Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Jag gillar att ha variation i min matlagning, framför allt ska maten smaka gott och se aptitlig ut (i mina ögon).

Så här ser min matsedel ut för några dagar:
Squashbiffar med fetaost.
Kycklingen
Currydoftande köttfärsgryta med spaghetti
Parmalindad fläskfilé med potatis- och kantarellpytt
Räkor, grönsaker och dippsåser
Potatismosgratinerad älgskav
Kryddig korv med bönsallad

Alltså - bara för att man äter kött betyder inte att det är en köttbit och kokt potatis man äter.

Jag har jobbat ihop med flera vegetarianer under 10 års tid, och jag tycker de har haft vansinnigt trist mat med sig till jobbet. Samma grytor i en obestämbar färg. Jag har inga problem att äta vegetarisk mat, men i min värld går det inte att få till samma omväxling som när man är allätare.

Idag käkade vi Kabanoss med bönsallad. Salladen var kryddad med vinegrettisås. En riktigt god maträtt som säkert skulle funka utan korv, men inte i min mun. Men på bilden ser ni vegetarianer ett exempel på hur stor min köttmäng är i förhållande till grönsakerna.

Kan inte påstå att känner mig bekväm med utrycker "köttis" utan upplever det som nedsättande. Precis som att man är en sämre människa för att man inte valt att vara vegetarian.

Visa bifogad fil 35447
/Lizzie
Såg att autokorrigering lagt sig i. Kycklingen ska vara Kycklingwok 😊

/Lizzie
 
Jag kom att tänka på detta. Jag har faktiskt slutat äta parmaskinka och liknande, äter inte ens när min bättre(i det här fallet sämre) köper hem för att göra något slags statement.

Men OST! :cry: Jag vill inte veta hur mjölkdjur har det i andra länder, jag vill bara njuta av min morbier, taleggio och chevrette i fred...
Görs på getmjölk.
 
Nu läste jag nyss att världsbanken vill ompröva subventionerna av konstgödning eftersom kväve läcker från jordbruken till dricksvatten och världen står inför en vattenkris vilket drabbar de fattiga områdena hårdast. :(

Det känns inte riktigt vettigt att vi ska lägga vår konsumtion på andra länders vattenbrist. Mycket av det vi importerar från t ex Spanien är förutom hårt besprutat även vattnat med dricksvatten och vattenbristen är ett reellt problem även i Europa numera, så oavsett matvanorna borde vi nog alla till mans bli bättre på att äta mer efter säsong och vad som kan odlas i Sverige.
 
Alltid svenska råvaror för min del förutom de frukter och dylikt som inte går att odla i Sverige. Ja och åseda-osten då förstås som inte alls görs i Åseda utan Danmark.

Skulle aldrig någonsin köpa utländskt kött men då inte för miljön utan av etiska skäl. Kommer aldrig ha dåligt samvete över att äta svenskt kött.
 
Var tvungen att kolla på våra lammpellets som våra lamm och köttkaniner får (eftersom jag inte trodde de innehöll soja men blev osäker efter inlägg om soja i djurfoder) och verkar inte vara någon soja i dessa. Är nog de vanligaste jag sett folk ger lamm (de som ger pellets) så till får tror jag andelen sojafoder är ytterst marginell iaf.

För ursprungsfrågan. Jag äter kött för att det är gott, resurseffektivt (med hänsyn till våra marker) samt håller våra marker öppna.
Producerar eget kött (kanin, kyckling och nästa år får) för husbehov och nästa år även till försäljning då vi bygger slakteri. Jag kommer att vara stolt köttproducent!
 

Bifogade filer

  • DDE0AE75-439C-4313-B0EB-428408ED4FAC.jpeg
    DDE0AE75-439C-4313-B0EB-428408ED4FAC.jpeg
    201,2 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:
Nej, men däremot en sammansatt smet av gris/nötkött, grisbindväv, grisfett, blodprotein från gris/nöt, potatismjöl, potatisfiber + en del kryddor, lite tillsatser och konserveringsmedel.


För mig är detta definitionen på korv. Att man använder det som blir över tillsammans med andra billiga ingredienser och kloffsar in i korvskinn. För mig är det en gåta att man ska ha högt köttinnehåll i korv.
De bitarna ska ju användas i annan god mat.

Ärligt talat skiter jag i vilken del av djuret det är.....bara det smakar gott (jag fattar ju att alla inte gillar ”Denniskorv” eller annan liknande korv). Det kan vara levern, njurar, kissblåsa eller vad skit som helst. Gott är gott liksom.
 
"Minst lika gott" är ju också subjektivt. En stor anledning till att jag inte äter jättemycket vegetariskt är just för att jag tycker kött är gott och vegetariska "alternativ" ofta (men inte alltid) känns kanske likvärdigt, men sämre.

Visst är det subjektivt! Men det är ju också sannolikt så att du tycker köttbullen är godare än falafeln för att du ätit köttbullen en gång i månaden hela livet och bara provat falafel någon enstaka gång (vet såklart inte vad du ätit med du förstår nog poängen). Man är van vid en smakbild och gillar det som är bekant. Viss mat är god för den är kopplat till minnen m.m.

Det kan man ju välja att utmana, eller inte. Men det är nog fel att tro att båda fått en likvärdig chans att bli uppskattade :)
 
Visst är det subjektivt! Men det är ju också sannolikt så att du tycker köttbullen är godare än falafeln för att du ätit köttbullen en gång i månaden hela livet och bara provat falafel någon enstaka gång (vet såklart inte vad du ätit med du förstår nog poängen). Man är van vid en smakbild och gillar det som är bekant. Viss mat är god för den är kopplat till minnen m.m.

Det kan man ju välja att utmana, eller inte. Men det är nog fel att tro att båda fått en likvärdig chans att bli uppskattade :)
Jag tror jag förstår vad du menar men man kan tycka om båda sakerna. :) Jag gillar verkligen falafel men det är inte en köttbulle, på samma sätt som en köttbulle aldrig kan ersätta en falafel.
Det verkar vara en tankevurpa, om jag säger att jag tycker om kött så har jag aldrig ätit vegetariskt eller veganskt. Bara jag provade skulle jag sluta äta kött. Men så är det sällan, jag uppskattar kött, vegetariskt och veganskt lika mycket. Jag lagar alla varianter och tycker att det går att göras lika enkelt eller komplicerat. Men är jag sugen på köttbullar med gräddsås och lingon så hjälper inte en falafel, oavsett hur god den är. ;)
 
Jag tror jag förstår vad du menar men man kan tycka om båda sakerna. :) Jag gillar verkligen falafel men det är inte en köttbulle, på samma sätt som en köttbulle aldrig kan ersätta en falafel.
Det verkar vara en tankevurpa, om jag säger att jag tycker om kött så har jag aldrig ätit vegetariskt eller veganskt. Bara jag provade skulle jag sluta äta kött. Men så är det sällan, jag uppskattar kött, vegetariskt och veganskt lika mycket. Jag lagar alla varianter och tycker att det går att göras lika enkelt eller komplicerat. Men är jag sugen på köttbullar med gräddsås och lingon så hjälper inte en falafel, oavsett hur god den är. ;)
Detsamma gäller ju falafeln, är man sugen på det vill man inte ha en köttbulle. Jag ser inte falafeln som ett vegetariskt alternativ till köttbulle bara för att de har formen gemensam, de är två helt olika saker.
 
Jag tror jag förstår vad du menar men man kan tycka om båda sakerna. :) Jag gillar verkligen falafel men det är inte en köttbulle, på samma sätt som en köttbulle aldrig kan ersätta en falafel.
Det verkar vara en tankevurpa, om jag säger att jag tycker om kött så har jag aldrig ätit vegetariskt eller veganskt. Bara jag provade skulle jag sluta äta kött. Men så är det sällan, jag uppskattar kött, vegetariskt och veganskt lika mycket. Jag lagar alla varianter och tycker att det går att göras lika enkelt eller komplicerat. Men är jag sugen på köttbullar med gräddsås och lingon så hjälper inte en falafel, oavsett hur god den är. ;)

Det var verkligen inte så jag menade! Jag menade inte att de var utbytbara och jag tycker också att köttbullar är något helt annat än falafel.

Jag menade bara att någon som påstår att den sällan äter vegetariskt eftersom det inte är lika gott som kött, sannolikt tycker så eftersom de ”exponerats” för kötträtter mycket mer. Att det inte är så konstigt att man inte uppskattar främmande smakbilder på samma sätt.

Det var inte heller något försök att övertala någon om att vegetariskt är minst lika gott :)
 
Det var verkligen inte så jag menade! Jag menade inte att de var utbytbara och jag tycker också att köttbullar är något helt annat än falafel.

Jag menade bara att någon som påstår att den sällan äter vegetariskt eftersom det inte är lika gott som kött, sannolikt tycker så eftersom de ”exponerats” för kötträtter mycket mer. Att det inte är så konstigt att man inte uppskattar främmande smakbilder på samma sätt.

Det var inte heller något försök att övertala någon om att vegetariskt är minst lika gott :)
Aha då missförstod jag! :)
 
"När du inte ätit vanlig ost på ett tag kommer du tycka att den veganska är riktigt god! Vissa sorter är faktiskt godare än vanlig ost!"

Nej. :meh:
Verkligen inte! Sonen är mjölkprotein allergiker och älskar lasagne. Inte lätt att återskapa med vegansk ost. 🙄 Tur att han i övrigt aldrig har varit någon ostälskare utan helst valt varm mat till frukost också.
 
"När du inte ätit vanlig ost på ett tag kommer du tycka att den veganska är riktigt god! Vissa sorter är faktiskt godare än vanlig ost!"

Nej. :meh:
Vegansk ost känns bara onödigt.. Använder det ibland i matlagning, men blir alltid besviken. Det enda jag som vegan saknar är parmesanost.
 
Jag tycker att ersättningsprodukterna som quarn, soja och ompf inte är så gott men det finns ju massvis med rätter där man inte ersätter kött utan det bara är en vegetarisk rätt
Nej jag menade inte strikt "ersätt köttkorv mot sojakorv" eller så utan bara kött mot valfritt vegetariskt alternativ. Det kan vara ärtor, bönor, palsternacka, svamp osv. Nu har jag inte ätit alla vegetariska alternativ som existerar direkt men inget har liksom kunnat mäta sig med kött hittills? Smakmässigt tycker jag mycket om potatis till exempel men med tanke på att det är kolhydrater och inte protein är det egentligen inte utbytbart. Jag letar fortfarande efter ett vegetariskt protein/fett alternativ jag verkligen tycker om men det har inte hänt än, det är liksom bara acceptabelt.
Visst är det subjektivt! Men det är ju också sannolikt så att du tycker köttbullen är godare än falafeln för att du ätit köttbullen en gång i månaden hela livet och bara provat falafel någon enstaka gång (vet såklart inte vad du ätit med du förstår nog poängen). Man är van vid en smakbild och gillar det som är bekant. Viss mat är god för den är kopplat till minnen m.m.

Det kan man ju välja att utmana, eller inte. Men det är nog fel att tro att båda fått en likvärdig chans att bli uppskattade :)
Nu tror jag absolut inte du försökte förolämpa mig men det är lite taskigt att påstå att jag skulle vara ett sådant vanedjur att jag tycker om något bekant per automatik och liksom inte vågar testa nytt. Jag har ju fortfarande smaklökar och kan ganska snabbt avgöra om jag tycker något är gott eller inte.

En köttbulle kan ju vara olika saker. Jag tycker om köttbullar jag gör själv, och även de kan vara olika. Älgköttbullar med enbär smakar helt annorlunda än kalvfrikadeller. Mamma scan och liknande färdigköttbullar äter jag aldrig för jag tycker inte det är gott.

Bara för att jag äter kött betyder liksom inte det att jag äter allt kött och tycker om det. Jag äter sällan processat kött då det som sagt inte faller mig i smaken. Jag är inte så förtjust i kyckling och inälvsmat tycker jag inte alls om. Jag är säker på att det är precis samma för vegetarianer, bara för att man valt bort kött så betyder ju inte det att man tycker om alla alternativen, det är fullt möjligt att vara vegetarian och hata bönor även om en begränsad kost (oavsett anledning) såklart gör det svårare att vara kräsen.

För övrigt har jag ätit falafel 4 eller 5 gånger i mitt liv. Samtliga gånger har jag tyckt de varit torra, flottiga och ganska smaklösa men hade du bjudit mig på falafel hade jag inte tackat nej. Det kan ju vara så att jag inte tycker om det, men lika gärna kan det vara så att falafeln jag ätit kanske gjorts av någon som bara inte är så bra på det. :)
 
Du måste bara komma med personangrepp eller?

För mig blir det krångligare med kött, så är det. Att det skulle vara en vanesak stämmer inte. Jag har varit köttätare och fått kasta mängder med kött för att de blev dåliga innan jag blev sugen på just den rätten.

Att du inte upplever samma problem som mig är väl jättebra! Men varför känner du att du måste gå till angrepp mot mig för det?
Personangrepp???Jag bara beskriver hur jag upplever dina inlägg om du upplever det som personangrepp så kanske du behöver tänka över hur du uttrycker dig.

Klart om man väljer bort att äta kött/kötträtter så blir maten till slut dålig det stämmer även på mejeriprodukter, frukt och grönsaker. Det är ju bra att du slutat äta kött om du ändå valde bort att äta det.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 154
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 716
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp