Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen
Jag har varit vegetarian till och från i nästan hela mitt vuxna liv. Anledningen till att det är just "till och från" beror på att jag inte riktigt klarar en helt vegetarisk kost har jag insett. Jag får yrsel och rasar i vikt, har låga järndepåer som kräver järntabletter och inte ens socker får mig att behålla vikten. Då måste jag återgå till kött. Så kött och mejeriprodukter så som smör, ägg, rött kött och ost har hjälpt mig rätt mkt.
Nu äter jag kött flera gånger i veckan sedan jag fått barn och varit gravid. Skulle äventyra barnets och min egen hälsa på vegetarisk kost.
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen

Därför att det är ett utmärkt livsmedel för människor ur många aspekter.
Det är ett bra sätt att skapa en varierad, smakrik och nyttig kost.
Kroppen tar upp vissa mineraler lättare med kött i kosten och innehåller viktiga komponenter.

Och behäftat med olika typer av problematik ur andra aspeketer - precis som andra livsmedel. Vi bör minska köttkonsumtionen av flera skäl, men det finns inget skäl att eliminera den såvida man inte tycker att det är ett endimensionellt viktigt etisk-filosofiskt problem som inte skapar andra viktiga problem.

Jag blir lika förvånad varje gång diskussionen dyker upp, att alla andra ställningstaganden än att inte äta kött ger förvåning. Jag tycker det känns gammaldags att låsa sig vid att den egna uppfattningen är den enda rätta - och sedan äter jag ofta med människor både som äter kött och de som valt att inte göra det.
 
Det hade varit intressant med ett typ ”uppdrag granskning” om produktionen av vegetariska och veganska produkter/halv-helfabrikat och deras inverkan på miljön från produktion till konsument! Tror att vi blir minst sagt lurade där, speciellt ur miljösynpunkt
Jag tror tvärtom - mängden kött särskilt gris och fjäderfä som bara går på narurbeten är minimal. Djurproduktion innebär dessutom fler steg i kedjan dvs i den skåla vi äter djur leder köttproduktion till ökat svinn. Industrikyckling är en extremt effektiv energiomvandlare. Ändå för varje kalori kyckling krävs 3-4, svinn oräknat. Likasom kvaliteten på det 35 dagar långa livet.

Bland-ägare, som är trött på letandet efter grand i grannens öga som förklaring till bjälken i det egna
 
Mat är billigt. På radion idag sa de att mat blivit allt billigare. Den tar allt mindre del av vår budget.

Jag har svårt att förstå den här polariseringen. Jag har ätit i stort sett vegetariskt idag. Inte veganskt men vegetariskt. Igår åt jag gädda som jag fått. Med mangold och grannodlad potatis.
En annan dag lagar jag lamm.

Så har min meny sett ut i stort sett hela livet. Jag skulle ha ohyggligt svårt a för at övergår till i huvudsak kött. elelr i huvudsak grönt. jag blandar och har inte förrän de senasteåren insett att det är just det som jag gör.

Denna idé om att inte äta andra levande varelser är lätt bisarr och underlig. I naturen äter djuren varann. Eller gräs och buskar. Det är så faunan fungerar.
 
Det hade varit intressant med ett typ ”uppdrag granskning” om produktionen av vegetariska och veganska produkter/halv-helfabrikat och deras inverkan på miljön från produktion till konsument! Tror att vi blir minst sagt lurade där, speciellt ur miljösynpunkt
Men hur många över 25 år äter halvfabrikat i någon större utsträckning? Det är verkligen inte så att man behöver ersätta köttet i kosten med ett vegetariskt halvfabrikat med köttutseende och -smak. Över huvud taget finns det någon sorts tro på att man måste äta så vansinnigt mycket protein. Särskilt om man "tränar" dvs hänger du på gymmet någon timme i veckan så kan man aldrig få i sig tillräckligt med protein om man inte tillsätter extra till kosten. Det är ju inte ens nästan sant.
 
Att man måste ta tillskott om man är vegan är dock inget skäl för att inte vara det. Jag tycker att folk som äter veganskt har gjort ett bra val ur miljösynpunkt och jag respekterar det till fullo. Men det innebär inte att det är något som är rätt eller ens möjligt för alla.
 
Folk äter väl kött av en massa anledningar, tänker jag. Själv äter jag kött för att jag tycker det är gott och för att det på ett relativt enkelt sätt tillför viktiga näringsämnen till kosten (främst då protein och järn).

Jag har personligen väldigt svårt för det där om att det skulle vara moraliskt fel att äta andra djur. Gör alla rovdjur fel då? Är hela naturen med dess näringskedjor på något vis felkonstruerad och omoralisk? Eller har människan någon sorts särställning som gör att just vi (som biologiskt är allätare) bör avstå från att äta kött?

Jag är helt med på att den generella konsumtionen av kött är för hög för att vara nyttig för någon. Och att det generella köttätandet därmed bör minska.

Jag tycker också att vissa delar av köttindustrin är mycket osmaklig och ja - moraliskt felaktig - men det gör inte nödvändigtvis att jag tycker att all form av köttätande är fel.
 
Sojan har jag redan skrivat massor om på andra håll i forumet, men vi tar det en gång till:

Soja kan alltså inte odlas storskaligt i Sverige, p.g.a. vårt klimat och strukturen på vår odlingssäsong.

Soja som odlas storskaligt, odlas ofta i den sämsta sortens odlingssystem, där konstgödsel och stor användning av kemiska bekämpningsmedel används. Väldigt ofta i monokulturer, med liten eller ingen variation mellan odlingsåren.
Dessutom så odlas den på extremt stora åkrar, stora åkrar är negativa för biologisk mångfald jämfört med många mindre åkrar, där det finns plats för "biologisk mångfald" i gränserna mellan de olika åkrarna, som dessutom kan innehålla olika sorters odlade växter.

Det storskaliga industrijordbruk, som det mesta av jordens soja odlas på, är det "sämst i klassen", vad avser långsiktig jorderosion och jordförstörelse.

En hel del av sojan odlas dessutom på jordar som består av nerhuggen regnskog i Amazonas, där odlas det under några år, tills jorden blivit utsugen, och sedan så används marken för uppfödning av nöt under några år efter det, för att sedan ha bli oanvändbar.
 
Alltså, I'm all for en minskad köttkonsumtion i samhället, men att på riktigt inte förstå varför folk fortfarande äter kött känns fruktansvärt privilegierat och verklighetsfrånvänt. Lite som när borgare tycker att vadå bostadsbrist, det är väl bara att köpa en lägenhet åt ungen. Eller vadå fattiga kan inte spara för att det inte finns pengar i slutet på månaden, de får väl spara i början på månaden istället.

Alla har inte samma möjligheter som du har. Varken ekonomiskt, tidsmässigt, fysiskt eller intellektuellt.
Fast det är ju billigare att vara vegetarian än att äta kött, så det här förstår jag inte alls?
Väldigt mycket billigare! Jag hade ärligt talat inte haft råd att äta kött och fortsätta leva som jag gör i övrigt. Inte för att jag hade velat äta kött men ändå...
Visst kan det vara betydligt billigare att vara vegan eller vegetarian - för den som kan laga mat och planera. För den som inte har förmågan att exempelvis göra egna bönbiffar eller ärtsoppa så blir det snabbt dyrt med vegetarisk mat. Det brukar dessutom finnas billigare halvfabrikat som innehåller kött (av okänt ursprung) och som kräver mindre kunskap i köket för att få ätbart.
 
Jo odling av soja är ett hot mot miljön. Just därför är det bättre att äta sojan som den är än att låta den gå omvägen via ett djurs mage. En snitt köttbit har krävt betydligt mycket mer soja än vad en vegetarisk snitt måltid har gjort. Största miljöbovarna vad gäller soja är mjölkproducenterna och minsta är köttdjur och andra betesdjur.
Den informationen är flera decennier gammal.

Vi har i stort sett slutat att ge soja till våra nötdjur i Sverige, och övergått till egenodlat proteinfoder. Det är bara någon ynka procent kvar.

Svensk jordbruk har länge jobbat med att få bort den importerade sojan ur djurfodret, och vi är på god väg att lyckas.
 
Fast det är ju billigare att vara vegetarian än att äta kött, så det här förstår jag inte alls?
Läs hela meningen. "Alla har inte samma möjligheter som du har. Varken ekonomiskt, tidsmässigt, fysiskt eller intellektuellt."

Att det är billigare med typ linser och soja gör inte att man automatiskt har tid att laga mat från grunden. Det innebär inte att man har energi att laga maten. Det innebär inte att man tål maten. Det innebär inte att man har en intellektuell förmåga att tillaga maten. Det innebär bara att det är billigt med en specifik sorts vegetarisk mat. Inget mer. Jättebra för er som kan hålla en sån kosthållning men som sagt, fruktansvärt privilegierat.
 
Men hur många över 25 år äter halvfabrikat i någon större utsträckning? Det är verkligen inte så att man behöver ersätta köttet i kosten med ett vegetariskt halvfabrikat med köttutseende och -smak. Över huvud taget finns det någon sorts tro på att man måste äta så vansinnigt mycket protein. Särskilt om man "tränar" dvs hänger du på gymmet någon timme i veckan så kan man aldrig få i sig tillräckligt med protein om man inte tillsätter extra till kosten. Det är ju inte ens nästan sant.

Vet inte? Det är bara uppfattningen jag fått, att folk ersätter med tex sojafärs odyl?
Själv äter jag bara svenskt kött, sällan kyckling, aldrig fläsk. Däremot gärna lamm och vilt. Försöker undvika att äta odlad lax osv. Äter gärna skaldjur typ musslor om det är säsong för det.
(Och ja, är medveten om att jag är priviligerad och har möjlighet att välja).
 
Jag äter kött med gott samvete. För att jag vet att det i stora delar av världen, framförallt här uppe i norr, inte går att dyrka annat än gräs (på et ekologiskt hållbart sätt). Genom att ha betesdjur så kan vi utnyttja även dessa områden till matproduktion, som behövs för att skaffa tillräckligt med mat till alla människor.

Dessutom - om vi slutade hålla får, som ger både kött och ylle som är material till kläder, så skulle stora mängder dyrkad mark få användas till textilproduktion istället för matproduktion. Vilket inte alls skulle gynna tillgången på mat för de som bor i de länder där man kan dyrka bomull etc....

Så min undrar är hur någon kan förespråka ett helt vegansk kosthåll och inget djurhållande?? Känns som man då lever i en liten bubbla och saknar en hel del info/den stora bilden.

(Är dock helt för en stor ändring i djurhållning och extrem inskärpning på djurvälfärd)
 
Kapar tråden lite och kollar om ngn har lite info att ge ang soja. Soja verkar ju ingå i många vegetariska alternativ. Är inte odling av soja ett hot mot miljön?
Har aldrig riktigt fattat det där men är dåligt påläst. Kan ngn upplysa mig?

För övrigt är det solklart att vi måste äta mindre kött i framtiden av miljöskäl. Däremot har ju människan alltid ätit kött, problemet är att vi idag gör det i för stor utsträckning och största problemet är den industriella köttproduktionen.
Sen tror jag att många fabrik/artificiellt framställda vegetariska produkter som är liksom konstgjorda substitut för kött inte är speciellt bra varken för oss eller för miljön. Vi borde äta mer ”rent” och närodlat. Sojabiffar med massa tillsatser som färdats runt jorden lär knappast vara bättre än närproducerat kött, rent krasst.
Majoriteten av sojan som odlas går till djurfoder (inom kött och mjölkproduktionen), så ja sojaodling är ett stort miljöproblem, men fortfarande är köttkonsumtionen den största boven.
Men håller med om att alla processade vegetariska sojaorodukter inte känns så nyttiga, men det går faktisk utmärkt att äta vegetariskt eller vegansk utan dem :)

Lite ot, men en rolig anekdot som knyter an till ämnet, jag är uppfödd vegetariskt och har aldrig i hela mitt liv ätit kött, stor del av släkten är vego så på släkträffar är det övervägande vegomat, gick på steinerskola där det bara serverades vegetarisk mat osv. Så när jag började jobba på restaurang blev det lite kulturkrock för mig, många konstiga frågor som fick kockarna att skratta gott. I alla fall, restaurangen jag jobbade på låg i ett turisttätt område så det kom folk från hela världen dit, en dag kommer det in en turistfamilj som inte talar ett ord svenska, mycket knackig engelska samt ett språk jag inte förstår ett ord av. Ger dem den engelska menyn, men de behöver hjälp med tolkning av den, när de undrar vad "ribs" är blir jag lite ställd och funderar på hur man bäst förklarar det, tänker att det enklaste sättet måste vara att bara visa dem så jag säger "well, you know it's this part" och drar med fingret över mina egna revben samtidigt som jag förtydligar "the ribs, here". Lilla familjen ser helt förskräckt ut och beställer snabbt fisk och vegetariskt åt sig, ser mycket obekväma ut hela vistelsen och tar sig snabbt därifrån efter måltiden. Jag undrar fortfarande vad för bild de fick av den svenska matkulturen :o :rofl:
 
Att man måste ta tillskott om man är vegan är dock inget skäl för att inte vara det. Jag tycker att folk som äter veganskt har gjort ett bra val ur miljösynpunkt och jag respekterar det till fullo. Men det innebär inte att det är något som är rätt eller ens möjligt för alla.
Jag har träffat på en och annan vegan som gör miljömässigt riktigt dåliga, och en och annan som gör miljömässigt bra val.

Likadant är det med köttätare...

Det handlar om valen av vad man köper och äter hela tiden.
 
Jag tänker oxå att alla inte behöver bli veganer eller vegetarianer. Men det är bra att reflektera över vad man äter.

Som min far som är inbiten köttätare och även jägare. Han insåg när vi började prata om det att han åt kött till varenda mål. Alltså minst 4 mål om dagen och kött i någon form varje gång.

Han har nu börjat prova lite vegetariska alternativ och jag tänker att det är bra faktiskt. Sedan köper han givetvis bara svenskt kött när han väl köper. Men han är precis som jag och vill inte ha halvfabrikat där det är nån snitzel eller korv som "ska likna kött", utan kör rätter som är vegetariska från grunden.

Det är något jag saknar på restauranger faktiskt, vegetariska rätter på riktigt, och inte där de bara har bytt ut köttbiten mot nån ost eller soja produkt.

Man behöver inte göra allt, man behöver inte bli en "allt eller inget" människa. Man kan prova sig fram, prova nya rätter som råkar vara vegetariska och se om det finns något man gillar.
 
Sojan har jag redan skrivat massor om på andra håll i forumet, men vi tar det en gång till:

Soja kan alltså inte odlas storskaligt i Sverige, p.g.a. vårt klimat och strukturen på vår odlingssäsong.

Soja som odlas storskaligt, odlas ofta i den sämsta sortens odlingssystem, där konstgödsel och stor användning av kemiska bekämpningsmedel används. Väldigt ofta i monokulturer, med liten eller ingen variation mellan odlingsåren.
Dessutom så odlas den på extremt stora åkrar, stora åkrar är negativa för biologisk mångfald jämfört med många mindre åkrar, där det finns plats för "biologisk mångfald" i gränserna mellan de olika åkrarna, som dessutom kan innehålla olika sorters odlade växter.

Det storskaliga industrijordbruk, som det mesta av jordens soja odlas på, är det "sämst i klassen", vad avser långsiktig jorderosion och jordförstörelse.

En hel del av sojan odlas dessutom på jordar som består av nerhuggen regnskog i Amazonas, där odlas det under några år, tills jorden blivit utsugen, och sedan så används marken för uppfödning av nöt under några år efter det, för att sedan ha bli oanvändbar.

Visst är det så, men sen är det väl också så att den mesta sojan går till djurfoder, inom just köttindustrin?

https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/palmolja-och-soja/soja/
 
Jo odling av soja är ett hot mot miljön. Just därför är det bättre att äta sojan som den är än att låta den gå omvägen via ett djurs mage. En snitt köttbit har krävt betydligt mycket mer soja än vad en vegetarisk snitt måltid har gjort. Största miljöbovarna vad gäller soja är mjölkproducenterna och minsta är köttdjur och andra betesdjur.
Att en vegetsrisk måltid inte kräver soja är väl rätt löjligt. Den mesta vegetariska maten utgörs väl ändå av grönsaker och svamp. Detg går inte åt soja för att producera grönsaker. Pratar du brasilanskt kött så visst. men då är det väl inte fel på köttet utan ursprunget - som kräver soja. Svenskt kött produceras inte med soja.

Du får det att låta som om mjölkkorna äter massor av soja. Det gör de inte.
Sojan tillför protein. Vi har goda möjligheter att proucera protenrikt foder även i Sverige. Och det görs.
 
Majoriteten av sojan som odlas går till djurfoder (inom kött och mjölkproduktionen), så ja sojaodling är ett stort miljöproblem, men fortfarande är köttkonsumtionen den största boven.
Men håller med om att alla processade vegetariska sojaorodukter inte känns så nyttiga, men det går faktisk utmärkt att äta vegetariskt eller vegansk utan dem :)

Lite ot, men en rolig anekdot som knyter an till ämnet, jag är uppfödd vegetariskt och har aldrig i hela mitt liv ätit kött, stor del av släkten är vego så på släkträffar är det övervägande vegomat, gick på steinerskola där det bara serverades vegetarisk mat osv. Så när jag började jobba på restaurang blev det lite kulturkrock för mig, många konstiga frågor som fick kockarna att skratta gott. I alla fall, restaurangen jag jobbade på låg i ett turisttätt område så det kom folk från hela världen dit, en dag kommer det in en turistfamilj som inte talar ett ord svenska, mycket knackig engelska samt ett språk jag inte förstår ett ord av. Ger dem den engelska menyn, men de behöver hjälp med tolkning av den, när de undrar vad "ribs" är blir jag lite ställd och funderar på hur man bäst förklarar det, tänker att det enklaste sättet måste vara att bara visa dem så jag säger "well, you know it's this part" och drar med fingret över mina egna revben samtidigt som jag förtydligar "the ribs, here". Lilla familjen ser helt förskräckt ut och beställer snabbt fisk och vegetariskt åt sig, ser mycket obekväma ut hela vistelsen och tar sig snabbt därifrån efter måltiden. Jag undrar fortfarande vad för bild de fick av den svenska matkulturen :o :rofl:

Jag är snarare uppväxt med att vi äter middag, min bror (några år yngre än mig) sticker gaffeln i lammkotletten och utbrister "tror ni att det är Vitnos eller Sotis"? (våra grannars får för att förtydliga)
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 142
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 700
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 006
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp