Varför blir jag så knäpp!?

Att leva i en relation där en är så nedbruten och satt i en destruktiv beroendeställning mot sin partner att en inte har förmåga att se eller förstå vad som försiggår pga normaliseringsprocessen är en sak...
Men vad jag Inte förstår i ditt fall TS, är hur du efter ett fåtal dejter med en person som tydligt visat att han är otrevlig, nedvärderande, har kass kvinnosyn, inte respekterar dig, skuldbelägger dig, har alkoholproblem osv osv ÄNDÅ accepterar att ha honom i ditt liv. Varför? Vad är det i denna man som du ser är så fint att det är nåt att ha? Jag blir mörkrädd. Om du ser nåt fint i den här mannen så undrar jag vad du jämför med :(

Jag tror att du behöver fundera en hel del på vad du är ute efter för man och varför du inte sätter kraven högre. Och ffa fortsätta din resa i dejtandet Utan den här mannen. Det finns sjysta killar. I jämförelse med denna verkar det inte ens direkt svårt att hitta. Sluta kasta bort din tid på den här idioten.
 
Han har testat hur mycket du "tål" och börjar ju få en överblick över hur långt han kan pusha dig utan att du sticker innan han måste "bli snäll" igen för att få behålla dig.

Alltså detta, det är så sant. Dels från den personen jag berättade om tidigare i tråden, men även från en längre relation som jag hade när jag var yngre. Det var elakt, skrik och bråk tills jag fick nog och då svängde det till självömkan, gråt, hur värdelös han var och att han förstår om jag vill lämna honom. Vilket jag såklart inte ville då. Sen började det om i en enda snurra det där. Såhär i efterhand kan jag ju tycka att det är intressant att han aldrig gick så långt att jag faktiskt lämnade, bara nästan, och lika intressant att hans nyvunna självinsikt om att han var värdelös aldrig höll i sig. Eller inte :cautious:

Vet inte vad jag ska skriva mer än vad som redan skrivits i tråden TS. Förutom kanske vad som bubblar upp just nu utan filter så jag säger det rakt ut - ryck upp dig för tusan! Sätt lite värde på dig själv och sluta vara den här snubbens leksak som han får testa gränserna på och få lite emotional thrills av.
 
Det är befriande att läsa att så många kommit ur destruktiva relationer och dessutom ser mönstret och kan med erfarenhet hjälpa andra.

För detta är ett väl beprövat mönster hos de människor som kör manipulationen. Det har burit frukt innan, konceptet är fulländat. Det är bara att hala in igen, kör hela boken med trick och till slut hittar du vad som funkar på just föremålet i fråga.

Tröttsamt och ledsamt.
 
Det är befriande att läsa att så många kommit ur destruktiva relationer och dessutom ser mönstret och kan med erfarenhet hjälpa andra.

För detta är ett väl beprövat mönster hos de människor som kör manipulationen. Det har burit frukt innan, konceptet är fulländat. Det är bara att hala in igen, kör hela boken med trick och till slut hittar du vad som funkar på just föremålet i fråga.

Tröttsamt och ledsamt.

När dessa människor uppnår halvmogen ålder brukar det ofta finnas en rad trasiga människor i historien, som de skadat. Det kan ibland märkas på det sättet att en ny bekantskap inte särskilt fort blir introducerad till människans existerande vänskapskrets. Man får på inga villkor komma i kontakt med de som kan vittna om vad man orsakat tidigare. Om det ändå blir så, kommer undanflykterna och svartmålandet av de som påstår saker om vad som har hänt.

Det är tröttsamt och ledsamt att det finns så många som dessutom är så skickliga på detta. Att trots att varningssignalerna lyser i ansiktet, så klarar de att manipulera och ljuga sig kvar.
 
säger hur vidrig jag är osv att han bara ville knulla mig.. hört av sig på fyllan 3 dagar i rad och är elak och sen är han kärleksfull och vill ses.. får lite psykopat varningar
Så bra att du känner varningssignalen ljuda. Jag stämmer in i kören här; den där typen vill du inte ha.

Du kan kallt räkna med att han dejtar som hobby för att smörja sitt ego, har många på gång samtidigt och har lärt sig precis vad som får dig på kroken. Det är lika lätt varje gång, ut på tinder och fiska bara. Du faller för ytan och smickret och finns tillgänglig när han får lust. Men det är bara en fasad och det du egentligen får är den han visar sig som på fyllan.

Du är värd bättre.
 
Fast jo, manipulera och ljuga och vara elak är ett typiskt beteende som kommer ur missbruk så det kan mycket väl beror på alkoholmissbruket

Jag har ännu aldrig träffat en person som beter sig som ett svin efter alkoholintag som inte har samma attityder, om än mindre konkret uttalade, som nykter. Min erfarenhet är att alkohol mest förstärker saker som redan finns, snarare än att det skapas nya personlighetsdrag.
 
Jag har ännu aldrig träffat en person som beter sig som ett svin efter alkoholintag som inte har samma attityder, om än mindre konkret uttalade, som nykter. Min erfarenhet är att alkohol mest förstärker saker som redan finns, snarare än att det skapas nya personlighetsdrag.
Stämmer inte.
Missbruk stänger av känslor totalt därav kan personen bete sig på ett helt annat sätt an vad denna gjort utan sitt missbruk. Jag har bland annat en närstående som har ett otroligt fint hjärta och var en genomsnäll och hjälpsam person innan han blev alkoholist. Alla hans dåliga sidor kom med alkoholism och det är vanligt, missbruk förvandlar även den bästa.
 
Stämmer inte.
Missbruk stänger av känslor totalt därav kan personen bete sig på ett helt annat sätt an vad denna gjort utan sitt missbruk. Jag har bland annat en närstående som har ett otroligt fint hjärta och var en genomsnäll och hjälpsam person innan han blev alkoholist. Alla hans dåliga sidor kom med alkoholism och det är vanligt, missbruk förvandlar även den bästa.
.
 
Stämmer inte.
Missbruk stänger av känslor totalt därav kan personen bete sig på ett helt annat sätt an vad denna gjort utan sitt missbruk. Jag har bland annat en närstående som har ett otroligt fint hjärta och var en genomsnäll och hjälpsam person innan han blev alkoholist. Alla hans dåliga sidor kom med alkoholism och det är vanligt, missbruk förvandlar även den bästa.

Det stämmer alldeles utmärkt. Alltså mina erfarenheter, inte att det inte skulle finnas andra erfarenheter och utfall av missbruk.

Nu vet jag inte nåt om det du påstår, men jag tänker fortfarande att alkohol inte skapar beteenden som inte finns embryon till i ens personlighet. Om jag inte hatar kvinnor så uttrycker jag inte sånt vare sig som nykter eller påverkad. Om jag hatar kvinnor så kanske jag som nykter kan spärra det beteendet, men inte som påverkad. Om jag aldrig tänkt att jag vill slå någon, gör jag inte det med alkohol i kroppen heller.

Jag delar inte din erfarenhet, helt enkelt, men det betyder inte att båda inte kan vara alldeles sanna.
 
@Mallju för mig känns det som om du ursäktar beteendet på alkoholen. Tyvärr funkar det inte så. För det första kommer karln med 100% sannolikhet bli full igen. För det andra så skapar inte alkohol åsikter utan släpper spärrar som gör att det blir lättare att uttrycka dem. Har folk åsikter som är vidriga som fulla så har de dem garanterat även som nyktra men då klarar de av att hålla dem för sig själva.
 
Vet inte vad jag ska skriva mer än vad som redan skrivits i tråden TS. Förutom kanske vad som bubblar upp just nu utan filter så jag säger det rakt ut - ryck upp dig för tusan! Sätt lite värde på dig själv och sluta vara den här snubbens leksak som han får testa gränserna på och få lite emotional thrills av.

+1 på det här.
Och mitt icke existerande filter vill också fråga dig @Mallju vad är det som får dig att tro att du är undantaget som kan hantera/rädda/klara dig från en manipulativ man som uttrycker tankar och åsikter om kvinnor som är direkt obehagliga och som dessutom har alkoholproblem ovanpå det?

Du har fått så många bra argument och förklaringar till varför du ska avstå kontakt med denna man. Jag vill bara säga - skärp dig för f-n! Vill du laga trasiga män så utbilda dig till psykolog, behandlingsterapeut eller liknande och gör det professionellt i stället.
 
Bedrövligt.

Känns som att det inte spelar någon roll hur många ”nej” vi skriver, trådskaparen kommer garanterat att fortsätta att träffa denna man tills...ja, tills vadå? Det får tiden utvisa; hoppas bara inte trådskaparen blir en siffra i en mycket förödande statistik.

Utifrån sett finns det inte ETT enda vettigt skäl att träffa denna karl igen men det hjälper tydligen inte i det här fallet.
 
Snälla TS, läs dina inlägg igen och titta på mönstret i hans beteende. Gulliga saker - tystnad - kasst beteende på fyllan och i nyktert tillstånd - gullighet - -dåligt beteende - ånger - gullighet. När jag råkade ut för en sån typ så började med fullkomlig kärleksbombning och några små dåligheter som gick att ursäkta. Sen blev det gradvis allt mer dåligt, osäkert och mindre av det fantastiska som fanns i början. Och jag kämpade som ett djur för att komma tillbaka till det ursprungliga, men det gick inte. Han körde också med snacket att han inte förstod, att han inte mindes vad han sagt till mig och rätt ofta var allt nog mitt fel från början :meh: Väldigt ovärt.
 
Samma här! Jag tycker det är ganska skönt att inte höras konstant och hela tiden, jag behöver rent mentalt koppla bort från allt sådant för att må bra. Är dessutom ljudkänslig så tex plingande mobiler gör mig helt tokig. Han jag träffar nu blev förvånad när jag första gången skrev till honom under arbetstid och hade tänkt ungefär att "nu måste det verkligen vara något speciellt" :p

Har mobilen på ljudlöst för det mesta, har väldigt få appar installerade och har stängt av notiser från samtliga just för att minska plingandet. Enda gångerna jag alltid är snabb(!) på att svara är tex när vi håller på och bestämma när vi ska ses eller liknande.

En person jag träffade förut blev smått irriterad på mig för att jag inte svarade på tex sms under arbetstid. "Du har ju tid tex när du står och väntar på hissar eller äter lunch!" sa han. Han kunde inte förstå att jag rent mentalt inte fixade det, och att det dessutom blev ännu svårare för mig att skriva något när det kändes som ett tvång. Det skapade en irritation som gjorde att det mer och mer framkom hur olika vi var när det gällde kommunikation och som till sist ledde till att jag valde att bryta kontakten med honom.

Var exakt lika med hojkillen jag dejtade ett tag, han blev jättestött när jag inte svarade på direkten. Är jag tex på jobbet så kan jag ibland ha en jäkla massa dötid, tex om brukaren ligger och vilar så kan jag slösurfa eller sitta och skriva med vänner, men ropar brukaren så lär jag såklart släppa allt och gå in till henom. Det hände många ggr att jag hann öppna, läsa, sen behöva släppa mobilen, lika om jag var i stallet, kunde öppna och läsa för att se så det inte var något jätteviktigt, sen lägga ifrån mig mob. Fick jag tex en snap när han höll på med maten med ”äntligen lunch” till så kände inte jag att det var någon prioritering att svara på det just då, men detta blev han VÄLDIGT irriterad på.:cautious:

Jag sa då att då struntar jag i att öppna hans snap/mess när jag endå höll på med något annat och kanske inte kunde svara direkt, men då blev det surigt att han kunde se att jag var online men inte öppnade hans meddelanden.

Kändes som om han mer och mer la sig i hur och när jag skulle svara samt att han satt och höll koll på när jag var online och inte. Minns specifikt en gång när han ville ses på kvällen, jag sa att jag var trött och ville sova, samt att jag var ledig dagen efter och ville ha sovmorgon utan att behöva väckas av hans väckarklocka som han hade typ 5 snooze på... Jag tog sovmorgon och vaknade först vid 9.30 ungefär av ett mess från han: ”Jaha, jag ser att det inte blev någon sovmorgon trots alls...💩” och där och då så dog allt jag någonsin känt för honom. Och nej, jag hade sovit men på något vis så hade jag stått som online på Messenger endå.

Strax efter det dumpade jag han.
 
Jag förstår er oro! Men vi ska ses ute, inte hemma hos någon. Jag är inte rädd för honom. Hans problem är just när han blir full och han blev ful i mun. Vilket jag såklart inte accepterar..

Allting börjar någonstans. "Det är ju bara när han är full", "det var ju bara en gång", "det är ju bara när han är trött", "det var ju för att jag gjorde fel" etc etc etc. Du bör vara rädd för honom, han verkar jätteotäck.

Jag lägger inte över någon skuld på dig, för det är hans beteende som han har ansvar för. Men du accepterar faktiskt hans beteende genom att fortsätta träffa honom frankt nog och du bortförklarar det genom att han är onykter. Människor som är trevliga på riktigt blir inte personlighetsförändrade när de är onyktra.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 001
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 625
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp