Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Vaktel med pulvermos och allkrydda!

Min association kommer delvis från när jag som ung blev hembjuden på middag hos en kompis, som inte hade något vidare matintresse alls.

Han hade köpt oxfilé (på den tiden mycket lyxigare än idag) och serverade med pulvermos, en burk värmda krossade tomater och allkrydda.

Det var nog uppenbart ingen kulinarisk höjdare i utseende och smakkombination. Vi var hungriga och det funkade, det var till och med som jag minns det gott, riktigt gott. Vi drack (minst) en varsin Norrlands Guld folköl till och snackade om allt.

Jag minns det som en riktigt bra måltid. Omtanken som låg i det värmer än. Jag tycker inte alls om pulvermos eller Norrlands Guld. Men en måltid är så mycket mer än det som tekniskt ligger på tallriken.

OT slut.
 
Jag har redan utvecklat. Bara för att vi kan göra något måste eller bör vi inte göra det. Det kan finnas många anledningar till att avstå från att göra saker vi kan.

Jag kan slå mina barn, men jag gör det inte. Jag tror ingen skulle hävda att jag bör eller måste slå mina barn bara för att jag kan.
Jag förstår bara inte kopplingen du gör, i synnerhet när du faktsikt skriver just att vi inte kan eler bör äta kött och jag undrar vad du har för argument för just det påståendet.
 
Jag förstår bara inte kopplingen du gör, i synnerhet när du faktsikt skriver just att vi inte kan eler bör äta kött och jag undrar vad du har för argument för just det påståendet.

Jag kan inte förklara mig bättre än jag gjort i efterföljande inlägg. Om du fortfarande inte förstår mig får du nog leva med det.
 
Jag har redan utvecklat. Bara för att vi kan göra något måste eller bör vi inte göra det. Det kan finnas många anledningar till att avstå från att göra saker vi kan.

Jag kan slå mina barn, men jag gör det inte. Jag tror ingen skulle hävda att jag bör eller måste slå mina barn bara för att jag kan.

Jag tycker det är en jättemärklig jämförelse, greppar inte riktigt faktiskt. Människan är genom evolutionen skapade för att överleva genom att äta bland annat kött. Våra kroppar tar upp näring från kött. Vi måste ju inte våldta någon eller slå våra barn för att överleva eller för att få något viktigt näringsämne.

Väljer folk att inte äta kött är det upp till var och en, dock tycker jag att barn bör erbjudas kött tills de är gamla nog att fatta egna beslut. Det krävs trots allt lite planering och kunskap om näringslära för att inte få brister.
 
Jag förstår bara inte kopplingen du gör, i synnerhet när du faktsikt skriver just att vi inte kan eler bör äta kött och jag undrar vad du har för argument för just det påståendet.
Men du glömmer ju hela tiden detta: ”Bara för att vi kan göra något måste eller bör vi inte göra det.”

Vi kan ha en massa skäl att äta kött. Att vi gillar kött, att vi har toppenkött i vår närmaste affär, att vi hittat jättebilligt kvalitetskött, att vi tycker kött är snyggt på tallriken osv. Det finns hur många skäl som helst. Men om skälet bara är att vi kan så är det rätt tunt.

Detta är inte min åsikt men jag inbillar mig att jag förstår vad @Sol menar. Och det var ett svar på ungefär ”jag är homo sapiens alltså äter jag kött”. Det låter som en naturlag. Men homo sapiens måste inte ha kött för att överleva.
 
Jag tycker det är en jättemärklig jämförelse, greppar inte riktigt faktiskt. Människan är genom evolutionen skapade för att överleva genom att äta bland annat kött. Våra kroppar tar upp näring från kött. Vi måste ju inte våldta någon eller slå våra barn för att överleva eller för att få något viktigt näringsämne.

Väljer folk att inte äta kött är det upp till var och en, dock tycker jag att barn bör erbjudas kött tills de är gamla nog att fatta egna beslut. Det krävs trots allt lite planering och kunskap om näringslära för att inte få brister.

Vi måste inte äta kött för att överleva heller. Inte i idag i Sverige.

Att våldta och döda spädbarn har gett evolutionära fördelar tidigare i människans historia, precis som köttätandet. De är fortfarande i sig inte argument som är hållbara idag, i Sverige.
 
Jag kan slå mina barn, men jag gör det inte. Jag tror ingen skulle hävda att jag bör eller måste slå mina barn bara för att jag kan.
Men det är här det blir fel när du skriver, så som du skriver.
Du tar upp exempel som att slå barn, infanticid eller våldtäkter - det är negativa saker och därför så går både meningen och logiken ihop såsom du skriver det.

Om du vill skriva neutralt - dvs inte lägga in en värdering - så prova att stoppa in något positivt i din mening och se om det börjar halta mer?
Typ: Jag kan vara snäll mot mina barn, men det är jag inte. Jag tror ingen skulle hävda att jag bör eller måste vara snäll mot mina barn bara för att jag kan.

Makes less sense.
 
Men du glömmer ju hela tiden detta: ”Bara för att vi kan göra något måste eller bör vi inte göra det.”

Vi kan ha en massa skäl att äta kött. Att vi gillar kött, att vi har toppenkött i vår närmaste affär, att vi hittat jättebilligt kvalitetskött, att vi tycker kött är snyggt på tallriken osv. Det finns hur många skäl som helst. Men om skälet bara är att vi kan så är det rätt tunt.

Detta är inte min åsikt men jag inbillar mig att jag förstår vad @Sol menar. Och det var ett svar på ungefär ”jag är homo sapiens alltså äter jag kött”. Det låter som en naturlag. Men homo sapiens måste inte ha kött för att överleva.
Men skälet till att vi äter kött är inte bara för att vi kan, utan för att det är en del av vår grundläggande kost. Äter du inte kött och inte kompenserar det på något sätt får det negativa effekter på din kropp. Jag har kämpat hela livet med låga blodvärden,vilket KAN bero på en ganska köttfattig kost och tro mig - det enda som fått upp mina blodvärden är animaliska delar i min kost och blodtransfusioner.

Om man tar bort en av byggstenarna för vår kropp, måste man kompensera det med annat och det är oftast ändå inte tillräckligt. Det ser jag som ett ganska tungt argument för att homosapiens behöver alla delar ur det vi KAN och BÖR äta.
 
Vi måste inte äta kött för att överleva heller. Inte i idag i Sverige.

Att våldta och döda spädbarn har gett evolutionära fördelar tidigare i människans historia, precis som köttätandet. De är fortfarande i sig inte argument som är hållbara idag, i Sverige.

Det här är metaforer på samma nivå som köttisdebatten och n-ordet. Tycker jag.

Men polisanmäl du någon för att ha köpt sin hamburgare på Ica under rubriken spädbarnsmord. Det verkar som en rimlig jämförelse.
 
Men det är här det blir fel när du skriver, så som du skriver.
Du tar upp exempel som att slå barn, infanticid eller våldtäkter - det är negativa saker och därför så går både meningen och logiken ihop såsom du skriver det.

Om du vill skriva neutralt - dvs inte lägga in en värdering - så prova att stoppa in något positivt i din mening och se om det börjar halta mer?
Typ: Jag kan vara snäll mot mina barn, men det är jag inte. Jag tror ingen skulle hävda att jag bör eller måste vara snäll mot mina barn bara för att jag kan.

Makes less sense.

Att jag kan vara snäll är i sig inte heller ett argument för att jag bör eller måste vara det. Att vara snäll för dock med sig en hel del bra saker tex. som att det ökar sannolikheten för att andra är snälla mot mig.

Jag kan köra bil till och från jobbet varje dag, det betyder inte att jag bör eller måste göra det.
 
Men skälet till att vi äter kött är inte bara för att vi kan, utan för att det är en del av vår grundläggande kost. Äter du inte kött och inte kompenserar det på något sätt får det negativa effekter på din kropp. Jag har kämpat hela livet med låga blodvärden,vilket KAN bero på en ganska köttfattig kost och tro mig - det enda som fått upp mina blodvärden är animaliska delar i min kost och blodtransfusioner.

Om man tar bort en av byggstenarna för vår kropp, måste man kompensera det med annat och det är oftast ändå inte tillräckligt. Det ser jag som ett ganska tungt argument för att homosapiens behöver alla delar ur det vi KAN och BÖR äta.

Du glömmer att jag svarade specifikt ett inlägg som motiverade sitt köttätande med just att hen kan äta kött. Det var ett svar riktat till ett specifikt inlägg.

Och ingen har väl påstått annat än att du måste ersätta kött med något annat om d väljer bort kött. Ingen har påstått att potatis med brunsås och lingonsylt är fullgod kost. Eller potatis med remouladsås. Eller potatissallad och bea.
 
Men skälet till att vi äter kött är inte bara för att vi kan, utan för att det är en del av vår grundläggande kost. Äter du inte kött och inte kompenserar det på något sätt får det negativa effekter på din kropp. Jag har kämpat hela livet med låga blodvärden,vilket KAN bero på en ganska köttfattig kost och tro mig - det enda som fått upp mina blodvärden är animaliska delar i min kost och blodtransfusioner.

Om man tar bort en av byggstenarna för vår kropp, måste man kompensera det med annat och det är oftast ändå inte tillräckligt. Det ser jag som ett ganska tungt argument för att homosapiens behöver alla delar ur det vi KAN och BÖR äta.
Jomen jag förstår. Det var bara inte där @Sol s argumentation började, upplevde jag. Du motiverar noggrant din uppfattning, det är något annat än ett rätt passivt ”jag är homo sapiens, alltså äter jag kött”
 
Det här är metaforer på samma nivå som köttisdebatten och n-ordet. Tycker jag.

Men polisanmäl du någon för att ha köpt sin hamburgare på Ica under rubriken spädbarnsmord. Det verkar som en rimlig jämförelse.

Du har också missat poängen fullständigt.

Gör du allting som du kan göra, bara för att du kan? Eller väljer du bort att göra saker du kan för att det helt enkelt finns överväldigande argument som väger mot just argumentet att du kan?
 
Fast jo, det är vanligtvis tillräckligt om man äter en vettig vegansk kost + B12.
Åh, jag skulle ha ringt dig redan när jag var 12 och hade så låga blodvärden att jag fick min första blodtransfusion.

Nej, det är inte tillräckligt, inte ens 'vanligtvis' och det finns 'vanligtvis' ingen medicinsk god anledning att äta veganmat. Veganism handlar 'vanligtvis' om ställningstagande, inte om balanserad god kost.
 
120 000 ton är ganska lite. Det är många miljoner ton spannmål som odlas bara i Sverige. Av den där sojan säljs det mesta till gris- och kycklingproduktion - och till hästfoder.
Jag vet att det är lite. Vad jag menar är att vi trots allt använder importerad soja som fodermedel. Samt att det är mycket i jämförelse med mängden veganer äter.
 
Vi måste inte äta kött för att överleva heller. Inte i idag i Sverige.

Att våldta och döda spädbarn har gett evolutionära fördelar tidigare i människans historia, precis som köttätandet. De är fortfarande i sig inte argument som är hållbara idag, i Sverige.

Kan du ge exempel på när det är en evolutionär fördel att våldta? Jag medger att jag är skakig på evolutionsbiologi för det var inte mitt huvudämne och det var länge sedan jag studerade på universitetet. Vederhäftiga exempel, tack.
 
Jag kan bara utgå ifrån vad folk skriver och MJLee skrev:

"Homo Sapiens, gammaldags eller inte, är omnivors. Jag är homo sapiens, ergo är jag omnivor. Därför äter jag kött och grönsaker och frukt (kött eftersom jag har den otroliga förmånen att bo i ett land där jag har välfärd att köpa kött)."

Det ser jag som en motivering till sitt alldeles egna personliga val. Inte som en allmängiltig förklaring till varför folk i allmänheten gör så.
Jo men det är ju det!

Evolutionen har utvecklat vår art till att vara en mycket anpasslig omnivor.

Därför är det naturligt för vår art att äta kött, frukt, grönsaker, fisk, rötter med mera.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 142
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 700
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 006
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp