönen. Att slippa bli betraktad som kollektivet av inkompetenta, oengagerade och slöa människor, att slippa bli uthängd i lokala facebookgrupper, att slippa få hot etc, eller att åtminstone att fler protesterar när detta sker istället för att de hänger på drevet om hur usla och inkompetenta alla inom det offentliga är.

Jag skulle önska att fler som jobbar inom det offentliga var stolta över det, men det känns inte så tyvärr. Det är mer status att vara privat anställd, åtminstone inom de branscher jag sett som överlappar med det offentligt drivna.
En väg vore då att plocka bort de strukturer och de individer som skapar det dåliga ryktet. Skär av politikers möjlighet att driva igenom avtal som stöder för dem viktiga organisationer (kommuner som köper tjänster av organisationer för överpriser och låååånga kontrakt) ex folkets hus som får leverera möteslokaler etc
 
Har jag inte kompetensen i en affär så köper jag kompetensen. På ngt vis måste man höja skärpan hos de offentliga inköparna och dem som de de påföljande uppföljningarna. mer i lönekuvertet är en väg, då inklusive ett högre ansvar för de beslut man tar.
Och hur säkerställer du att den du anlitar har kompetens när du själv saknar?
 
En väg vore då att plocka bort de strukturer och de individer som skapar det dåliga ryktet. Skär av politikers möjlighet att driva igenom avtal som stöder för dem viktiga organisationer (kommuner som köper tjänster av organisationer för överpriser och låååånga kontrakt) ex folkets hus som får leverera möteslokaler etc

Men ryktet om att all offentlig verksamhet är usel drivs ju även utifrån, din tes om att det finns ett antal personer som ska ersättas och sen blir allt bra stämmer inte. Och enskilda politikers inflytande i den vardagliga verksamheten är mycket begränsad skulle jag också säga, de sätter förutsättningarna för verksamheten men de bestämmer inte vem som vinner en upphandling. Det är återigen myten om att kommuner och politiker i allmänhet är korrupta, och det stämmer inte.
 
Och jag menar att det inte är enkelt att mäta huruvida kvaliteten på de resurser som skolan tillhandahåller är densamma eller inte. I din värld verkar det enkelt att visa detta. OM det vore enkelt att mäta kvalitet på utförandet i skola, vård och omsorg vore jag inte alls se det lika problematiskt att låta vinstintressen härja fritt på marknaden.
Det är väl inte så problematiskt?
Hur många klarar av grundskolan med godkända betyg så man kan kan gå vidare till gymnasiet, den måttstocken finns ju redan. Ligger man i botten av Sveriges kommuner i listan så har skolan för dålig kvalitet och måste förbättras. Hur det sker är egalt. Sedan finns det ju en läroplan som ligger fast oavsett utförare.
 
Det är väl inte så problematiskt?
Hur många klarar av grundskolan med godkända betyg så man kan kan gå vidare till gymnasiet, den måttstocken finns ju redan. Ligger man i botten av Sveriges kommuner i listan så har skolan för dålig kvalitet och måste förbättras. Hur det sker är egalt. Sedan finns det ju en läroplan som ligger fast oavsett utförare.

Eftersom argumentet för att vinstkrav ska få härja fritt är att kvaliteten ändå är minst lika bra som det som drivs offentligt, så är det väl jätteproblematiskt om det inte går att säkerställa att kvaliteten faktiskt är (minst) lika bra som i verksamheter utan vinstkrav? Annars är det ju enkelt att låta pengarna gå till vinst istället för kvalitetsåtgärder.

Betygsättning är ett ganska trubbigt verktyg i sig, då man också kan höja betyg genom att sänka kraven för ett visst betyg. Att en betygsinflation har skett är väl inte så ifrågasatt längre? Det är enklare att sätta likvärdiga betyg om man enbart använder sig av nationella, standardiserade prov som mäter faktakunskaper men i dagens skola ska även andra färdigheter läras ut och bedömas. Då blir det betydligt svårare att behålla likvärdigheten i bedömningen, om man som lärare/rektor får en bonus om ens elever får höga betyg. Lägg till att du utsätts för påtryckningar från både elever och lärare på ett annat sätt idag än förr.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
46 47 48
Svar
948
· Visningar
51 524
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
17 508
Senast: lbb
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 901
Senast: tanten
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 627
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp